BB Jarno Olmala

Ainoa toimiva lääke CUhun on rööki. Suosittelen Jarno laittamaan kokeiluun sitten, kun jatkuva sairastelu alkaa tosissaan ketuttamaan. Neljä röökiä päivässä muutama kuukausi ja elämä alkaa näyttää taas buenolta.

Käytätkö Zabo muuten kalaöljy kapseleita? itsellä oli tässä useamman vuoden vatsa löysällä ja lääkärissä en käynyt. Tuli kokeiltua jättää melkein jokainen yksittäinen ruoka aina pois kerrallaan, eikä mikään auttanut. Sitten viimeisellä keksin jättää kalaöljy kapselit pois ja vuosia kestänyt ongelma katosi samantien. En tiedä miksi vasta nyt tajusin kokeilla tuota. Jostain syystä kuvitellut ettei kalaöljy 1-2 kapselia päivässä voi mitenkään olla syynä tähän ympärivuorokautiseen ongelmaan. Vuosien mittaan tullut syötyä kuitenkin useita eri merkkisiä kalaöljy kapseleita ympäri vuoden, ettei se kyllä laadustakaan ole kiinni. Ei vain yksinkertaisesti sovi omalle vatsalle mikään kalaöljy.

Syön joo, mutta noita vedän lomallakin. Otan yhden päivässä.

Ainoa toimiva lääke CUhun on rööki. Suosittelen Jarno laittamaan kokeiluun sitten, kun jatkuva sairastelu alkaa tosissaan ketuttamaan. Neljä röökiä päivässä muutama kuukausi ja elämä alkaa näyttää taas buenolta.
Itse asiassa oma lääkärikin vitsaili tästä jotain joskus, että jonkin näköisiä havaintoja on tehty, että tupakkan on todettu ”auttavan” ainakin jotenkin joissain tapauksissa.

Oliko sulla Jarno millaisia oireita aikaisemmin?
Kävin lääkärissä, kun ollut jo pidempään joka aamu vatsa löysällä. Yhtenä päivänä vatsa sitten kramppas niin pahasti, että oli pakko lähteä töistä. Otin vihdoin itseäni niskasta kiinni ja kävin lääkärillä. Perheessä keliakiaa, joten sitä itse epäilin. Verikokeiden mukaan ei ole, eikä lääkäri löytänyt ongelmaan ratkaisua. Totesi tosin, että ei ole vaarallista. Tuon vatsakrampin lääkäri yhdisti norovirukseen.
Olen kokeillut vaihtaa ruoka-aineita, mutta ainakaan vielä ei ole tuonut helpotusta. Nyt viimeisimpänä vaihdoin perunan pois, koska sitä tulee syötyä määrällisesti niin paljon. Outoa tästä tekee se, että esim. jouluna ja lomareissuilla, kun syön vapaammin (mutta samojakin ruokia), niin vatsa voi täydellisesti. Perunaa ja kahvia tulee käytettyä tuolloin selvästi vähemmän.
Silloin reilu vuosi sitten se oireilu oli todella epäsäännöllistä. En saanut oikein missään vaiheessa selvitettyä mistä tarkalleen olisi voinut johtua. Veriarvot ja tähystyskin joka silloin tehtiin niin antoi puhtaat paperit. Noissa ruoka-aineidenkin kanssa muutoksissa pitäisi mennä pitkillä ajanjaksoilla. Peruna nyt ei paras mahdollinen lähde ole hiilarille sen sisältämän tärkkelyksen takia, varsinkaan jos on suolen kanssa ongelmaa. Kofeiini ei myöskään ainakaan suurina määrinä tee hyvää suolistolle.

Itse asiassa oma lääkärikin vitsaili tästä jotain joskus, että jonkin näköisiä havaintoja on tehty, että tupakkan on todettu ”auttavan” ainakin jotenkin joissain tapauksissa.
Tuosta tupakasta/sikarista oon kyllä kuullut todella monesta paikkaa niin lääkäreiltäkin kuin CU:sta kärsiviltäkin. Yhdessä keskusteluryhmässäkin tuli vastaan useampi tapaus joka oli sairastunut CU:n tupakan/sikarin lopettamisen jälkeen ja vastaavasti kun olivat uudelleen aloittaneet niin oireet oli helpottaneet. Yksi lääkäri tosta mainitsi tosiaan mullekin että jokin(mitä nyt en muista) tupakassa on joka "hillitsee" sitä tulehdusta suolistossa. Oli ilmeisesti jotain pienimuotoista tutkimustakin tuosta.. Jos ihan epätoivoiseksi jossain vaiheessa menee niin kai se pitää pikkusikareita käydä hakemassa kiskalta jatkossa.:LOL:

Viimeksi muokattu:
Olisipa mielenkiintoista tietää, mikä se mahdollinen ainesosa on. Nikotiini vai jokin ihan muu? Jotenkin tuntuisi oudolta, jos nikotiini jotenkin vähentäisi suoliston tulehdustilaa. Onkohan siitä mitään tarkempaa mainintaa noissa tutkimuksissa? Joka tapauksessa jos tupakassa joku sellainen ainesosa on, olisi sen nauttiminen erillään paljon järkevämpää. Tupakalla on kuitenkin niin helvetisti terveyttä heikentäviä vaikutuksia, varsinkin tietysti keuhkojen osalta, että saa aika tukala tilanne olla suolistosairauden kanssa, että tupakoinnin aloittamisessa olisi järkeä.

Olisipa mielenkiintoista tietää, mikä se mahdollinen ainesosa on. Nikotiini vai jokin ihan muu? Jotenkin tuntuisi oudolta, jos nikotiini jotenkin vähentäisi suoliston tulehdustilaa. Onkohan siitä mitään tarkempaa mainintaa noissa tutkimuksissa? Joka tapauksessa jos tupakassa joku sellainen ainesosa on, olisi sen nauttiminen erillään paljon järkevämpää. Tupakalla on kuitenkin niin helvetisti terveyttä heikentäviä vaikutuksia, varsinkin tietysti keuhkojen osalta, että saa aika tukala tilanne olla suolistosairauden kanssa, että tupakoinnin aloittamisessa olisi järkeä.

Ei se ainakaan nikotiini ole, kun muista nikotiinituotteista ei saada vastaavaa hyötyä. Nuo tupakan terveyshaitat ovat kyllä ihan huomioitava asia, mutta eipä nuo lääkkeetkään mitä IBDihin määrätään mitään ihan perus allergialääkkeitä ole. En tiedä määrättiinkö Jarnolle vielä atsatiopriiniä (solunsalpaaja, jota käytetään IBDn hoidossa), mutta ihan hyvä liuta siinäkin haittavaikutuksia on.

Yhden tapauksen tiedän, jolla oli paksusuolen kanssa pahoja ongelmia, lääkäri nimenomaan sanoi, että älä vain lopeta tupakointia, joka siinä tapauksessa ilmeisesti on edullista vaikka onkin hyvin haitallista terveydelle normaalisti.

Onko loiset ja muut tohvelieläimet tutkittu?

Anoppi oli kanssa intiassa pitemmän reissun ja sieltä tullessa toi "vatsataudin". Ensin ei löydetty mitään, mutta sinnikkään valituksen takia testit uusittiin ja sieltä löytyi hirmuinen kasa jotain alkueläimiä jotka oli nakerrellut suolinukkaa nälkäänsä.
Kunnon läkkehelvetillä siitä päästiin.

En tiedä määrättiinkö Jarnolle vielä atsatiopriiniä (solunsalpaaja, jota käytetään IBDn hoidossa), mutta ihan hyvä liuta siinäkin haittavaikutuksia on.
Atsatiopriini on kuten myös toistaiseksi kortisoni sekä siklosporiini. Kaikissa kolmessa lääkkeessä on melkoisen pitkät listat erilaisista sivuvaikutuksista. Ei mitään kevyitä pikkujuttuja.:confused: Noita listoja lukemalla ne tupakan haittavaikutuksen on kevyttä kauraa.

Onko loiset ja muut tohvelieläimet tutkittu?

Anoppi oli kanssa intiassa pitemmän reissun ja sieltä tullessa toi "vatsataudin". Ensin ei löydetty mitään, mutta sinnikkään valituksen takia testit uusittiin ja sieltä löytyi hirmuinen kasa jotain alkueläimiä jotka oli nakerrellut suolinukkaa nälkäänsä.
Kunnon läkkehelvetillä siitä päästiin.
Tutkittiin heti aluksi hyvinkäällä ja myöhemmin myös meilahdessa osastohoidossa ollessani. Ei ollut tosiaan kyse noista missään vaiheessa. Intia nyt on aikamoinen kehitysmaa verrattaen Koreaan ja siellä noi loiseläimet onkin yleisempiä kuin Aasian maissa.

Alaviistopenkki on imo yks turhimpia laitteita salilla. Rinnalle tehtäessä tankoliikkeitä, tärkein elementti on venytys. Alaviistopenkissä tämä jää totaalisesti pois. Ehkä sit jotain loppuojennusta korostaessa vois alaviistolla olla jotain fuktiota. Itse en oo elämässäni tehnyt kuin varmaan pari kertaa alaviistopenaa, enkä ole koskaan täysin ymmärtänyt liikkeen ideologiaa. Okei, korostaa kuulemma rinnan alaosaa? Eiköhän tasapenkissäkin rinnan alaosa saa riittävästi osumaa? Ja iskee muuten kauhea hedarikin tossa kun maataan pää alaspäin.

-”Nyyssiksen pohdintaa”

Alaviistopenkki on imo yks turhimpia laitteita salilla. Rinnalle tehtäessä tankoliikkeitä, tärkein elementti on venytys. Alaviistopenkissä tämä jää totaalisesti pois. Ehkä sit jotain loppuojennusta korostaessa vois alaviistolla olla jotain fuktiota. Itse en oo elämässäni tehnyt kuin varmaan pari kertaa alaviistopenaa, enkä ole koskaan täysin ymmärtänyt liikkeen ideologiaa. Okei, korostaa kuulemma rinnan alaosaa? Eiköhän tasapenkissäkin rinnan alaosa saa riittävästi osumaa? Ja iskee muuten kauhea hedarikin tossa kun maataan pää alaspäin.

-”Nyyssiksen pohdintaa”

Aika paljolti varmaan yksilöllistä, jollakin saattaa peruspenkki ottaa etuolkapäähän enemmän kuin toisella niin tällöin alavinopenkki voi olla hyvä vaihtoehto.

-”Nyyssiksen pohdintaa”
Kun itse hartiavammaisena googlettelin sopivia liikkeitä, niin tää yksi mitä ehdoteltiin. Ei sovi dippi, konedippi, tasapenkki, vinopenkki, smith, käsipainopenkki ainakaan tällä hetkellä. En ole kyllä vielä testannut (huomenna), mutta tuo sopisi oikein hyvin ettei tule liikaa venytystä. Kun syliväli on alle pituuden, niin sitä venytystä tulee suhteessa huomattavasti enemmän kuin pitkäkätisellä muutenkin.

Kun itse hartiavammaisena googlettelin sopivia liikkeitä, niin tää yksi mitä ehdoteltiin. Ei sovi dippi, konedippi, tasapenkki, vinopenkki, smith, käsipainopenkki ainakaan tällä hetkellä. En ole kyllä vielä testannut (huomenna), mutta tuo sopisi oikein hyvin ettei tule liikaa venytystä. Kun syliväli on alle pituuden, niin sitä venytystä tulee suhteessa huomattavasti enemmän kuin pitkäkätisellä muutenkin.
Justiinsa ajattelin samaa, että olkapäävaivaiselle alavinopena voisi olla parempi liike. Täytyy itsekin kokeilla tuota, mutta ehkä yritän sitä smitissä jollain irtopenkkivirityksellä.

-”Nyyssiksen pohdintaa”
Jakaa kyllä mielipiteitä tuo alaviistopenkki. Esim. Yates suosittelee liikettä normipenkin sijaan.
Mielipide kysymyksiähän nämä on. Mun mielestä päinvastoin juuri erinomainen massaliike rinnalle. Juuri Yatesilta tainnut tämän liikkeen ihan ekana bongata ja kun sopivan tekniikan (oikean laskupaikan, oikean oteleveyden) löysin itselleni siihen niin sen jälkeen kuulunut perus rintaliikeisiini. Tuo liike ottaa kyllä ihan kokonaisvaltaisesti rintaan eikä pelkästään alaosaan. Verrattaen tasapenkkiin niin ihan helvetisti turvallisempi liike. Mä en tasapenkkiä edes tykkää tehdä ja siinä riski/hyötysuhde on mun mielestä kohtuuton. Mun mielestä penkki ei ole fiksu liike bodarille. Ihan tajuton määrä kovilla bodareilla on rinnat yms paikat hajonnut penkkiä tehdessä. Kuinka monella taasen on rinta revennyt esim. alaviisto/vinopenkissä? Kannattaa kuunnella tästä 9:15 kohdasta eteenpäin vajaa 2min mitä Yates sanoo alaviistopenkistä.

Aika iso ero myös laskeeko tangon rinnalle, taikka enemmänkin vatsalle niinku Jarno.
Kyllä, kuten myös ote leveys vaikuttaa todella paljon. Itse lasken tangon yleensä tohon rintalastan alaosaan koska siinä saan aivan riittävän venytyksen rintaan tuolla oteleveydellä.

Ps. Se vielä unohtui mainita että tosiaan alaviistopenkki on todella turvallinen olkapäiden kannalta ja siinä on käytännössä mahdotonta rikkoa etuolkia/kiertäjiä. Sopii siis useimmille olkavammaisillekin vaikka muut penkkivariaatiot ei luonnistuisi.

Mielipide kysymyksiähän nämä on. Mun mielestä päinvastoin juuri erinomainen massaliike rinnalle. Juuri Yatesilta tainnut tämän liikkeen ihan ekana bongata ja kun sopivan tekniikan (oikean laskupaikan, oikean oteleveyden) löysin itselleni siihen niin sen jälkeen kuulunut perus rintaliikeisiini. Tuo liike ottaa kyllä ihan kokonaisvaltaisesti rintaan eikä pelkästään alaosaan. Verrattaen tasapenkkiin niin ihan helvetisti turvallisempi liike. Mä en tasapenkkiä edes tykkää tehdä ja siinä riski/hyötysuhde on mun mielestä kohtuuton. Mun mielestä penkki ei ole fiksu liike bodarille. Ihan tajuton määrä kovilla bodareilla on rinnat yms paikat hajonnut penkkiä tehdessä. Kuinka monella taasen on rinta revennyt esim. alaviisto/vinopenkissä? Kannattaa kuunnella tästä 9:15 kohdasta eteenpäin vajaa 2min mitä Yates sanoo alaviistopenkistä.

Kyllä, kuten myös ote leveys vaikuttaa todella paljon. Itse lasken tangon yleensä tohon rintalastan alaosaan koska siinä saan aivan riittävän venytyksen rintaan tuolla oteleveydellä.

Ps. Se vielä unohtui mainita että tosiaan alaviistopenkki on todella turvallinen olkapäiden kannalta ja siinä on käytännössä mahdotonta rikkoa etuolkia/kiertäjiä. Sopii siis useimmille olkavammaisillekin vaikka muut penkkivariaatiot ei luonnistuisi.

Joo, eihän me kaikki olla samasta muotista veistettyjä.. Ja tosiaankin vaikuttaa aika paljon mihin kohtaan tangon laskee. Itse saan ainakin alavinopenkissä tosi hyvän venytyksen ja paineen rintalihaksille. Pitäis tehdä enemmänkin kyseistä liikettä.. :)

Hyviä pointteja. Itse näen, että loukkaantumisriskit liittyvät ennemmin aina liian isoihin painoihin, kuin itse liikkeeseen. Varsinkin tasapenkin kohdalla.

Olkapäävammaisille tuo liike varmasti on hyvä variaatio, jota en ollut ajatellutkaan. Itselläni olkapäät ei ole koskaan olleet kovilla penkkiä tehdessäni, niin ei tullut mielenkään, että alaviistopenkki voisi auttaa asiassa ainakin tietyissä tapauksissa. Riippuen toki olkapään vamman laadusta.

Tota alavinopenkkiähän on tutkittu useissa EMG-tutkimuksissa ja lähes jokaisessa on havaittu sen aiheuttaneen enemmän aktivaatiota isossa rintalihaksessa, kuin tasapenkki tai vinopenkki. Erityisesti alavinopenkki käsipainoilla on aiheuttanut reilusti isomman aktivaation, kuin mikään muu rintaliike. Kun taas on tutkittu tarkemmin, että mihin säikeisiin rasitus kohdistuu eniten kussakin punnerruskulmassa, niin alavino on luonnollisesti ottanut eniten alalohkoon ja vinopenkki ylälohkoon. Iso rintalihashan siis jakautuu kahteen ns. lohkoon, joista ylemmän muodostaa solisluuhun kiinnittyvät säikeet ja alemman rintalastaan sekä rintarustoon kiinnittyvät säikeet. Nyt kun tiedetään, että alavinopenkki ottaa eniten alapuoliskoon ja vinopenkki yläpuoliskoon, niin mihinkäs sitä tasapenkkiä enää tarvitaan?

Tässä vielä videota, kuinka tehdään alavinopenkkiä oikealla tekniikalla. Hyvin näyttää ihan koko rintalihas aktivoituvan. Ensin tekee vähän leveemmällä ja sitten tolla kapeemmalla otteella. Tärkeintä on juuri tuo kyynärpäiden vienti kunnolla sivuille, että saadaan hyvä venytys ja koko rintalihas aktivoitua sekä etuolkapäät eliminoitua pois liikkeestä.

View: https://www.youtube.com/watch?v=BsExztMxUdM

Itellä tasapenkki aina tuottanut ongelmia olkapäiden kanssa, mutta alavinoon siirryttyäni ei minkäänlaisia ongelmia enää niissä.

Back
Ylös Bottom