Jalkatreeni!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slow
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Mutis sanoi:
Etukyykkyä kannattaa kans kokeilla varmaan?
Ensin kokeilisin takakyykkyä ja jos toteaisin sen menevän ainoastaan pepulle ja takareidelle ottaisin sitten vasta etukyykyn käyttöön. Toki voi sitä tehdä muutenkin, mutta on huomattavasti vaativampi kuin takakyykky. Kurko etureisiliikehän se on ja siitähän ei päästä yli vaikka mitä tehtäisiin.

etukyykky on kyllä todella hyvä etureisi- ja koko kropan voimaliike. Mutta henk.koht oon sitä mieltä että kannattaa ensin rakentaa varsinkin taakse, eli takareisiin, pakaroihin ja selkään+ keskivartaloon voimaa. Sillon vähennät loukkaantumisriskiä.
Esim. pikajuoksijoilla jos takareisi napsahtaa niin se usein johtuu siitä että etureisi on vahvempi. Ja sillon ku takana on ruutia niin eteenkin on helpompi sitä rakentaa.

Jalkaprässi on aevan ihana. Kyykkyä en oo koskaa harrastellu, lähinnä reiden koukistajaa ym. jalkaprässiä, mut kyykkyä en vaa osaa... Nyt oon kuitenki aatellu yrittää ton kyykyn alottamista... Paljonko teillä on ollu kyykkyrautaa ekoilla kerroilla?

...aloin heti alkuun opettelemaan kyykkyä,mikä ei vieläkään suju,paino siirtyy päkiöille ja nosto tahtoo kaatua eteenpäin(neuvoja vastaan otetaan)...

Minkälaisilla kengillä kyykkäät? Osta suosista heti alkuun painonnostokengät jos et kyykkää ylileveellä jalkaasennolla. Itellä on todella kireät nilkat ja ilman punttikenkiä on käytännössä mahdotonta kyykätä edes puolikyykkyjä. Tyytyväinen olen ollut Addun ironwork II kenkiin.

Niin ja jalkaliikkeenä suosisin ennemmin aloittelijalle etukyykkyä kuin takakyykkyä. Mielestäni huomattavasti turvallisempi liike jos kyykkäilee yksinään salilla, kun tanko on paljon helpompi pudottaa jos painot ei liikukkaan.

Viimeksi muokattu:
Kyykkyyn, ja itse asiassa kaikkeen muuhunkin, tuo hyvin ryhtiä tempausvala. Se voi auttaa muutenkin oikeaan nostamiseen siirtymisessä, jos pohjalla on prässiä ja sellasta.

Suosittelisin kyykkyvariaatioita, ja jättäisin prässit kokonaan pois. Muutaman viikon kehitys voi prässitouhuissa olla suoraviivaisempaa, mutta pidemmän päälle jalat ja koko kroppa tulevat parempaan kuntoon kyykkäämällä.

Minkälaisilla kengillä kyykkäät? Osta suosista heti alkuun painonnostokengät jos et kyykkää ylileveellä jalkaasennolla. Itellä on todella kireät nilkat ja ilman punttikenkiä on käytännössä mahdotonta kyykätä edes puolikyykkyjä. Tyytyväinen olen ollut Addun ironwork II kenkiin.

Lähes jokaisella on aluksi vaikeuksia kyykätä kunnolla syvältä, koska liikerata on tottumattomalle outo. Kuitenkin lähes poikkeuksetta liikkuvuus paranee sellaiselle tasolle, että painonnostokenkiä tai lautoja kantapäiden alla ei tarvita. Vaikka olen itsekin rakennettu kakkosnelosista ja rautakangista, syväkyykky ei tuota mitään ongelmia. Ekalla kerralla puolikyykkykin tuntui huonolta.

Niin ja jalkaliikkeenä suosisin ennemmin aloittelijalle etukyykkyä kuin takakyykkyä. Mielestäni huomattavasti turvallisempi liike jos kyykkäilee yksinään salilla, kun tanko on paljon helpompi pudottaa jos painot ei liikukkaan.

Etukyykky on tosiaan miunkin mielestä parempi ja turvallisempi aloittelijalle, pysyy raudat pienempinä ja oppii tukemaan nostoa keskikropalla. Aloittelijalle on ehdottomasti opetettava, miten saa raudat tiputettua selästä, oli kyseessä etu- tai takakyykky, tempausvala tms. Tämän lisäksi sitä on myös harjoiteltava, isommillakin painoilla.

Jos jalkoja ei ole tullut treenattua niin itse alottaisin varovasti. Pitkiä sarjoja kevyillä painoilla ( 3x12-15). Tekniikka ensin kohdalle ja oikeat liikeradat, helpottaa kummasti nostamista. Sitten kun homma ruopeaa sujumaan niin voi lyödä lisää rautoja tankoon. Vatsa ja selkä myös hyvään kuntoon.

Kyykkyyn, ja itse asiassa kaikkeen muuhunkin, tuo hyvin ryhtiä tempausvala. Se voi auttaa muutenkin oikeaan nostamiseen siirtymisessä, jos pohjalla on prässiä ja sellasta.

Jos perus salijamppa tuota liikettä alkaa ekaa kertaa tekemään, vaaditaan mielenlujuutta ja kykyä käyttää 2,5kg:n levyjä yksinään tangossa. Etenkin jos on laiteihmisiä ollu siihen asti. Uskomattoman hyvä liike ja ottaa koko kroppaan. Erityisesti koko kropan yleinen kontrolli paranee huomattavasti. Ja kehitys on todella nopeaa.

Mitä kyykkyyn tulee niin ittelle aukeni sen idea kun tajusin ryhtyä 'istumaan taakse' sitä tehdessä. Eli liikerata sama kuin istuisi matalalle tuolille kropan paino kantapäillä.

Etukyykky vetää joillakin yläselän pahasti juntturaan (staattinen pito); siinäkin sopii aloitella rauhassa jottei jälkikipujen takia ala vituttamaan.

kyykkyä en vaa osaa... Nyt oon kuitenki aatellu yrittää ton kyykyn alottamista... Paljonko teillä on ollu kyykkyrautaa ekoilla kerroilla?

Itselläni auttoi kyykyn "löytymisessä" ylivoimaisesti eniten ylätakareiden venyttely. Ja ekat viikot tein tyynesti 3x10 pelkällä tangolla -- ja sain jalat kipeiksi. Tänään tein 6x5 95kg:lla, viikon kolmas kyykky ja kevyttä oli.

Takakyykkyä tehdessä katse ylös, ei kaadu niin helposti...
Samassa treenissä vetää kevyesti etukyykyn, niin saa siihenkin tuntumaa.
Kannattaa jakaa raskaaseen ja kevyeen päivään, raskas päivä 4x6 ja kevyt vaikka 3x15 sarjat.
Ainakin allekirjoittaneella toimii...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Mulla tuntuu etukyykkyyn laskeutuminen melkeen helpommalta kuin takakyykyssä.

Heh...itse olen kyllä treenannut jalkoja siitä lähtien kun alotin ja silti pohje on pienempi kuin hanska...ne on ne geenit varmaan.

Heh...itse olen kyllä treenannut jalkoja siitä lähtien kun alotin ja silti pohje on pienempi kuin hanska...ne on ne geenit varmaan.

tuohan on ihan normaalia ja yleistä.

Takakyykkyä tehdessä katse ylös, ei kaadu niin helposti...

Jostain syystä tätä ei kyllä voi varauksetta suositella. Helposti kääntyy kaularanka täysin epäluonnolliseen asentoon (siis leuka ylhäällä). Tähän vielä painot niskaan niin loukkaantumisriksi kasvaa varmasti. Suosittelen pitämään katseen noin 3-4 metriä edessä, lattian tasossa olevaan pisteeseen. Tai vaihtoehtoisesti suoraan eteenpäin. Kuitenkin kannattaa valita jokin kiinteä spotti mitä tuijottaa; se helpottaa tasapainon pitämistä.

ite katson itseäni silmiin peilistä ja muuten menee hyvin, mitä nyt polvet vittuilee.
lämmittimet jos auttaisi, kun pääsee flunssan jälkeen edes treenaamaan:curs:

Jostain syystä tätä ei kyllä voi varauksetta suositella. Helposti kääntyy kaularanka täysin epäluonnolliseen asentoon (siis leuka ylhäällä). Tähän vielä painot niskaan niin loukkaantumisriksi kasvaa varmasti. Suosittelen pitämään katseen noin 3-4 metriä edessä, lattian tasossa olevaan pisteeseen. Tai vaihtoehtoisesti suoraan eteenpäin. Kuitenkin kannattaa valita jokin kiinteä spotti mitä tuijottaa; se helpottaa tasapainon pitämistä.

Katseen voi kääntää vaikka suoraan ylöspäin jos kyykyllä on tapa kaatua. Se ei tarkota että silleen pitäis tehä aina, mutta niin kauan että oppii kyykkäämään pystyyn.
Ei se kyykyssä sen vaarallisempaa oo ku esim. leuoissa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom