Jaksotuksesta...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En tiedä, että onko tästä puhuttu miljoona kertaa jo aikaisemmin, mutta yritin kyllä searchia käyttää.
Niin, kysymykseni liittyy siihen, että eräs kiropraktikko (joka on pyörinyt urheilun ja urheilijoiden parissa vuosikymmenet) neuvoi minua jaksottamaan reenini 6vk:n peruskauteen ja sit parin vk:nmaksimikauteen ja vasta sitten parin vk:n massakauteen ja sitten alusta taas :s
Väitti, että tuo on paras tapa kasvatella lihaksia ja perusteli mm. sillä, että hermosto kyllästyy ainaiseen samaan viestiin. Onko hän oikeassa? Mikä on se yleisin mielipide täällä?

(kylhän minäkin sen ymmärrän, et aluksi otetaan ehkä vähän rennommin, eikä suoraan ekalla viikolla vejetä aivan täysillä. )

Kyllähän tuo vaihtelu tekee terää. Mitä se tuolla peruskaudella tarkoitti?

(c) neutraali
Esim jos teet vaikka ojentajille ranskalaista punnerrusta 3sarjaa aloita lämmittelyjen jälkeen näin(tai ainakin itse teen näin).
1sarja=toistot n,4-6, sen takia alussa lyhyet sasrjat koska on hyvin paukkuja.
2sarja=toistot n,6-10
3sarja=toistot n,8-12

Sitten sirryt esim ojentaja punnerrukseen taljassa ja siinä sama homma jne....

Laaja toistoalue(4-12) niin ei tarvi miettiä että mikä kehittää ja mikä ei, saat sillä molempia, voimaa ja massaa.Ei kannata miettiä kaikenmaailma kikkoja ja kakkoja vaan nostaa painoja siistihköllä tekniikalla, älä mieti liikoja tai homma menee liian vaikeeksi, nosta vain rautaa ja thats it. Tuo että pitäis aina noston aikana hirveesti keskittyä treenattavaan lihakseen on bull shittia mielestäni, koska kova treeni tuntuu siellä missä pitääkin ilman miettimisiä. :rock:

Mielestäni erinomainen neuvo,koska yhdessä treenissä saat kaikkea,ei tarvitse
vuotta odotella erilaisia kausia ,voit em: tavalla niitä yhdistellä. :rock:

icecool sanoi:
(c) neutraali
Esim jos teet vaikka ojentajille ranskalaista punnerrusta 3sarjaa aloita lämmittelyjen jälkeen näin(tai ainakin itse teen näin).
1sarja=toistot n,4-6, sen takia alussa lyhyet sasrjat koska on hyvin paukkuja.
2sarja=toistot n,6-10
3sarja=toistot n,8-12

Sitten sirryt esim ojentaja punnerrukseen taljassa ja siinä sama homma jne....

Laaja toistoalue(4-12) niin ei tarvi miettiä että mikä kehittää ja mikä ei, saat sillä molempia, voimaa ja massaa.Ei kannata miettiä kaikenmaailma kikkoja ja kakkoja vaan nostaa painoja siistihköllä tekniikalla, älä mieti liikoja tai homma menee liian vaikeeksi, nosta vain rautaa ja thats it. Tuo että pitäis aina noston aikana hirveesti keskittyä treenattavaan lihakseen on bull shittia mielestäni, koska kova treeni tuntuu siellä missä pitääkin ilman miettimisiä. :rock:

Mielestäni erinomainen neuvo,koska yhdessä treenissä saat kaikkea,ei tarvitse
vuotta odotella erilaisia kausia ,voit em: tavalla niitä yhdistellä. :rock:
No treenin jaksottamisella ja tuollaisen laajan toisto alueen käytöllä on kyllä vissi ero. Peruskunto kausi rakentaa pohjaa voima- ja massakausille, joten yleisesti treenin jaksottaminen on järkevää, ottamatta siihen kantaa miten hyvä aloituspostissa mainittu jaksotus on. Tekeväthän (huippu)urheilijatkin näin eivätkä väännä treenejä miten sattuu. Sitten tuollainen sarjapituuksien pieni vaihtelu treeneissä on hyväksi mutta parhaiten uskon kehitystä tulevan treenien jaksottamisella erilapituisiin jaksoihin.

Mariachi sanoi:
No treenin jaksottamisella ja tuollaisen laajan toisto alueen käytöllä on kyllä vissi ero. Peruskunto kausi rakentaa pohjaa voima- ja massakausille, joten yleisesti treenin jaksottaminen on järkevää, ottamatta siihen kantaa miten hyvä aloituspostissa mainittu jaksotus on. Tekeväthän (huippu)urheilijatkin näin eivätkä väännä treenejä miten sattuu. Sitten tuollainen sarjapituuksien pieni vaihtelu treeneissä on hyväksi mutta parhaiten uskon kehitystä tulevan treenien jaksottamisella erilapituisiin jaksoihin.

Juu tuohan on lajiin perehtyneille täysin selvää,itse käytän 8vkon jaksoja.
aloittelijoille en näitä vielä suosittele:
Täytyy muistaa,että huippu-urheilijat tähtäävät aina tiettyyn kunto-
piikkiin tiettynä ajankohtana,jos puhutaan normaalista treenaajasta ,turha hifistely pois: erään ystäväni kisaavan sm-kehonrakentajan sanoin; "mitä
helvetin järkeä on vetää muotoliikkeitä,jos ei ole edes vielä lihasmassaa,
perusliikkeet,niillä ne lihakset tulee.... :rock:

Eli unohdan kaiken paskan ja väännän vain rautaa 4-14 sarjoilla pää punasena?

-Marchi- sanoi:
Eli unohdan kaiken paskan ja väännän vain rautaa 4-14 sarjoilla pää punasena?

Lähinnä juuri noin,mutta mitä enemmän etsit tietoa ,sitä enemmän sitä
itseesi voit soveltaa.Se täytyy muistaa,että jokainen on yksilö ,eikä kaikki
toimi kaikilla.Perusohjeena kovaa ja puhtaasti,kiinnitä huomiota liikkeiden,
myös negatiivisiin osiin ja tee tosiaankin vaihtelevia sarjoja,hifistelyn ja "epäpuhtaan" (repimisen)treenaamisen aika kyllä koittaa sullakin.Hyvillä "pohjilla" vaan suunnattomasti edistät tulevaisuuden kehitystä.
(kun alusta asti teet liikkeet oikein ,on sitten helpompaa tulevaisuudessa,kun
et riko paikkojasi väärällä suoritustekniikalla). :D

Eli ei tarvitse muita "kausia", kuin bulkki ja sit dietti biitsikuntoon :david: :D

-Marchi- sanoi:
Eli ei tarvitse muita "kausia", kuin bulkki ja sit dietti biitsikuntoon :david: :D

Joo kaudet on kyllä ihan jees ,mut sillä perusteella näitä vastauksia olen
rustannut,et olet vielä treenissä kohtalaisen alussa ,eli perusperiaatteet pitää
saada kunnolla hanskaan ja sen jälkeen ruvetaan kikkailemaan.bulkkikaudella
ja diettikaudella tietysti treenataan eri tavalla (esim: lisätään dietillä toistojen
määrää ja aerobista huomattavasti).

No jos välttämättä noita kausia sitten haluat kokeilla tässä on omani:

(Eivät missään järjestyksessä)

Massakausi (toistot 6-12) kesto 8-12 viikkoa (paljon eri liikkeitä)
Voimakausi (toistot 3-6) kesto 6-8 viikkoa (perusliikkeet kyykky,veto,penkki)
Peruskunto(toistot 8-15) kesto 8vkoa paljon liikkeitä ,lyhyet palautukset
Dietti (toistot 12-15) kesto rasvojen ja peilin mukaan, paljon liikkeitä ja aerobista

Toivottavasti olis edes jotakin apua... :david: :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No oon pari vuotta punttaillut ja tietoa paljon tutkinut, jotkut yksinkertaiset asiat vain jääny joskus tietoni varjoon. Mmh, onko sulla tarkoituksena sitten icecool massa vai yleinen lihaksikkuus vai mikä? Koska ei innostaisi oikien mitkään peruskaudet... :david: tosi teinipuhetta, tiedän. :)
Juuh, liikkeet on suht hanskassa jne, eli ei ole mun reeni viel kaiken hakemista. :)
Mmmh, oon tähän asti vetänyt semmosta 10-15 sarjoja, luullen niitä parhaimiksi massan hankkimiseen... Eli olen melkein ollut kokoajan tässä "peruskaudella" :D
eli massalle sit 8-11.

-Marchi- sanoi:
No oon pari vuotta punttaillut ja tietoa paljon tutkinut, jotkut yksinkertaiset asiat vain jääny joskus tietoni varjoon. Mmh, onko sulla tarkoituksena sitten icecool massa vai yleinen lihaksikkuus vai mikä? Koska ei innostaisi oikien mitkään peruskaudet... :david: tosi teinipuhetta, tiedän. :)
Juuh, liikkeet on suht hanskassa jne, eli ei ole mun reeni viel kaiken hakemista. :)
Mmmh, oon tähän asti vetänyt semmosta 10-15 sarjoja, luullen niitä parhaimiksi massan hankkimiseen... Eli olen melkein ollut kokoajan tässä "peruskaudella" :D
eli massalle sit 8-11.

Nuorempana oli tarkoitus tulla isoksi ja vahvaksi ,ajattelin jo silloin ,että
raskaita perusliikkeitä tekemällä kasvetaan em: "isoksi hemmoksi" ja se kyllä
toimi ainakin mulla....

...Ennätykset vuonna -97 Paino 125,5kg (Legendaarinen Gold´s gym HKI)

PP 170 kg
Kyykky 240 kg
Maastaveto 260kg yhteistulos = 670kg Raw: ei paitoja,eikä trikoita, (vyö)....

Nyt 6-vuoden tauon jälkeen ,1½vuotta treenanneena : (Paino 110kg)
ja taas yhden sitkeän olkapäätulehduksen kokeneempana....

PP 120
JK 180
MV 200 eli 500kg.....JOSKUS VIELÄ 600 ,lihaksillahan on muisti ?????

No vanhoja äijiähän tässä jo ollaan........

Nyt olen huomattavasti pienempi ja terveempi,jos olisi ollut tuolloin kaikki se tietotaito,mikä nyt :en luultavasti olisi taukoa pitänyt.
Yleinen lihaksikkuus ja kohtalaisen vahva. Siinä tavotetta ennen ikämieskisoja.
.Savolaisen Maken kanssa samaan aikaan treenatessa OPPI,mitä on HC treenaus ja eihän ole
tyhmiä kysymyksiä,on vain tyhmiä vastauksia.... :thumbs:

icecool sanoi:
.Savolaisen Maken kanssa samaan aikaan treenatessa OPPI,mitä on HC treenaus ja eihän ole
tyhmiä kysymyksiä,on vain tyhmiä vastauksia.... :thumbs:

*jupinaa* hemmo reenannu saatana supermassan kanssa! *enemmän jupinaa*
no varmaan Savolaisen seuras kasvaa reenaamattakin... :D
Juuh, tiedän itsekin, että raskaat perusliikkeet --> GROW!
Mutta sit se sakelin kiropraktiko tuli ja sekoitti miu mielen...
PRKL!
Thänk u icecool, 'tallica rulez :B

Mut nyt on vaan semmonen ongelma, että jalkareenit menee iha vituiks, ku alaselkä ei kestä prässiä, jota olen tällä hetkellä käyttänyt kyykyn sijaisena, koska kyykky sitten taas tekisi polville nannaa ehkä vähän liikaakin.
Eli tällä hetkellä minulla on jaloille mahdollisuutena ne jalan koukistus ja ojennus koneet :s Saako niillä mtn aikaseksi?:S
Vaikka olen huomannut, että se reisihauis konekin käy joskus aika ilkeesti selkään...
ps. "4-suuresta-liikkeestä" on myös pois mave, jonka pelkään kanssa tuhoavani alaselkäni. Alaselässä siis jotkut pienet sisälihakset heikot :( Joille pitäsisi jtn keskivartaloa ylläpitäviä liikkeitä tehdä, mut... :/ esim. jtn askelkyykkyjä taakse :s tms.
Snif, no, ainakin yläkroppa näyttää isommalta jos päästän jalat kuihtumaan...

Mä menisin näyttämään tota alaselkää jollekkin fysioterapeutille. Se vois selvittää mitkä lihakset siellä on heikossa kunnossa ja miten niitä voi vahvistaa....

mgh sanoi:
Mä menisin näyttämään tota alaselkää jollekkin fysioterapeutille. Se vois selvittää mitkä lihakset siellä on heikossa kunnossa ja miten niitä voi vahvistaa....

Samaa mieltä,ensin selkä kuntoon ja sitten vasta kovia liikkeitä,jos sen alaselän saat paskaksi niin hallelujaa :urjo: niin ,kauan korvaavia liikkeitä ,kunnes selkä on o.k ...Kärsivällisyyttä ,ei Roomaakaan rakennettu päivässä. :piis:.

Juuh, selkää on terapeutille näytetty ja niksautettu. Ja neuvoi mm. keskikropan lihaksia tukevia liikkeitä jne. Eli erilaisia askelkyykkyjä hallitusti jne. Onko muita ideoita saada keskikroppaa vahvemmaksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom