Jalkasienen lopullinen hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JumBe
  • Aloitettu Aloitettu
Eli ideanani on: kerätään tähän ketjuun kaikki mahdollinen tieto jalkasienen hoidosta ja kokemuksia tähän kiusalliseen asiaan liittyen. Siis täytyykö hommata uudet kengät sukat yms. ? Kotikonsteja ja hyväksi todettuja lääkkeitä. Kuinka pesutilat desinfioidaan ja millä? Kaikki tieto tervetullutta!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Puhutko nyt jalkasienestä vai kynsisienestä? Jalkasieni nyt ei vaadi mun mielestä mitään mielettömiä urakoita. Se tulee ja menee, kun varpaanväleissä muhii kosteutta. Pitämällä jalat kuivana ja kenties käyttämällä muutaman päivän Daktarin-voidetta tuo hoituu. Kynsisieni on sitten eri juttu ja hankalampi hoitaa. Sekään ei kuitenkaan tartu kehenkään ilman rikkinäistä ihoa tai rikkoontunutta kynttä, johon sieni voi iskeä, joten tuollaisilla ympäristön uusintamisilla ja puhdistamisilla tuskin juuri merkitystä on.

Nopealla "jalkasieni hoito" googlettamisella tulee sivuja joilla sanotaan jalkasienen paranemisen kestävän 2-4 vko, kynsisienellä jopa 6kk ja pitäisi kenkiä ja sukkia desinfioida tai vaihtaa uusiin, mutta itse en tosiaan tiedä. Asiantuntija olisi hieno juttu.

Tämän palstan pojilla jalkasieni on todennäköisesti peräisin sieltä punttisalin suihkutiloista. Jos on taipumusta saada sieni-infektio, niin kannattaa alkaa käyttää suihkusandaaleja. Akuutti infektio on v-mäinen, mutta hoituu hyvin apteekista ostettavilla paikallissienilääkkeillä, esim. Fungorin-voiteella. Yleensähän se jalkasieni muhii siellä pikkuvarpaan ja sitä seuraavan välissä.

sieni hoituu hyvin terbinafiini kuurilla. sen lisäksi, että se estää sienen leviämisen = punoitus ja kutina katoaa + rikkinäinen iho paranee niin terbinafiini tappaa sienen ytimen. tärkeää on riittävän pitkä hoitojakso = 2 viikkoa siinä ajassa iho ehtii uusiutumaan. lyhyemmissä hoitojaksoissa hoidat vaan pinnan kuntoon mutta sieni elelee tyytyväisenä vähän syvemmällä. koska tommoinen 2vko rasvausta 2krt päivässä on aika vittumaista suosittelen Lamisil Soloa, joka on kertahoito mutta vaikuttaa 2 viikon ajan. lisätietoja vaikka Lamisil Solo Finland

sukat kun pesee 60-asteessa niin sieni kuolee. kengät voi kanssa kuumentaa vaikka saunassa, pestä koneessa tai vaan antaa "levätä" jonkun aikaa niin että kuivuvat + imuroida.

Minä kyllä suhtautuisin hyvin suurella varauksella tuohon viattoman pintainfektion hoitamiseen vahvalla antibioottikuurilla (kuten terbinafiinilla). Itsellä ainakin varpaanvälit ovat olleet ihan terveet parhaimmillaan jopa vuosia, ja ne on hoidettu ihan hygienian keinoin. Kynsisieni on sitten toinen juttu, mutta senkään vaikeahoitoisuus ei johdu "pinnan alla" muhimisesta, vaan siiitä, että kynsisolukko uusiutuu tuskallisen hitaasti.

Itsellä oli kynsisieni joka oli levinnyt jalkapohjiin tai sitten jalkasieni. Anyway lääkekuuri vei 4 kk kummatkin sienet todella nätisti. Jos tulee tulevaisuudessa en epäröi marssia lääkärin puheille...

Mulle tulee helposti salilta (jalka kauan hikisessä kengässä). Viikko Lamisilia niin häviää. Salin suihku on ainakin ihan varma paikka saada tuollainen. Pitääkin pestä sukat 60c 40c sijaan jatkossa.

Haluaisitko perustella tätä jotenkin?

Olet varmaan kuullut antibioottien negatiivisesta vaikutuksesta esimerkiksi suoliston bakteerikantaan? Tietysti on ihmisiä, jotka eivät ainakaan myönnä kärsivänsä noista lääkekuureista mitenkään, mutta itse rikkinäisen mahani kanssa olen tosi varovainen enkä ole ainoa. Pointti on siis se, että jos vaivan voi hoitaa ilman noita antibiootteja, ei niitä kannata käyttää (kuten jalkasienen kohdalla). Sieni-infektiolääkkeet ovat vielän erityisen tunnettuja vahvuudestaan ja siitä, että eliminoivat sen kohdesienen lisäksi paljon muutakin elimistössä, ja tämä on ihan lääketieteellinen fakta, josta apteekkarikin joskus tuon terbinafiinin kohdalla varoitteli.

Kiitos paljon vastauksista. Kävin ostamassa tuon lamsil solon, toivottavasti auttaa, olisi helpolla pois. Ainakin maalaisjärellä sanois että tosiaan toi kenkien saunaan laittaminen olis riittävä, jostain kun luin että pitäisi desinfiointi myrkytkin sinne laittaa..

Olet varmaan kuullut antibioottien negatiivisesta vaikutuksesta esimerkiksi suoliston bakteerikantaan? Tietysti on ihmisiä, jotka eivät ainakaan myönnä kärsivänsä noista lääkekuureista mitenkään, mutta itse rikkinäisen mahani kanssa olen tosi varovainen enkä ole ainoa. Pointti on siis se, että jos vaivan voi hoitaa ilman noita antibiootteja, ei niitä kannata käyttää (kuten jalkasienen kohdalla). Sieni-infektiolääkkeet ovat vielän erityisen tunnettuja vahvuudestaan ja siitä, että eliminoivat sen kohdesienen lisäksi paljon muutakin elimistössä, ja tämä on ihan lääketieteellinen fakta, josta apteekkarikin joskus tuon terbinafiinin kohdalla varoitteli.
Tässä threadissa ollaan puhuttu paikallishoidoista, ei suun kautta otettavista lääkkeistä.

Tässä threadissa ollaan puhuttu paikallishoidoista, ei suun kautta otettavista lääkkeistä.

Okei, mä olen elänyt siinä uskossa, ettö terbinafiini viittaa aina siihen suun kautta otettavaan kuuriin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom