Jalkaprässin tekniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ASDD
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs olen saanut erittäin kyseenalaista tietoa tuosta jalkaprässin tekniikasta. Sen tiedän että jalkoja ei suoraksi saa päästä mutta sitten siitä että kuinka alas kelkan saisi tuoda on paljon eri puheita.

Eli saako sitä kelkkaa nyt laskea ihan alas vai ei? Tässä ykis päivä salilla olin ja en alas asti tehnyt niin joku tuli neuvomaan että vähennä painoja ja tee ihan alas asti, kun taas joskus joku sanoo ettei saisi tehdä kuin n 90 asteen kulmaan. Joten mikä on nyt se oikea tekniikka?

Kiitos jo valmiiksi heille jotka viitsivät vastata =) :dance:

Se riippuu myös aika paljon siitä miten ite istut siinä, miten leveä asento sulla on yms.
Jos istut "normaalisti" siinä ja teet "normilla" leveydellä, niin IMO sen laudan voi tuoda aika alas sieltä. Ite oon siirtyny käytännössä kokonaan yhen jalan prässiin, siinä kyl tuntee ku on pohjassa. Yhtenä nyrkkisääntönä vois pitää et sit ku kantapäät irtoo laudasta ni oot liian alhaalla.

Voit päästää kelkan niin alas kun perse pysyy vaan siinä penkissä kiinni. Jos perse nousee ilmaan, niin selkä pyöristyy ja voit rikkoa selkäsi. Sillon kelkka on laskettu liian alas. Mitä ylempänä pidät jalkoja siinä levyllä, sitä syvemmälle voit päästää perseen pysyessä penkissä kiinni. Myös istuinosan säädöt yms vaikuttaa niinkuin Fuhrer totesi.

Mulla ottaa reisi alimpaan kylkiluuhun kiinni, perse on penkissä ja selkä suorana. Eipä siitä paljoa viitsi enää alemmas ottaa. :D Muista, että polvet eivät saa osoittaa sisäänpäin, mielummin vähän ulos.

Ite lasken alle 90 asteen, mut sit kun alkaa tuntuu reisissä nii työnnän takas ylös! ikinä en oo laskenu ihan alas asti, mut silti on jalat ollu ''hapoilla'' seuraavana päivänä!

Ja sitten muistaa pitää sen vatsan tiukkana ja hapet sinne pötsiin. Se selkä voi pyöristyä vaikka persaus ei lähdekään lipumaan eteeb. Toisilla se kelkka tulee paljon alemmas kuin toisilla, aika pitkälti liikkuvuuskysymys. Jos pelkkä kelkka tulee nätisti ihan alas ilman levyjä, mutta levyjen kanssa ei, on kyse voiman puutteesta.

edit_ Tietenkin itsestään selvyys, mutta erityisesti tuohon keskikroppaan kannattaa kiinnittää huomiota. Ettei toinen olkaapää ole alempana kuin toinen jne.

Selkää ei saisi päästää pyöristymään! Paljon riippuu ihmisen koosta, jalkojen pituudesta ja penkin säädöistä kuinka alas kelkka tulee. Oikea kohta on vain haettava :). Mäkin lasken vain 90 asteen kulmaan ja on muuten kipeänä pari päivää jalat :lol2:. Penkin asento vaikuttaa kans mukavasti. Itse teen melko "makaavassa" asennossa.

gym tvn sivuilta löydät hyvän opetusvideon jalkaprässiin ja hack-kyykkyyn. Katso sieltä

Viimeksi muokattu:
Ja jos vähänkin on polvissa jonkun sortin ongelmaa ja prässissä on painoa, sitä ei kannata laskea kovin alas.. Vaikka ei sattuiskaan liikettä tehdessä, polvet hajoaa helposti.

Lisäämpä tähän samaan ketjuun. Tuolla salilla missä käyn nyt jonkun aikaa pakosta, on tilanne sellainen ettei siellä ole "oikeaa" prässiä. Vain eräänlainen taljaprässi.. Prässi on sellainen missä istutaan normaali asennossa, eli pää on ylöspäin. Siitä sitten työnnetään 90-asteen kulmassa eteen päin sitä kelkkaa. Ongelma on lähinnä siinä että tuossa pakassa ei ole painoa kuin 240kg asti, eikä tuo kyllä riitä mulle oikein. Oon nyt muutaman edellisenä kertana tenhyt kovat sarjat yhdenjalan prässinä. Ei satu minnekkään, eikä tunnu pahalta. Tekeekö joku muu tällaista? Onko tuossa jotain mitä ehkä pitäsi huomioida?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos ei painot riitä, niin aina voi siirtyä joihinkin muihin raskaisiin liikkeisiin (jos pystyy tekemään), joissa sitä rautaa voi pistää sen verran, että siitä on vastusta. Tuossa sun prässitekniikassa aina voi hidastaa liikettä ja tehdä sen sitä kautta vaikeaksi. Lyhentää taukoja ja tekemällä pidempää sarjaa.

Jos ei painot riitä, niin aina voi siirtyä joihinkin muihin raskaisiin liikkeisiin (jos pystyy tekemään), joissa sitä rautaa voi pistää sen verran, että siitä on vastusta. Tuossa sun prässitekniikassa aina voi hidastaa liikettä ja tehdä sen sitä kautta vaikeaksi. Lyhentää taukoja ja tekemällä pidempää sarjaa.

No mielelläni kuitenkin pitäisin ne sarjat alle 20 toistoa pitkinä :) Mielummin lähempänä kymppä..
Nyt muuten vasta huomasin että tää ketju olikin aloittelija osiolla..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom