Jalat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja otr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

otr

Ikä
44
Mulla on jo ties kuinka kauan naksunu vasen polvi kyykyssä (siis muljuu ja kuuluu pieni naksahdus) .. Siihen ei satu tekohetkellä mutta on ikävän tuntuista. Joskus se on esim. aamulla kipeä mutta ei kipeydy koskaan treenin aikana.. ja joskus kävellessä huomaa kun kummankin jalan lonkka muljahtelee ikävästi (tätäkään ei tapahdu aina) .. onko jollain ollut/on sama homma?

mun polvet on pitäny komeeta naksunaa vuositolkulla. ellei se ole kipeä, ei hätää. kipu ja lukitukset tms. ovat oire irronneista siruista kierukassa yms.

ongelmaksi homma muodostuu, jos alkaa kuulumaan kunnon rahinaa polven takaa. silloin kyseessä on polvilumpion takapinnan vaiheittainen mureneminen, joka on erittäin yleinen voimailijoilla...neljällä viidestä. ei kannata leikata, eikä juuri parane. näin sanoo mm. Peter Pippinskiöld Diakonissalaitoksen guru.

lonkan lonksumiset saattaa johtua lihaskireyksistä siellä ja löysyyksistä täällä. venäyttele pakaroita ahkerasti, mutta älä vain yhdellä tavalla.:)

Originally posted by otr
Mulla on jo ties kuinka kauan naksunu vasen polvi kyykyssä (siis muljuu ja kuuluu pieni naksahdus) .. Siihen ei satu tekohetkellä mutta on ikävän tuntuista. Joskus se on esim. aamulla kipeä mutta ei kipeydy koskaan treenin aikana.. ja joskus kävellessä huomaa kun kummankin jalan lonkka muljahtelee ikävästi (tätäkään ei tapahdu aina) .. onko jollain ollut/on sama homma?

Mulla lonkka muljahteli joskus ennenmuinoin. Tuntu niinku se olis ollut vähän poissa paikoiltaa välillä ja sitten kävellessä kuulu naksahdus (kova!) ja taas toimi. Prässin tai leveän kyykyn tekeminen oli aika tuskaa tuon takia ja on oikeestaan vieläkin vaikka vaiva tuntuu muuten kadonneen.

Polvethan rutisee ja naksuu aina. Siis ainakin mulla on rutissut ja kovaa aina. Kyykkäämisen jälkeen oikea polve kipeytyy usein tuosta edestä lumpion alta ja hakki on tähän jostain syystä ihan tappovehe. Oma veikkaukseni on, että tapaan pitää jalkoja liian edessä ja vipuvoima polviniveleen kasvaa liian suureksi. Sisäsivu kipeytyy joskus juoksemisesta niin että ei oo enää kivaa.

Nyt ollaan jo vanhoja, kun vertaillaan sairaskertomuksia...:rolleyes:

heh :D pitänee alkaa lämmittelee jalkoja sitten vielä enemmän jalkatreeni päivänä ja venyttelemään kunnolla noi pakarat yms yms.. Kaverilla oli vain polvessa tuollainen samantapainen naksunta ja se leikattiin (jotain ylimääräistä siellä oli. en vaan muista mitä) .. ja sen jälkeen se on ollut sillä paljon kipeämpi eikä ole paljon jalkoja voinut treenata. Lääkärille en mene sen takia ennen kuin on pakko.. Kyllähän mullakin naksuu ja paukkuu jalat monesta kohtaa mutta tossa polvessa on enemmänkin sellasta "poksahtelua".. Tavallinen naksuminen kuuluu asiaan.. Jalkoja on pakko saada treenata :hmmm:

Mulla on ollut samanlaisia "ongelmia" vasemman polven kanssa, tietyissä liikkeissä esim. jalan ojentajaliikkeissä naksuu tuo polvi.
En ole ottanut sitä vakavasti vaan uskon, että se on ihan tavallista siihen asti, kun ei esiinny kipua.
Siinä vaiheessa kannattaa tehdä asialle jotain, koska kipuhan on aina hälytysmerkki jostakin vakavammasta (paitsi lihaskipu treenin aikana/jälkeen on luonnollista ja asiaan kuuluvaa ;) ).

Originally posted by sporttityttö
Mulla on ollut samanlaisia "ongelmia" vasemman polven kanssa, tietyissä liikkeissä esim. jalan ojentajaliikkeissä naksuu tuo polvi.
En ole ottanut sitä vakavasti vaan uskon, että se on ihan tavallista siihen asti, kun ei esiinny kipua.
Siinä vaiheessa kannattaa tehdä asialle jotain, koska kipuhan on aina hälytysmerkki jostakin vakavammasta (paitsi lihaskipu treenin aikana/jälkeen on luonnollista ja asiaan kuuluvaa ;) ).

Sama polvi meillä oikuttelee =) mulla myös ojentajaliikkeissä ruksahtelee kun jalka on melkein suorassa .. Oikea polvi ei pidä mitään ääntä.. :mad: Kipua mulla tosiaan ei synny treeneissä mutta joskus päivisin saattaa huomata että on kipeytynyt..

Polvi

Tosta rutinasta sen verran, että usein semmonen tasanen pikku turina ojennuksessa johtuu lumpion sisäpinnan rustottumisesta. Se ei ole vaarallista, jos polvi muuten on tukeva, ristisiteet kunnossa jne. Multa joskus nuorempana raavittiin tähystksessä ne rustot sileiks ja alko pelaan oikein hyvin.
Pahemmalta kuulostaa tuo "muljuminen".
Itellä on kolme kertaa kiertynyt lumpio tohon polven viereen ulkopuolelle ja se sitten ei enää ole kivaa ja reenaamisen voi unohtaa käytännössä kokonaan vuosiksi. Eli on tärkeetä, että lumpio ei pääse liikkumaan sivulle edes kiertävässä liikkeessä. Kiertoahan ei tietty salilla tule, mutta onhan sitä muutakin elämää. Kyllä erikoislääkärin ois hyvä antaa kattoo sitä jalkaa, jos lumpio on kovin rento. Ei se sitä väkisin leikkaa ...
Omasta kokemuksesta voin myös varmentaa, että leikattu polvi ei ole enää koskaan ehjä polvi. Mutta 8 vuotta leikkauksesta kyykystä tulee enemmän ku koskaan.

Re: Polvi

Originally posted by Tursas
Tosta rutinasta sen verran, että usein semmonen tasanen pikku turina ojennuksessa johtuu lumpion sisäpinnan rustottumisesta. Se ei ole vaarallista, jos polvi muuten on tukeva, ristisiteet kunnossa jne. Multa joskus nuorempana raavittiin tähystksessä ne rustot sileiks ja alko pelaan oikein hyvin.
Pahemmalta kuulostaa tuo "muljuminen".
Itellä on kolme kertaa kiertynyt lumpio tohon polven viereen ulkopuolelle ja se sitten ei enää ole kivaa ja reenaamisen voi unohtaa käytännössä kokonaan vuosiksi. Eli on tärkeetä, että lumpio ei pääse liikkumaan sivulle edes kiertävässä liikkeessä. Kiertoahan ei tietty salilla tule, mutta onhan sitä muutakin elämää. Kyllä erikoislääkärin ois hyvä antaa kattoo sitä jalkaa, jos lumpio on kovin rento. Ei se sitä väkisin leikkaa ...
Omasta kokemuksesta voin myös varmentaa, että leikattu polvi ei ole enää koskaan ehjä polvi. Mutta 8 vuotta leikkauksesta kyykystä tulee enemmän ku koskaan.

Tyttöystäväni myös mainitsi tuosta rustottumisesta.. hmm. Pitänee näyttää lääkärille jossain vaiheessa.. Ikävää vaan että ne on aika kalliita :(

Originally posted by jto
ongelmaksi homma muodostuu, jos alkaa kuulumaan kunnon rahinaa polven takaa. silloin kyseessä on polvilumpion takapinnan vaiheittainen mureneminen, joka on erittäin yleinen voimailijoilla...neljällä viidestä. ei kannata leikata, eikä juuri parane. näin sanoo mm. Peter Pippinskiöld Diakonissalaitoksen guru.

ÄLÄ IKINÄ LUOTA MIEHEEN JONKA NIMI ON PIPPINSKIÖLD:D

Mut ihan vakavissaan. Mitä ootte mieltä polvisititeistä? Jotkut sanoo, että siteiden käyttö estää polvien vahvistumisen ja jotkut, että siteiden käyttö ei haittaa polvien vahvistumista ja että niitä voi ihan huoletta käyttää esim. jalkaprässissä, kyykyissä, maastavedossa yms.

Ps. Ite käytän noissa kolmessa melkein jokaisessa kovassa setissä

Mulla kans kun meen kyykkyyn ilman mitään painoi, vasen polvi vihlasee. Kun aletaan kyykätä painojen kans niin ei oo jalas taas mittään vikaa !!?? Onnex näin päin :kippis1:

Kaverilla leikattiin kans just polvi ja laitettiin eturistiside uuteen uskoon. Fysioterapeutti sanos vaan että ei mittään siteitä polviin eikä polvitukia, estää kuulemma just noitten tukilihasten kehittymisen.

Vaikka kuinka sotken fillarii tai muuta vastaavaa niin polvet on ihan kylmät senkin jälkeen, joten käytän aina ite polven lämmittäjii ja lihas balsamii siihen vielä niin tuntuu että polvi on ihan tules :evil:

Homma toimii ja palautetta tulee

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
eihän kukaan käytä polvisiteitä vedossa...

mut tosissaan, finnishpowerin foorumilla oli kans juttuu polvisiteistä, ne sano et ei aina kannata käyttää. niiden tarkoitushan on estää polven liiallinen....no, eteen meneminen ja myöskin "ampua ylös". kympin sarjoissa en käyttäis, en kyllä ykkösissäkään koska en omista polvisiteitä eikä mulla ole ongelmia polvien kanssa

Siteistä

Itse käytän polvisiteitä ainoastaan kyykyssä kun otan ykkösiä, enkä silloinkaan joka kerta. Olen ajatellut, että nivelsiteet ja muut vahvistuvat ja pysyvät paremmassa kunnossa, jos välttää liiallista siteiden käyttöä. Mutta tollaiset polvenlämmittimet ovat kyllä ostoslistalla, voisivat olla ihan hyvä lisä ajatellen loukkaantumisriskiä, eikä niitä tarvitsisi ottaa pois koko treenin aikana.

neopreenilämpät on hyvä ostos! varttia ennen päälle ja lihas- ja muut lämpötilat nousee hyvin. kannattaa tosin ottaa ne pois liikkeiden välillä tai ainakin treenin jälkeen heti. lämpötila polvissa nousee ehkä liikaa tai ainakin liian kauaksi aikaa ja saattaa vaan pahentaa treenin aiheuttamaa normaalia tulehdusta. polvivaivaisille (eikä muillekaan) ei olis lainkaan huono idea laittaa polvet aina jäihin treenin jälkeen.

polvisiteiden käyttö ei oo kauheen suositeltavaa, kuin erittäin raskaissa ja lyhyissä sarjoissa. voimanostajien tosin pitäsi sen verran käytellä, että tekniikka pysyy hyvänä siteillä yms. apuvälineillä.

homma kun menee niin, että jo ennestään kova paine lumpion takaosassa kasvaa siteiden ansiosta ja oikein kunnolla hieroo sitä takaosaa rikki. senpä vuoksi ei niitä siteitä kauheen usein kannattaisi käyttää. periaatteessa liika kireet lämpätkin tekee saman. joissain lämpissä on reikä lumpion kohdalla ja se saattaa auttaa.

yleensäkin polvien hyvinvoinnin kannalta kannattaa ainakin pitää tarkasti huoli siitä, ettei polvet ala tvistaan ylöstullessa. se tekee aika pahaa lumpiolle.

Eli toisinsanoen voi sanoa että aika monella näyttää paikat reistailevan samalla lailla :) Polvisiteitä en käytä koska en yleensä ota mitään ykkösiä kyykyssä joten en usko niitä tarvitsevani.. Tollasen lämmittimet voisin kyllä hommata.

Back
Ylös Bottom