BB Jarno Olmala

Jarno avaa tilannettaan igstoryssä, sieltä voi kuunnella kokonaisuudessaan.

Tiivistettynä : Viikkojen kovien vatsavaivojen syynä paksusuolen paha tulehdustila. Todennäköisesti saanut alkunsa Korean kisareissulta, jolloin oli vatsataudissa.
Tilanne mennyt parempaan suuntaan, kun syy vaivoihin saatu selville ja päästy sitä hoitamaan. Paranemisia Jarnolle !

11 viikkoa taukoa rintatreenistä? Joku loukkaantuminen vai?
Loukkaantumisesta ei ollut kyse. Tosiaan suoliston kanssa oli pahempaa vaivaa. Se korean reissun bakteeri oli se viimeinen naula arkkuun ton suoliston kanssa mutta ei ollut se alkuperäinen aiheuttaja tähän sairauteen. Noiden suolisto ongelmien takia ei tullut yhtäkään treeniä yli 10 viikkoon. Tää oli nyt vasta kolmas treeni tauon jälkeen. Kevyesti tässä joutuu aloittelemaan ja kuulostelemaan miten vatsa reagoi treeneihin.

Siinä on tekniikka kohdallaan penkissä.
Kiitos paljon!:nolo: Ihme vapinaa ja tärinää oli käsissä jo ekoista lämppä sarjoista lähtien mutta helpotti onneksi loppua kohden.:LOL:

Kiitos paljon!:nolo: Ihme vapinaa ja tärinää oli käsissä jo ekoista lämppä sarjoista lähtien mutta helpotti onneksi loppua kohden.:LOL:

Tottunut itsekin tekemään tuollaisella täydellisellä kontrollilla molempiin suuntiin toistot. Menee helvetin hyvin perille, eikä tarttee montaa sarjaa tehdä(tulee raja vastaan nopeasti).

Viimeksi muokattu:
Tottunut itsekin tekemään tuollaisella täydellisellä kontrollilla molempiin suuntiin toistot. Menee helvetin hyvin perille, eikä tarttee montaa sarjaa tehdä(tulee raja vastaan nopeasti).
Huomattavasti raskaampi ja myös turvallisempi tapa tehdä (ainakin mun mielestä). Onhan negatiivinen osuus kuitenkin liikkeessä kuin liikkeessä erittäin tärkeässä ellei tärkeimmässä roolissa kun mietitään lihaksen kasvatusta. Esim.Yateshan tuota aina muistaa korostaa videoillaan.:)

Onko sulla ihan joku diagnosoitu suolistovaiva, kuten IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä, jos saa tarkemmin udella?
Saa udella toki ja ei mua haittaa näistä puhua.:) Koliitti todettiin eli toisin sanoen haavainen paksusuolen tulehdus. Se tulehdus oli todella paha ja siitä syystä suoraan tähystyksestä mut lähetettiinkin Meilahden sairaalaan jossa vietinkin sitten seuraavat 12 päivää. Pahimmillaan edessä olisi voinut olla leikkaus ja avanne mutta siihen ei onneksi joutunut.

Saa udella toki ja ei mua haittaa näistä puhua.:) Koliitti todettiin eli toisin sanoen haavainen paksusuolen tulehdus. Se tulehdus oli todella paha ja siitä syystä suoraan tähystyksestä mut lähetettiinkin Meilahden sairaalaan jossa vietinkin sitten seuraavat 12 päivää. Pahimmillaan edessä olisi voinut olla leikkaus ja avanne mutta siihen ei onneksi joutunut.

Mulla oli myös koliitti, bakteerista johtui. Tosin suolisto oli jo aiemmin herkistynyt pahasti. Antibioottikuurin jälkeen oli seesteisempi vaihe, mutta nyt oireilee jälleen. Jospa ryhtiliike syömisessä toisi taas toivottua tulosta. IBS nyt on jo todettu perusongelmaksi.

Millainen hoito sulla oli koliittiin? Sanottiinko suoliston toipumista tukevasta ravitsemuksesta jotain? Minulle ei kyllä sanottu eli itse on saanut luovia.

Mulla oli myös koliitti, bakteerista johtui. Tosin suolisto oli jo aiemmin herkistynyt pahasti. Antibioottikuurin jälkeen oli seesteisempi vaihe, mutta nyt oireilee jälleen. Jospa ryhtiliike syömisessä toisi taas toivottua tulosta. IBS nyt on jo todettu perusongelmaksi.

Millainen hoito sulla oli koliittiin? Sanottiinko suoliston toipumista tukevasta ravitsemuksesta jotain? Minulle ei kyllä sanottu eli itse on saanut luovia.
No aikalailla samalla kaavalla meni itsellä. Suolistoa oli tutkittu jo vuosi sitten tähystyksessä mutta silloin ei "mitään vikaa" löytynyt. Tietty bakteeriarvo näytteistä kyllä oli koholla normaali ihmiseen nähden mutta siihen ei lekurit reagoineet koska oli kuitenkin vielä raja-arvojen sisällä. Sitten tosiaan toi koreasta saatu bakteeri vaan oli se viimeinen niitti kaiken rasituksen päälle ja suolisto petti.

Pahimmassa hoitovaiheessa mulla oli muistaakseni 6 eri lääkettä. Vielä joutuu 4 eri lääkettä syömään (joutui ottamaan 2 takaisin koska tuli vähän takapakkia) mutta seuraavan viiden viikon kuluessa (toivon mukaan) 3 lääkettä putoaisi kokonaan pois. Aika vähän mun näkemyksen mukaan lekurit painottaa ruokavalion merkitystä hoitovaiheessa ja muutenkin. Perus mantra tuntui olevan että "syö monipuolista sekaruokaa". Osaltaan ihan ok ohje mutta akuutti vaiheessa mun mielestä kannattaa noudattaa aika simppeliä peruskaavaa. Siis syödä mahdollisimman neutraaleja ruokia jotka olisi mahdollisimman helposti imeytyvässä muodossa ja jotka ei rasittaisi suolistoa juurikaan. Pitäisi löytää siis sellaiset raaka-aineet jotka itselle sopii ja mielellään alussa ei olisi liian montaa eri lähdettä. Sitten kun vatsa menee parempaan niin yrittää lisätä ainesosa kerrallaan tavaraa lautaselle. Ei montaa kerrallaan koska silloin hankalampi selvittää mikä aiheuttaa ongelmaa jos aiheuttaa ja mikä ei. Pääasiassa nyt itsellä siis ei tule lisäaineita, hiilihappojuomia, kofeiinia, punaista lihaa, sokeria, raakoja kasviksia yms.
Oma perusrunko noudattaa suunnilleen tätä tällä hetkellä: kanamunia, kalaa, jasminriisiä, riisikakkuja, pinaattia, porkkanaa, kurkkua, banaania, ananasta, kiiviä, marjoja.

Itelläkin lääkäri sano et perus suomalainen ruokavalio vaan ja lääkeresepti kouraan. Kun pääsin haavaisen koliitin takia pois sairaalasta niin oisko mennyt kaksi viikkoa kun lääkäri sanoi että halutessani voin lopettaa lääkityksen. Sairaalasta päästyä aloin noudattamaan scd ruokavaliota ja ei ole onneksi tarvinnut lääkkeitä syödä. Nykyään perus ruuat on riisi,kananmuna,kana,peruna, gluteeniton kaurahiutale ja perus rehut. Ei kyllä sitä vaihetta enää haluaisi kokea uudestaan kun toi todettiin kun pari yötä meni nukkuessa vessan lattialla ja paskottua verta.

Sellanen kirja, kun "Viisas vatsa" on ihan hyvä lukasta ja pahimmassa vaiheessa tarvittaessa mehustaa kasvikset ja hedelmät. Youtubesta "Superjuice me" -dokkarissa ainakin muutama tyyppi taitaa päästä 28 päivän setin aikana eroon vuosia kestäneistä suolisto-ongelmista. Ihan mielenkiintosta settiä vaikka ei nyt varsinaisesti bodaukseen liitykkään. Ite tullu otettua noista tärppejä näihin bodiruokahommiin ja täytyy kyllä sanoa, että perkeleen hyvässä kunnossa on suoli ollu!

Itsellä myös haavainen paksusuolen tulehdus. Nyt 2v ollut täysin oireeton, kiitos biologisen lääkkeen. Sitä ennen 3v kärsin pahoistakin oireista ja pakko itse kyllä sanoa, että ruokavalion seuraamisella ei kyllä saanut mitään apua. (Tai siltä se ainakin tuntu, koska tuli itse testattua vaikka mitä. Kävin myös monen ravitsemus-spesialistin luona jotka ovat juuri erikoistuneet näihin).

Itelläkin lääkäri sano et perus suomalainen ruokavalio vaan ja lääkeresepti kouraan. Kun pääsin haavaisen koliitin takia pois sairaalasta niin oisko mennyt kaksi viikkoa kun lääkäri sanoi että halutessani voin lopettaa lääkityksen. Sairaalasta päästyä aloin noudattamaan scd ruokavaliota ja ei ole onneksi tarvinnut lääkkeitä syödä. Nykyään perus ruuat on riisi,kananmuna,kana,peruna, gluteeniton kaurahiutale ja perus rehut. Ei kyllä sitä vaihetta enää haluaisi kokea uudestaan kun toi todettiin kun pari yötä meni nukkuessa vessan lattialla ja paskottua verta.

Itse sain kuituvalmisteen, lääkkeet ja käskivät monipuolisesti syödä.
Nyt suolisto tuntuu taas olevan heikommassa kunnossa ja reagoi helposti. Parhain ruokavalio on tainnut aikoinaan olla tosi askeettinen, jopa ketogeeninen.
Pitänee SCD-ruokavalioon tutustua.

Tätä olen itsekin Jarnolle ja muille bodareille koittanut selittää, että ostaisivat suomalaista ruokaa, mutta ei. Kun pitää saada sitä thaimaalaista antibiooteilla kyllästettyä valmista pakaste broileria. Kyllä sen ajallisen ja rahallisen säästön sitten vasta ymmärtää kun oma terveys menee ja vatsa ei pelitä. Mutta kun bodarit eivät pysty ajatella ruokaansa pönttöä pidemmälle...
Ja nää sun väittees perustuu johonkin faktaan? Vähän veikkaan että se broileri ei ole ongelmien aiheuttaja.

Tätä olen itsekin Jarnolle ja muille bodareille koittanut selittää, että ostaisivat suomalaista ruokaa, mutta ei. Kun pitää saada sitä thaimaalaista antibiooteilla kyllästettyä valmista pakaste broileria. Kyllä sen ajallisen ja rahallisen säästön sitten vasta ymmärtää kun oma terveys menee ja vatsa ei pelitä. Mutta kun bodarit eivät pysty ajatella ruokaansa pönttöä pidemmälle...
Vai Maltalaisia kikherneitä? Tai sitten Jarnon kannattaisi ottaa rasvat kaurahiutaleista, niin pääsisi parempaan kisakuntoon, kuten se yksi neropatti opasti. Joku roti näihin juttuihin. Ai niin, mutta bodarit on niin tyhmiä. Tilaavat kanansa brasiliasta? ok, no sitten..

Vai Maltalaisia kikherneitä? Tai sitten Jarnon kannattaisi ottaa rasvat kaurahiutaleista, niin pääsisi parempaan kisakuntoon, kuten se yksi neropatti opasti. Joku roti näihin juttuihin. Ai niin, mutta bodarit on niin tyhmiä. Tilaavat kanansa brasiliasta? ok, no sitten..

Eiku kyse taitaa olla siitä paskakanasta, jota Heinon tukusta saa markalla kilon.

Näissä suolistovaivoissa ei tosiaan kannata sekoittaa keskenään IBS:ää ja IBD:tä.
"Tulehdukselliset suolistosairaudet (Inflammatory Bowel Disease, IBD) ovat kroonisia, nimensä mukaisesti suolta inflammoivia (tulehduttavia) suolistosairauksia. Niiden kaksi päämuotoa on Crohnin tauti ja haavainen paksusuolen tulehdus (Colitis Ulcerosa). Puhekielessä IBD saattaa sekoittua helposti IBS:ään. Niiden oirekuva ja vakavuusaste on erilainen.
IBS= Irritable Bowel Syndrome (Ärtyvän suolen oireyhtymä)
IBD=Iflammatory Bowel Syndrome (Tulehduksellinen suolistosairaus)"

Tuosta IBD:stä ei parannuta millään keinolla (ainakaan nykylääketieteen mukaan) mutta tulehduksen voi saada remissioon jolloin oireettomana voi elää pitkiäkin ajanjaksoja. Lääkitykstä siis vaaditaan IBD:ssä myös remission aikana, toisin kun IBS:n kohdalla lääkitystä ei välttämättä tarvita. Mulla itsellä nimenomaan aluksi todettiin lievänä tuo IBS niin lääkitystä en silloin tarvinnut kun ruokavalio pysyi järkevänä.

Sellanen kirja, kun "Viisas vatsa" on ihan hyvä lukasta ja pahimmassa vaiheessa tarvittaessa mehustaa kasvikset ja hedelmät. Youtubesta "Superjuice me" -dokkarissa ainakin muutama tyyppi taitaa päästä 28 päivän setin aikana eroon vuosia kestäneistä suolisto-ongelmista. Ihan mielenkiintosta settiä vaikka ei nyt varsinaisesti bodaukseen liitykkään. Ite tullu otettua noista tärppejä näihin bodiruokahommiin ja täytyy kyllä sanoa, että perkeleen hyvässä kunnossa on suoli ollu!
Pitääpä mielenkiinnosta vilkaista tuo pätkä. Kiitos tärpistä!(y)

Itsellä myös haavainen paksusuolen tulehdus. Nyt 2v ollut täysin oireeton, kiitos biologisen lääkkeen. Sitä ennen 3v kärsin pahoistakin oireista ja pakko itse kyllä sanoa, että ruokavalion seuraamisella ei kyllä saanut mitään apua. (Tai siltä se ainakin tuntu, koska tuli itse testattua vaikka mitä. Kävin myös monen ravitsemus-spesialistin luona jotka ovat juuri erikoistuneet näihin).
Näissä suolistovaivoissa on myös se vaikeuttava tekijä syiden selvittämisessä kun kaikki ulkopuolinen vaikuttaa suoliston ongelmiin. Vaikka söisi todella järkevästi niin jos tulee stressiä, huonosti nukuttuja öitä yms niin se vaikuttaa lähes samantien vatsan toimintaan. Hienoa homma että oot saanut elää nyt oireettomana!(y)

Itse sain kuituvalmisteen, lääkkeet ja käskivät monipuolisesti syödä.
Nyt suolisto tuntuu taas olevan heikommassa kunnossa ja reagoi helposti. Parhain ruokavalio on tainnut aikoinaan olla tosi askeettinen, jopa ketogeeninen.
Pitänee SCD-ruokavalioon tutustua.
Kuituakin kannattaa aika maltilla vetää akuuttivaiheessa ja ennemmin silloinkin liukenevia kuituja jotka on helpompia suolelle. Ketogeenistä en itse suosi ainakaan jos ja kun tulee treenattua. Silloin hiilarit vaan on välttämättömiä.

Rouvalla diagnoosi Crohnin taudista. Puksuttaa tällä hetkellä menemään whole food plant based cycledietillä (paljon kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, perunaa, kauraa, lihaa halutessaan tankkaus päivinä).
Pariin vuoteen ei ole lääkkeitä syönyt käytännössä ollenkaan.
Jossain oli juttua että ulosteen siirroilla saatu hyviä tuloksia näiden vaivojen hoidossa :).

Back
Ylös Bottom