Jalka+selkäpäivä, meneekö liian rankaks?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tappara
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Takareidet ansaitsevat enemmän kuritusta, varsinaisia takareisiliikkeitä en ole aiemmin tehnyt kuin reidenkoukistuksia.

Nyt kehittelin seuraavanlaisen jalkatreenipäivän:

KESKIVIIKKO:

Kyykky
Hack / Prässi / Reisiojennus
SJMV / Julle
Reisikoukistus maaten / istuen
Pohkeet seisten
Pohkeet istuen

Eli vuoroviikoin noita muutamia liikkeitä.
Kysymys koskee lähinnä sitä, että Sunnuntaina on selkäpäivä, jolloin on vuorossa normaali maastaveto, onko liikaa raskaita liikkeitä yhteen viikkoon? Eli sunnuntai olisi jotain:

Mave
Leuanveto
Kulmasoutu
Ylätalja

Mä teen melkeen samanlailla ja kyllä mulla ihan kivasti pelittää. Ei oo ongelmia ollu. Joskus jalat on jalkapäivän jälkeen vielä vähän heikot, kun mavee rupee vääntään... :rolleyes:

Tekaisin tuossa tämmöisen jalkatreenin:

Kyykky 5x5
Prässi 3x10
SJMV 3x10
Reisikoukistus mahallaan 3x10
Pohkeet hackissa 3x10
Pohkeet istuen 3x10

Ja kyllä tuntui "toimivan". Ens viikolla prässin tilalla hack, sjmv:n tilalla julle, ja reisikoukistus vaihteeksi istuen :)

Mun mielestä liian raskas.
Maastaveto joka toinen viikko.
Väliviikolla vaikkapa raskaita dorian tyyppisiä kulmasoutuja puhtaampien sijaan.

Minä olen tehnyt sekä SJMV:n että tavallisen maastavedon/polvista vedon samalla viikolla n. 3 vuoden ajan. Homma toimii minulla ihan hyvin kunhan SJMV:n painot ja suoritustekniikan pitää hanskassa. Jos SJMV:ssä alkaa kiskomaan selällä niin alaselkä ei varmasti tykkää hyvää.

En viitsinyt aloittaa uutta threadia, joten jatkan tähän: Onko mitään mahdollisuuttakaan, että voisin tehdä peräkkäisinä päivinä selkä- ja jalkatreenin? Vai menenkö totaalijumiin ja ylikuntoon? Ajattelin tehdä maven ja kyykyn vuoroviikoin, eli kyykkyviikolla tekisin jalkapäivänä myös SJMV:n, ja selkäpäivän pääliikkeenä olisi kulmasoutu. Maveviikolla jalkatreeni olisi taas kevyempi ja eristäviin liikkeisiin painottuva.

Uskallanko kokeilla, vai pidänkö sittenkin suosiolla yhden päivän lepoa selän ja jalkojen välillä?

Originally posted by Gillyanne

Uskallanko kokeilla, vai pidänkö sittenkin suosiolla yhden päivän lepoa selän ja jalkojen välillä?

Itse pidän kyllä väliä enemmän noiden suurien lihasryhmien kanssa. Vaikkei välttämättä suoraan rasittaisi erityisillä liikkeillä samoja lihaksia peräkkäisinä päivinä, on parempi antaa kehon palautua hieman ennenkuin shokeeraa uudestaan paikkoja.

Olen saanut suosituksia että alkaisin tekemään 4-jakoista ohjelmaa. Tällöin jalat ja selkä olisi omana päivänää eikä silloin muuta. Rinta ja olka olisi yksi ja kädet toinen. Täytyy sitä harkita.
Toistaiseksi teen selän esim. keskiviikkona ja jalat perjantaina tai sunnuntaina. En voisi kuvitellakaan meneväni tekemään niitä peräkkäisinä päivänä. En tiedä, olenko jokin monivammainen mutta keskiviikon reenistä on vieläkin selkä asteen verran jumissa. Huomenna siis jalkoja.

Originally posted by Gillyanne
Ainakin mulla ois tuskasta tehdä mavea jos on jalat kipeenä jalkapäivän jäliltä ja taas toisin päin hankala kyykätä jos on alaselkä kipeenä maven jäliltä. Kyllä toi on ainakin mun mielestä aika perustavaa laatua oleva juttu että on riittävästi lepoa selkä- ja jalkapäivien välillä.

Originally posted by tappara
Tekaisin tuossa tämmöisen jalkatreenin:

Kyykky 5x5
Prässi 3x10
SJMV 3x10
Reisikoukistus mahallaan 3x10
Pohkeet hackissa 3x10
Pohkeet istuen 3x10

Ja kyllä tuntui "toimivan". Ens viikolla prässin tilalla hack, sjmv:n tilalla julle, ja reisikoukistus vaihteeksi istuen :)

Sunnuntaina sinulla on siis maastavetopäivä, niin kuin jokaisella itseään kunnioittavalla hardcore-treenaajalla pitää ollakin? En usko, että alaselkäsi kestäisi treenata kovaa noin ainakaan kovin pitkään, vaikka tekisit maastavetoa vain vuoroviikoin, niin sinulla on kuitenkin ohjelmassasi joka viikko alaselkää rassaava liike(sjmv/julle ja tähän päälle vielä vuoroviikoin kova maastaveto+mahd. kulmasoudut yms.).

Mitäpä sanoisit sellaisesta, että siirtäisit takareidet selkäpäivälle, eli tekisit maastavetoa vaikkapa joka viikko ja päälle vuoroviikoin sjmv/julle selkäpäivänä? Reisikoukistuksia voi tehdä jalkapäivänä koska ne ei tule vaikuttamaan palautumiseen millään tavalla ja vahvoja ja rasitusta kestäviä takareisiä tarvitaan kovissa veto-ja kyykkytreeneissä.

Minä ainakin yleensä olen treenannut takareidet romanialaisella selkätreenissä maastavedon sarjojen jälkeen ja eipä ole muuta tarvinnut ja kyykkypäivänä ei sitten tarvitse tehdä yhtään varsinaista alaselkäliikettä. Näin ainakin pystyy tekemään kyykyn ja vedon yleensä jokaisella viikolla ja eri treeneissä eikä tarvitse turvautua wsb-jakoon, josta en ole vielä nähnyt yhtään toimivaa versiota missä kyykky ja veto ovat tasa-arvoisessa asemassa. Toivottavasti joku sen minulle näyttää.

WSB:ssä ei ehkä pääse sitä vetoa joka viikko täysillä tekemään, mutta se ei tarkoita etteikö se pääse kehittymään. Jos muistaa treenata näppejä niin veto menee kyllä ylöspäin. Anokin treenaa WSB:llä ja veto on kohtalainen. Tottahan se on että kyykky ja veto ei oo tasa-arvoisessa asemassa, mutta onko sillä niin väliä jos molemmat kehittyy?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom