Jalkapohja / ulkosyrjä kipeytyy lenkillä

Viikate74

Bukkake Fighter
Mistähän johtuu seuraava vaiva.

Lenkkeillessä tuli jalkapohja kipeäksi, tarkemmin ulkolaita/kantapään ja päkiän välinen kohta.

Penikkatauti vai marssimurtuma ? Ostin kyllä uudet kengät, hyvät adidakset joilla en ole kymmentä kertaa juossut. Pännii jos kesken dietin joutuu pitämään paussia. Kävellä kyllä kärsii mutta juokseminen alkaa sattumaan.

Mutta kun taas jalkaa puristelee käsin tai vääntelee niin se ei satu??

Onko vastaavia kokemuksia mistä voisi johtua.

hankippas semmoset tukipohjat? voi olla lättäjalat.. itselleni auttoi vähän kaikkeen ne pohjat..

Tarkistapa onko kenkien pohjat kuluneet epätasaisesti tai kengät lintassa jommalta kummalta sivulta. Jos on todella pahat lättäjalat niin kannattaa mennä ihan sellaseen paikkaan joka on keskittynyt juuri jalkojen vaivoihin (ei välttämättä lääkäriin). Itsellä meni lättäjalkojen takia polvet huonoon kuntoon (polvet vääntyy sisäänpäin kun jalkapohja ei anna tukea), tuli ryhtivika, ja selkää särki joka päivä. Pohjalliset ja oikeanlaiset harjoitukset paransi lähes kaikki vaivat (selkään sattuu vieläkin jos kantaa jotain painavaa). Ne pohjalliset tehdään ottamalla jalasta muotit, ja lisäämällä niihin tukipalasia oikeisiin kohtiin. Maksaa yli 100€/pari, mutta ainakin minulle hyöty on ollut moninkertainen hintaan verrattuna.

Hyviä ohjeita! Tuo ulkosyrjän kipeytyminen viittaa MUTUlla alipronaatioon. Jalkavaivoihin erikoistuneella fysioterapeutilla käynti maksaa muutaman kympin ja kannattaa. Netistä näitä löytyy useampia; itse kävin taannoin OMT-klinikalla Megasportin yhteydessä.

TheSami sanoi:
Penikkatauti vai marssimurtuma ?

Eikös penikkatauti tuu pohkeisii, voit juosta esim niin, että jalkas tulee vääräs asennos maaha joka rasittaa sitte ja kipeyttää ?

nevahood sanoi:
hankippas semmoset tukipohjat? voi olla lättäjalat.. itselleni auttoi vähän kaikkeen ne pohjat..

Lättäjalat löytyy, voisin päästä vaikka sorsien uimamaajoukkueeseen jos vain osaisin uida kunnolla.

Mistä tollaisia pohjallisia saa ja mitä maksavat ?

TheSami sanoi:
Lättäjalat löytyy, voisin päästä vaikka sorsien uimamaajoukkueeseen jos vain osaisin uida kunnolla.

Mistä tollaisia pohjallisia saa ja mitä maksavat ?
http://www.askelklinikat.fi/yhteystiedot.htm Jos ne pitää teettää niin mulla ainakin makso ainakin n. 130€ plus tutkimus. Mutta kuten sanoin niin oma tilanne oli sen verran huono, että olisin maksanut vaikka enemmänkin. Kannattaa käydä tutkimuksessa ja sitten miettiä jatkoa sen perusteella mitä ne sanoo.

lumbago sanoi:
Eikös penikkatauti tuu pohkeisii, voit juosta esim niin, että jalkas tulee vääräs asennos maaha joka rasittaa sitte ja kipeyttää ?

Penikka tulee tohon säären etupuolelle. On muuten todella vittumainen vamma. Hyvillä kengillä voi tuotakin ehkäistä.

Jos kyseessä ei ole kengän puristamisesta johtuva kipu (kuten minulla on ollut), niin luulen että vika on miehessä, eli askelvirhe. Niitä ei kyllä näppäimistön kautta pahemmin arvioida, eli ammattilasen pakeille vaan.

Pertti 123 sanoi:
Jos kyseessä ei ole kengän puristamisesta johtuva kipu (kuten minulla on ollut), niin luulen että vika on miehessä, eli askelvirhe. Niitä ei kyllä näppäimistön kautta pahemmin arvioida, eli ammattilasen pakeille vaan.

Tuliko puristamisesta sinulle jalkapohja/ulkolaita kipeäksi ? Tuo pitää tarkistaa.

TheSami sanoi:
Tuliko puristamisesta sinulle jalkapohja/ulkolaita kipeäksi ? Tuo pitää tarkistaa.

Ulkolaita tuli kipeäksi. Sen kyllä erotti selvästi kivusta joka olisi tullut jostain rasitus syystä. Tunsin, kuinka kengän ulkoreuna puristi. Tämä johtui siitä, että kengässä oleva ohut pohjallinen nousi niin korkealle kengän pohjalta sinne reunalle. Kun kenkä sitten vanheni ja muotoutui jalkaani sopivaksi, JA KUN leikkasin pohjallisen ulkoreunan saksilla niin, että se ei noussut vaakatasosta ylöspäin sitä reunaa pitkin, niin tuli lisää tillaa jalalle, ja kivut hävis (sano jos et ymmärtänyt tota selitystä).

Jakob sanoi:
Penikka tulee tohon säären etupuolelle. On muuten todella vittumainen vamma. Hyvillä kengillä voi tuotakin ehkäistä.

Jahs jahs.. No siis tota eiks se tuu puolee välii about ja toho ja sisäpuolelle eikä etee ? Sääree / pohkeesee, mitä eroo ku puoles välis kummiski ;)
Sit oon käsittäny että toho etupuolelle voi tulla Osgood-Schlatter disease mut se tulee polven alle.

TheSami sanoi:
Ostin kyllä uudet kengät, hyvät adidakset joilla en ole kymmentä kertaa juossut.

Musta tuntuu, että se on näistä kengistä kiinni. Mulla oli sama juttu viime kesänä, kun ostin uudet asicsit. Kesti jonkin aikaa, että jalka tottui niihin kenkiin. Alussa ei voinut juosta pitkiä lenkkejä, kun jalkoihin alkoi sattumaan kesken lenkin. Koita kestää, ja käytä niitä kenkiä vain mahdollisimman paljon, niin ne muotoutuu jalkaan sopiviksi.

MKS sanoi:
Musta tuntuu, että se on näistä kengistä kiinni. Mulla oli sama juttu viime kesänä, kun ostin uudet asicsit. Kesti jonkin aikaa, että jalka tottui niihin kenkiin. Alussa ei voinut juosta pitkiä lenkkejä, kun jalkoihin alkoi sattumaan kesken lenkin. Koita kestää, ja käytä niitä kenkiä vain mahdollisimman paljon, niin ne muotoutuu jalkaan sopiviksi.

Juuri näin.

Itelläni ongelmia tuotti Asics gel DS trainerit. Mutta ongelman ratkaisivat sakset ja kilometrit (hölkkä).

No niin, loytyy nakojaan samaa vaivaa potevia ihmisia. Itella ei ole lattajalkaa mutta jalan muoto muistuttaa paljon enemman vanhanmallisen polkupyoran satulaa kuin jalkateraa. Eli koitappas tehda sama kuin mina ja ostaessasi kenkia etsi sellaista leveampaa lestia olevat popot. Normaalilestinen kenka kun tavallaan puristaa jalkateraa suppuun ja veri lakkaa kiertamasta ja nainollen puuduttaa ja kipeyttaa jalkaa.

Kävin Instrusta hakemassa lattajalkapohjalliset, pitää ensin noilla kokeilla noilla ennen kuin teetän kalliimmat. Noi maksoivat 19 euroa ja ainakin mitä intrussa omissa juoksukengissä kokeilin pitkin myymälää pomppien ihan asiallisilta vaikuttivat.

TheSami sanoi:
Kävin Instrusta hakemassa lattajalkapohjalliset, pitää ensin noilla kokeilla noilla ennen kuin teetän kalliimmat. Noi maksoivat 19 euroa ja ainakin mitä intrussa omissa juoksukengissä kokeilin pitkin myymälää pomppien ihan asiallisilta vaikuttivat.

Olipas hyvä ostos ! jos näin vähällä pääsi räpyläjalkavaivoista niin hyvä. Eilen n 10 km lenkki eikä mitään oireita.

Back
Ylös Bottom