hyppyrotta sanoi:Etkös tiedä, että näistä malleista pystyy generoimaan ihan oikeita sovelluksiakin? Ja vieläpä samaa mallia käyttäen melkeinpä mille tahansa alustalle.
Sen mitä itse olen mallinnustyökalujen kanssa puljannut, niillä generoi kyllä koodia ja voi saada aikaan järkevän rungon, mutta mitään valmista niillä ei kyllä tule. Hienoja markkinointihenkisiä demoja toki näkee ja näyttää hienolta, kai niillä jonkun herätyskellon toiminnan mallintaa ja generoi sovelluksen, jee jee, mutta sitten kun pitäisi tehdä joku ihan oikea softa eikä mikään kehitystyökalua varten räätälöity "ohjelma" - niin joku apina koodaa.
hyppyrotta sanoi:Ainakin itselleni joku C++:n, taikka melkein minkä tahansa kielen, soodaaminen on vain työkalun käyttämistä.
Ennemmin itse pidän sitä mallinnustyökalua tai "sovelluskehitintä" työkaluna. Kieli on abstrakti asia, joku UML-malli on samoin abstrakti, mutta mallinnustyökalu joka on generoivinaan "ohjelmiston", se on työkalu. Nämä jannut joiden pitää pyöritellä jotain triviaalia tilakonetta viikon verran Rosessa ennen kuin saavat riviäkään toimivaa koodia aikaiseksi, pitäisi suosiolla pistää kilometritehtaalle etsimään paremmin itselleen sopiva ammatti.
hyppyrotta sanoi:Joku pääarkkitehdiksikin haluava saa tehdä ihan rauhassa 15 vuotta koodineekerin hommia ennen kuin alkaa olla sitä kokemusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei kannattaisi ottaa pikkaasen etumatkaa muihin jamppoihin ja yrittää päästä heti kiinni noihin hommiin.
Voi sitä toki yrittää suoraan arkkitehdiksi, eri juttu sitten on että miten hyvin siinä onnistuu. Olen itse törmännyt yhteen alle kolmekymppiseen yliopiston tietotekniikkapuolen käyneeseen kaveriin, joka oli ollut edellisessä firmassa "ohjelmistoarkkitehtina", enkä ollut hirveän yllättynyt siinä vaiheessa kun ko. mielestäni täysin kädettömällä hepulle annettiin fudut. Oikeastaan olin yllättynyt kun siinä kesti jopa puoli vuotta; ei mitään hyötyä ko. hepusta.
Toisinaan olisi hyvä osata ihan käytännössäkin jotain sen korkealentoisen teoreettisen hypen lisäksi.. hyvä lähtökohta on että osaa sen "työkalu" kielen kunnolla, osaa käyttää patterneja hyväkseen, osaa tehdä olioilla muutakin kuin typeriä perimishierarkioita, ja hallitsee tärkeimmät algoritmit. Ja ennen kaikkea - pystyy käytännössä tuottamaan toimivaa koodia; tämä sisältää sellaistakin peruskauraa kuin debuggaus ja profilointi.
Ja jos palkoille tahtoo niin on parempi harkita teknisten juttujen sijaan jotain kokonaan muuta, kuten esim. johtotehtäviä. Aivan sama oletko koodiorja vai elämää hienompi pääarkkitehtigurujumala, paskaa palkkaa saat kuitenkin pomoihin verrattuna.