Jännitys-rentoutus venyttely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gdane
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jonkun verran on ollut puhetta venyttelystä mutta koska tämä varmasti kuormittaa lihoja pikkuisen eri tavalla kuin normaali venyttelyharjoitus ajattelin pistää ihan oman thredin aiheesta.

Eli homma toimii seuraavasti:

Venytetään lihasta normaalisti esimerkiksi 10sec, jonka jälkeen jännitetään venytettävää lihasta venytyksessä 10sec. Jännityksen jälkeen jatketaan venytystä ilman taukoa ja jännitetään taas. Sama toistetaan vielä kolmannen kerran minkä jälkeen sitten jännitetään venytetyn lihaksen vastalihas. Eli siis yhtäjaksoinen venytys jonka aikana lihasta jännitetään aina kun sitä on pidetty ääriasennossa venytyksessä esimerkiksi tuo 10sec. Jännityksen jälkeen lihas venyy entisestä ääriasennostaan pidemmälle.

Ajattelin aloittaa hoitamaan nuo varsinaiset lihasta venyttävät venyttelyt ainakin osittain tällä tavalla ja kiinnostaisi tietää josko jollakulla on enemmänkin kokemusta/tietoa aiheesta. Lähinnä kiinnostaa kestääkö paikat venytellä näin 2tuntia kovan reenin jälkeen vai pitäisikö tällä mallilla venyttely hoitaa aina ihan lepopäivänä? Vai kenties ottaa ihan venytys harjoitus? Varmastihan tuo ainakin jossakin määrin kehoa rasittaa?

Edit: niin ja jos joku tämän kehittelijän nimen niin voisi senkin paljastaa. Voisi etsiä aiheesta enemmänkin nippelitietoa ;)

Itse olen harrastanut tuota sivuspagaatia silmällä pitäen, eli mennään mahdollisimman pitkälle sivuspagaatiin jonka jälkeen painetaan jalkoja täysillä (= jännitetään) lattiaa vasten. Tämän jälkeen vähintään 20 sekunnin tauko ja uusiksi, yhteensä neljä "sarjaa". Ja nopeasti on tulosta tullu, ei puutu parhaimmillaan enää kuin 10 cm.

Noissa isometrisissa venytyksissä on perinteisesti neuvottu pitämään 48 tunnin lepoaika venytysten välillä. Suosittelisin että harrastaisit tuota vain välipäivinä ja kunnollisen lämmittelyn jälkeen. Meinasitko siis ihan jokaisen lihasryhmän venytellä tuolla tavalla? Ja ennen treeniä vain tavallisia venytyksiä imho.

Luin itse jonkin verran noista aikanaan kamppailulajiharrastusta aloitellessa... Hiton hyvin toimivat nuo isometriset venytykset, ainakin noihin sisäreisiin. Vielä menee sivuspagaati, vaikka lihaa on tullut ja venyttelyt jääneet vähemmälle viime aikoina.

Tein itse niin nuo venytykset, että tuon jännitysvaiheen jälkeen päästin venytystä ihan hieman pidemmälle. Tosin noin ei sitten varmaan kestä niitä "sarjoja" tehdä :D

Enne reeniä ei muuta kun 5-10sec venytyksiä tunnustellen ääriasentoja. Muuten katoaa voimat. Mutta joo.. Kyllä mä jollain muotoa koko kropan käyn jatkossa noin läpi mutta varmaankin kahdessa osassa ja ehkä kerran kahteen viikkoon siten että venytyspäivien jälkeen ei ainakaan heti ole mitään kovaa voimareeniä.

Sitäkin mietin että kun tuossa venytyksen jälkeen jännitetään vastalihasta niin olisi varmasti fiksua jakaa kroppa siten että tekee aina puolet kerrallaan. Eli ettei tarvitsisi jannittää venytettyä lihasta... Vai lieneekö tuolla noin lyhkäsellä jännityksellä merkitystä?

Hmm. Nyt on joku ymmärtänyt väärin, minä tai joku muu. Siis eivätkö isometriset venytykset tarkoita nimenomaan venytettävän lihaksen jännittämistä lisävenymisen/liikkuvuuden toivossa?

edit. Otin silmän käteen ja luin tuon ekan postin, niin eihän tässä kukaan olekaan käsittänyt väärin. Hmm.

Back
Ylös Bottom