BB Jarno Olmala

En tiedä miten se on noissa kesäolympialaisten yms nosteluissa mutta ainakin kaikissa muissa ns oikeissa isoissa urheilulajeissa kärähtäneitä kohdellaan kyllä melko luopioina eikä varmasti ole maan liitoilta kovin hyväksyttyä hengata doping urheilijoiden kanssa.

Kärähtäneet ja löysemmällä doping-kontrollilla toimivissa liitoissa kilpailevat urheilijat ovat vähän eri asia. Se on varmasti useimmissa lajeissa huono juttu, jos esiintyy julkisesti dopingista kärähtäneen ja urheilun toimintakiellossa olevan henkilön kanssa.

Mutta tämä on eri asia kuin henkilöt, jotka urheilevat sarjoissa/liitoissa, joissa doping-kontrolli on löysempi kuin Suomessa. En usko että vaikkapa SM-liigapelaajan kaverikuva Teemu Selänteen kanssa olisi aiheuttanut pahennusta, vaikka NHL:n dopingtestit ovatkin mitä ovat.

Kärähtäneet ja löysemmällä doping-kontrollilla toimivissa liitoissa kilpailevat urheilijat ovat vähän eri asia. Se on varmasti useimmissa lajeissa huono juttu, jos esiintyy julkisesti dopingista kärähtäneen ja urheilun toimintakiellossa olevan henkilön kanssa.

Mutta tämä on eri asia kuin henkilöt, jotka urheilevat sarjoissa/liitoissa, joissa doping-kontrolli on löysempi kuin Suomessa. En usko että vaikkapa SM-liigapelaajan kaverikuva Teemu Selänteen kanssa olisi aiheuttanut pahennusta, vaikka NHL:n dopingtestit ovatkin mitä ovat.
Siksihän toi juuri on hankala liitolle joka haluaisi vetää pesäeron douppiliittoihin. Ja asiaa vaikeuttaa tosiaan se jos joku laji on Suomessa puhdas ja ulkomailla käyttö on vapaata. Koita siinä pitää imagoa yllä kun sitten tulee mm kisoissa joukkokäryt ja ne on ne julisteiden isoimmat "natu"urheilijat.

Jenkkien joukkuelajeissa todennäkösesti vedetään piristeitä ihan jo pelimäärien takia, mutta samalla tuskin Raskia vituttaa häviö sen enempää jos Tarasenko kärähtäisi eposta. Mm maailman paras pelaaja McDavid ei ole mikään järin vahva laidoissa. Nopea se toki on mitta sekin on enemmän luistelutekninen ja lahjakkuus asia kuin taas pikaluistelussa olisi.

Uskottava se on. Mun taas on vaikea uskoa että joku vielä puolustelee tuollaista toimintaa ja tukee sitä osallistumalla siihen. Sama koskee toki Sfu:takin. Mä en voisi ikinä katsoa itseäni peiliin jos jomman kumman liiton papereihin nimeni vetäisin. Mutta. Arvonsa kullakin.
Niin toisaalta jos haluat kilpailla naturaalina ja pärjätä kisoissa, on pitkällä tähtäimellä ainakin fysiikkalajeissa Sfu ainoa mahdollinen liitto, koska testauksen vuoksi voidaan olettaa yksittäistapauksia lukuunottamatta lähes kaikkien olevan naturaaleja. Ei siinä mitään henkilökohtaista ole tai mitään rakkautta liittoa kohtaan. Itselläkin debyyttikisat suunnittelussa ja koska olen täysin natu, ei kiinnostusta ole lähteä esim. Kehonrakennusliiton kisoihin mahdollisesti kisojen ainoana natikkana, kun käytännössä mahdollisuudet pärjäämiseen ovat olemattomat. Tietysti pitää olla kriittinen kaikkea kohtaan ja onhan Sfu:n toiminnassa omastakin mielestä paljon epäkohtia kuten tuo huoltajana toimiminen muissa liitoissa. Toisaalta kyllähän esim PCA-liitto perui keväällä Oulun kisansa viime hetkellä ja moni kisaaja jäi nuolemaan näppejään vaikka kisadieetit oli vedetty jo lähes maaliin asti, eli kyllä sitä kritisoitavaa löytyy muistakin liitoista.

Joka tapauksessa pointtini oli se, että Sfu:n kisoissa kisaavien lyttääminen on turhaa, koska jokaisella on omat syynsä kilpailla missä liitossa haluaa. Jos halutaan kritisoida liittojen toimintaa (mikä on mielestäni tervetullutta!) niin keskityttäiskö itse liittoihin? :)

Tätä on varmaan jo kysytty, mutta milloin Jarno meinaat palata bodylavalle, ensi vuonna? Nyt kun Utti ja Jani lopettivat CBB uransa, niin Jarno on nyt se jota mieluiten seuraan. :worship:
Toistaiseksi multakin ne lavat on käytynä että joudun tuottamaan pettymyksen ton suhteen.:unsure: Sitten jos joku päivä saan tämän vatsan täyteen kuntoon että kestää suurempia ruokamääriä mitä bodailu mulla vaatii niin ei ole esteitä sinne suuntaan. Seuraavat lavat minne noustaan on voimanosto lavat jotka odottaa ensi vuoden alussa.:)

Kiva kuulla että oot tykännyt seurata!:worship:

Toistaiseksi multakin ne lavat on käytynä että joudun tuottamaan pettymyksen ton suhteen.:unsure: Sitten jos joku päivä saan tämän vatsan täyteen kuntoon että kestää suurempia ruokamääriä mitä bodailu mulla vaatii niin ei ole esteitä sinne suuntaan. Seuraavat lavat minne noustaan on voimanosto lavat jotka odottaa ensi vuoden alussa.:)

Toivon pikaista parantumista.:hyper:

Oon kyllä jostain syystä jotenkin ihan aidosti iloinen, että Jarno on löytänyt itselleen nyt lajin, johon panostaa nyt, kun vatsan takia fysiikkatouhut eivät tietenkään tule ainakaan toistaiseksi kysymykseen.

Jotenkin tuntuu, että kaverin työmoraali/treeni-into käytännössä vaatii jonkin urheilun muodon, jota toteuttaa. Erittäin hienoa, että sopiva laji on nyt löytynyt ja homma toimii! (y)

Miten ne ruokamäärät muuttuu niin merkittävästi bodaus vs voimailu? Vai ymmärsinkö kontekstista jotenkin väärin. Ymmärsin siis että juuri bodaamisen takia sinun pitää syödä niin paljon enemmän että vatsa ei kestä? Ei kai se bodaaminen nosta kulutusta niin merkittävästi että joutuu syömään huomattavasti suurempia ruokamääriä? Vai aiheutuuko ne vatsaongelmat kun joutuu kituuttamaan dieetillä pienemmillä ruokamäärillä? Oletettavasti olet kuitenkin plussakaloreilla voimaillessakin?

Miten ne ruokamäärät muuttuu niin merkittävästi bodaus vs voimailu? Vai ymmärsinkö kontekstista jotenkin väärin. Ymmärsin siis että juuri bodaamisen takia sinun pitää syödä niin paljon enemmän että vatsa ei kestä? Ei kai se bodaaminen nosta kulutusta niin merkittävästi että joutuu syömään huomattavasti suurempia ruokamääriä? Vai aiheutuuko ne vatsaongelmat kun joutuu kituuttamaan dieetillä pienemmillä ruokamäärillä? Oletettavasti olet kuitenkin plussakaloreilla voimaillessakin?

Vai onko kyse siitä että aineenvaihdunta lähtee rullaamaan ruokien noston jälkeen niin paljon että aletaan puhumaan jo useista tuhansista kaloreista extraa verrattuna voimailuun, että paino alkaa oikeasti pikkuhiljaa nousta? Muistaakseni Jarno päivitteli, että paino on nyt pudonnut muutaman kilon voimaillessa.

On kyllä vahva jätkä ! Ihmetyttää aina miten kaikilla kyykyn ja maven tulokset ovat lähellä toisiaan, kun taas itsellä ero on noin 70 kiloa.
Kiitoksia!:worship: Nythän tässä ollaan vasta siinä ja siinä luokitellaanko vahvaksi. Erään nimimerkin kommentti muutaman kuukauden takaa:
"Ja superisot voimat ei ole 200kg kyykky tai 250 veto.Ne on normi randompaavo voimat.Yleisurheilijoita.":LOL:
Ihmetyttää kyllä miten sulla on noin isot erot noissa liikkeissä. Millaiset kuormat on kummassakin liikkeessä? Jos siis saa kysyä.

Oon kyllä jostain syystä jotenkin ihan aidosti iloinen, että Jarno on löytänyt itselleen nyt lajin, johon panostaa nyt, kun vatsan takia fysiikkatouhut eivät tietenkään tule ainakaan toistaiseksi kysymykseen.

Jotenkin tuntuu, että kaverin työmoraali/treeni-into käytännössä vaatii jonkin urheilun muodon, jota toteuttaa. Erittäin hienoa, että sopiva laji on nyt löytynyt ja homma toimii! (y)
Todella mukava kuulla tällaista. Kiitos paljon!:worship: Tässä on viime aikoina alkanut paistamaan päivä risukasaan paljon paremmin muutenkin ja tää laji nyt vaan napannut ihan huolella mukaansa!:)

Sun tuntemukset osuu ihan täysin nappiin. Kyllä sitä vaan sellainen luonne löytyy itseltä että kaikkeen kiinnostavaan asiaan tulee panostettua sitten täysillä. Ei oikein löydy mitään sellaista "harrastelija" moodia ollenkaan.:LOL:

Vai onko kyse siitä että aineenvaihdunta lähtee rullaamaan ruokien noston jälkeen niin paljon että aletaan puhumaan jo useista tuhansista kaloreista extraa verrattuna voimailuun, että paino alkaa oikeasti pikkuhiljaa nousta? Muistaakseni Jarno päivitteli, että paino on nyt pudonnut muutaman kilon voimaillessa.
Revilation on tässä oikeilla jäljillä. Ne ruokamäärät muuttuu aika merkittävästi myös siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa lihasta kasvattamaan. Se kun vaatii niitä plussakaloreita eri tavalla vs voimailu. Mun omien kokemusten mukaan voimien kasvattaminen ei tarvitse edes mitään älytöntä kalorimäärää tai välttämättä edes plussakaloreita. Samaa kuullut myös muutamilta muilta. Viimeiset puoli vuotta mä oon syönyt 2000-3000kcal välillä ja samaan aikaan voimatasot on nousseet aika merkittävästi. Paino on liikkunut 93kg-96kgn välillä samaan aikaan. En siis varsinaisesti ole edes ollut plussilla viikkotasolla. Vatsa on nyt viime aikoina ollut huomattavasti parempi mutta heti kun olen syönyt isompia määriä puhdastakin ruokaa niin reagoi kyllä välittömästi negatiivisesti.

Hienosti nuo voimanostotulokset paranee aina vaan lisää! Alkaa olla varsin mukava yhteistulos jo haarukassa. Tsemppiä treeneihin(y)

Mun omien kokemusten mukaan voimien kasvattaminen ei tarvitse edes mitään älytöntä kalorimäärää tai välttämättä edes plussakaloreita. Samaa kuullut myös muutamilta muilta. Viimeiset puoli vuotta mä oon syönyt 2000-3000kcal välillä ja samaan aikaan voimatasot on nousseet aika merkittävästi.
Tämä varmaankin selittyy sillä, että nyt maksimivoiman kasvatukseen tähtäävällä harjoittelulla hermostoa opetetaan käskyttämään jo olemassa olevaa lihasta aiempaa tehokkaammin. Ja voimatyylisen nostotekniikan parantuminen on varmaan toinen juttu.

Hienosti nuo voimanostotulokset paranee aina vaan lisää! Alkaa olla varsin mukava yhteistulos jo haarukassa. Tsemppiä treeneihin(y)
Kyllä tässä tyytyväinen voi olla millä tahdilla tulokset noussut. Vaikka tällä jaksolla oli pahojakin ylirasituksesta johtuvia vaivoja niin silti kaikki nostot läpi. Jos tosta eilisistä tuloksista laskee suoraan YT:n niin ollaan 17.5kg:n päässä Edun tekemästä suomen ennätyksestä. Ilman kevennyksiä vielä. Kevennysten jälkeen sekin sitten rikottaisiin.:sneaky: Hyvällä mallilla siis projekti.(y) Kiitoksia tsempeistä!:worship:
Tämä varmaankin selittyy sillä, että nyt maksimivoiman kasvatukseen tähtäävällä harjoittelulla hermostoa opetetaan käskyttämään jo olemassa olevaa lihasta aiempaa tehokkaammin. Ja voimatyylisen nostotekniikan parantuminen on varmaan toinen juttu.
Noi on kyllä molemmat ihan totta. Eikä tässä nyt lihasta ole tosiaan tarkoitustakaan kasvattaa niin senkin takia pärjää pienemmällä ruokamäärällä. Noi voimanosto tekniikat kun on hioutunut jiiriin niin niilläkin noita kiloja on saanut lyödä tankoon lisää. Varsinkin aikaisemmin "vihaamani" maastaveto on muuttunut tekniikan osalta aivan täysin ja siitä on tullut ehkä jopa helpoin ja kivoin liike itselle.:LOL:

On se vahva
Kiitoksia!:puntti:

Hyvää settiä, ei jäädä paikoilleen murehtii kun elämä potkii päähän vaan lähdetään tekemään "uusia" juttuja jotka on mielekkäitä.

90kg sarjassa WPC:ssä siis tarkoitus kisata ilman polvenlämmittimiä ja polvisiteitä?

Itseäni on aina ihmetyttänyt tuon polvet paljaana -sarjan epäsuosio pro-puolella.

Back
Ylös Bottom