Kuningaskuluttaja -ohjelmassa on haastateltu kuluttajaviraston lakimiestä Juha Eerikäistä. Seuraavassa pari poimintaa Eerikäiselle esitetyistä kysymyksistä.
"Autoilijoiden piirissä elää edelleen se käsitys, että ainoastaan merkkiliike saa tehdä määräaikaishuollot. Tämä ei pidä paikkaansa, toteaa lakimies Juha Eerikäinen Kuluttajavirastosta.
- Kuluttaja saa valita sen liikkeen, jossa huolto tehdään. Takuu ei voi päättyä sen takia, että huolto on tehty jossain muussa kuin merkkiliikkeessä. Tärkeintä on, että huolto on tehty oikein."
"Jos takuukorjauksesta tulee kiistaa, kenen on osoittamisvelvollisuus?
- Jos myyjä kiistää vakuutuksen voimassaolon, on osoittamisvelvollisuus myyjällä tai maahantuojalla. Näiden pitää osoittaa, että kuluttaja on toiminut käyttöohjeiden vastaisesti tai huollattanut autoaan siten, että tästä on aiheutunut vahinko."
Jos siis voidaan osoittaa huollosta aiheutuneen vahinko, niin voit kääntyä huollon tehneen liikkeen puoleen. Hienosti siis on asiat paperilla, mutta tuohon Kuka korvaa -pallotteluun voi kulua aika paljon tupakkaa, aikaa sekä hermoja.
Mitä tulee tuohon 100€ per kulma -hinnoitteluun, kehottaisin viemään auton toiselle korjaamolle. Tuo antamani aika-arvio, puoli tuntia kulmaa kohti, perustuu aika moneen vastaavaan tehtyyn remonttiin. Ja pääasiassa ihan perinteisesti lattialla. Kyllä ammattitaitoisen korjaamon täytyy tehdä jarrupalojen herkistys molemmille puolille tunnissa.
Kenelläkään meistä ei ole kristallipalloa, josta voisi katsoa vian johtuvan juuri tuosta syystä, mutta ikä ja kilometrit huomioon ottaen se on todennäköisin vaihtoehto. Voit tietysti teettää tuon remontin liikkeesä ja vaatia korvausta jälkikäteen, mutta silloin se on parasta teettää merkkiliikkeessä, sillä takuun antajalla on oikeus korjauttaa auto valitsemassaan liikkeessä. Tämä liike on hyvin todennäköisesti heidän oma merkkihuoltonsa. Jos olet käyttänyt jotain muuta liikettä, niin taas tulee selityksiä ja narinaa.