Ranskalaisjalkapalloilija Zinedine Zidane pahoitteli keskiviikkona Ranskan television haastattelussa sunnuntaisen MM-finaalin tempaustaan. Hän oli erityisen huolissaan lapsikatsojien puolesta.
Zidane tyrmäsi Italian Marco Materazzin rintaan osuneella puskulla ottelun jatkoajalla. Zidane sai tempustaan punaisen kortin.
- Haluan pyytää anteeksiantoa kaikilta lapsilta, jotka katsoivat sitä. Teolleni ei ollut mitään oikeutusta. Haluan olla avoin asiasta, koska kaksi tai kolme miljardia ihmistä näki sen televisioista ja katsojien joukossa oli miljoonia ja miljoonia lapsia, Zidane sanoi.
Zidanen mukaan Materazzi oli loukannut häntä erittäin kovilla sanoilla.
- Se oli hyvin henkilökohtaista ja kosketti äitiäni ja siskoani, Zidane kertoi.
Zidanen pinna paloi herjoihin.
- Yritin olla kuuntelematta, mutta hän toisti sanomisiaan. Tiesin kyseessä olevan viimeisen otteluni ja pelaamatta olevan enää 10 minuuttia, mutta asiat tapahtuivat erittäin nopeasti, Zidane kertoi.
- Hän repi paitaani monta kertaa ja sanoin hänelle, että voimme vaihtaa paitoja pelin jälkeen jos hän haluaa, Zidane kertoi ensimmäisestä reaktiostaan.
Zidane kuitenkin kiisti, että Materazzi olisi kutsunut häntä islamilaiseksi terroristiksi, kuten jossain yhteydessä väitettiin.
Vaikka Zidane pahoitteli puskuaan, ei hän katunut sitä.
- En voi katua tekemisiäni, koska se tarkoittaisi, että hän oli oikeassa sanoessaan sen, mitä sanoi. En voinut antaa sanoa sellaista ilman mitään reaktiota. En halua hyökätä ketään kohtaan, mutta haluan puolustaa itseäni. Tein väärin ja minua rangaistiin siitä. Päädyin yksin pukuhuoneeseen. Minä olin kuitenkin se, jota härnättiin ja reagoin siihen. Aina sitä, joka reagoi, rangaistaan, eikä koskaan sitä, joka ärsyttää. Se ei ole reilua, Zidane kertoi tuntemuksistaan.
Materazzi on kiistänyt, että hän olisi sanonut Zidanelle tämän äidistä.
- En sanonut mitään, mikä koskee rasismia, uskontoa tai politiikkaa. En myöskään sanonut mitään hänen äidistään, Materazzi vakuutti.
- Menetin oman äitini, kun olin 15-vuotias ja olen erittäin liikuttunut puhuessani hänestä, Materazzi lisäsi.