BB Jarno Olmala

Varmaan sama idea kun crossfitleuoissa. Saada vaan mahdollisimman paljon toistoja välittämättä siitä miltä se näyttää tai tuntuu.
Näitä nyt ei kyllä voi verrata mitenkään. :cautious: Crossfit-leuoissa on ideana tosiaan saada toistoja tekniikasta ja lihaksista välittämättä, kun Olmala taas yrittää pitää rasituksen lihaksilla koko sarjan ajan.

Pompulla = Elastista energiaa apuna käyttäen
Kuoletuksella = Liike lähtee luonnostaan lihaksilla

Oonko ihan hakoteillä? (n)

Välillä mä ihmettelen, että minkä takia ihmisten pitää kommentoida asioita, joista selvästi ei oo mitään tietoa. Osalle on selitetty useaan kertaan, että miksi Olmala teki maastavetoa tuolla tyylillä, mutta vielä pitää jankata vastaan. "Mutta kun mun mielestä paras tapa on tehdä stopeilla ja oikeasti se liike pitää tehdä stopeilla, muuten se on väärin tehty."

Aha. Ihan sama.

Pointti oli siinä, että sitä painoa ei tiputeta painovoiman varassa vaan jarrutetaan lihaksella. Enemmän se lihaksia rasittaa kuin ryskätä ylös ja tiputtaa vapaalla alas, vetää 3 sekuntia happea ja vetää uusi ykkönen.

Painojen pompauttaminen (mitä kyllä Olmalalla ei näkynyt) toki jeesaa, mutta elastisuus liittyy siihen, että painoja alasviedessä (eksentrisessä vaiheessa) lihas venyy kuin ritsa ja suunnan muuttuessa nopeasti konsentriseksi lihasten/jänteiden venytyksestä syntynyt energia vapautuu

Pomppu on vaan pomppu, eli "painovoima+lattia tekee osan työstä".
Elastista energia varastoituu lihaksiin, jänteisiin ym. ja näiden "jousien" varastoima energia voi auttaa suunnan muuttuessa. Esim. pohkeita tehdessä pitäisi stopata sinne alas, ettei vahvatekoisen akillesjänteen jousivoimat auta ylöspäin, vaan pohjelihas joutuu tekemään kaiken työn ilman apuja.

Oonko ihan hakoteillä?

Painojen pompauttaminen (mitä kyllä Olmalalla ei näkynyt) toki jeesaa, mutta elastisuus liittyy siihen, että painoja alasviedessä (eksentrisessä vaiheessa) lihas venyy kuin ritsa ja suunnan muuttuessa nopeasti konsentriseksi lihasten/jänteiden venytyksestä syntynyt energia vapautuu

Pomppu on vaan pomppu, eli "painovoima+lattia tekee osan työstä".
Elastista energia varastoituu lihaksiin, jänteisiin ym. ja näiden "jousien" varastoima energia voi auttaa suunnan muuttuessa. Esim. pohkeita tehdessä pitäisi stopata sinne alas, ettei vahvatekoisen akillesjänteen jousivoimat auta ylöspäin, vaan pohjelihas joutuu tekemään kaiken työn ilman apuja.

Olmalan maastavedosta Newtonin 3. lakiin (voima ja vastavoima) ... alkaa olemaan diippiä shittiä :eek:

Allekirjoittaneen näkemys on, että maastaveto kuoletuksilla on eri liike kuin touch'n go maastaveto... tavallaan samansuuntainen vertaus olisi box-kyykky vs. kyykky.
Ei siinä kumpikaan tapa ole sen enempää oikein tai väärin kuin toinenkaan. Ne ovat vain erilaiset tavat samansuuntaiseen asiaan.

Välillä mä ihmettelen, että minkä takia ihmisten pitää kommentoida asioita, joista selvästi ei oo mitään tietoa. Osalle on selitetty useaan kertaan, että miksi Olmala teki maastavetoa tuolla tyylillä, mutta vielä pitää jankata vastaan. "Mutta kun mun mielestä paras tapa on tehdä stopeilla ja oikeasti se liike pitää tehdä stopeilla, muuten se on väärin tehty."

Aha. Ihan sama.
Tämäntyyppistä keskustelua tänne just kaivataan! Jengi on täällä ketjuissa valitellu siitä kun ketjut täynnä instalinkkejä tai pelkkiä videoita, negaamisesta valitetaan kuten myös pelkästä jees meiningistä. Enkä mä ainakaan ketään oo neuvomassa vaan äskenkin opin jotain uutta.

Mä olen paljon heikompi ja rimpulampi joten tyydyn taputtamaan karvaisia käsiä yhteen ihailun ilmaisuksi, sitten kun teen enemmän tai isommilla painoilla niin saatan alkaa arvostelemaan toisten tapaa tehdä.

Mulla on ongelmia alaselän välilevyjen kanssa, niin teen maven kuoletuksella, koska koen, että sillä tyylillä alaselkä pysyy paremmin "tiukkana" koko sen ajan kun selällä on kuormaa.

Sama täällä. Välilevyt menneet alaselästä useamman kerran, mutta ei kuitenkaan maastavedossa. Nykyään silti otan vedossa jokaisen toiston ns. erillisenä ykkösenä varmistaakseni etten lähde virheasennossa nostamaan kuormaa missään vaiheessa.

Ehkä olisin sen max kaksi toistoa saanut revittyä lisää mutta toisto tavoite tossa oli toi kymppi niin siitä huolimatta olisin jättänyt siihen.:) Kyllähän tossa tuo keskittyminen herpaantui vikoissa toistoissa kun kasin jälkeen huomasi että luurit alkaa tippumaan päästä ja vikassa toistossa valui tosta poskia pitkin alas.(n)

Vastaus kysymykseenne alla.

Tosiaan tää jatkuva liike oli tarkoituksena koska silloin se jännitys pysyy koko ajan kropassa/lihaksissa. Kuten myöskään alas mennessä en päästänyt vapaalla putoamaan vaan jarrutelin siinä painoja. Vaihtoehtona mun mielestä parempi BODAUS näkökulmasta kuin päästää lähes vapaalla alas, kuolettaa toisto, happea ja uusi toisto jne.

Ei ole kisasuunnitelmia lyöty lukkoon. Ilmoitan kyllä jos asiaan tulee selvyyttä.(y) IFBB nyt on pois suljettu vaihtoehto koska mä en siedä tuollaista toimintaa liitolta ja sen puheenjohtajalta. Ad-soppari mulla on ja pysyy voimassa joka tapauksessa.:)

Vastaus mielipiteeseesi on ylhäällä. Mun laji ei ole voimannosto niin ne kuoletukset ei ole mulle niin välttämättömiä/optimaalisia. Samalla logiikalla mun pitäisi tehdä penkkikin aina stopeilla joka nyt ei vaan mun tavoitteisiin ole paras vaihtoehto.:whistle: Sen voin luvata että niitä toistoja tulisi kyllä enemmän kuin puolet.:LOL:
Miksi sitten edes teet maastavetoa, jos kerta et halua tehdä sitä oikein ja vain bodailet? Eihän tuossa voi vaan kun hävitä. Yksi loukkaantuminen ja kisat jää siihen... Mikset tee vaikka räkkivetoa mielummin jos kerta pelkkä bodaus on mielessä?

Back
Ylös Bottom