jalkatreenit ja huono olo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jüzzi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä on kun aina jalkatreenin jälkeen tulee huono ja oksettava olo :urjo: , tällaista ei tapahdu muiden treenien jälkeen. Käykö joillain muilla samalla lailla ja mikä voisi estää tuon. Olo paranee hieman myöhemmin eli se kestää vai hetken (~20min) treenin jälkeen.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla tuli kans viimeks huono olo jalkatreenin jälkeen..Aina ei tuu mut välillä.

edit. unoha luin vähän väärin sun viestis.

Mullakin tulee melkeen aina semmonen:)
Muista syödä hyvin ja tarpeeksi kauan ennen treeniä. Jos ei mikään auta niin voihan sitä aina keventää treenejä parilla sarjalla.

Sukulaku sanoi:
Mullakin tulee melkeen aina semmonen:)
Muista syödä hyvin ja tarpeeksi kauan ennen treeniä. Jos ei mikään auta niin voihan sitä aina keventää treenejä parilla sarjalla.

No normaalisti juon protskudrinkin ja syön banaanin ~1h ennen treenejä. Onko se sitten liian vähän ennen treenien alkua, sitä en tiedä.

Zone-sarja -42%
Se voi olla että elimistö ei ole tottunut niin kovaan rasitukseen vielä. Muistakseni mullakin alkuvaiheessa pahoinvointia esiintyi jalkakyykky päivänä. Tsemiä vaan reeneihin :rock:

Vähän samoilla linjoilla Twinlabin kanssa, eipä ole viimeaikoina mitään huonoja oloja ollut, vaikka reenit pyritään vetää aina kovaa ja mielelläään kovempaa kun edellinen... :evil:

Tosin toi syömishomma vaikuttaa myös siihen, mulla toimii parhaiten hiilaripitoinen ateria n. 3 tuntia ennen reeniä ja n. tuntia ennen protskudrinkki naamariin. Jos vedän hiilareita just ennen salia niin huono olo tulee melko todennäköisesti.

Joo mul ittel rupee aina vähän huimaa esim raskaan prässisarjan jälkeen. Mulla auttaa aina kun juo vettä kunnolla myös sarjojen välissä. Vesipullo vaan messiin.

Oon käsittäny tuon syömisen sillä tavalla että kunnon ateria jotain ~2 tuntia ennen treeniä ja ~puolituntia enne jotain hiilihydraattipitoista (banaani/drinksut/ruisleipää jne.).

ojuni sanoi:
Oon käsittäny tuon syömisen sillä tavalla että kunnon ateria jotain ~2 tuntia ennen treeniä ja ~puolituntia enne jotain hiilihydraattipitoista (banaani/drinksut/ruisleipää jne.).
Ei tuohon varmaan mitään ainoaa oikeaa tapaa ole, mutta en kyllä suosittelisi syömään noin. Itse vedän kunnon aterian kolme tuntia tai vähän enemmänkin ennen treeniä. Sitten heraa ja vähä piristeitä naamaan noin puoli tuntia ennen treeniä. Ton olen itselläni havainnut parhaimmaksi. (Niin, no tolla heralla ennen treeniä en ole havainnut mitään vaikutusta, mutta teoriassa se toimii).

Hiilareiden nauttiminen itselläni alle kaksi tuntia ennen treenejä kyllä tekee tosi väsyneen olon.

Olen havainnut huonon olon olevan yhteydessä itselläni siihen, miten hyvän agren/fiiliksen saan aikaiseksi treenissä. Ja usein juuri jalka- ja selkätreeneissä (isot lihakset) tulee huono olo. En ole sen parempaa selitystä keksinyt sille, kun silloin on adrenaliinin (ja kait joidenkin muidenkin) hormonien tuotanto tehokkaampaa ja se aiheuttaa poltetta ylävatsassa stressin tavoin. Lisäksi happamat ruoat (usein proteiinipitoiset) lisäävät tätä vaikutusta. Joo, selitys voi olla ihan perseestä, mutta korjatkaa jos olen väärässä. Aina silloin kuitenkin treeni kulkee tosi hyvin kun on huono olo.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kimple sanoi:
Ei tuohon varmaan mitään ainoaa oikeaa tapaa ole, mutta en kyllä suosittelisi syömään noin. Itse vedän kunnon aterian kolme tuntia tai vähän enemmänkin ennen treeniä. Sitten heraa ja vähä piristeitä naamaan noin puoli tuntia ennen treeniä. Ton olen itselläni havainnut parhaimmaksi. (Niin, no tolla heralla ennen treeniä en ole havainnut mitään vaikutusta, mutta teoriassa se toimii).
No mä olen havainnut tuon hyväksi mulla. sorry my dear

koita tosiaan olisiko vaikutusta jos jätät natustelun ennen reeniä pois. itselläni vaikutus oli huomattava.

syön jalkapäivänä heti aamulla (ja edellisenä päivänä) tuhdisti hitaita hiilareita ja lounaalla (3.5 -5h ennen treeniä, riippuu siitä kuinka hitaasti sulavaa sapuskaa syön.. ) myös. Vettä juon hissukseen muutaman lasillisen ennen salille lähtöä. Salille mennessä vatsa on tyhjä, saa mielellään jopa kurnaista pukukopissa :) nälkä kyllä väistyy kun pääsee kyykkimään... Happi kulkee hyvin, ei ahista eikä purista vaikka hiki virtaa ja silmät pyörii sarjan jälkeen. Treenistä saa paljon enemmän irti, ja jälkeen päin olo on kerrassaan jalaton mutta hyvä.

edit: niin tosiaan, minäkin olen kokeillut tuota ennen treeniä heraa- systeemiä mutta ei toimi mulla. hienoista teorioista ei ole paljon iloa jos koko treeni kärsii. Mutta, toiset jutut toimii toisilla ja toiset taas toisilla.. :kippis1:

ojuni sanoi:
No mä olen havainnut tuon hyväksi mulla. sorry my dear
Kuten kirjoitin, Ei tuohon varmaan mitään ainoaa oikeaa tapaa ole.

Tuossa pätkä Timo Immosen artikkelista Harmoninen dieetti - kuntosaliharjoittelijan ruokavalio. Löytyy netistä googlettamalla. Perustan tuohon siis sen, ettei hiilareita ennen treeniä. Korostan edelleen, jos jokin muu tapa toimii paremmin, niin olisi typerää muuttaa sitä. Tuota kuitenkin suosittelin ainakin kokeileen.

Ruokailu ennen harjoitusta

Tyypillinen kuntosaliharjoitus poikkeaa oleellisesti kestävyysharjoituksesta
energia-aineenvaihdunnan kannalta. Normaalisuositusten mukaisessa tunnin
harjoituksessa kuluu itse suorituksiin 6-10 minuuttia ja kutakin harjoitettavaa
lihasta kohden vain kolmisen minuuttia. Koko harjoitusajasta syke on
tyypillisesti 30-50% alle sadan ja 80-90% alle 120. Energialähteenä on
suorituksissa pääsääntöisesti kreatiinifosfaatti ja tämän loputtua lihasten
glykogeeni. Veren glukoosi on lähes hyödytön energian lähde lihaksille
suoritusten aikana. Palautusten aikana keho on aerobisessa tilassa, jolloin
pääasiallisena energian lähteinä ovat rasvahapot ja maitohappo. Rasvahapot ovat
ideaalinen energianlähde aerobisessa tilassa, sillä kun glukoosi tuottaa
hapellisesti 32 ATP-molekyyliä, tuottaa rasvahappo (palmitaatti) 129
ATP-molekyyliä.

Ideaalinen tilanne on siis se, että lihaksen glykogeenivarastot riittävät
hiilihydraattitarpeeseen suoritusten aikana ja lipolyysi (kehon rasvojen
purkaminen) on maksimissaan. On nimittäin osoitettu, että mitä enemmän veressä
on rasvahappoja, sitä aktiivisemmin niitä otetaan lihaksiin poltettavaksi.
Lipolyysiä voi aktivoida olemalla syömättä ennen harjoitusta. Viimeinen ateria
pitää olla 3-4 tuntia ennen harjoitusta. Vieläkin pidempi aika saattaa jopa
parantaa suorituskykyä. Tärkeää on kuitenkin se, että lihasten
gykogeenivarastot on tankattu täyteen samana päivänä. Harjoituksen aloittaminen
tyhjällä vatsalla saattaa kuulostaa voimia koettelevalta, mutta mahdollinen
väsymys katoaa ensimmäisen sarjan jälkeen. Rasituksen alkaessa adrenaliini ja
noradrenaliini nostavat nopeasti maksan glykogeenivarastojen avulla veren
sokerin paljon korkeammalle kuin se normaalisti syömällä on
mahdollista..Joissain harvoissa tapauksissa voimakas adrenaliinin ja
noradrenaliinin eritys saattaa aiheuttaa alhaista verensokeria muistuttavia
oireita, mutta kuten sanottua, ne eivät johdu veren sokerista. Veren
glukoositaso pysyy hormonaalisen ohjauksen ja rasvan käytön maksimoinnin
ansiosta helposti ylhäällä koko harjoituksen ajan. Ulkoisen glukoosin
nauttiminen vain sotkee tätä kehon omaa mekanismia ja aiheuttaa nopeamman
väsymisen. Adrenaliini ja noradrenaliini lisäävät myös lipolyysiä tehostaen
näin rasvan käyttöä energiana. Tällä energialla palautuvat lihasten ATP ja
kreatiinifosfaattivarat lepotaukojen aikana tehokkaasti seuraavaa suoritusta
varten. Nämä ohjeet koskevat luonnollisesti vain terveitä ihmisiä. Esimerkiksi
sokeritauti asettaa omat erityisvaatimuksensa.

Juu mulle ainakin riittää kun syö 2h ennen treeniä. Paska hommahan se on, jos joutuu :urjo: kesken treenin, nimittäin sen jälkeen sitä tulee herkemmästäkin ja sitten ei treeneistä tuu mitään. Eli, jos alkaa oksettamaan niin kannattaa suosiolla hiljentää tahtia.

Jalkatreeneissä tulee yleensä huono olo sen takia, kun ei muisteta hengittää oikein. Niskaa tulee myös usein jännitettyä esim. kyykyssä niin hulluna, että se vaikuttaa päähänkin. Hengitys kuntoon ja niska rentona.

Mitenkäs nestetasapaino noin yleensä? Itsellä on tapana "tankata" vettä pikkuhiljaa ~1,5h ennen treeniä, ja tietty pullo mukana treeneissä.

Kaira sanoi:
Mitenkäs nestetasapaino noin yleensä? Itsellä on tapana "tankata" vettä pikkuhiljaa ~1,5h ennen treeniä, ja tietty pullo mukana treeneissä.

Varmasti on vaikutusta tälläkin. Mä nyt en mitäään tietoista tankkauta tee ennen reeniä, mutta tuleehan sitä duunissakin pidettyä vesipulloa ja aina ennen salille lähtöä juotua pari lasillista vettä. Salilla menee jalkareenissä helposti se litra vettä siinä reenin aikana.

Nyt meni tuo huono olo hieman yli:D

Tuli tehtyä semmonen tyypillinen kuolon rajoilla- jalkatreeni. Kyykkyä, ojennuksia, koukistuksia, sjmave, pohkeita. Pukkariin mennessä olin jo tööt ja kun olin raahautunut ulos ja pistänyt jo mopokypäräni päähän niin oli jo ihan kamala fiilis. Kypärä pois ja kivetykselle istumaan. Siinä sitten hieman aikaa istuskelin kunnes nousin seisomaan nurkkaa vasten :urjo: kauniissa kaaressa salin pihalle. Sen jälkeen vielä toinenkin. Tuli pelkkää vettä ja myslin jämiä:)

Sukulaku sanoi:
Nyt meni tuo huono olo hieman yli:D

Tuli tehtyä semmonen tyypillinen kuolon rajoilla- jalkatreeni. Kyykkyä, ojennuksia, koukistuksia, sjmave, pohkeita. Pukkariin mennessä olin jo tööt ja kun olin raahautunut ulos ja pistänyt jo mopokypäräni päähän niin oli jo ihan kamala fiilis. Kypärä pois ja kivetykselle istumaan. Siinä sitten hieman aikaa istuskelin kunnes nousin seisomaan nurkkaa vasten :urjo: kauniissa kaaressa salin pihalle. Sen jälkeen vielä toinenkin. Tuli pelkkää vettä ja myslin jämiä:)

Noniin! Tässähän on kyseessä vaan oikee meininki! Itekin ton ikäsenä harrastin näitä "tyhjennystreenejä" eli treenit lopeteltiin useasti WC:n puolella. Olin vaan jostain saanu päähäni, että ellei laatta lennä treenin lopuksi tai olla lähellä sitä niin ei oo treenattu tarpeeksi kovaa. Näin varmistettiin, että maximaalinen kehitys oli turvattu ensi treeniin asti ja lihas oli rääkätty loppuunsa. Siihen aikaan itsepäinen pääni ei sitä muuten uskonut, nykyisin aavistuksen järkevämmin.
Ruokailulla on tietysti oma vaikutuksensa mutta liian monet ja liian lyhyillä sarjojen välisillä palautuksilla tehdyt sarjat ovat yleensä hyvä tapa saada huono olo.
Se millä pääsin eroon melko nopeasti tuosta olotilasta oli treeni kassiin varattu litra tuoremehua.

Back
Ylös Bottom