Ja Napoleon mitätön pikku paska vai?

Primitive82

Banned
Luin tuota koirakeskustelua ja siellä joku mainitsi "napoleon-compleksin".
Olen kuullut tuon sanan joskus ennenkin ja aloinkin nyt miettimään, että mitä tuo itseasiassa tarkoittaa. Kenties jotain pienuus kompleksia? Oliko napoleon jollain tavalla erikoisen pieni tai heiveröinen? Vaikka kuitenkin hän oli suuri ja mahtava hallitsija, niin on mielestäni erikoista että jostain alemmuuskompleksista käytetään tuollaista nimitystä!

Yritin etsiä googlella infoa, mutta en löytänyt.
Aihe on ehkä täysin turha, mutta onko sillä nyt niin väliä.
Vastatkoon ken jaksaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by rollerghost
Luin tuota koirakeskustelua ja siellä joku mainitsi "napoleon-compleksin".
Olen kuullut tuon sanan joskus ennenkin ja aloinkin nyt miettimään, että mitä tuo itseasiassa tarkoittaa. Kenties jotain pienuus kompleksia? Oliko napoleon jollain tavalla erikoisen pieni tai heiveröinen? Vaikka kuitenkin hän oli suuri ja mahtava hallitsija, niin on mielestäni erikoista että jostain alemmuuskompleksista käytetään tuollaista nimitystä!

Yritin etsiä googlella infoa, mutta en löytänyt.
Aihe on ehkä täysin turha, mutta onko sillä nyt niin väliä.
Vastatkoon ken jaksaa.

Tunnettu myös nemellä Pikku Kopraali, Napoleon Bonaparte oli itse asiassa keskipitkä omalla aikakaudellaan. Ranskalaisen pituusyksikön mukaan hän oli 5 jalkaa 2 tuumaa (joka vastaa 5 jalkaa 6 tuumaa Briittiläisessä ekvivalentissä) Se tarkoittaa siis 168 cm

Se on jonkunlainen titteli-compleksi,
esim. siivooja haluaa ministeriksi tms.

Tai vaikka Meikäläisen Masa haluaa :david: ksi

:D

Tuo 168 senttiä ei välttämättä kovin pieni mitta, jos ottaa huomioon että Napoleon eli 1800-luvulla, jolloin ihmiset olivat keskimitaltaan ja eliniältään alle nykytason. Tietysti poikkeuksiakin oli, kuten Pietari Suuri (joka tosin eli ennen Napoleonia). Anyway, historiasta nyt on jäänyt elämään näitä sanontoja joita faktat eivät välttämättä tue.

Käsitteenä tuo Napoleon-kompleksi on tuollaista perinteista kyökkipsykologiaa, eli jos pienikokoinen ihminen on kunnianhimoinen, niin tietysti se kompensoi saavutuksillaan pientä kokoaan. Ja tietysti jokaisella hienon, kalliin auton omistajalla on pieni penis...

Toisaalta... Aika monet diktaattorit ja vittumaiset ihmiset ovat olleet/ovat pienikokoisia: Hitler, Stalin, Mao, Matti-Esko Hytönen...

Muistan lukeneeni jostain, että ihmisten keskipituus olisi viimeisen sadan vuoden aikana kasvanut n 10 cm. Suurimpana syynä tietysti, että ravintoa on ollut enemmän kuin tarpeeksi.

Originally posted by naiskovis
Muistan lukeneeni jostain, että ihmisten keskipituus olisi viimeisen sadan vuoden aikana kasvanut n 10 cm. Suurimpana syynä tietysti, että ravintoa on ollut enemmän kuin tarpeeksi.

Hmm. Noin meillekin lukiossa opetettiin, mutta käsittääkseni uusimman tiedon mukaan asia ei ole näin.

Jossain telkkarin paneelikeskustelussa yksi keskustelijoista referoi jotain ihan vitun hienoa tutkimusta, joka väitti ettei näin nopea ihmisten keskipituuden kasvaminen ole lainkaan selitettävissä ravinnolla.

Tutkimus väitti, että ylivoimaisesti suurin syy ihmisten keskipituuden kasvamiseen olisi se, että pitkät miehet pääsevät levittämään geenejään lyhyitä enemmän. Tämä perustui johonkin tilastolliseen analyysiin vanhojen poikamiesten keskipituudesta suhteessa saman ikäisiin naimisissa oleviin.

Edit: Se ei liene kenellekään uutinen, että naiset tykkäävät pitkistä miehistä... :thumbs:

Originally posted by igf1bp3
Tutkimus väitti, että ylivoimaisesti suurin syy ihmisten keskipituuden kasvamiseen olisi se, että pitkät miehet pääsevät levittämään geenejään lyhyitä enemmän. Tämä perustui johonkin tilastolliseen analyysiin vanhojen poikamiesten keskipituudesta suhteessa saman ikäisiin naimisissa oleviin.

Se että tietyn sukupolven pisimmät pääsevät lisääntymään ei vielä minusta selitä mitenkään sitä miten jälkeläiset ovat sitten kuitenkin näitä pitkiä siittäjiään keskimäärin 10 cm pidempiä jo peräkkäisiä sukupolvia vertailtaessa.

Vai onko mulla mennyt evoluutioteorioista joku oleellinen osa ohi?

Originally posted by igf1bp3
...Tutkimus väitti, että ylivoimaisesti suurin syy ihmisten keskipituuden kasvamiseen olisi se, että pitkät miehet pääsevät levittämään geenejään lyhyitä enemmän. Tämä perustui johonkin tilastolliseen analyysiin vanhojen poikamiesten keskipituudesta suhteessa saman ikäisiin naimisissa oleviin.

Edit: Se ei liene kenellekään uutinen, että naiset tykkäävät pitkistä miehistä... :thumbs:

Keskipituuden kasvamiseen on monta syytä.
1. Ravinto
2. Raskaan työn väheneminen
3. Lapsityövoiman väheneminen (eteenkin raskaassa työssä)
jne. jne

Ja mitä tulee evoluutioon ja ihmiskäyttäytymiseen, niin naiset valitsee kyllä vieläkin sen pidemmän miehen siipakseen.

Evoluutiosta ja biopsykologiasta voisi vääntää juttua vaikka kuinka, mutta tämähän ei ole sen sortin foorumi.

Aatelisto

Aateliston keskipituus oli kuitenkin "normaalia" kansaa suurempi suotuisempien olosuhteiden johdosta. En nyt tiedä kuinka suuri tämä efekti oli kuitenkaan enää 1800 luvun taitteessa. Aikaisemmin ihmisethän olivat vielä paljon pienempiä kuin Napoleon. Olisiko Aleksanteri suuri ollu jonkun 150cm tai vastaavaa... en nyt jaksa tarkastaa mutta lyhyt oli mies nykypäivän standardein.

En kommentoi oliko Napoleonin 168cm pituus nyt kuitenkaan jotenkin erityisen poikkeuksellisen lyhyt kyseiseen aikaan mutta mieshän ei mitään varsinaista aatelissukua ollut vaan köyhä kapinallinen korsikasta.

Originally posted by JammuSetä
Joo. Alle 180cm voidaan jo luokitella kääpiöksi.:D

Mä olen 176cm pitkä, ja mielestäni pituutta on AIVAN LIIKAA! Olisin paljon mieluummin 170cm pitkä. Pitkä kaveri tarvii helvetisti lihaa ympärilleen pärjätäkseen kehokisoissa. Joku Arnoldikin (jota monet palstalaiset ihannoi) oli 187cm. Aivan liian pitkä -täysin jalaton mies. Tämä mies todellakin on kaikkien rintahauis-klovnien esi-isä. Ei olisi mitään jakoa nykypäivän ammattilaiskisoissa.

Kiitos ja aamen.

Originally posted by paistijauheliha
Mä olen 176cm pitkä, ja mielestäni pituutta on AIVAN LIIKAA! Olisin paljon mieluummin 170cm pitkä. Pitkä kaveri tarvii helvetisti lihaa ympärilleen pärjätäkseen kehokisoissa. Joku Arnoldikin (jota monet palstalaiset ihannoi) oli 187cm. Aivan liian pitkä -täysin jalaton mies. Tämä mies todellakin on kaikkien rintahauis-klovnien esi-isä. Ei olisi mitään jakoa nykypäivän ammattilaiskisoissa.

Kiitos ja aamen.

WTF? :lol2: 170 cm !!!! mut eihän tolla pituudella voi enään ees skoorata!

mä oon n. arskan pituinen (188 cm) ja todellakin olisin halunnut olla mieluummin yli 190 cm pitkä....mitä pidempi sitä parempi

vittu mul on muuten napoleon-compleksi :)

Mä kävin tuolla Amsterdmissa vahakabinetissa (madam tussu...eiku tussou vai miten lie)
Ja voi veljet et oli arska pieni kun meni vierelle (itse en treenannut silloin).
tarkoitan että olin luullut kaikista kuvista ja leffoista et mies on iso kun faan.

Originally posted by HooEee
Mä kävin tuolla Amsterdmissa vahakabinetissa (madam tussu...eiku tussou vai miten lie)
Ja voi veljet et oli arska pieni kun meni vierelle (itse en treenannut silloin).
tarkoitan että olin luullut kaikista kuvista ja leffoista et mies on iso kun faan.

varmaan niitä madam tussun vaha-arskoja on tehty 1:1

jos tääl haukutaan arskaa niin mä meen puis :)

Originally posted by paistijauheliha

Kiitos ja aamen.

Arska on jumala ja 187cm pituus on erittäin sopiva ainakin minun mielestäni.

ps:katso profile:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom