BB Jarno Olmala

”Mihinkä sitä tasapenkkiä tarvitaan?”

Ei kai mihinkään jos mentäisiin EMG mittauksilla sokeasti eteenpäin. Eiks nää EMG mittaukset anna ihan mielipuolisen kovia tuloksia kun ihan vain jännittää lihasta ilman mitään vastusta?

Ja mitä tasapenkkiin tulee, liike on tod näk tunnetuin ja tehdyin liike koko kuntosalihistoriassa. Älä luule ettei tasapenkillä saada isoja rintalihaksia.

Mulla on vahva fiilis, että tasapenkkiä dissaa ihmiset, jotka on välityksiltään sellaisia, ettei kunnon tuloksia saa aikaseksi. Muistan hyvin, että Uttikin aina dissas tasapenkkiä. Olisikohan dissannut, jos miehellä olis ollut luontaisesti hullun kova penkki, esim +200kg 1RM?

Kyllä penkkiä tekee mielellään juuri ne tyypit, jotka ovat siinä hyviä. Ja yleensäkin se taitaa mennä niin, että treenaajat mieltyvät sellaisiin liikkeisiin, joissa ollaan hyviä ja vahvoja.

Mulla on vahva fiilis, että tasapenkkiä dissaa ihmiset, jotka on välityksiltään sellaisia, ettei kunnon tuloksia saa aikaseksi.
Ja me, joiden olkapäät ei tasapenkkiä kestä. Tosin nykyään penkin dissaamisen sijaan myönnän, että helvetin hyvä liike ja harmi kun en pysty punnertamaan kivuitta ja vammoitta yli pienten tyttöjen painojen.

Uskon tietysti, että suuret rintalihakset on mahdollista rakentaa ilman tasapenkkiäkin, aika harva liike on kuitenkin bodarille korvaamaton. Ei se silti tasapenkistä huonoa liikettä tee ja pidän muutenkin vähän hölmönä sellasta yleistelyä, että "tää" ja "toi" on hyviä ja x ja y huonoja.

Varsinkin dogmaattiset big on basics-tyypit huutelee usein jotain tyyliin "jos penkkaa, kyykkää ja vetää niin ei voi mennä mehtään". Paitsi että voi. Jos ei esim. olkapäät kestä tavan tasapenkkiä, välitykset ei salli reisipainotteista vapaata kyykkyä ja kyykyllä kasvaa pelkkä perse ja vetokin on ihan karseeta pyristelyä kun välitykset pakottaa vetämään vaikeesta kulmasta, niin kyllä mä lähtisin vähän toisella tavalla liikkeelle.

Kaikenlainen puntinkolistelu on kuitenkin hemmetin yksilöllistä touhua ja se yksilöllisyys koskee myös niitä liikkeitä ja niiden variaatioita.

Viimeinen kappale siis yleistä pohdiskelua, ei osoitettu suoraan kenellekään.

Viimeksi muokattu:
Ja me, joiden olkapäät ei tasapenkkiä kestä. Tosin nykyään penkin dissaamisen sijaan myönnän, että helvetin hyvä liike ja harmi kun en pysty punnertamaan kivuitta ja vammoitta yli pienten tyttöjen painojen.

Uskon tietysti, että suuret rintalihakset on mahdollista rakentaa ilman tasapenkkiäkin, aika harva liike on kuitenkin bodarille korvaamaton. Ei se silti tasapenkistä huonoa liikettä tee ja pidän muutenkin vähän hölmönä sellasta yleistelyä, että "tää" ja "toi" on hyviä ja x ja y huonoja. Kaikenlainen puntinkolistelu on kuitenkin hemmetin yksilöllistä touhua. Viimeinen kappale siis yleistä pohdiskelua, ei osoitettu suoraan kenellekään.
Juuri näin. Vammojen vuoksi hyvin usein jää jopa lemppariliikkeet pois. Onneksi ei ole salilla mitään korvaamatonta liikettä olemassa. Lähes aina on mahdollisuus treenata vammojen ympärillä ja saada kohdelihas kasvamaan isoksi ilman jotain tiettyä liikettä.

Ei kai mihinkään jos mentäisiin EMG mittauksilla sokeasti eteenpäin. Eiks nää EMG mittaukset anna ihan mielipuolisen kovia tuloksia kun ihan vain jännittää lihasta ilman mitään vastusta?

Ja mitä tasapenkkiin tulee, liike on tod näk tunnetuin ja tehdyin liike koko kuntosalihistoriassa. Älä luule ettei tasapenkillä saada isoja rintalihaksia.

Mulla on vahva fiilis, että tasapenkkiä dissaa ihmiset, jotka on välityksiltään sellaisia, ettei kunnon tuloksia saa aikaseksi. Muistan hyvin, että Uttikin aina dissas tasapenkkiä. Olisikohan dissannut, jos miehellä olis ollut luontaisesti hullun kova penkki, esim +200kg 1RM?

Kyllä penkkiä tekee mielellään juuri ne tyypit, jotka ovat siinä hyviä. Ja yleensäkin se taitaa mennä niin, että treenaajat mieltyvät sellaisiin liikkeisiin, joissa ollaan hyviä ja vahvoja.

Utin analyyttisellä lähestymistavalla tuskin dissataan jotain liikettä ihan vain dissaamisen ilosta. Hänellä se taitaa olla enemmän sitä että a) saa rintaan paremman rasituksen muilla liikkeillä ja b) se tuottaa vääränlaista kipua.

Tuohan on ihan treenaajakohtaista. Jos katsotaan joltain videolta miten Mike penkkaa, niin sehän meni aivan täysin rinnalle. Itselläni taas, vahvin tekniikka penkata (isoimmat raudat) tuo selkeästi enemmän mukaan sekä etuolkapäitä että myös selkää, rinnan suhteellisen rasituksen pienentyessä. Enemmän rinnalle menevä tekniikka/liikerata on mietittävä tarkemmin, mutta se onnistuu kyllä. Liike tuntuu vain pitkään tehtynä tuovan minulle enemmän olkapäävaivoja (salin ulkopuolista vammahistoriaa löytyy), vaikkakaan varsinaista liikkeen aikaista kipua ei juurikaan esiinny.

Kun taas vinopenkki tangolla menee minulla automaattisesti rinnalle, ja ottaa myös vähemmän etuolkapäihin. Bodausmielessä ylärinnan paksuntaminen on muutenkin IMO aika tärkeää, onhan semmoinen termikin kuin 'bencher's chest' :LOL:

Ei toki voi kieltää etteikö tasapenkissä oo jotain hauskan äijämäistä, ja tulee sitä aika ajoin tehtyä.

Utin analyyttisellä lähestymistavalla tuskin dissataan jotain liikettä ihan vain dissaamisen ilosta. Hänellä se taitaa olla enemmän sitä että a) saa rintaan paremman rasituksen muilla liikkeillä ja b) se tuottaa vääränlaista kipua.

Tuohan on ihan treenaajakohtaista. Jos katsotaan joltain videolta miten Mike penkkaa, niin sehän meni aivan täysin rinnalle. Itselläni taas, vahvin tekniikka penkata (isoimmat raudat) tuo selkeästi enemmän mukaan sekä etuolkapäitä että myös selkää, rinnan suhteellisen rasituksen pienentyessä. Enemmän rinnalle menevä tekniikka/liikerata on mietittävä tarkemmin, mutta se onnistuu kyllä. Liike tuntuu vain pitkään tehtynä tuovan minulle enemmän olkapäävaivoja (salin ulkopuolista vammahistoriaa löytyy), vaikkakaan varsinaista liikkeen aikaista kipua ei juurikaan esiinny.

Kun taas vinopenkki tangolla menee minulla automaattisesti rinnalle, ja ottaa myös vähemmän etuolkapäihin. Bodausmielessä ylärinnan paksuntaminen on muutenkin IMO aika tärkeää, onhan semmoinen termikin kuin 'bencher's chest' :LOL:

Ei toki voi kieltää etteikö tasapenkissä oo jotain hauskan äijämäistä, ja tulee sitä aika ajoin tehtyä.
Moni varmaan tätä keskustelua lukiessaan saa mielikuvan, ettei tasapenkki kehitä rintaa ollenkaan vaan rikkoo paikkoja. Kyllä tasapenkki osuu ihan kokonaisvaltaisesti rintalihaksiin alhaalta ylös asti. Katsokaa vaikka Allanin rintalihaksia. Siinä on pihviä kahden mannerlaatan verran. Itse heilutan lippua ja vannon tasapenkin ylivertaisuuteen rintalihasten kehityksessä. Vinopenkki tulee hyvänä kakkosena. Mielipideasioita nämä ovat pohjimmiltaan kaiketi jokainen?

Tekee tasapenkkiä vasta myöhemmin ku rintaa on esiväsytetty muulla punnerruksella. Itellä olkapää vaivat penkatessa katos ku teen sen myöhemmin ja jalat penkillä, tuntuu osuvan paremmin muutenkin. Oon myös tosin jättäny pystärin kans pois kokonaa, tuntu aiheuttavan omat ongelmansa.

Myös sitä penkkitekniikkaa säätämällä saa sitä rasitusta pois olkapäiltä. Itse mitä olen keskustellut bodyhenkisten kanssa penkkaamisesta ja sen vaaroista, on heillä järjestään ollut tekniikat semmoisia "riskialttiita".

Ja nyt ei tämä tietenkään kaikkiin päde, mutta tekniikkaa kannattaa myös hiukan katsella ja varsinkin kiinnittää huomita selkäpuolen lihaksiin penkkipunnerruksissa. Itsellä mm todella herkät / jäykät olkapäät ja penkki ottaa niihin todella paljon, JOS tekniikka ei ole kunnossa. Jos säädän ja ennen kaikkea jaksan kiinittää huomiota tekniikkaan, pystyn penkkaamaan 2-3 kertaa päivässä suht kovaa. Ja kyllä, rintalihakset on miulla varmasti parhaimmat lihakset bodimielessä, eikä niille muuta ole näytetty kun penkkiä.

Moni varmaan tätä keskustelua lukiessaan saa mielikuvan, ettei tasapenkki kehitä rintaa ollenkaan vaan rikkoo paikkoja. Kyllä tasapenkki osuu ihan kokonaisvaltaisesti rintalihaksiin alhaalta ylös asti. Katsokaa vaikka Allanin rintalihaksia. Siinä on pihviä kahden mannerlaatan verran. Itse heilutan lippua ja vannon tasapenkin ylivertaisuuteen rintalihasten kehityksessä. Vinopenkki tulee hyvänä kakkosena. Mielipideasioita nämä ovat pohjimmiltaan kaiketi jokainen?
Varmaan myös tekniikka-asioita. En ymmärrä, miten se tasapenkki olisi olkapäiden kannalta jotenkin muita rintaliikkeitä huonompi. Jos olkapäät ottaa penkissä (tai missä muussa rintaliikkeessä tahansa) enemmän osumaa kuin rinta, tekniikassa on kyllä todella paljon fiksailtavaa.

edit. @JP Fux ehdit hiukan ennen (y)

Tekee tasapenkkiä vasta myöhemmin ku rintaa on esiväsytetty muulla punnerruksella. Itellä olkapää vaivat penkatessa katos ku teen sen myöhemmin ja jalat penkillä, tuntuu osuvan paremmin muutenkin. Oon myös tosin jättäny pystärin kans pois kokonaa, tuntu aiheuttavan omat ongelmansa.
Toi on hyvä taktiikka.

Olkavammaisena olen löytänyt hyviä konsteja tehdä peruspystärin sijaan esim smithissä pystäriä, kapealla otteella ja kääntämällä kyynärpäitä hieman eteenpäin. Ikään kuin tekisit tukkipunnerrusta. Myös arnold press toimii itselläni paremmin kuin käsipainopystäri perinteisellä tekniikalla. Säästää olkapäitä ja silti voi tehdä punnerruksia. Toki vammasta riippuen.

Ei se uttikaan täysin voimaton noissa punnerrusliikkeissä ollut, tässä ennätyksiä vuosien takaa: "Silloin tein mm. kapeaa penkkiä etusormet karhennusten reunalla 160 kg x 6, lattiapunnerrusta kuoletuksilla 170 kg x 5, penkkiä 70 kg käsipainoilla 8 toistoa, pystypunnerrusta 50 kiloisilla käsipainoilla 8 toistoa. Etukyykky 180 kg x 4 ja takakyykky 180 kg x 20 polvenlämmittimillä ja vyöllä."

160x6 kg kapeessa penkissä on aika lähellä 200kg penkkikuntoa pienen piikkauksen jälkeen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei se uttikaan täysin voimaton noissa punnerrusliikkeissä ollut, tässä ennätyksiä vuosien takaa: "Silloin tein mm. kapeaa penkkiä etusormet karhennusten reunalla 160 kg x 6, lattiapunnerrusta kuoletuksilla 170 kg x 5, penkkiä 70 kg käsipainoilla 8 toistoa, pystypunnerrusta 50 kiloisilla käsipainoilla 8 toistoa. Etukyykky 180 kg x 4 ja takakyykky 180 kg x 20 polvenlämmittimillä ja vyöllä."

160x6 kg kapeessa penkissä on aika lähellä 200kg penkkikuntoa pienen piikkauksen jälkeen.
No ei noi kovia tuloksia silti ole niissä massoissa missä Utti oli. Itse sain natikkana penkistä 3x160kg oman painoni ollessa 68kg. Mulla on jäänyt vain kuva, että Utti selkeästi suoraan sanottuna vihasi penkkipunnerrusta siinä perinteisessä muodossa. Voin toki olla väärässäkin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Varmasti ovat mielipideasioita. Omaan viestiini tarkennusta, rinta ottaa mulla (tangolla tehtävässä) tasapenkissä enemmän osumaa kuin olkapäät, tein millä tekniikalla vaan. Se mikä ottaa rintaan eniten, vaatii kuitenkin enemmän keskittymistä kuin vinopenkkivariaatio, joka ottaa luonnostaan mulla rintaan loistavasti. Ilman mitään vaivoja.

Ja mitä olkapäävaivoihin tulee, niitä ei penkin suhteen yleensä ymmärrä ihminen joka ei niitä saa. Eikä se tarvitse olla edes treenin aikaista kipua, siihenhän on helppo reagoida. Mutta jos tuloksena on jumiutumista ja treenin jälkeistä särkyä jotain liikettä säännöllisesti ja runsaan kuorman alla tehdessä, niin hieman sitä liikettä alkaa vähemmän tehdä. Varsinkin jos se ei kyseisellä lihakselle tunnu edes parhaalta, enkä nyt puhu siis pelkästään itsestäni. Noin sivunoottina, penkkipunnerrus käsipainoilla menee mulla todella hyvin rinnalle, ja olen käsipainovariaatioissa kokeillut monia kulmia, myös pientä vinokulmaa ja alaviistokulmaa. ätä kirjoittaessani sain kuitenkin idean kokeilla seuraavalla kerralla eri oteleveyttä, kun penkkipunnerrus on taas säännöllisessä käytössä :cautious:

Tämänhän voi pyöräyttää myös toisinpäin. Monelle kulmasoutu tangolla on selkäliikkeiden kuningas (enkä tarkoita sitä variaatiota missä ollaan lähes pystysuorassa), ja itsekkin saan siinä eri variaatioilla hyvän rasituksen selkään. Mutta esim. sullehan se mun käsittääkseni ole mikään erityisen mieluisa liike?

Varmasti ovat mielipideasioita. Omaan viestiini tarkennusta, rinta ottaa mulla (tangolla tehtävässä) tasapenkissä enemmän osumaa kuin olkapäät, tein millä tekniikalla vaan. Se mikä ottaa rintaan eniten, vaatii kuitenkin enemmän keskittymistä kuin vinopenkkivariaatio, joka ottaa luonnostaan mulla rintaan loistavasti. Ilman mitään vaivoja.

Ja mitä olkapäävaivoihin tulee, niitä ei penkin suhteen yleensä ymmärrä ihminen joka ei niitä saa. Eikä se tarvitse olla edes treenin aikaista kipua, siihenhän on helppo reagoida. Mutta jos tuloksena on jumiutumista ja treenin jälkeistä särkyä jotain liikettä säännöllisesti ja runsaan kuorman alla tehdessä, niin hieman sitä liikettä alkaa vähemmän tehdä. Varsinkin jos se ei kyseisellä lihakselle tunnu edes parhaalta, enkä nyt puhu siis pelkästään itsestäni. Noin sivunoottina, penkkipunnerrus käsipainoilla menee mulla todella hyvin rinnalle, ja olen käsipainovariaatioissa kokeillut monia kulmia, myös pientä vinokulmaa ja alaviistokulmaa. ätä kirjoittaessani sain kuitenkin idean kokeilla seuraavalla kerralla eri oteleveyttä, kun penkkipunnerrus on taas säännöllisessä käytössä :cautious:

Tämänhän voi pyöräyttää myös toisinpäin. Monelle kulmasoutu tangolla on selkäliikkeiden kuningas (enkä tarkoita sitä variaatiota missä ollaan lähes pystysuorassa), ja itsekkin saan siinä eri variaatioilla hyvän rasituksen selkään. Mutta esim. sullehan se mun käsittääkseni ole mikään erityisen mieluisa liike?
Ei se mieluisa liike ole, mutta teen sitä silti, koska se ottaa hyvin selkään. Plus, mitä enemmän teen kulmasoutua sitä paremmin se alkaa potkia.

No ei noi kovia tuloksia silti ole niissä massoissa missä Utti oli. Itse sain natikkana penkistä 3x160kg oman painoni ollessa 68kg. Mulla on jäänyt vain kuva, että Utti selkeästi suoraan sanottuna vihasi penkkipunnerrusta siinä perinteisessä muodossa. Voin toki olla väärässäkin.
Hieman suhteellisuudentajua kuitenkin. Hemmetin kovia tuloksia vaikka Utti taisi tuolloin painaa 120 kg (ei kuitenkaan treenannut voimanostoa). Nyyssiksen tulos suhteutettuna painoon vielä kovempi. Ei sitä vertausta pidä tehdä aina maailman absoluuttiseen huippuun. Jos kaveri juoksee satasen 10,50, niin kyseessä hemmetin nopea kaveri, ihan siitä huolimatta vaikka Bolt juoksi melkein sekunnin kovempaa.
Tuo tulosten, usein vieläpä omien, vähättely kuulostaa, imo, peitellyltä ylimielisyydeltä.

Tasapenkkihän on yksi liikkeiden kuninkaista (ainakin suosituin), itsellä mave ja kyykky menee kuitenkin edelle (puhtaasti bodausta ajatellen tilanne tietysti eri). Monihan valittelee juuri olkapäitään eikä sen takia tee tasapenkkiä. Kyse on yhtä paljon tekniikasta kuin rakenteellisista eroavaisuuksista. Ja ku ne olkapäät kerran on ryssitty rikki, ei niistä enää uusia saa.
Siitä suhteellisuudentajusta vielä, kannattaa katsoa noita tilastoja ja tuloksia Suomen voimanostoliiton sivuilta (ipf).

Nyyssiksen ja Utin välillä taitaa pituuseroakin olla se +20cm, jolloin suoralla kehonpainovertailulla heidän välillään ei tee kauheasti mitään. Toiselle se 68kg jo tarkoittaa että siihen saadaan lihastakin mukaan, toiselle se on anoreksia. Ainahan pitkät kaverit näissä kehonpainovertailuissa kärsivät. Tottakai on silti selvää, että Nyyssiksen tulos on penkissä kovempi eikä tuon nyt pitäisi olla kellekään mikään ihme, jos toisella on muistaakseni sotilaspenkin sm-kultaa ja toinen teki liikettä puhtaasti bodausmielessä?

Mitä omiin penkkailuihin tulee, niin sehän oli aivan suosikkiliike mulle. Eipä alussa paljoa muuta tehtykään ja sieltähän ne ongelmat varmasti alkoivatkin. Kyllästyin vaan siihen kokeilenpa penkkiä nyt taas uusilla neuvoilla ja tekniikalla. Pari treeniä ja joku paikka on taas paskana ja sitten ei tehdäkään hetkeen mitään muutakaan. Kyllä mä silti vielä haaveilen, että joskus se tasapenkkikin onnistuisi ongelmitta, mutta en mä jaksa enää sen takia loputtomasti vaivaa nähdä, jos kroppa sitä ei kestä. Kuitenkin ehyeen kroppaan verrattuna se on loppupeleissä aivan yksi ja sama, että onko se mun all time ennätys penkissä 140kg tai vaikka 180kg.

Nyyssis olisi noilla tuloksilla ollut Suomen paras penkkipunnertaja, jos olisi kisannut. 66-kiloisten SE on nykyisin 162,5 kiloa.

Kyllä ainakin mun mielestä natikalle noi Utin tulokset on ollut kyllä hemmetin kovia. En oikein niitten vähättelyä ymmärtänyt tässä. Tässä tuntee itsensä aivan helvetin heikoksi jos kerran 6*160kg kapeassa penassa on keskinkertainen tulos. Jos Utin tulokset on huonoja niin mitkä sitten olisi natikalle kovia penkkituloksia? Toki bodarille sillä penkkituloksella nyt ei pitäisi olla mitään väliä.

Tasapenkillä varmasti saa kasvatettua isot rintalihakset mutta ei se ole mikään ehdoton tai välttämätön liike bodarille kuten ei ole mave tai kyykkykään. Mika mainitsi Allanin jolla on (lähes) pelkällä penkillä kasvatettu isot rintalihakset mutta onhan sitten toisessa ääripäässä esim Wilenius joka ei juurikaan ole tasapenkkiä tehnyt ja silti omaa massiiviset rintalihakset. Samaahan toitotetaan joidenkin toimesta mavessa että sillä kasvaa iso selkä ja sitten on toisessa ääripäässä kavereita kuten sinä @Bisley joka ei juuri koskaan ole tehnyt mavea ja silti omaat suomen kovimman selän. Tästä syystä en dissaisi yksittäisiä liikkeitä turhana vaan miettisin asiaa yksilön kannalta. Kropan välityksissä on niin paljon eroja jopa samanpituisilla henkilöillä niin mahdotonta sanoa suoraan mikä liike sopii kenellekin. Jos joku tykkää tasapenkistä enemmän eikä aiheuta ongelmia tai kipuja niin antaa mennä.

Mistäköhän syystä muuten ne rinta/olkavammat yleensä on aiheutunut tasapenkistä eikä vinopenkissä jos molemmat on yhtä "turvallisia"?

"benchpress is officially shitty pec excercise" - Dorian Yates

Mika mainitsi Allanin jolla on (lähes) pelkällä penkillä kasvatettu isot rintalihakset

Paitsi, että eikö Allan ole nimenomaan sanonut, että lihaksen muoto on rakennettu taljoilla ja peckdeckeillä? Ja eräässä podcastissa Allan sanoi Mikelle, että ei (aikoinakaan) saanut rintalihaksia pumppiin pelkällä penkillä tms.

(pelottavaa, että näin fanipoikana osaa muistaa näin hyvin tälläisiä juttuja....)

Paitsi, että eikö Allan ole nimenomaan sanonut, että lihaksen muoto on rakennettu taljoilla ja peckdeckeillä
Tää on hauska old school -uskomus, että joillakin harjoitusliikkeillä voi mystisesti vaikuttaa lihaksen muotoon. Ensin penkkaamalla kasvatetaan rinta isoksi ja sitten taljoilla yms. muotoillaan se lihas kivan pyöreäksi, ikään kuin siirretään osa lihasmassasta eri kohtaan lihasta...:rolleyes:

Ja kohta alkaa huuto, että "Kyllä alaviistosta vedetyn taljailun saa kohdistumaan enemmän rintalihaksen yläosaan!"

Tää on hauska old school -uskomus, että joillakin harjoitusliikkeillä voi mystisesti vaikuttaa lihaksen muotoon. Ensin penkkaamalla kasvatetaan rinta isoksi ja sitten taljoilla yms. muotoillaan se lihas kivan pyöreäksi, ikään kuin siirretään osa lihasmassasta eri kohtaan lihasta...:rolleyes:

Ja kohta alkaa huuto, että "Kyllä alaviistosta vedetyn taljailun saa kohdistumaan enemmän rintalihaksen yläosaan!"

Jeff on aika kovan luokan asiantuntija.

View: https://www.youtube.com/watch?v=OyEaPmEGlwo

View: https://www.youtube.com/watch?v=71NiUvA_nlo

Back
Ylös Bottom