Janottaako teitä proteiinilisät?

Niin pistääkö teillä proteiinilisät janottamaan? Olen nyt käyttänyt viikon tota Fast hera80 useamminkin kuin palautusjuomassa ja tuntuu, että kokoajan suuta kuivaa. Juomapulloa saa kantaa mukana. Mitään muita muutoksia ei tässä päivään ole tullut.

Luulin joskus, että kreatiini janottaa, mutta ei mua ainakaan ollenkaan. Kreatiinia olen kuitenkin käyttänyt paljon pidempään. Ja tankkausjaksoa ei ole ollut kuukausiin.

Ei erityisemmin. Kannattaa juoda sitä vettäkin muuten. Kuten Manfred Höberl sanoo kirjassaan: "juo 8 lasia vettä päivässä, tämä on tärkeää!"

Kyllä mua ainakin heti heran juomisen jälkeen janottaa, mutta ei kuitenkaan kokoajan. Ei kyllä pysty sanomaan että mistä se hetkellinen jano tunne johtuu. Ehkä se maku tekee sen janon tuntee, teidäppä niistä...

Proteiinijauheiden en ole huomannut janottavat, mutta proteiinipatukoiden kyllä - mistä lie sitten johtuu se, tuskin ainakaan (EDIT: pelkästään) makeudesta, koska samankokoinen suklaapatukka ei ainakaan minua janota yhtä paljon (kuin se prodepatukka).

--Antti-- sanoi:
Niin pistääkö teillä proteiinilisät janottamaan? Olen nyt käyttänyt viikon tota Fast hera80 useamminkin kuin palautusjuomassa ja tuntuu, että kokoajan suuta kuivaa. Juomapulloa saa kantaa mukana.
Kannattaa sekoittaa ne jauhot veteen, niin ei kuivaa ihan niin paljoa. :D

Powerhousu sanoi:
Kannattaa sekoittaa ne jauhot veteen, niin ei kuivaa ihan niin paljoa. :D

Kato perhana! Kiitti vinkistä. Olen tähän mennessä vetäny suoraan säkistä suuhun luennolla. Pöllyy ainakin vähemmän kuin malto:D

Asiaan: Mahdollista myös, että toi veden juonti on ollut viime päivinä vähäisempää.

En oo kyllä ite huomannu tuommosta vaikutusta. Mä kyllä esim. yöprotskussa käytänkin melko runsaasti maitoa. Proteiinipatukat janottaa sitten niin perkeleesti.

Ittelläni ainakin jos otan jotain lisäravinnetta oli se mitä sitten ikinä niin rupeaa janottamaan, mutta ei se ole mulle yllätys. Juon päivässä 1-2L nestettä joka on vettä yleensä... Ei se ainakaan pahaksi voi olla...

Jos lisäravinteessa on kreatiinia, niin se varmasti alkaa janottaa. Sitä en osaa sanoa miten esim. proteiini voisi lisätä janon tunnetta. Vettä tohtii juoda kyllä enemmänkin kuin 2 litraa.

Mulla on nyt muutenkin kuivat huulet mutta aina kun juo esim. palkkarin niin tuntuu että se imis kaiken kosteuden huulista.
Ei janoa muuten tule ku vettä siinä on puolisen litraa kyydissä. Ja treenatessa sitä ennen menee 1 - 2.5 litraa. (Salilla kokoajan vitunmoinen jano)

modified sanoi:
Muistan lukeneeni, että hiilihydraatit kuluttaa elimistössä enemmän vettä kuin proteiinit.

Itse taas muistan lukeneeni asian olevan toisin päin:D Proteiinit sitovat muutenkin vettä enemmän (kolloidiosmoottinen paine).

http://scholar.google.com/url?sa=U&q=http://www.dushkin.com/text-data/articles/33517/body.pdf

Understanding KetosisKetosis begins when a person combines a high-protein, high-fat diet with a regimen that drastically reduces carbohydrates.Normally, ketosis provides a starvation defense mechanism,providing ketone bodies for energy. Heart and muscle tissuesuse ketones for fuel to spare the limited glucose supply neededfor brain functions.

Diuresis, caused by low-carbohydrate intake and its effectson sodium loss, water loss, and glycogen depletion, is the pri-mary reason for initial rapid weight loss on the LC-HP diet. Se-verely restricting carbohydrate also suppresses appetite, likelydue to nausea from sodium loss and protein’s satiating effect. Inketosis, the lungs exhale acetone, producing the halitosis typicalof people on this diet. Difficulty tolerating ketosis symptomspresents one reason for nonadherence to LC-HP diets. Inade-quate documentation exists regarding long-term, harmful ef-fects of ketosis.26,27

E: Tulkitsen asian näin, että hiilihydraatit sitovat elimistöön nestettä, koska niiden aineenvaihdunta sen tarvitsee. Matalahiilihydraattinen dietti ei vaadi yhtä paljon nestettä, joten elimistö poistaa ylimääräiset nesteet. Voin toki olla väärässä.

modified sanoi:
http://scholar.google.com/url?sa=U&q=http://www.dushkin.com/text-data/articles/33517/body.pdf

Understanding KetosisKetosis begins when a person combines a high-protein, high-fat diet with a regimen that drastically reduces carbohydrates.Normally, ketosis provides a starvation defense mechanism,providing ketone bodies for energy. Heart and muscle tissuesuse ketones for fuel to spare the limited glucose supply neededfor brain functions.

Diuresis, caused by low-carbohydrate intake and its effectson sodium loss, water loss, and glycogen depletion, is the pri-mary reason for initial rapid weight loss on the LC-HP diet. Se-verely restricting carbohydrate also suppresses appetite, likelydue to nausea from sodium loss and protein’s satiating effect. Inketosis, the lungs exhale acetone, producing the halitosis typicalof people on this diet. Difficulty tolerating ketosis symptomspresents one reason for nonadherence to LC-HP diets. Inade-quate documentation exists regarding long-term, harmful ef-fects of ketosis.26,27

No joo, mutta ei kai tuossa sanota, että hiilarit sitten käyttäisivät enemmän vettä kuin proteiinit? Tokihan sitä diureesia tapahtuu, jos jättää hiilarit pois.
Sori jos olen nyt täysi käsi tässä, mutta tahdon vain saada varmistuksen asiasta;)

Reaktio aminohappoketjujen (lue: proteiinien) pilkkomisesta yksittäisiksi aminohapoiksi sitoo vettä itseensä, joten ei ole ihme, että veden juominen on suositeltavaa.

Kirjottelinkin samasta asiasta jo aiemmin punttimimmien puolelle:rolleyes: . Eli ruoasta saatujen proteiinien aineenvaihdunta kuluttaa 7 kertaa enemmän vettä kuin vastaava määrä hiilihydraatteja tai rasvaa. Eli jos syöt proteiineja enemmän kuin 15 E%, mikä on hyvin todennäköistä:D , niin vettäkin tulee nauttia silloin enemmän. Luulisin tässä olevan syy janon tunteeseen, itsellänikin olen huomannut samaa, varsinkin palautusjuoman jälkeen.

Back
Ylös Bottom