IT-tradenomi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
alppix sanoi:
Ei ilmeisesti kenenkään oo kortistossa tarvinnu kauaa lymytä .. se on mulle ainakin se tärkein juttu alkuunsa :)
Meitä oli vähän reilu kolmekymmentä kun aloitettiin ja suurin osa taisi valmistuakin. Tiedossani ei ole kuin pari kaveria, jotka olisi olleet pitempään työttömänä opiskelun loputtua. Tosin ryhmään mahtuu tyyppejä, jotka ei ole päivääkään IT-hommia tehneet, mm. rautakaupan myyjä ja pankkitoimihenkilö.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä ite oon noita muita opiskelijoita seurannut, niin epäilen todella vahvasti että osa heistä ei mitenkään pysty tekemään työelämässä omaan alaan liittyviä juttuja. Sen verran heikon näköstä on jo koulussa hommat. Siksi en ihmettele vaikka osa ajautuisikin johonkin kaupan kassalle tms.

Mulla on www-ohjelmointi tuo pää aihe.. oon kuullu kyllä kauhujuttuja noista koodareitten väärinkäytöksistä ja kauheesta kiireestä :D mut vielä aijon jatkaa. Kyllä tää ainakin koulussa tuntuu vielä mukavalta.

Ja mitä yliopistoon tulee. Ei vielä ainakaan kiinnosta.. liikaa teoriaa :) Toivon että pääsen töihin ja opin siellä lisää tekemällä itse työtä.

mie olen tälläkin hetkellä kirjoilla amk:ssa tietojenkäsittelyn puolella. 3-vuotta takana, ja nyt jouluksi PITÄISI valmistua jos saan opinnäytetyön väännettyä. Ja saanhan minä.

Kävin niin hyvä tuuri että sain puolivuotta sitten vakituisen työpaikan omalta alalta, teen samanlaista duunia kuin mixukin eli soodausta, asentelua, mikrotukea jne. Liksaa saan sen 1800/kk, mutta liksa nousee kunhan valmistun. Tai jos ei nouse niin vaihtuu työpaikka.

Mulla kävi hyvä munkki työpaikan suhteen, mutta kaikilla opiskelijakavereilla ei todellakaan ole käynyt yhtä hyvä tuuri. Senverran pitää tietty sanoa että aika saatanasti pitää olla yritystä ja oma-aloitteisuutta, kukaan ei hae tradenomia töihin koulunpenkiltä..

Jotkut IT-tradenomit vetävät vaan handuun päivät pitkät. Eli minä. Toivottavasti löytyy töitä.

Mitäs kuuluu IT-tradenomien elämään tällä hetkellä? Minkälaista työtä ja millä palkalla?

Jos joku on käynyt ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon IT-puolelta niin mielelläni haluisin kuulla siitä myös kommentteja.

Aikapaljon tuo näyttäis riippuvan työpaikasta, itte en ole vielä edes valmistunut IT-Tradenomiksi (jos nyt tän syksyn aikana sais paperit ulos) ja palkka on vajaa 2800€ ja reilun vuoden vasta hommissa ollut.

Eikos noi asentelut ja mikrotuet kuuluisi vähän niinkuin datanomeille eikä It-Tradenomeille?

Aikapaljon tuo näyttäis riippuvan työpaikasta, itte en ole vielä edes valmistunut IT-Tradenomiksi (jos nyt tän syksyn aikana sais paperit ulos) ja palkka on vajaa 2800€ ja reilun vuoden vasta hommissa ollut.

Eikos noi asentelut ja mikrotuet kuuluisi vähän niinkuin datanomeille eikä It-Tradenomeille?

Mitä hommia teet?

Itsekkin opiskelen iltaisin IT-tradenomiksi. Käyn siis kokopäivä duunissa, mutta työ ei ole IT-alalta.

Millaisiin hommiin IT-tradenomit yleensä menevät? Kysyn, sillä työn puolesta olen paljon IT-työläisten kanssa tekemisissä ja parin sadan hengen IT-organisaatiosta ei ole vastaan vielä yhtään ko koulutuksen omaavaa tullut. Myöskään konsulttitaloista en yhtään sellaista ole vielä tavannut, vaikka olen kohdannut satoja IT-konsultointia tarjoavien yritysten työntekijöitä.

Onko kyseessä kenties joku uudehko tutkinto, pienet koulutusmäärät ja siksi ei vielä työelämässä juuri näihin törmää... tai sitten ne hakeutuu muihin kuin IT-hommiin (joka tosin kuulostaisi oudolta).

Mitä hommia teet?

Itsekkin opiskelen iltaisin IT-tradenomiksi. Käyn siis kokopäivä duunissa, mutta työ ei ole IT-alalta.

Olen Testaussuunnittelija. Eli ohjelmointivirheitä bongailen eräässä suuressa suomalaisessa pankissa. Ei samoissa hommissa taida olla kovin montaa IT-tradenomia tai valmistuvaa meikäläisen lisäksi (porukan koulutus vaihtelee laidasta laitaan).

Olen itsekkin tuota miettinyt että mitä hommia it-tradenomi tekee, mitä esim datanomi ei voisi tehdä. Koska tuonne ihan datanomi papereilla hain.

IT-tradenomi täälläkin.

Koulussa taisin viihtyä maksimit 6+ vuotta, mutta työskentelin siitä 3 vuotta enemmän tai vähemmän täysipäiväisesti. Alkupalkka firmassa jossa työskentelen oli (koulun ollessa vielä kesken) 8000mk. Nyt valmistumisen jälkeen (tapahtui joskus 2005 kai) palkka on pikkuhiljaa noussut ja viime vuonna pikku pompulla vajaasta kolmesta tonnista tuonne 4000 euroon.

Eli kyllä tälläkin koulutuksella pääsee ihan ok palkalle. Vaatii vaan itseltä vähän panostusta koulun jälkeenkin. Olen tässä kehitellyt firman (valmistava tehdas) 3D-mallinnusjärjestelmän ja toimin sen pääkäyttäjänä ja kehittäjänä muiden hommien (IT-vastaava,kaupallista puolta) ohessa. 3D-mallinnusta en AMK:ssa opiskellut pätkääkään, vaan sen opiskelin töiden ohessa ja kursseilla.

Ihan ok koulutus tuo on, mutta inssin paperit olisi sopineet paremmin alalle jonne lopulta päädyin. Noh, omalla lisäopiskelulla on voinut noiden papereiden puutteen korvata.

Tietojenkäsittelyn ko. Tradenomiksi valmistuin 06 / 2008, puoli vuotta myöhässä.

Ennen työpaikan saamista olin 100% varma, etten ikinä tule saamaan oman alan työtä. Kuitenkin työharjoittelusta jäin suoraan palvelimen ylläpitohommiin eräälle televiestintäfirmalle.

Työharjoittelun peruspalkka oli muistaakseni reilu 1850€, ennen valmistumista olin määräaikaisena, jolloin 2100€ ja nyt peruspalkka miesten keskipalkan tienoilla. Lisäksi on päivystyksiä 3-4krt. / v ja ylitöitä kiitettävästi, aika usein sunnuntaipalkan puolella...

Laurea oli aika hanurista, ihmiset todella jees, opetuksen taso tyydyttävää, mitään ei vaadittu yms. Osaan tunneista oli vaikea motivoitua, koska ei nähnyt niistä mitään konkreettista hyötyä. Näin jälkeenpäin olisi voinut panostaa niihin prosessi- ja projekti-oppeihinkin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom