jaksaisko joku ehottaa saliohjelmaa mulle?=)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja noora``
  • Aloitettu Aloitettu
eli oon 16vuotias tyttö, (163cm ja 57kg jos sillä on väliä) ja harrastan joukkuevoimistelua sekä balettia. Nyt haluaisin alkaa käymään salilla,jotta saisin käsiin enemmän lihaksia, ja vatsalihaksia pitäisi myös reenata.
treeniviikkoni on tällänen:
ma-joukkuevoimistelu90min
ti-baletti60min
ke-baletti75min, joukkuevoimistelu75min
to-koululiikunta90min
pe-koululiikunta90min
la-joukkuevoimistelu120min
su-joukkuevoimistelu120min

lisäksi venyttelen lähes aina kun siihen on tilaisuus:) ajattelin että jalkatreeniä salilla tuskin jaksan tehdä kun sitä tulee omissa reeneissä ihan mukavasti,mutta olisko jotain vinkkejä että mitä kannattaisi salilla tehdä?

myöskin lisäravinteista vois neuvoa,mutta se menee vähän tän osion ohi :) syön jotain vitamiinitabletteja,jossa pitäis olla kaikki päivän vitamiinit ja mineraalit. en syö punaista lihaa,ja maitoa juon tosi tosi harvon, joten kannattaisko ostaa jotain proteiinijauhetta? kreatiini mua kiinnostais,mutta en tiiä oisko siitä mulle mitään hyötyä ku en oo mikään bodaaja,vaan tuo joukkuevoimistelu on mun laji, tosin meiän ohjelmat on pari minuuttia pitkiä,joten voisko siitä olla hyötyä? (:

Tuo voimistelu ainakin taitaa olla sen verran rankkaa hommaa, että samana päivänä en salitreeniä vetäisi. Sinuna tekisin ehkäpä tiistaina ja perjantaina salitreenin, joka treenissä koko kroppa läpi. Ja ei sitä jalkatreeniä kannata jättää kokonaan tekemättä, ei nuo sinun lajisi kuitenkaan aja samaa asiaa ku punttitreeni.. Edes yksi kokonaisvaltainen liike jaloille, esimerkiksi takakyykky. Takakyykky ottaa kokonaissvaltaisesti reisiin ja perseeseen ja erittäin hyvin myös alaselkään. Lisäksi tuollaiset kyykyn ja maastavedon kaltaiset monipuolisesti kroppaa rasittavat liikkeet lisäävät kasvuhormonin eritystä.

Ota itsellesi joku valmis ohjelma, esim. Arnoldin kultainen kuusikko tai joku 1-jakoinen FAQ-threadista. Samat ohjelmat soveltuu kyllä sekä tytöille että pojille.

Kreatiinista kyllä saattaa olla sulle hyötyä, ja onhan se sen verran edullista että ei tule suurta tappiota jos se ei toimikkaan. Joku proteiinilisä kannattaa ehdottomasti ostaa, ja syödä sitä myös välipäivinä.. Urheilet niin paljon että kulutus on varmasti kovaa. Jotain nopeaa hiilihydraattia (dekstroosi tai maltodekstriini) kannattaa myös ostaa ja juoda treeninjälkeisessä palautusjuomassa, lähtee lihaskudoksen korjaaminen heti käyntiin. Sitä ei kuitenkaan kannata muulloin vetää ku treenin jälkeen, koska verensokerin heilahtelut saattavat aiheuttaa pahoinvointia ja ylimääräiset nopeat hiilihydraatit näkyvät aika äkkiä vyötäröllä ja ahterissa..

Laitahan sitten kuvia ku rupee tulosta tulemaan ;)

minä oon kyllä sitä mieltä, että voimistelu on semmonen laji, missä ei kannattais tulla kyselemmää neuvoja miltään punttijätkiltä, elikkä omalta valmeltaja kannattaa ohjeistusta pyytää. joku arskan g 6 toimii kyllä lihasten kasvattamisessa, mutta tuskin voimistelija siitä hyötyy.

Voimistelusta mitään en tiedä, mutta jos lihasta haluaa kasvattaa, sitä salitreeniä todella tarvitaan. Ehdottaisin 1-2 kertaa viikossa seuraavaa:

1.
kyykky
dippi
kulmasoutu

2.
maastaveto
penkki
ylätalja

sarjoja 2-3 per liike

Treenipäivät valitsisin tuntuman mukaan (esim. 3 päivää treenien välissä), mutta maksimissaan 2 kertaa viikossa. Treenit suht kovalla intensiteetillä läpi ja kevyitä viikkoja myös tuntuman mukaan. Ei todellakaan mitään arnoldin kuusikkoa noiden sun treenimäärien lisäksi.

Laitahan sitten kuvia ku rupee tulosta tulemaan

aika tarpeetonta.

eli oon 16vuotias tyttö, (163cm ja 57kg jos sillä on väliä) ja harrastan joukkuevoimistelua sekä balettia. Nyt haluaisin alkaa käymään salilla,jotta saisin käsiin enemmän lihaksia, ja vatsalihaksia pitäisi myös reenata.
Salitreenistä voi olla haittaa tolle voimistelulle pidemmän päälle joten kannattaa kysellä sieltä seuran valmentajilta tai vastaavilta vähän neuvoa sellasille jutuille mitkä tukee voimistelua. Riippuu toki millaisesta voimistelusta on kyse.

aika perseestä on (minun) mielestä ehdotella tanssija/voimistelijalle jotain G6 ohjelmaa.. en nyt varsinaisesti itsekkään osaa heittää tähän tarkoitukseen sopivaa treeniohjelmaa muutakuin että 4x10 sarjat tekevät vain hallaa liikkuvuudelle ja ketteryydelle. uskoisin että liikkeet kuten rinnalleveto ja vatsojen, selkien ja muiden olennaisten lihasten staattiset pidot olisi paljon järkevämpiä tähän tarkoitukseen.

eli todellakin, punttipojilta ei kannata kysyä mitään tähän liittyvää. G6 tyrkytetään joka nurkalta aloittelijalle eikä tarkoitusperiä mietitä yhtään, ei siinä mitään G6 on IMO ehkä yksi parhaita ellei jopa paras "voimailijan, kehonrakentajan, voimannostajan" ALOITUS ohjelma. punttisalilla voi tehdä paljon muutakin kuin (kasvattaa) lihasta, lihaksistosta voi tehdä vahvemman stimuloimalla hermostoa ja kehosta voi tehdä toimivamman tekemällä nopeita kokovartalon koordinaatio liikkeitä, kuten rinnalleveto.

tämä siis minun näkökulma asialle.

jotenki aika hassu juttu, nuori voimistelija kysyy salireeniin ohjetta (liekkö sekään niin järkevää) niin voimistelusta mitään tietämättömät rupee ehdottelee saman tien arska g6 ja muita, sitte vielä kuvia kysellään jälkeen..

jotenki aika hassu juttu, nuori voimistelija kysyy salireeniin ohjetta (liekkö sekään niin järkevää) niin voimistelusta mitään tietämättömät rupee ehdottelee saman tien arska g6 ja muita, sitte vielä kuvia kysellään jälkeen..

Tervetuloa pakkotoiston vuodelle 2010!

Olettaen että haluat enemmän voimaa kuin lihasmassaa, tämä foorumi ei ole paras paikka kysellä neuvoja. Itsellesi sopivimmat neuvot saat kysymällä omilta valmentajilta/ohjaajilta.

aika tarpeetonta.

Salitreenistä voi olla haittaa tolle voimistelulle pidemmän päälle joten kannattaa kysellä sieltä seuran valmentajilta tai vastaavilta vähän neuvoa sellasille jutuille mitkä tukee voimistelua. Riippuu toki millaisesta voimistelusta on kyse.

Haittaa todella voi olla, mutta sanottiinko aloituspostissa, että etsitään voimistelua tukevaa saliohjelmaa? Minä käsitin, että lihasta haetaan.

Haittaa todella voi olla, mutta sanottiinko aloituspostissa, että etsitään voimistelua tukevaa saliohjelmaa? Minä käsitin, että lihasta haetaan.

Miks ehotit muijalle dippiä? Ei iha heti tulis itellä mielee laittaa 16-vuotiasta tyttöä dippailee.

Miks ehotit muijalle dippiä? Ei iha heti tulis itellä mielee laittaa 16-vuotiasta tyttöä dippailee.

Dippi on loistava yläkropan pääliike penkin ja muutaman vetoliikkeen ohella. Variaation käyttö tässä tapauksessa voi tietenkin olla järkevintä, ja sen unohdin mainita (esim. koneessa tai jalat penkillä dippi).

Ongelmanahan voi siis olla voimataso. Naisilla yläropan lihakset kun ovat suhteessa jalkoihin heikot, joten oman kropan paino voi olla dippiin liikaa.

Tämän takia sanoin myös että riippuu millaisesta voimistelusta on kyse. Oletin että kerran alotuspostissa oli ilmoitettu voimistelu ja baletti että niitä ei ehkä haluttaisi unohtaa sinne. Mutta riippuu täysin siitä mitä hakee.
Ongelmahan on että jos suoraan lähetään hakemaan lihasta (massaa) käsiin niin menee homma raskaammaksi voimistelussa ja baletissa.

Eipä varmaa niin paljon pääse tytöllä massaa kasvaa käteen, että haittais voimistelussa. Eri asia, jos käsiin tulee kilo lihaa. Mutta kun puhutaan kymmenistä grammoista(luulisin) niin tuskin paljon vaikuttaa. Se vaikuttaa tietenkin, että pitää olla +kcal, kun sitä lihasta haluu niin paino varmaa nousee muutaman kilon, mutta senhän voi sit laihutella pois. Ite en näe tuossa siis mitään ongelmaa. Jos treenaa vielä 1-jakosella vaikka sit se G6 niin kyllähän siinä voimatasot nousee sen verran, että se muutaman kilon painon lisäys ei tunnu kun aerobisessa kunnossa.

joo aika hyvin tossa jo tuli edellisissä....laita nyt vaan aluks ruokavalio kuntoon, voi olla että se riittää sun tapauksessa, ja loput kysyt sitten valmentajalta. ja samaa mieltä tossa että nuo arnoldin ohjelmat kannattaa unohtaa. ainakin olettaen, että et ole lajia vaihtamassa..:D

noora: -Nuo sun molemmat päälajit vaativat niin hurjasti liikkuvuutta erityisesti lonkista, mutta myös rangan aluellta, että panostaisin erityisesti juurikin lantion ja keskivartalon lihasten voimatasapainojen tasoittamiseen ja hallinnan harjoitteluun. Olisivat hyvää "terapeuttista harjoittelua" samalla päälajeillesi.

Joten ihan perusliikkeiden harjoittelulla lähtisin liikkelle kuntosaliharjoittelussasi. Eli erillaisia kyykkyjä, kuten normaali takakyykky, etukyykky, yhdenjalan/askel kyykyt ym. sekä erillaiset maastavedot, kuten suorin jaloin, yhdella jalalla ja niin päin pois. Keskivartalolle paljon stattisia harjoituksia, mutta myös vaihtelevia harjoituksia lisäpainoilla niin suorille kuin vinoillekiin vatsalihaksille. Yläkropan harjoittelussa panostus tasapuolisuuteen, eli vetäviä liikkeitä (ylä/alatalja, kulmasoudut ym.) yhtäpaljon kuin työntäviäkin (penkki ja pystypunnerrukset ym. Tuon tarkempia ohjeita et juuri tarvikaan, koska pääpainon siellä kuntosalilla tulisi alkuun olla juuri nuiden perusharjotteiden opettelussa. Tekniikkaa ei kukaan voi opettaa näin internaatin kautta, mutta kysy neuvoa saliohjaajaltasi, sitä varten ne siellä töissä ovat.

Ja muista: enempi ei ole aina parempi harjoittelussa. Sulla on jo nuorelle iälle melkoisesti harjoituksia viikolle, joten pidä huoli ettet haali niitä treenejä liiaksi viikolle, se tahtoo tappaa sen harjoittelumotivaation melkoisen tehokkaasti ja vaikkei motivaatio ongelmia olisikaan, ei se kroppakaan kaikkea jaksa. Ruokaa et juuri liiaksi voi nuilla harjoitusmäärillä syödä, jos ruokailusi koostuvat pääosin normaalista kotiruuasta. Riittävä ja monipuolinen ravinto auttaa jaksamisessa ja palautumisessa. Lisäravinteet ei missään nimessä ole välttämättömiä, mutta joskus ne voivat tulla tarpeeseen, josset saa riittävästi esim. juuri proteiinia ruuastasi.

kiitos vastauksista=) valmentajilta kysyin,ne sano että ei osaa saliohjelman teossa auttaa,mutta ainakaan ei saa liian raskasta ohjelmaa tehä et jaksaa omissa reeneissä tehä täysillä=)
aattelin myös testata sitä kreatiinia,proteiinijauhetta ja jotain nopeeta hiilihydraattia. saa nähä onko hyötyä(:

toivottavasti täällä on joku joka osaa oikeasti auttaa.. uskoisin että esim jto:lta löytyisi tähänkin tarkoitukseen jotain järkevää, mutta itse en ainakaan uskalla alkaa neuvomaan ettei mene aivan pieleen.
varmasti sinulla nuo ravintolisät auttaa ihan muutenkin sua palautumaan ja jaksamaan omassa harrastuksessasi.

Back
Ylös Bottom