Jalkojen venyttely!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

pubiruusu

GhettoBootyBro'z™
Ikä
34
TERVE!

Kysyisin sellasta asiaa, että milloin pitäisi venytellä treenin jälkee, jotkut sanovat että 1h salin jälkee mutta toiset taas 2h.. ja eihän oikeenlainen venyttely hävitä voimatasoja? neuvokaa, kiitos.

Itse olen ainakin joskus tälläisen käsityksen, että puoli tuntia vähintään pitäisi treeniin jälkeen odottaa ennenkuin tekee pitkiä (30sek - 120sek) venytyksiä. Yleisesti monet ovat sitä mieltä että 2h on se oikea aika. MUTTA jos tämän viestin tiedot ovat persiillään niin korjatkaa...

Olen joskus kuullut että heti treenin jälkeen voi ottaa sellaisia kevyitä venytyksiä 15-30 sekuntia. Sitten palautumisjuoman, suihkun ja ruuan jälkeen voisi ottaa niitä kunnon venytyksiä, pidempiä venytyksiä, eli noin 2 tunnin päästä treenistä (ehkä voisi vielä vähän kauemminkin odottaa ennen kuin alkaa niitä venytyksiä tekemään). Näin olen kuullut ja näin minä teen, en tiedä onko se nyt ihan oikein tuo "minun" tapani...

En ole kuullutkaan että venyttely voimatasoja veisi. Yllättävä kyllä monet kehonrakentajat ja voimannostajat ovat melko venyviä. Luulen että venyttely, ennen muuta tukee hieman lihasten ja voimien kasvua.

Jos mä alan noudattaan jotain 2 h sääntöjä, niin jää venytykset tekemättä. Tämä siis minulla. Eli mä teen treeni jälkeen 20 minuuttia aerobista ja tämän perään n. 30 sek venytyksiä, en tiedä onko paras tapa, mutta tuntuu ainakin mulla toimivan.

Mä teen itse niin, että treenatessa teen ennen uutta liikesarjaa muutaman kevyen venyttelyn vuorossa olevalle/oleville lihakselle/lihaksille.

Varsinaisen venyttelyn hoidan niin, että salin jälkeen kaikessa rauhassa sauna/suihku, sitten hetki odottelua, sitten ruoka nassuun, sitten taas hetki odottelua ja sitten venyttelen treenivuorossa olleet lihakset perusteellisemmin ja muitakin kevyesti. Vaati vähän motivoitumista, mutta ainakin itselläni toimii hyvin.

Jos olen taas oikein ymmärtänyt niin jos heti treenin jälkeen tekemään oikein kunnon venyttelyjä niin siinä on jonkulainen loukkaantumisriski(?). Siksi olen tehnyt treenin jälkeen lyhyempiä kevyitä venyttelyjä ja sitten parin tunnin päästä kunnon venyttelyt.

Kuulemma on kaksi koulukuntaa, toiset tekee heti treenin jälkeen venytykset ja toiset odottaa sitten joitakin tunteja ennen kuin lähtevät venyttelemään.

Mulla tuntuu menevän jalat aika helposti tukkoon, joten venyttelen aina lämmittelyn jälkeen jalat kunnolla ja vielä ennen jokaista liikettä teen lyhyet venytykset reenattavalle lihakselle. Kotona venyttelen siinä 1-2 tuntia reenin jälkeen ja vielä seuraavana aamuna pikaisesti ennen kouluun lähtöä.

mun käsitys venyttelystä on sellanen että "kuuma/lämmintä" lihasta ei kannata venyttää koska se ei veny vaan joustaa, mutta ei saa myöskään venytellä ihan kylmiä paikkoja.
itse alan venyttelemään noin tunnin päästä, kun lihakset ovat jäähtyneet hieman ja rauhoittuneet.

entä jos teette venyttelette noin 2-3 h treenin jälkeen tulisiko lihakset lämmitellä uudestaan kevyesti ennen venytystä vai ovatko lihakset silloin vielä "kylmät". vai alatteko heti vaan venytellä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
hartiapankki sanoi:
entä jos teette venyttelette noin 2-3 h treenin jälkeen tulisiko lihakset lämmitellä uudestaan kevyesti ennen venytystä vai ovatko lihakset silloin vielä "kylmät". vai alatteko heti vaan venytellä

Riippuu varmaankin venytystyypistä. Jos tekee kevyitä dynaamisia venytyksiä, kuten niskan pyörittelyä tms. tuskin ei.

Rauhallisia staattisia venytyksiä tai kovempia dynaamisia venytyksiä varten, sen sijaan olisi hyvä tehdä muutama minuutti yleisaerobista, kuten juoksua, hyppynarua, kuntopyörää tai lähetyssaarnaajaseksiä.

PNF-menetelmästä en ole aivan varma, lihaksethan "lämpenevät" kuitenkin niitä supistamalla ennen kuin niitä venytetään. Joku viisaampi voi tältä osin valaista, korjata asiaa.

Kyllähän lihakset voi venytellä heti treenin jälkeen, kunhan ei tee kehittäviä venytyksiä. Kehittävät venytykset 2 h treenin jälkeen tai ehkä mieluummin lepo / kevyelle päivälle erillisen verryttelyn jälkeen.

Pertin kanssa samaa mieltä. Kyllä ne lihashuoltoon kuuluvat palautumista edistävät venyttelyt voi tehdä heti treenin jälkeenkin, mutta kun kunnolla ruvetaan venyttelemään, tulee se tehdä muusta treenistä erillään kevyen lämmittelyn jälkeen. Samoin treenin alussa tehtävät venyttelyt tehdään lämmittelyn yhteydessä, mutta niiden tarkoitus on avata paikkoja ja ehkäistä loukkaantumisia, ei suinkaan parantaa liikkuvuutta.

Back
Ylös Bottom