istumapaikat koneessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.6.2002
Viestejä
2 688
Ikä
50
Palasimme justiinsa eilen Azoreilta ja istumapaikkojen matkustusmukavuus tuoreessa muistissa. Lensimme boeing 757-200 koneella.

Nyt onkin hyvä sauma siis kysyä mistä löytyisi speksit eri konetyyppien istuinpaikkojen leveydelle, pituudelle tms. www.seatguru.com ei osannut kertoa Finnairin tietoja. Finnairin asiakaspalvelustahan asia (ehkä ja todennäköisesti) selviäisi mutta ajattelinpa kysyä ensin täältä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen verran mitä itse on tullut eri yhtiöillä lennettyä on finskin istumatilat olleet sieltä ahtaimmasta päästä ellei ahtaimmat. Luottavat ilmeisesti siihen, että suomalaiset ovat tällaista tuppisuista ja kaiken sisällään pitävää kansaa, eikä kukaan rupea koskaan avautumaan tilojen pienuudesta. Tietävät että suomalaisella sisulla sitä istutaan perkele vaikka kusiaispesässä ja sitten mennään painimaan karhun kanssa ..tana.

Itsekkin Azoreilla finskin kanssa käyneenä totesin paikkojen olevan ihan liian ahtaat vähänkin harteikkaammalle kaverille, eikä jalkatilaakaan paljoa ole vaikkei pituutta ole kuin vähän päälle 180. Miettii sitten jotain thaikkulandian reissua, jos koneet ovat noita samoja niin huhhuh..

Mitäs muuten tykkäsit Azoreista?
 
Oli azorit ihan hyvä. Ajattelin jotain kertomusta laittaa jahka toivun aikaerosta ja saan 196 s-postiani seulottua läpi. Kuvia tuli otettua n. 500 kappaletta. Ilmat oli paljon paremmat kuin alunperin odotin. Satoi 2 päivänä noin tunnin verran, joita tietenkin seurasi heti hieno auringonpaiste. Paikka ei ollut rantaloma missään määrin, mutta kyllä ne rannatkin oli pirun hienoja tai ainaki Praia de Populo. Taxilla Ponta Delgadasta rannalle 6e suunta, 2 aikuista+1 lapsi.

Kaksi viikkoa tuolla majailimme ja vaikka mesta (sao miguel) olikin mielettömän pieni niin melkeinpä viikon olisi vielä viihtynyt ja käynyt vaikka Terceirassa/santa mariassa, nyt jäi molemmat lennot tekemättä lähinnä siksi, että tuli retkipäivät valkattua huonosti. Toisaalta taas 1,5v ikäiselle lapselle tekee hyvää päästä välillä takaisin kotia.
 
Sen verran mitä itse on tullut eri yhtiöillä lennettyä on finskin istumatilat olleet sieltä ahtaimmasta päästä ellei ahtaimmat.

Finnairin Airbuseissa on hyvin tilaa verrattuna esim. Iberian vastaaviin. Embraerit ovat vielä tilavampia.
 
Finnairin MD-11 kalustettuna reittilennolle sopivaksi tarjoaa mielestäni ihan hyvät tilat. Lomalentojen marsuhäkit ovat aina ahtaita, yhtiöstä tai konemallista riippumatta. Ahtain (ja samalla suurin) lentokone missä olen koskaan ollut on seuraava:

fsx-b747-400-air_france-1.jpg

Boeing 747-400, Air France

Sama konemalli, sama yhtiö. Pariisista Guadeloupeen tuli lennettyä tuolla.
 
Tilat ei vaihtele konetyypin tai lentoyhtiön, vaan lipun hinnan mukaan.

Höpön pöpön: tilat vaihtelevat niin lentoyhtiöiden, konetyyppien ja lippujen hinnan mukaan. Turistiluokan lipulla voi saada esimerkiksi OA:lla kaksi kertaa enemmän tilaa kuin vastaavalla lipulla Aegeanilla. Finnairin turistiluokan lippu airbussilla on parempi kuin turistiluokan lippu Brussels Airlinesilla.
 
Finnairin MD-11 kalustettuna reittilennolle sopivaksi tarjoaa mielestäni ihan hyvät tilat. Lomalentojen marsuhäkit ovat aina ahtaita, yhtiöstä tai konemallista riippumatta. Ahtain (ja samalla suurin) lentokone missä olen koskaan ollut on seuraava:

fsx-b747-400-air_france-1.jpg

Boeing 747-400, Air France

Sama konemalli, sama yhtiö. Pariisista Guadeloupeen tuli lennettyä tuolla.

Tajusin vasta hetken katselun jälkeen, että tuo koneen kuvahan on pelistä :hyvä:


Ja joo, kyllä noi lomalentojen koneet on aika ahtaita istua. Sit se keskikäytäväkin juuri ja juuri käveltävä. Sitten ku lentoemännät vielä kulkevat siinä aika usein... :) mutta ei voi mitään, ne on sellasia ku ne on.
 
Tullu matkusteltuu täs pienen iän aikana aika paljon, enkä vielä tähän mennessä ole tavannut lentokonetta jossa olisi turistiluokassa "sopivasti" jalkatilaa. Aina liian vähän :D
Tuon Hupen linkittämän koneen business luokassa olikin sitten jo tarpeeksi jalkatilaa :kuola:

Omasta mielestäni kannattaa ehdottomasti ostaa pidemmille lennoille paremmat paikat. Joka sentin väärti, kun ei tarvi istuu polvet suussa 10h.
 
Tullu matkusteltuu täs pienen iän aikana aika paljon, enkä vielä tähän mennessä ole tavannut lentokonetta jossa olisi turistiluokassa "sopivasti" jalkatilaa. Aina liian vähän :D
Tuon Hupen linkittämän koneen business luokassa olikin sitten jo tarpeeksi jalkatilaa :kuola:

Omasta mielestäni kannattaa ehdottomasti ostaa pidemmille lennoille paremmat paikat. Joka sentin väärti, kun ei tarvi istuu polvet suussa 10h.
Ai se olikin pelikuva, en huomannu itsekään :rolleyes:
No tällaiselle 162cm kääpiölle lähes koneessa kuin koneessa on riittävästi tilaa ;)
Tuon Boeingin bisnestä en päässyt edes näkemään, meidät ohjattiin jo ovella suoraan alakerran sikaosastolle :jahas:
 
Omasta mielestäni kannattaa ehdottomasti ostaa pidemmille lennoille paremmat paikat. Joka sentin väärti, kun ei tarvi istuu polvet suussa 10h.

Jos lentää omalla rahalla, saa kyllä hieman pohtia... Itse lensimme viime kesänä Ateenasta Schipholin kautta San Franciscoon ja sieltä myöhemmin Honoluluun. Edestakainen KLM:n turistiluokan lippu Schipholista SF:ään oli alle 500 euroa ja business 3,800 euroa. Vaikka lomaan oli varattu tuhansia euroja, en minä ainakaan ollut valmis maksamaan lähes 8,000 euroa pelkästä kahden ihmisen lentomatkasta, kun vielä San Franciscostakin oli 7 tuntia matkaa Havaijille ja asunto Mauilla kustansi 500 dollaria yö.
 
Joo, en mä kyllä bisnekseen ostas jakkaroita vaikka voittasin lotossa. No ehkä jos voittas niin järkyttävän paljon rahnaa ettei enää millään olisi väliä, siltikin mieluummin istuisin turistissa ainakin sillointällöin. On tyhmää maksaa liikaa. Kyllä sinne perille pääsee millä jakkaralla hyvänsä. Kyl mua ottas päähän perillä että "Kappas, menipäs 8000 euroa taas mut olipas pehmeempi penkki"
 
Euroopan sisäisellä lennolla sillä ei niin ole väliä, mutta jos pitää lentää kokoukseen NY ja olla siellä työkunnossa aamulla ja palata kotiin illalla ja mennä toimistoon seuraavana päivänä, on sillä, että voi nukkua kunnolla koneessa merkitystä. Lomamatkalla luksus olisi tietysti kiva, mutta toistaiseksi minulla ei ainakaan ole ollut varaa omalla rahalla busineksessä lentää. Upgradeja pinnoilla tai ilmaislippuja (nekin kyllä lähinnä turistiluokkaan) tietysti voi tehdä.
 
Pakko tässä olla samaa mieltä muiden kanssa... itsehän touhuilen kesätöissä koneiden parissa niin on tullut huomattua että boeing 757-200:t ovat ahtaimpia ja airbussit ehkä tilavimpia. Pikku airbusseissa ja embraereissa voi mennä bisnekseen istumaan, samanlaisia kuin turistiluokan , mutta saa hienomman niskaliinan (:D) ja airbusseissa jätetään keskimmäinen tuoli tyhjäksi, josta tulee ehkä hiukan lisää tilaa hartioilla ja pepulle :). MD-11 ja Airbus 340 ovat tietysti isoimpia finskin koneita tilavuudeltaan ja ne tekevätkin ne kaukaisimmat lennot, en nyt muista kummassa on enemmän istuintilaa turistiluokassa.

btw. muistakaa siivoojiakin ensi lennoillanne ja jättäkää pliis ne paikat vähä siistimmiks =D
 
Joo eikai kukaan maksa paremmista paikoist 3000e per henkilö, mutta joiltain lomalennoilta esimerkiksi saa parempia paikkoja jo ihan kohtuu hintaakin.
 
Joo eikai kukaan maksa paremmista paikoist 3000e per henkilö, mutta joiltain lomalennoilta esimerkiksi saa parempia paikkoja jo ihan kohtuu hintaakin.
Viime talvena Thaikkuihin lennettiin niin tulikos siitä hintaa lisää 70 per suunta kahdelta hengeltä...
Siis varauloskäynnin kohilta ne paikat varattiin.
 
Viime talvena Thaikkuihin lennettiin niin tulikos siitä hintaa lisää 70 per suunta kahdelta hengeltä...
Siis varauloskäynnin kohilta ne paikat varattiin.

Varauloskäynnin suuri miinus, hyvin minimoitu alkoholin tarjoilu. Ennen reissua ei saa nauttia lainkaan alkoholia, ei alle 13 vuotiaita lapsia. Näin Finnairilla.

Muut ei haittaa mutta lapsella kestää 11 vuotta päästä noihin ikäluokkiin :)
 
Höpön pöpön: tilat vaihtelevat niin lentoyhtiöiden, konetyyppien ja lippujen hinnan mukaan. Turistiluokan lipulla voi saada esimerkiksi OA:lla kaksi kertaa enemmän tilaa kuin vastaavalla lipulla Aegeanilla. Finnairin turistiluokan lippu airbussilla on parempi kuin turistiluokan lippu Brussels Airlinesilla.
No joo, karkeasti ottaen näin. Markkinatalous kuitenkin toimii pääsääntöisesti niin, että se joka maksaa enemmän saa enemmän tilaa jaloille. Tämä johtuu siitä, että koneen runkoon mahtuu vain tietty määrä penkkejä ja joka millille lasketaan hinta.
 
Koneessa istuminen on kylla pitkilla lennoilla yhta tuskaa. Pari kertaa on sattunu isompi jannu viereen ja toisella meista ei mahtunu kasi kasinojalle kun oltiin liian leveita. Siinapa sitten muutaman tunnin pidin toista katta joko niskan takana tai pidin kiinni edessa olevasta istuimesta kiinni.

Itse yleensa selvian niista talla tavalla:

- pikku hiprakka paalla; pikku pullo viinia sillon talloin. Kannia ei kylla kannata ottaa. Rauhoittaa kivasti
- kannattaa kayda jaloittelemassa usein. Usein tulee hengailtua seisaallaan ikkunan vieressa ja katseltua maisemia. Paljon kivempaa kun ahtaassa penkissa istuminen
- vessassa tulee kaytya ja pestya naamaa. Virkistaa. Samalla kannattaa venytella ja jannitella lihaksia etta veri kiertaa paremmin
- kannattaa katsoa leffa vaikka ei loytyisi varsinaisia suosikkeja. Silla kuitenkin saa pari tuntia lennosta pois aika helposti

Tietty nukkuakin kannattaa jos pystyy, mutta multa se ei vaan yksinkertaisesti koneessa onnistu. Katellisena katson kun jengi koisii koko lennon ajan.. olispa mullakin sellaiset unenlahjat.
 
Varauloskäynnin suuri miinus, hyvin minimoitu alkoholin tarjoilu. Ennen reissua ei saa nauttia lainkaan alkoholia, ei alle 13 vuotiaita lapsia. Näin Finnairilla.

Muut ei haittaa mutta lapsella kestää 11 vuotta päästä noihin ikäluokkiin :)
Mä en ollutkaan tietoinen noista alkoholirajoitteista. Mutta en itse viitisi dokata noilla itään suuntautuvilla lennoilla yhtään. En edes kittaa kahvia. Lähinnä siitä aikaerosta toipumiseen yritetään panostaa jotta perillä pääsee ns käyntiin mahd. nopeasti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom