Jalostamoräjähdys Englannissa

Eilen lensin brittien halki ja tuo savu näkyi lentokoneenikkunasta. Itse en tosin sitä nähnyt kun 120kg patonorsu puski naamansa siten ikkunaan, että kukaan muu siitä ei voinut katsoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jakob sanoi:
Eilen lensin brittien halki ja tuo savu näkyi lentokoneenikkunasta. Itse en tosin sitä nähnyt kun 120kg patonorsu puski naamansa siten ikkunaan, että kukaan muu siitä ei voinut katsoa.

Itse asun 30km päässä Buncefieldin oil depotista ja täytyy tunnustaa, että en kuullut sitten yhtään mitään, kun tuo räjähdys tapahtui. Savupatsastakaan en ole onnistunut näkemään. Tuuli vei ilmeisesti eri suuntaan. Teki kyllä mieli ajella tuota katsomaan, mutta ajattelin että siellä on kaaosta jo ihan tarpeeksi ilman minuakin. Jengi muuten hamstrasi ihan hulluna polttoainetta sunnuntaina, näytti melkein maailmanlopun meiningiltä :eek:

Ikävä tapahtuma tosiaan ja itse olen vain onnellinen, ettei tuo onnistunut minun viikonloppua pilaamaan. Ihmisille Hemel Hampstead:ssa kävi hiukan huonommin. Vielä kilometrien päässäkin oli tullut ovet ja ikkunat sisään!

Se ihmetyttää, että kun suomessa aikoinaan possahti bensasäiliö (olikohan 10 vuotta sitten?), niin sehän paloi viikkoja kun ei sitä kukaan osannut sammuttaa. Miten nuo britit saa tuollaisen roihun sammumaan parissa päivässä? Onko sammutussysteemit menneet niin paljon eteenpäin?

nevahood sanoi:
varmaan kiva rasite ympäristöllekin tuo savupilvi.

Joo, asuin aikanaan muutaman vuoden UK'ssa ja katselin maata ylhaaltapain Heathrowin laskeutumisjonossa toisenkin kerran.

No, tanaan tulin aamulla tanne (kirjoitan Heathrowilta loungesta) ja suu aukesi hammastykseen, kun tunnistin savupilven rajat ilmasta ja varsinkin kun laskeuduimme sen alapuolelle -- aivan erikoislaatuinen pimea pilvi, ja iso kuin mika.

Onneksi ovat saaneet muutamaa lukuunottamatta palot sammumaan, tyypillinen tuuli tyontaa savupilven vaikkapa Ranskaan. Atlantti olisi parempi, mutta tahan aikaan vuodesta taitaa useimmiten tuulla merelta pain - huonompi juttu mantereella asuville...

derego sanoi:
Joo, asuin aikanaan muutaman vuoden UK'ssa ja katselin maata ylhaaltapain Heathrowin laskeutumisjonossa toisenkin kerran.

No, tanaan tulin aamulla tanne (kirjoitan Heathrowilta loungesta) ja suu aukesi hammastykseen, kun tunnistin savupilven rajat ilmasta ja varsinkin kun laskeuduimme sen alapuolelle -- aivan erikoislaatuinen pimea pilvi, ja iso kuin mika.

Onneksi ovat saaneet muutamaa lukuunottamatta palot sammumaan, tyypillinen tuuli tyontaa savupilven vaikkapa Ranskaan. Atlantti olisi parempi, mutta tahan aikaan vuodesta taitaa useimmiten tuulla merelta pain - huonompi juttu mantereella asuville...

Lounaaseen eli juuri Heathrow/Atlantti-suuntaan on pilvi matkalla. Hyvä niin, kun itse asun luoteessa tapahtumapaikkaan nähden. Asken uhosivat tv:ssä, että viimeisetkin tulipalot saadaan tämän vuorokauden aikana sammutettua. Ilmanlaatu/pohjaveden laatu on hyvä, eli välitöntä vaaraa lähialueiden ihmisille ei ole. Kaikki koulutkin avaavat ovensa huomenna ja sehän on hyvä merkki se :thumbs:

Jakob sanoi:
:lol2:

Alarik sanoi:
Briteillä vaan systeemit kusee, niin siinä käy kun yritetään tehdä paljon tuotetta halvalla ja säästää turvallisuudessa. Toivottavasti muut jalostamot ottavat onkeensa vaikka hieman epäilenkin.

Varasto ja jalostamo on kaksi aikalailla eriasiaa... Vielä ei ole missään ollut tietoa siitä, mikä oikeasti ton varaston sytytti joten lienee turha spekuloida syystä kun tietoa ei ole.

D.Yates sanoi:
Se ihmetyttää, että kun suomessa aikoinaan possahti bensasäiliö (olikohan 10 vuotta sitten?), niin sehän paloi viikkoja kun ei sitä kukaan osannut sammuttaa. Miten nuo britit saa tuollaisen roihun sammumaan parissa päivässä? Onko sammutussysteemit menneet niin paljon eteenpäin?

Uutistenmukaan käyttivät reilusti vaahtoa ja vettä (32kuutiota minuutissa :rock: ) BBC kertoi seuraavaa:
BBC sanoi:
FIGHTING THE BLAZE
Six high-pressure pumps
250,000 litres of foam concentrate
15m litres of water
30km of hose
180 firefighters
26 fire engines
20 support vehicles
75% of Hertfordshire fire personnel on site at least once
Support from 16 other brigades

En usko että ongelma oli tietotaidossa, joskus on vaan helpompi ja turvallisemi antaa varaston palaa, öljy kuitenkin loppuu ajallaan.

Mieleen tulee ainakin yksi tapaus työpaikaltani missä aikanaan paloi suurempi varastosäiliö komeasti. Siinä annettiin tavaran palaa "hallitusti" säiliön pinnalla samaan aikaan kun säiliön pohjalta pumpattiin tavaraa ulos toisiin säiliöihin. Viereisiä säiliöitä jäähdyteltiin etteivät ne syttyisi myös palamaan.

Kun tulessa ollut säiliö oli saatu niin tyhjäksi ettei siitä enää uskallettu pumpata rojua ulos palovaaran takia, annettiin sen palaa, kunnes se sammui itse. Aikaa taisi kulua pari viikkoa syttymisestä.

Jos tarkoitat Porvoon jalostamolla sattunutta paloa niin kyseessä oli isoheksaani säiliö. Palokunnat monen kunnan alueelta yrittivät sitä hallita ja saivatkin haltuun, kunnes vaahto loppui ja tuli pääsi irti uudestaan. En tiedä pumpattiinko tuolla myös ainetta toisiin säiliöihin sammutuksen yhteydessä. Kun vaahtoa saatiin tarpeeksi, sammui myös tuli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom