BB Jarno Olmala

Kun katsoo Olmalan alaviistopenkkiä smithissä, niin näyttäisi liikkeen menevän lähinnä ojentajille. Ei ainakaan kovaa venytystä tossa kulmassa ja pallealle laskulla ole saatavissa rinnalle. Ootko käsipainoilla kokeillut samaa liikettä? Ja tasa vs alaviisto keskusteluun pidän tasapenkkiä kokonaisvaltaisena yläkropan kehittäjänä. Voimailuaikoina tuli alaviistopenkkiä joskus kokeiltua, mutta en ikinä kokenut omakseni kyseistä liikettä.

Totta kai rintalihaksen muotoon voidaan vaikuttaa sillä, mistä kohtaa sitä eniten rasitetaan. Eli eri harjoitteet aktivoivat rintaa eri kohdista. Ei ole tähtitiedettä. Mutta, ei se tosiaan niin toimi, että ensin jollain penkkipunnerruksella hankitaan rintaan paljon massaa, ja sitten jotenkin myöhemmin eri liikkeillä muokataan massa oikeisiin kohtiin. Tietysti liikkeet valitaan alunpitäenkin niin, että rinta kasvaa eri kohdista, jos siis symmetrinen muoto halutaan.

Kyllä ainakin mun mielestä natikalle noi Utin tulokset on ollut kyllä hemmetin kovia. En oikein niitten vähättelyä ymmärtänyt tässä. Tässä tuntee itsensä aivan helvetin heikoksi jos kerran 6*160kg kapeassa penassa on keskinkertainen tulos. Jos Utin tulokset on huonoja niin mitkä sitten olisi natikalle kovia penkkituloksia? Toki bodarille sillä penkkituloksella nyt ei pitäisi olla mitään väliä.

Tasapenkillä varmasti saa kasvatettua isot rintalihakset mutta ei se ole mikään ehdoton tai välttämätön liike bodarille kuten ei ole mave tai kyykkykään. Mika mainitsi Allanin jolla on (lähes) pelkällä penkillä kasvatettu isot rintalihakset mutta onhan sitten toisessa ääripäässä esim Wilenius joka ei juurikaan ole tasapenkkiä tehnyt ja silti omaa massiiviset rintalihakset. Samaahan toitotetaan joidenkin toimesta mavessa että sillä kasvaa iso selkä ja sitten on toisessa ääripäässä kavereita kuten sinä @Bisley joka ei juuri koskaan ole tehnyt mavea ja silti omaat suomen kovimman selän. Tästä syystä en dissaisi yksittäisiä liikkeitä turhana vaan miettisin asiaa yksilön kannalta. Kropan välityksissä on niin paljon eroja jopa samanpituisilla henkilöillä niin mahdotonta sanoa suoraan mikä liike sopii kenellekin. Jos joku tykkää tasapenkistä enemmän eikä aiheuta ongelmia tai kipuja niin antaa mennä.

Mistäköhän syystä muuten ne rinta/olkavammat yleensä on aiheutunut tasapenkistä eikä vinopenkissä jos molemmat on yhtä "turvallisia"?

"benchpress is officially shitty pec excercise" - Dorian Yates

Kyllähän vinopenkki varsinkin ylärinnalta/läheltä kaulaa punnerrettuna venyttää vielä rajummin kuin tasapenkki. Tasapenkki lienee se yleisin penkkivariaatio, jossa niitä rajoja kokeillaan, niin siitä johtunee tuo vammojen yleisyys siinä liikkeessä. Yhden rintavamman kokeneena pystyn vielä halutessani +200kg käyttämään tasapenkissä (toki riskillä), mutta vinopenkissä jopa medium-levyisellä otteella venytys alkaa olla niin rajua jo 120-130kg, että enempää en uskaltaisi koskaan laittaa. Kun lopputuloksen melkein tietää, jos rintaan asti laskee.

Jukka Nyyssölön sivuilta poimittua.

“Nyt kuitenkin olen tajunnut, ettei pelkän penkkipunnerruksen tekeminen kasvata oikeasti mahtavia rintalihaksia! Mm. Allan Jokinen kertoi minulle, että hän on kasvattanut rintalihaksensa pyöreyden ja muodon pec decillä ja taljaliikkeillä!”

Paitsi, että eikö Allan ole nimenomaan sanonut, että lihaksen muoto on rakennettu taljoilla ja peckdeckeillä? Ja eräässä podcastissa Allan sanoi Mikelle, että ei (aikoinakaan) saanut rintalihaksia pumppiin pelkällä penkillä tms.

(pelottavaa, että näin fanipoikana osaa muistaa näin hyvin tälläisiä juttuja....)
Sanoi, mutta perui tämän myöhemmin loukkantumisen jälkeen kun huomasi, että rintaa ei saanut enää yhtä isoksi kun ei voinut tehdä raskaita punnerruksia

Moni varmaan tätä keskustelua lukiessaan saa mielikuvan, ettei tasapenkki kehitä rintaa ollenkaan vaan rikkoo paikkoja. Kyllä tasapenkki osuu ihan kokonaisvaltaisesti rintalihaksiin alhaalta ylös asti. Katsokaa vaikka Allanin rintalihaksia. Siinä on pihviä kahden mannerlaatan verran. Itse heilutan lippua ja vannon tasapenkin ylivertaisuuteen rintalihasten kehityksessä. Vinopenkki tulee hyvänä kakkosena. Mielipideasioita nämä ovat pohjimmiltaan kaiketi jokainen?
Itse en ainakaan saa millään yhtä hyvää tuntumaa rintaan kuin tasapenkillä. En myöskään ymmärrä miten siinä penkissä saa paikat paskaksi, jos ei lähe keulimaan painoilla tai penkkaa lahnana.

Itsellä alkoi rintalihakset turvota selvästi paremmin, kun aloin tehdä pec deckin pääliikkeenä. Oikeestaan sen jälkeen ei juurikaan muuta enää tarvitse tehdä :D Aikoinaan 180 kg raakapenkki ja ei ollut läheskään samanlaiset massat rinnassa kun tällä hetkellä varmaan noin 140-150 kg penkillä.

En ala tuohon ottamaan sen enempää kantaa, mikä liike olisi paras kasvattamaan rintaa. Itsellä se ehkä oli tasapenkki plus vinopenkki vapailla painoilla. Mutta muuten tähän keskusteluun liittyen tuli mieleen, että kyllähän sitä kannattaa tehdä, mistä itse pitää.
Nyyssiskin tainnut useasti todeta, että turha tehdä jotain liikettä jos se ei tunnu yhtään mieluisalta. Eli hyvä kun löytää ne omat liikkeet.
On muuten ollut pari sivua asiallista keskustelua, ilman turhaa nillittämistä, harvinaista pakkiksella nykyään .

No ei noi kovia tuloksia silti ole niissä massoissa missä Utti oli. Itse sain natikkana penkistä 3x160kg oman painoni ollessa 68kg. Mulla on jäänyt vain kuva, että Utti selkeästi suoraan sanottuna vihasi penkkipunnerrusta siinä perinteisessä muodossa. Voin toki olla väärässäkin.

Muistaakseni joskus lukiessani sivujasi, niin tässä vaiheessa oli kuitenkin apuun tullut veli + kreatiini?

Muistaakseni joskus lukiessani sivujasi, niin tässä vaiheessa oli kuitenkin apuun tullut veli + kreatiini?
Kyllä. Veljellä ja kreatiinilla tarkoitin todellakin veljeä ja kreatiinia. Natikka olin silti. Multa salilla jengi tuli kyselee, että olenko ”jyvissä” ja olin ihan pihalla mistä puhutaan. Voi olla joillekin ihmisille vaikea paikka uskoa, että mulla oli lahjoja penkkaamiseen, kun sain oikeanlaista tekniikkaopastusta ja messissä oli treenikaveri, mutta näin asia on! Mulla ei ole mitään syytä valehdella tätä asiaa.

Kyllä. Veljellä ja kreatiinilla tarkoitin todellakin veljeä ja kreatiinia. Natikka olin silti. Multa salilla jengi tuli kyselee, että olenko ”jyvissä” ja olin ihan pihalla mistä puhutaan. Voi olla joillekin ihmisille vaikea paikka uskoa, että mulla oli lahjoja penkkaamiseen, kun sain oikeanlaista tekniikkaopastusta ja messissä oli treenikaveri, mutta näin asia on! Mulla ei ole mitään syytä valehdella tätä asiaa.
Helvetin kova se 160kg on kyllä natuna! Anyways veli+kreatiini on legendaarisin juttu koko bodyscenessä:D

Huutonaurut kohdistetulle mainokselle:

View: https://imgur.com/a/jVUdvgA

Kun katsoo Olmalan alaviistopenkkiä smithissä, niin näyttäisi liikkeen menevän lähinnä ojentajille. Ei ainakaan kovaa venytystä tossa kulmassa ja pallealle laskulla ole saatavissa rinnalle. Ootko käsipainoilla kokeillut samaa liikettä? Ja tasa vs alaviisto keskusteluun pidän tasapenkkiä kokonaisvaltaisena yläkropan kehittäjänä. Voimailuaikoina tuli alaviistopenkkiä joskus kokeiltua, mutta en ikinä kokenut omakseni kyseistä liikettä.
Video taitaa hämätä tuossa. Mullahan on tyylinä tossa avata myös noi kyynerpäät sivuille eikä tuoda niitä kropan suuntaan. Ei tuossa nyt mitään brutaalia venytystä tule mutta aivan riittävä kyllä itselle tuolla tekniikalla ja oteleveydellä. Ojentajat mulla ei ikinä tule kipeäksi tosta vaan nytkin oli rinta heti samana iltana jumissa ja kovat domsit sain rintaan pariksi päiväksi.

Käsipainoilla oon myös kokeillut mutta tuntuu itsellä liian riskaabelilta alkaa niitten kanssa punnertelemaan yksin tossa alaviistossa. Sinne asentoon pääseminen yksin isompien kässärien kanssa myös ihan mahdotonta.

Back
Ylös Bottom