IT-tradenomi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Laitetaan nyt tänne kun tietokoneisiin liittyy.. Onko kukaan mahdollisesti suorittanyt moista tutkintoa? Itseäni kiinnostaa lähinnä se millaisia työmahdollisuuksia on tuon tutkinnon jälkeen auennut, millainen palkkataso jne?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Valmistuin tietojenkäsittelyn tradenomiksi HELIAsta nyt kesällä. Opiskeluun meni aikaa 4,5 vuotta, koska viimeiset 2 vuotta tein kokopäivätyötä samalla. Työpaikka sattui olemaan sama, missä tein työharjoittelun, harjoittelun jälkeen jäin siis sinne töihin. Työtehtävät olivat ATK-tukea, ohjelmointia ja softien asennusta / konffaamista.

Harjoittelun jälkeen, kun jäin töihin, palkakseni muodostui 1800 e / kk koska johdon mielestä minua "motivoi enemmän valmistua koulusta, jos palkka nousee vasta sitten normaaliksi". No, en valittanut, koska se oli kuitenkin ensimmäinen työpaikkani. Vuoden oltuani töissä, ja vaikka en ollut valmistunut, palkkani nousi kuitenkin 2100 €:een / kk, mikä on muistaakseni tradenomin aloituspalkka, jos työ on "omaa alaa ja tutkintoa vastaavaa".

Oltuani 2 vuotta siis töissä ekassa firmassa, hain uutta työpaikkaa ja pääsin Helsingin yliopistoon ATK-tehtäviin. Palkakseni määräytyi vaatimustaso B:n palkka, eli ~2100 € / kk. Kun kuitenkin joku kysyy, että miksi vaihdoin duunia jos palkka ei muuttunut, niin on niitä muitakin syitä vaihtaa duunia.

Oulusta valmistuin vähän yli kolmen vuoden opiskelun päätteeksi viime vuonna. Aika sama tarina kuin Mixulla, tulin tänne kahdeksi kuukaudeksi kesätöihin ekan lukukauden päätteksi, olin töissä opiskelun ohella ja tein harjoittelun täällä. Pois eivät ole päästäneet, enkä ole halunnutkaan. Liksa about samaa luokkaa kuin Mixulla.

Valmistunut myös tietojenkäsittelyn tradenomiksi Satakunnassa myös työt samaisessa kunnassa. Harjoitteluajalla palkka 1700-1800e/kk ja valmistumisen jälkeen palkka nousi sinne 2400e/kk + lounarit + känny ja muut kivat edut tienoille. Siitä sitten parin vuoden päästä palkka nousee (jos osaa oikein pyytää ja osaa hommansa) sinne 2600-3000e/kk tienoille.

jalat sanoi:
Siitä sitten parin vuoden päästä palkka nousee (jos osaa oikein pyytää ja osaa hommansa) sinne 2600-3000e/kk tienoille.
Aissattana! Kauheata liksaa vedätte tekin.

nimim palkkakuopassa

jalat sanoi:
Valmistunut myös tietojenkäsittelyn tradenomiksi Satakunnassa myös työt samaisessa kunnassa. Harjoitteluajalla palkka 1700-1800e/kk ja valmistumisen jälkeen palkka nousi sinne 2400e/kk + lounarit + känny ja muut kivat edut tienoille. Siitä sitten parin vuoden päästä palkka nousee (jos osaa oikein pyytää ja osaa hommansa) sinne 2600-3000e/kk tienoille.

Mitäs hommia teet?

Ei ilmeisesti kenenkään oo kortistossa tarvinnu kauaa lymytä .. se on mulle ainakin se tärkein juttu alkuunsa :)

Huojentaa kummasti oloa että tuo tutkinto ei pelkkä huuhaa juttu ole.. Rupesin vaan kauhistelemaan kun nuo normi tradenomin näkymät on aika kehnot..

Pääsis vaan pois jo.. Vielä tää talvi vissiin pitäs siellä istuskella.

Sama vika rahikaisella, itsellä myös jonkun verran koulua jäljellä, valmistumista venyttää juurikin käytännössä täysipäiväinen työnteko Kelan joustavien opintolisäkäytäntöjen johdosta. Itsellä tämänhetkinen työpaikka ei vastaa koulutusta sitten niin pätkääkään, tosin harjoittelu olisi edessä vielä. Mitä nyt yleistä höpinää kuullut niin ilmeisesti harjoittelupaikat sinällään ovat kiven takana, homma muuttuu tosin helpoksi ilmeisesti siinä vaiheessa jos olisi tarkoitus jäädä samaan paikkaan sitten hommiin, niinkuin täälläkin näyttää kansalle käyneen. Vai oletteko olleet jo valmiiksi duunissa alan firmassa ja hoitaneet harjoittelun siinä sivussa, kuten meikäläisen luokalla suht moni on päässyt tekemään?
Ilmeisesti töitä on siis IT-tradenomeille tarjolla melkoisen paljon, kysymys kuuluukin onko tällä koulutuksella tiedossa lähinnä teknisen tuen ihanaisia hommia vai onko mahiksia joihinkin "kunnon" duuneihin? Jostainhan se on tietty liikkeelle lähdettävä mutta millaiset urakomeettamahikset tämä koulutus antaa (joka nyt ei sinällään kiinnosta, tosin vähemmän kiinnostaa kuunnella vuosikausia konttorirottien vittuuntunutta ulinaa "kun tää hiiri ei vieläkään toimi" jnejnejne)? Itsestä ainakin näin kolmen vuoden jälkeen tuntuu etten tiedä mistään mitään paitsi kaikesta vähäsen. Ja nekin vähät olen opetellut käytännössä itsenäisesti.

jalat sanoi:

Ihme kova palkka vastavalmistuneelle.

Valmistuin Heliasta 2002 kai, meni myös 4,5 vuotta kun töitä tuli tehtyä samalla. Valitsin työnantajan jonka palveluksessa oli sopivan rento olla ja leipä vaikutti ehkä kapealta mutta ainakin pitkältä. Harjoitteluajalla 1800 ja risat, vakituisessa suhteessa alkuun 2200 muistaakseni. Pari viimeistä vuotta noin 2450. Työtilanteesta en osaa tänä päivänä sanoa, itse olen IT hommat jättänyt taakseni, ei ollut toimistoduuni meikäläiselle tarkoitettu loppupeleissä sitten kuitenkaan. Palkka puoleen ja motivaatio tuplaksi sanon minä :D

alppix sanoi:
Ei ilmeisesti kenenkään oo kortistossa tarvinnu kauaa lymytä .. se on mulle ainakin se tärkein juttu alkuunsa :)

Kannattaa ottaa huomioon, että tämmöiseen on helpomi vastata, jos tosiaan on hyvä työpaikka ja saa koohtuu liksaa. Tähän ei välttämättä monet viitsi kirjoittaa, että "työttömänä ollaan eikä töitä löydy mistään".

Eli muutaman kommentti pakkotoistolla ei tarkoita sitä, että kaikki it-tradenomit saisivat heti hyvä palkkaista hommaa.

alppix sanoi:

Huojentaa kummasti oloa että tuo tutkinto ei pelkkä huuhaa juttu ole.. Rupesin vaan kauhistelemaan kun nuo normi tradenomin näkymät on aika kehnot..

Pääsis vaan pois jo.. Vielä tää talvi vissiin pitäs siellä istuskella.

Kyllä mulla on kolikon kääntöpuolesta pitkä vuodatus, en jaksa kirjoittaa. Sen vaan sanon, että ei sieltä koulusta töihin revitä. Itsellä on kaikenlaista keikka hommaa takana pitkä pätkä ja nyt olen ulkomailla töissä sen takia, jos vaikka sais kunnon työkokemusta alle.

Opettajan duunissa olisin varmaan vieläkin, jos en olisi tänne lähtenyt. Tuntipalkka on perkeleen hyvä, mutta kun niitä tunteja tulee liian vähän :(. Tuohon kun lisää sen, että virkaa ei ole mahdollista suoraan amk:n papereilla saada niin eipä sitä kovin valoisasti jaksa tulevaisuutta katsoa.

Melko paskaa on nykyinenkin työ, vaikka siinä suhteessa olen tyytyväinen, että joka aamu ei vituta töihin lähteä. Suomeen/muualle maajilmaan olen kovasti hakemassa. Palkka on mitä on... Ei jaksa edes mainita.

Kortistossa en ole montaa kuukautta istunut, mutta eipä ne tulot paljoa sen kummallisempia olleet.

Tää on ihan tavallinen ammattikoulututkinto, vain hieman laajempi. Itse vetelin koulun läpi muutaman tunnin lukemisella (opari pois tuosta), ja ka. taisi olla n. 3,5 ja koulu oli vielä "Suomen paras" amk monena vuotena peräkkäin. Ei taso vakuuttanut ainakaan minua. NOh, istuu tuossa vieressä päivisin amk insinöörikin, kun parempaa ei ole tarjolla.

Oridilla oli hyvä pointti tossa, tuskinpa työttömät täällä kovaa meteliä koulutuksestaan pitävät..

kas-vain sanoi:
No eipä nyt mikään kummoinen. Varastomiehillä on sama ilman koulutusta (kunhan nyt trukkia osaa ajaa).

Yep, ehkä kolmivuorotyössä. Mielummin kaheksasta neljään pienemmällä kun jatkuvati väsyneenä.

Kovasti ihmetyttää duunarien kovat palkat, joita joka paikassa tunnutaan mainostavan. Kavereita on isot kasat tavallisissa ja hieman erikoisemmissa duunarien hommissa eikä heistä kenelläkään 2400€ näy palkkakuitissa. Duunarihan tässä itsekkin ollaan ja aina tullaan olemaan, mutta tajuat varmaan mitä hain takaa..

Normi 2-vuorotyö viikko 6-14 ja viikko 14-22 Alkon keskusvarastolla. Tosin iltalisät ei tuo kuin sen 90-100€ ylimääräistä, joten sen piikkiin ei voi sitä pistää. Sitten kun muutaman v-lopun/överin tuohon rykäsee niin ollaan jo 3:lla alkavalla kk-palkalla. Vuosiansiot ovat yli 30k€ jo ihan pelkällä 1. palkkaluokalla jos tekee edes vähänkään hommia työaikana + juhannuksena, pääsiäisenä ja jouluna muutamat 16h päivät. En nyt tarkoita, että mitenkään tavoiteltava ammatti tuo varastomies, mutta paremmin siellä tienaa kuin esimerkiksi opettajana/sairaanhoitajana tms.

Juu, no emmä nyt ihan silleen ajatellut että töihin revitään. Tottakai osa jää varmasti ilman oman alan töitä. En vain halua ajatella että se voisin olla juuri minä :D

Itsellä on jo harrastuksien kautta osaamistaso hieman parempi mitä nyt vertaa muihin luokalla oleviin henkilöihin joten en osaa ainakaan vielä kuvitella että ei saisi töitä. .... vai olisiko parempi olla hiljaa :D

Palkkatasona kyllä tuo n.2000 euroa kuulostaa erittäin mukavalta kun olen ollut töissä tuollaisella n. 1300 euron palkalla.. Että ei tässä sen kummemmat odotukset ole.

Valmistuin 2003 tietojenkäsittleyn tradenomiksi Kymenlaakson AMK:sta. Työttömänä ei ole tarvinnut olla. Olen oman alan hommissa, muttei palkalla ole vielä päässyt kehuskelemaan.

Jos koville liksoille haluat ja mikäli rahkeet riittävät, niin kannattaa ilman muuta miettiä yliopisto-tutkintoa, esimerkiksi DI-tutkinto lukien vaikkapa tietojärjestelmäintegraatioita pääaineena ja sivuaineena jotain kaupallista. Mikäli luet itsesi tradenomiksi, sekä huomaat että tutkinto ei riitäkään, on opiskelu ollut lähes täysin hukkaan heitettyä aikaa sillä tradenomit eivät pahemmin hyvityksiä yliopistossa tutkinnostaan saa.

SuperStar sanoi:
Mitäs hommia teet?

Koordaus hommia Javan softa ja web puolen tekniikoilla. Palkka on ihan kohdallaan, mutta kyllä on sitten stressialtis ala. Sanotaanko näin liki 4,5 vuotta koodausta tehneenä, ettei toisinaan paljon naurata. Tiedän tasan tarkalleen miten ihmiset voidaan polttaa loppuun. Paljon on läheisiä työkavereita lähtenyt eri alan hommiin. Siis täysin eri alan, kuten puutarhasommittelu, vanhojen huonekalujen entisöintiä jne... Itse en ole loppuun palanut, mutta kerran motivaatio pääsi laskemaan todella alas. Ja kyllä jos nyt vasta lähtisin opiskelemaan, miettisin todella toisenkin kerran jotain toista vaihtoehtoa. Ala kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta näin koodauksen näkökulmasta toisinaan on aika puuduttavaa istua lähes kaikki arkipäivät koneen ääressä. Iltaisin ei viitsikkään sitten enää kuin käydä juuri lukemassa sähköpostit ja tsekkaamassa foorumit läpi.

Tosin kuten joku sanoikin, on totta ettei kannata yleissilmäystä ottaa tähän palkkaukseen muutaman kommentin perusteella. Mutta sen verran sanon, että on todella paljon itsestä kiinni mihin palkkaan suostuu. Tottakai ne työnantajat sanoo että "kun on niin huonot ajat..." ja "suhdanteet menee huonosti, niin ei ole varaa..." jne... mutta kyllä totuus on että täytyy työstä maksaa silti kunnon palkka. Tosin nyt on työnantajan markkinat ja pomot voivat ottaa vaikka kuinka edullisesti tekijöitä, kun niitä tuntuu riittävän työttömänäkin. Oma onneni oli että pääsin töihin vielä juuri ennen IT-kuplan puhkeamista ja on kertynyt tuota työkokemusta.

Itse valmistuin Hämeen AMK:sta tietojenkäsittelyn tradenomiksi. Multimedia ja tietoliikenne pääaineina (jos nyt sellaisia AMK:ssa on). Ennen valmistumista pääsin harjoittelijaksi firmaan jossa olen nytkin töissä, harjoittelun ajalta ei maksettu mitään palkkaa tietenkään, tulijoita on sen verran paljon pirkanmaalla. Harjoittelijana aloin jo tehdä teknisen tuen hommia ja 4kk jälkeen päättivät ottaa mut töihin ja alkaa maksaa palkkaakin :D Valmistuin 2002 ja taloon tulin joskus 2001 Siitä sitten parin määräaikaisen sopparin jälkeen sain vakipaikan.

Tälläkin hetkellä toimin teknisessä tuessa. Eli pääasiassa toimin sisäisen asiakkaan ja tuotannon välissä ratkomalla asiakkaan ongelmia. Lisäksi hommiin kuuluu verkkojen ja labrojen ylläpitoa, satunnaisia asennuskeikkoja asiakkaan luokse ja milloin mitäkin nakkeja. Kuukausipalkka vaihtelee n.2400 - 3200 välillä riippuen olenko päivystämässä vai en. Varsinaisia ylitöitä ei onneksi tarvi pahemmin tehdä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom