IT-alan työtilanne.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja onion
  • Aloitettu Aloitettu
Heh, alotin tekun -89 eli ed. kuuman talouden aikana. Meille luvattiin kaikki mahdollinen ja mahdoton, kun talous kävi kuumana.. Koulusta taisin päästä -93, jolloin puolet päätyivät kortistoon himmeen laman vallitessa.
Itse olen valmistumiseni jälkeen ollut alan töissä noin 3 vuotta, loput olen tehnyt vaksin hommia.
Ihan ok liksa vaksinakin, kun tekee esimies-hommia, yötyötä ja viikonloppuja.
Mutta jos pitäis elättää perhettä, niin sit alkais nyppimään! Nyt elätän vain lihavan ahterini ;-))
Ei kyllä käy kateeksi nyt valmistuvia. On kuulemma työpaikat kiven alla. 5% työttömyys IT-alalla taitaa olla ennätys?!
Jaahas, jos lopettais tän itsesäälin/vinkumisen tähän, en saa kuitenkaan SP:tä....

T: Nim. Tellabsilta saneerattu 2002.....

PS. Eli olen haistavittu-teknikko, vartija, taksikuski ja pakkiksen moderaattori ;-))

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen IT-hommissa ollut kohta kaksi vuotta ja kapinen filosofian YO koulutukseltani (HuKin paprut saisin hyvin nopeasti, kaikki opinnot niihin on jo suoritettu, FM:n papruihin pitäisi se stanan gradu jaksaa rykäistä kasaan joskus, kummillakaan papereilla en tee tällä alalla enkä nykyisessä työssäni yhtään mitään). Töihin pääseminen oli vissiin enimmäkseen luonteesta kiinni, koska samaa kahta paikkaa haki kai noin 40 hakijaa, melkein samanlaisilla papereilla. Työhaastattelun merkitystä on aika vaikea liikaa korostaa. Jos pääsee työhaastatteluun, on jo pitkällä. Sinne mennessä kannattaa:

1) Miettiä mahdollisimman tarkasti, mitä voi antaa firmalle. Mitä sellaista minä osaan, mitä tuo firma tarvitsee? Millä minun taidollani he tekevät voittoa? Miksi sovin luonteeltani juuri tähän tehtävään (tuo oli todellakin mun kohdallani ratkaisevaa, taidoiltaan ja papereiltaan samanlaisia hakijoita piisasi, siksipä korostin tehtävään sopivia luonteenpiirteitäni)?

2) Siitä huolimatta, että pohtii tuon ykköskohdan mahdollisimman tarkasti, pitäisi pystyä olla sopivalla tavalla rento ja oma itsensä työhaastattelussa. Toki pitää osata normaali businesskäytös ja asiallinen puhetyyli, mutta samalla pitäisi koettaa olla rehdisti oma itsensä eikä tärrätä liikaa. Rauhallinen, mutta valpas olemus antaa aina vahvan vaikutelman.

Moni nuorempi (jos ei ole vielä työmarkkinoilla ollut) ei tiedä sitä, kuinka kaoottista niin hyvässä kuin pahassakin on olla työelämässä ja työmarkkinoilla. Nykyään ei ole oikein olemassakaan mitään "koko työura samassa vakaassa firmassa" -meininkiä. Nojaa, enintään joissain isoissa paperi- tai metallialan firmoissa, valtiolla tai Nokialla (EI alihankkijoilla!). Nokia on mun kokemuksen mukaan ainoa suomalainen (tai nojaa, onko sekään kovin suomalainen enää, muuten kuin tuotekehityksen osalta) IT-firma, jota tuskin enää ihan pienet mullistukset kovin nopeasti mihinkään heiluttavat. Se on kumminkin jo statukseltaan ja kooltaan samaa luokkaa, kuin esim. Mersu, Coca-Cola, Microsoft yms. (tai vaikka Stora-Enso ja Metsä-Serla). Tilanne voi vaikuttaa jo toivottomalta, kun yhtäkkiä jostain ihan kummallisesta paikasta soitetaan ja ehdotellaan työhaastattelua, joka osoittautuukin anelutilaisuudeksi -> "Tulethan meille töihin, tulethan? Vakipaikka, työt alkaisivat huomenna, tulethan, jooko?!?". Em. siis sillä edellytyksellä, että ensin on hommannut substanssia, oikeaa osaamista ja myös laitellut ahkerasti huolella laadittua työhakemusta siististi kopioituine tokarijäljennöksineen tarpeeksi moneen paikkaan.

Hitto, diplomi-insinöörejäkin on kunnan johtajina, ministereinä (en ole varma, onko juuri nyt) ja vaikka missä tehtävissä. Ei aina tarvitse juuri sellaiseen hommaan mennä, mihin on mukamas koulutettu. Koulutus on vain paperia. Se, mihin ihmisen luonne oikeasti sopii ja mitä hän oikeasti osaa on sitten TÄYSIN eri asia. Jotkut insinööri ja DI-kavereistani ovat osittain tai just prikulleen koulutustaan vastaavissa töissä, osa ihan erilaisissa. Alkuun ei kannata nirsoilla. Kun jalkansa saa työmarkkinoilla oven väliin, kaikki sujuu jatkossa helpommin. Alku aina vaikeaa, mutta kun särmää, niin helpottaa. Ja aina voi jatkokouluttaa itteään. Jos ei tunnu niillä papereilla saavan työtä, mitkä on kerran hommannut, niin eikun lisää koulunpenkkiä kuluttamaan. Koulutus kannattaa kyllä useimmiten, jos ei ole kysymys jostain haistapaskaturhakesäilytyspaikkakoulusta.

iivili sanoi:
Moni nuorempi (jos ei ole vielä työmarkkinoilla ollut) ei tiedä sitä, kuinka kaoottista niin hyvässä kuin pahassakin on olla työelämässä ja työmarkkinoilla. Nykyään ei ole oikein olemassakaan mitään "koko työura samassa vakaassa firmassa" -meininkiä. Nojaa, enintään joissain isoissa paperi- tai metallialan firmoissa, valtiolla tai Nokialla (EI alihankkijoilla!). Nokia on mun kokemuksen mukaan ainoa suomalainen (tai nojaa, onko sekään kovin suomalainen enää, muuten kuin tuotekehityksen osalta) IT-firma, jota tuskin enää ihan pienet mullistukset kovin nopeasti mihinkään heiluttavat. Se on kumminkin jo statukseltaan ja kooltaan samaa luokkaa, kuin esim. Mersu, Coca-Cola, Microsoft yms. (tai vaikka Stora-Enso ja Metsä-Serla).

Aivan, ei IT-alalla eläkevirkoja ole olemassa, ei Nokiallakaan. Itse lähdin sieltä joku aika sitten, kun kaikenlaisia säästötoimia alettiin (verkkopuolella) toteuttamaan. Esimiesten puheiden vastaisesti kävi niinkuin arvelinkin ja väkeä on pistetty sitemmin pihalle, myös siitä pytingistä missä itsekin olin. Olen kyllä taputellut itseäni siitä hyvästä olalle.

Matkapuhelinpuolella asiat on olleet luullakseni paremmin. Mutta silti, mitä tahansa voi tapahtua ja vähäisin uhka ei varmasti ole toimintojen Suomen ulkopuolelle siirtyminen.

Silloin about 6 vuotta sitten kun vasta opiskelin tietotekniikan inssiksi, niin Nokia rekrytoi kovaa vauhtia väkeä sisään. Pääsin kesäharjoittelijaksi suurin piirtein siinä vaiheessa, kun koulussa opetettiin jotain "mitä tarkoittaa olio-ohjelmointi" tyylisiä juttuja. Olinkin sitten ekat kuukaudet ihan sormi suussa, mutta siitä se lähti :)

No viime vuosina olikin sitten rankempaa, kun alettiin potkia väkeä pihalle...Minun osastoni oli juuri tulilinjalla, mutta sain onneksi jäädä. Tässä sitä sitten odotellaan, että koska seuraava YT-neuvottelu ilmoitetaan.

Engineer

Juu kyllä se totta on, että Nokiakin on vähentänyt reilusti väkea. Ne ei vain ole olleet varsinaisia irtisanomisia, vaan jätetty uusimatta määräaikasia yms. Ne kun ei näy tilastois juuri mitenkään eikä niistä synny kohua kun ei tarvitse käydä YT neuvotteluita.

Muutenkin firmat ovat valmiita maksamaan aika hyvääkin hintaa työntekijästa, jos ne vaan pääsee siitä eroon silloin kun tulee hiljaista. Tämä pätee varsinkin yrityksiin joissa tehdään projektiluonteisia hommia.

Kyllä se vaan tosiasia rupeaa olemaan, et jos haluaa vakinaisen homman, niin on paiskittava eka jonkin aikaa (lue vuosia) määräaikaisilla sopimuksilla ja siten saavutettava asema jossa on "korvaamaton", eli sellainen "ydinosaamis" ammattitaito.

onion sanoi:
Alkaako muitakin jo sapettaa, vai olenko ainoa? :(

Onhan tää työllisyystilanne aika ihmeellinen täällä Suomessa ja koko Euroopassa. Suuret firmat tekee ennätys hyviä tuloksia ja samaan aikaan laitetaan porukkaa työttömäksi. Aina kun halutaan tehdä säästöjä niin laitetaan porukkaa pihalle. Kuitenkin, kun suhdanteet muuttuu niin sitten ollaan kyselemässä samoja tyyppejä takaisin töihin...

Koulutuspuolella tehdään varmasti virheitä koko ajan. Seurataan liikaa trendejä eikä älytä panostaa tavallisiin duunariammatteihin. Kuitenkin vanha totuus pätee edelleen eli Suomi elää metsistä ja muusta perustuotannosta, puu ja metalli rulettaa.

On vaikea keksiä hyvää ratkaisua sellaiseen pattitilanteeseen missä haetaan "nuorta vastavalmistunutta osaajaa jolla on vähintään 5 vuoden työkokemus ja valmis tekemään duunia nälkäpalkalla ensimmäiset pari vuotta......."

Muuttuuko tilanne kun ns. suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle vajaan 10 vuoden kuluessa vai onko siihen mennessä saneerattu jo liian monta suomalaista firmaa halvan työvoiman maihin?

:arvi:

Itselläni kävi hyvä tuuri muutamia vuosia sitten. Olin aloitteleva it-nörtti ja työskentelin matkapuhelinoperaattorilla alihankkijana määräaikaisena työntekijänä. Sain mahdollisuuden vaihtaa toiseen firmaan ja otin tietysti heti kiinni mahdollisuudesta. Kun kerroin silloiselle pomolleni tästä, tarjosi hän heti vakituista duunia ja hieman kovempaa palkkaakin kuin mitä uudessa firmassa tarjottiin, mutta päätin kuitenkin lähteä. Melkein heti sen jälkeen alettiin operaattorilla vähentää väkeä ja luultavasti olisin ollut ensimmäisiä joita olisi irtisanottu.

Nykyisessä firmassa on vakituinen työsuhde eikä pelkoa irtisanomisesta ole ainakaan töiden vähyyden takia. Suuri kiitos tästä valtion lakimuutoksille jotka varmistavat työt moneksi vuodeksi eteenpäin. Täällä päinvastoin ongelmana on se, ettei päteviä työntekijöitä tahdo löytyä mistään.. Jatkuva rekrytointi on käynnissä, mutta työntekijöitä vaan ei tahdo löytyä.

Wintikka sanoi:
Eli olen haistavittu-teknikko, vartija, taksikuski ja pakkiksen moderaattori ;-))

Respektah! :worship: :kippis1:

paksi sanoi:
Jatkuva rekrytointi on käynnissä, mutta työntekijöitä vaan ei tahdo löytyä.
Tähänkin on varmasti syynä se että nykyään on niin vaikea saada työkokemusta, kun jo harjottelupaikkoihinkin on niin kovat pääsyvaatimukset.

Kun alla olevaa ilmoitusta katsoo, niin kyseiset taidot omaava henkilö olisi IT-alan nousuaikoina revitty töihin jo aika kovalla palkalla. Nykyään samat kriteerit pitää täyttää haettaessa harjoittelupaikkaa.

Haemme koulujen työssäoppimisjaksoa suorittamaan PHP-, SQL-, XML-, UML- ja HTML-ohjelmointitaitoista henkilöä. Lisäksi Linux-järjestelmien ohjelmointi ja kehittely kuuluu tehtäviisi. Pintapuolinen ohjelmointitaito ei riitä.

Pääsin nykyiseen työhöni kiinni koulun työharjoittleun kautta. AMK:ssa opiskelin tietojenkäsittelyä ja menin työharjoiteluun atk-tukihenkilöksi IT-alan koulutusfirmaan. Sitten he huomasi, että osaan koodata ja rupesin tekemään myös ASP- ja Visual Basic- juttuja. Kun harjoittelu loppui, niin olivat sen verran tyytyväisiä työpanokseeni, että halusivat ottaa minut aluksi tuntipalkkaiseksi. Ja kunhan kouluni loppuu (enää puoli vuotta jäljellä) niin tehdään kunnon työsopimus kesästä eteenpäin. Tämä duuni on vielä luonteeltaan sellainen, että kukaan muu firmassa ei halua tai ehdi tehdä sitä. :) ainoa uhka minulle ovat ilmaista työtä tekevät työharjoittelijat :curs: , jotka yrittävät luikerrella harjoittelun kautta firmaan töihin (ne ruojakkeet!)

protsku sanoi:
Suuret firmat tekee ennätys hyviä tuloksia ja samaan aikaan laitetaan porukkaa työttömäksi.

Mun mielestä firmat sahaa oksaa jolla ne istuu, kun ne ajattelee vain osakkeenomistajien etua. Ei varmaan työntekijät ole kovin motivoituneita seuraavia YT-neuvotteluita odotellessa. Tälläinen toimintatapa ei ole kovin kauaskantoista ja kostautuu aivan varmasti. Eihän ihmiset kuitenkaan mitään koneenosia ole, eihän.

kekexx sanoi:
Mun mielestä firmat sahaa oksaa jolla ne istuu, kun ne ajattelee vain osakkeenomistajien etua. Ei varmaan työntekijät ole kovin motivoituneita seuraavia YT-neuvotteluita odotellessa. Tälläinen toimintatapa ei ole kovin kauaskantoista ja kostautuu aivan varmasti. Eihän ihmiset kuitenkaan mitään koneenosia ole, eihän.

Kyllä me ollaan. Ja jos jossakin maassa alkavat osat olla huonosti motivoituneita niin jossakin muualla saadaan murto-osalla nykyisistä kustannuksista paremmin motivoituneita rattaita tilalle.

Kyyti on tänä päivänä kohtuullisen kylmää näissä asioissa ja kun työvoimamarkkinat alkavat pikkuhiljaa olla koko pallon laajuiset niin kyllä minäkin isomman putiikin johdossa alkaisin miettiä miksi pitää tuotanto kotimaassa jos muualta saa halvempaa paremmin koulutettua työvoimaa ja kyseisessä maassa vielä työehdot voi sanella ihan sellaisiksi kuin sattuu huvittamaan.

Mixu sanoi:
...ainoa uhka minulle ovat ilmaista työtä tekevät työharjoittelijat :curs: , jotka yrittävät luikerrella harjoittelun kautta firmaan töihin (ne ruojakkeet!)

Sähän voit vanhana konkarina antaa niille harjoittelijaparoille työnohjausta ja pyytää pomolta vähän lisää palkaa tästä tutoroinnista. :)

Tällaisena IT:n lama-aikana sitä osaa arvostaa valtion virkaa. Toisaalta palkassahan tuo varmuus aina näkyy. Nyt kun alalla on huonosti hommia, niin tulijoita riittää, mutta siitten kun nousukausi alkaa ja yksityiset houkuttelee suuremmilla palkoilla, niin nostetaan kytkintä. Eli kyllä tuo työntekijöidenkin ahneus on osasyynä tuohon heiluriliikkeeseen.

Sapettaa :curs:

Itse valmistun tietoliikenne insinööriksi 4.6. Tammikuun alusta asti olen ollut harjoittelussa omalla alalla, mutta en usko että palkkaamiseeni on mitään syytä, sillä meitä harjottelijoita saa aina ilmaiseksi :curs: 4-vuotta sitten kun aloitin opiskelun meille luvattiin että nokia vie väkisin kaikki ketkä valmistuu. Totuus oli vähän toisenlainen, varmaan joku 40% sai harjoittelupaikan pari saa vähän palkkaakin muille ei makseta mitään... Loput ei päässyt ees harjottelemaan että se siitä sit...

Itse en ole mikään guru millään alueella joten ei hyvältä näytä. Tuntuu vaan että koulusta ei jäänyt juuri mitään hyödyllistä käteen... Jos oisin opiskellut itsenäisesti jotain pientä sektoria niin oisin varmaan jo töissä. Ja eikä ois tarvinnu maksaa opintotukia takas jos oisin maannut kortistossa

Noh toisaalta taas varmaan 40 kybäsenä on tyytyväinen että on insinöörin paperit taskussa, ei niistä haittaakaan varmaan oo töitä hakiessa. Eikä onneksi tarvinnut opintolainaa...

Duuni ku duuni, kaikki kelpaa ja oon ollu monella eri alalla, toimistosta lapiohommiin... Mutta jossei löydy läheltä mitään niin ainakin pystyn keskittymään treenaamiseen :kippis1:

On se kumma ettei IT-alalta valmistuneet pääse töihin...ehkäpä sitten trendi on se että pieni porukka tekee työt hirveillä palkoilla ylityönä jne..

Kyllähän tuollainen heitto "pintapuolinen ohjelmointitaito" särähtää korvaan aika pahasti varmasti aika monelle alan opiskelijalle jos ei ole mikään demoskenetyyppi eikä ohjelmointi ole erityisesti harrastuksena opiskelujen lisäksi.

Kyllä tuo tilanne aika kurjalta näyttää, mutta itellä on kyllä jonkinlainen syyhy munissa, että homma on nyt reippaasti parantumaan päin. Ainakin kaikki kaverit alkaa pikkuhiljaa olemaan jos jossakin hommissa ja ihan hyvillä liksoillakin. Kukaan ei ole vielä valmistunut (DI), mutta hyvin menee siltikin.

Mitä tulee taasen näihin osaamishommiin, niin ainakin omasta mielestäni yhden taikka kahden työkalun (kielen) hallinnalla ei nyt tee niin karmeasti. Kannattaisi mieluummin opetella vaikkapa koodaamaan. :) Toisaalta en kyllä lähtisi opettelemaan mitään tosi fiksuja kielikohtaisia kikkailujakaan, vaan opettelisin UML:n, ja tosiaan tuon uuden 2.0 version, oikein kunnolla. MDA tulee olemaan sellaanen juttu ihan tässä pian, että ossaajia tarvitaan niin paljon kuin vaan löytyy. Ja muutenkin kuka helkkari jaksaa työkseen koodata, kun voisi mallintaa järjestelmiä mallitasolla? :hyper:

Ai niin nythän tosiaan on lama... kyllä tämä tila tästä paranee.

hyppyrotta sanoi:
Ja muutenkin kuka helkkari jaksaa työkseen koodata, kun voisi mallintaa järjestelmiä mallitasolla?

Jokainen joka haluaa palkkaa? ;)

Vai tiedätkö jonkun paikan jonne pääsee koodauskyvytön henkilö duuniin vain mallintamaan järjestelmiä? Varsinkaan kulkematta ensin edes osa-aikaisen koodarin jakkaran kautta?

Tietty projektioranki voi ilman koodaustaustaa osata hyvin korkeita abstrakteja malleja asiakkaan ja itsensä iloksi askarrella, mutta kyllä ne myöhemmin sitten joku koodiapina joutuu pariin kertaan fiksaamaan ennenkuin mistään käytännön toteutuksesta voidaan alkaa haaveilemaan.

Pl. akateeminen maailma, mutta siellähän tavoitteena toki ei olekaan saada aikaan mitään konkreettista, vaan enemmänkin harrastaa akateemista jumppaa.

IronMind, sä et ole nyt oikein seurannut aikaasi. Se nyt on siliviistii, että tuo ihan perus koodihomma tulee väistymään ennemmin taikka sitten myöhemmin MDA:n tieltä. Siitä olen kyllä jotakuinkin täysin varma. Etkös tiedä, että näistä malleista pystyy generoimaan ihan oikeita sovelluksiakin? Ja vieläpä samaa mallia käyttäen melkeinpä mille tahansa alustalle.

Tällä hetkellä MDA on nuori, mutta en kyllä näe mitään järkiä ummistaa simmuja siltä, kun se tulee kuitenkin tulevaisuudessa olemaan hyvinkin keskeinen. Eihän talojakaan rakenneta niin, että ensin kärrätään tyhjälle tontille pari jakkaraa ja muut huonekalut ja tämän ympärille aletaan sitten rakentamaan jonkinlaista mökkiä. Kun viimoinenkin kattotiili on paikallaan, tarkistetaan tuliko tehtyä sellaanen talo kuin aluksi suunniteltiin. Ja tällaanen tilanne taitaapii olla aika monessakin softaprojektissa. Aletaan koodaamaan ennen kuin tiedetään edes millainen arkkitehtuuri koko toosalla tulee olemaankaan.

Tottahan toki tarvitaan aina koodiorjia, mutta en kyllä alkaisi siihen nyt niin järjettömästi panostaa. Kunhan nyt oppii kasan algoritmeja ja ymmärtää muutenkin kuinka systeemit toimii, niin ollaan jo pitkällä. Ainakin itselleni joku C++:n, taikka melkein minkä tahansa kielen, soodaaminen on vain työkalun käyttämistä. Sama kuin ottaisi sivuleikkurit kouraan ja napsisi vastuksilta kinttuja poikki. Pääasia on kuitenkin loppujenlopuksi ongelmanratkaisukyky eikä se, kuinka jotain yksittäistä kieltä osaa käyttää. Minua ei ainakaan tottavieköön kiinnosta jonkun pienen bugin mettästäminen tai muistivuotojen paikkaaminen, kun saman ajan voisi käyttää itse järjestelmän kehittämiseen.

Mitä tulee taasen tuohon työllistymiseen, niin ohjelmistoarkkitehteja ei tosiaankaan ole paljoa. Ehkäpä siksi, kun työ ei ole ehkä sieltä helpoimmasta päästä. Joku pääarkkitehdiksikin haluava saa tehdä ihan rauhassa 15 vuotta koodineekerin hommia ennen kuin alkaa olla sitä kokemusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei kannattaisi ottaa pikkaasen etumatkaa muihin jamppoihin ja yrittää päästä heti kiinni noihin hommiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom