Jalan lihasten (erityisesti takareiden) palautuminen eturistisiteen leikkauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VerkkuV
  • Aloitettu Aloitettu
Mun toisen polven eturistiside leikattiin joulukuussa 2010, ja siirrännäinen otettiin takareidestä. Leikkauksesta on siis aikaa yli kolme vuotta, mutta jalkojeni ulkomuodossa on edelleen huomattava ero lihasten osalta. Erityisesti leikatun jalan takareidestä ja pakarasta tuntuu puuttuvan iso osa lihasta. Onko tämä normaalia näin pitkän ajan jälkeen, onko muilla kokemuksia? Fysioterapeuttini kertoi leikkauksen jälkeen, että takareideen on muodostunut arpikudosta siirrännäisten ottamisen vuoksi, ja että lihasten uudelleen rakentaminen vie aikaa. Mutta että näin kauan?!? Myös etureisieni koossa on jonkin verran eroa.

Ennen leikkausta olin harrastanut pikajuoksua, mutta en enää leikkauksen jälkeen. Jalkapunttia olen vääntänyt ahkeraan ennen ja jälkeen leikkauksen, myös yhdellä jalalla kerrallaan. Lihasvoimassa ei vaikuta olevan juurikaan eroa jalkojen välillä, vaan kysymys on nimenomaan lihaksen määrästä.

Kaipaan muiden kokemuksia ja asiantuntevien ihmisten lausuntoja aiheesta, kiitos!

Täälläkin eturistiside korjattu hamstring jänteellä heinäkuussa 2009 eli kohta tulee 5 vuotta leikkauksesta. Täällä on samaa vikaa kuin sullakin. Terveen jalan takareisi isompi ja leikatun jalan takareidessä aivan kuin puuttuisi pala lihasta. Voimissa ei ole eroa, mutta takareisiä reenatessa joutuu todella keskittymään että saa tuntuman myös tohon leikatun jalan takareiteen. Etureidessä ei ole kokoeroja. En tiedä sit onko tuo normaaliA, mut itelläkin 5 vuotta menny ja oon alkanut uskomaan että se tulee jäämään tollaiseksi. Tosin ei haittaa millään tavalla elämää eikä reenejä niin se on hyvä juttu.

Sama homma täälläkin. Paitsi molempiin jalkoihin tehty sama operaatio. Takareidet tuntuu epäsymmetrisilta ja sieltä ikään kuin puuttuu "palasia". Mutta eipä tässä kisalavoille olla tähtäämässäkään :)

Pitkään oli sellainen vaiva, että jos otti esim. juoksuspurtteja, niin takareidet (toinen enemmän) kramppasi todella helposti. Mutta sekin vaiva tuntuu treenin myötä helpottuneen.

Itsekin luulen, että nuo takareidet tulee tuollaiset aina olemaankin, mutta eipä nuo tosiaan mitään sen suuremmin haittaa.

Itellä on tullu oltua 3 kertaa eturistiside leikkauksessa saman polven kans. Kans takareidestä puuttuu palanen, etureisi on kans täysin eri malliseksi mennyt kuin terveen. Viimeisestä leikkauksesta on nyt 6 kk ja ensimmäinen leikkaus oli vuonna 2010. Ja ei sitä juoksua tämmöste takia kannata lopettaa! Itehhä hajottanu joka kerta jalkapallossa mutta silti pelaan vielä!! Asennetta ja paljon tyhmyyttä! : )

Sieltä on otettu sitä jännettä. Ei paljon tarvi kun tulee samannäköinen kuin revenneestä lihaksesta, eli tulee semmoinen kuoppa sinne.

Itsellä otettu molemmista jaloista ja vain toiseen tuli kuoppa.

Kiitos vastanneille.

En mä sitä juoksua leikkauksen takia lopettanut, vaan aiemmin jo. Mä en oo kyllä vielä täysin luopunu toivosta sen suhteen, etteikö mun takareisi ja pakara vielä palaisi vanhoihin mittoihinsa, mutta kyllä on hidasta tää lihasten uudelleen rakentaminen! :( Ehkä tää tästä pikkuhiljaa vuosien kuluessa...

Sama vika myös täällä. 2012 leikattiin vasemman polven eturistiside ja korjaus juurikin jännesiirteellä takareidestä. Kuoppa ilmestyi myös mun takareiteen. Nyt alkaa jollaintapaa kuopassa olemaan pienenpieni täyte jonkinlaisen lihaksen kaltaisen aineksen muodossa.. äärimmäisen tarkkaan olen viimeisteleviä takareisitemppuja tehnyt. epäsymmetriaa myös etureiskoissa.

edit. hermotus oli pitkään täysin kateissa mutta jatkuvasti haeskelin tuntumaa jännittelemällä takareittä. en jaksa uskoa että koskaan osuu molempiin jalkoihin samalla tavalla treeni mutta eteenpäin on menty sano muurinenki aikoinaan.

Back
Ylös Bottom