istumapaikat koneessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu
Olen lentänyt esim. välin Helsinki - Wellington sekä busineksessa että turistiluokassa ja nukkumismukavuudessa on kyllä aika iso ero näiden kahden välillä. Koneessa pitää kuitenkin nukkua kaksi yötä matkalla - toisessa vaihtoehdossa käytössä on sänky ja toisessa tuoli.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitä ei vain aikuinen mies jaksa ymmärtää että mitä virkaa on penkkirivissä 5cm leveällä käsinojalla jos se pitää jakaa vieressäistujan käsivarren kanssa...
 
No joo, karkeasti ottaen näin. Markkinatalous kuitenkin toimii pääsääntöisesti niin, että se joka maksaa enemmän saa enemmän tilaa jaloille. Tämä johtuu siitä, että koneen runkoon mahtuu vain tietty määrä penkkejä ja joka millille lasketaan hinta.

[VIILAUS]Muuten joo, mutta ilmailussa lasketaan grammoja.[/VIILAUS]

Sitä ei vain aikuinen mies jaksa ymmärtää että mitä virkaa on penkkirivissä 5cm leveällä käsinojalla jos se pitää jakaa vieressäistujan käsivarren kanssa...

Toi on kyllä hyvä pointti, mutta jos sitä miettii toisinpäin, niin olen kyllä aika tyytyväinen että siinä on jotain välissä erottamassa minut naapurista. Jos naapuri on tarpeeksi miellyttävä, niin sen saa vastaavasti pois. :whip:
 
Tilavin turistiluokka missä on tullu matkusteltua on Etihad Airways Boeing 777, Siinä ei pitäs olla ongelmia isommallakaan ihmisellä vetää pitkää matkaa.
 
btw. muistakaa siivoojiakin ensi lennoillanne ja jättäkää pliis ne paikat vähä siistimmiks =D

Tuo on kylla janna miten paljon ihmiset voi jattaa paskaa jalkeensa koneesta poistuessa. Viimeksi sunnuntaina lensin 747:lla hitusen pidemman matkan (S'pore - Sydney). Melko lahella oli 4-henkinen lapsiperhe. Jattivat jalkeensa varmaan noin tonnin kaikennakoista roskaa ja paskaa. Ja tuossa reilu vuosi sitten USA:n sisaisella lennolla joku runkkari oli levitellyt pahkinat penkille ja luultavasti kussut housuunsa, koska penkki oli selkeasti marka. Onneksi kone oli sen verran tyhja, ettei tarvinnut ottaa sita lippuun merkittya paikkaa. Tama siis koneeseen sisaan astuessa eli NWA siivoaa ilmeisesti koneet noin kerran paivassa, vai jopa kerran viikossa...
 
Tilavimmat istuimet on selkeesti ollu American Airlines lento New Yorkista (JFK) Miamin kansainväliselle lentokentälle. Niin miksi näin lyhyellä matkalla pitää olla tilaa ja sitte lennolla Helsingistä New Yorkkiin ihan vitun vähä jalka/istumatilaa?

Ainiin Finnair säästää..
 
Tilavimmat istuimet on selkeesti ollu American Airlines lento New Yorkista (JFK) Miamin kansainväliselle lentokentälle. Niin miksi näin lyhyellä matkalla pitää olla tilaa ja sitte lennolla Helsingistä New Yorkkiin ihan vitun vähä jalka/istumatilaa?

Ainiin Finnair säästää..
Ihan niinku joka ainoa yhtiö maailmassa ei tällä hetkellä tekis kaikkensa repiäkseen jostain säästöjä.:david:
 
Ihan niinku joka ainoa yhtiö maailmassa ei tällä hetkellä tekis kaikkensa repiäkseen jostain säästöjä.:david:

Niimpä? Mutta miks AA koneissa on enemmän istumatilaa? :david:
 
Työkaverin kanssa lennettiin jouluna Australiaan. Yhdellä pysähtymisellä onneksi, koska matkaa oli se 20 tuntia about. Finnairin koneessa päästiin business luokkaan ja olihan siellä mukava istua. Nukkuminen tosin niissä penkeissä on aivan saatanasta yli 190cm kaverille, vaikka kuinka pystyi penkkiä säätämään.
Jatkolento kesti kans yli 10tuntia ja silloin lennettiin British Airwaysin koneella turistiluokassa ja voi v*ttu sitä tuskan määrää. Kaksi yli 190cm jätkää vierekkäin, ei paljoa tilaa ollut liikkua.

Onneksi molemmilla lennoilla kuului alkoholitarjoitu hintaan, koska sillä saatiin elämänhalu pysymään edes vähän. Takaisin tullessa päästiin business luokkaan Britishin koneeseen ja siellä oli tilat erittäin hyvät, paljon paremmat kuin Finnairin business luokassa.

Nyt jo v*tuttaa valmiiksi tuleva Mexicon reissu, kun sinne kestää kans lentää yli 10 tuntia ja jos varauloskäynti paikkaa ei heru, niin tuska on taattu.
 
Työkaverin kanssa lennettiin jouluna Australiaan. Yhdellä pysähtymisellä onneksi, koska matkaa oli se 20 tuntia about. Finnairin koneessa päästiin business luokkaan ja olihan siellä mukava istua. Nukkuminen tosin niissä penkeissä on aivan saatanasta yli 190cm kaverille, vaikka kuinka pystyi penkkiä säätämään.
Jatkolento kesti kans yli 10tuntia ja silloin lennettiin British Airwaysin koneella turistiluokassa ja voi v*ttu sitä tuskan määrää. Kaksi yli 190cm jätkää vierekkäin, ei paljoa tilaa ollut liikkua.

Onneksi molemmilla lennoilla kuului alkoholitarjoitu hintaan, koska sillä saatiin elämänhalu pysymään edes vähän. Takaisin tullessa päästiin business luokkaan Britishin koneeseen ja siellä oli tilat erittäin hyvät, paljon paremmat kuin Finnairin business luokassa.

Nyt jo v*tuttaa valmiiksi tuleva Mexicon reissu, kun sinne kestää kans lentää yli 10 tuntia ja jos varauloskäynti paikkaa ei heru, niin tuska on taattu.

Onneksi yksi pakettimatkojen järjestäjä (Finnmatkat) on havahtunut siihen, että ihmiset ei lomalennollakaan halua tulle kohdelluksi kuin karja. Heidän Premiun-luokkansa lennoilla on sellainen että siinä mahtuu istumaan (767:ssa jonkin verran isompi kuin finskin reittikoneiden turisti - vastaa lähinnä aiemmin tässä treadissa mainittuja AA:n jakkaroita).

Hintaahan noille penkeille kertyy, mutta saapahan tilaa (ja palvelua) edes rahalla ostettua. Käytännössä nykyään ensimmäinen kauko-lomakohteiden rajaus tehdään perheessämme lentomukavuuden perusteella.
 
Onneksi yksi pakettimatkojen järjestäjä (Finnmatkat) on havahtunut siihen, että ihmiset ei lomalennollakaan halua tulle kohdelluksi kuin karja. Heidän Premiun-luokkansa lennoilla on sellainen että siinä mahtuu istumaan (767:ssa jonkin verran isompi kuin finskin reittikoneiden turisti - vastaa lähinnä aiemmin tässä treadissa mainittuja AA:n jakkaroita).

Hintaahan noille penkeille kertyy, mutta saapahan tilaa (ja palvelua) edes rahalla ostettua. Käytännössä nykyään ensimmäinen kauko-lomakohteiden rajaus tehdään perheessämme lentomukavuuden perusteella.

Tähän voi todeta, että Finnmatkat myös pitää hallussaan hieman kyseinalasta maailmanennätystä:

"Finnmatkat myy ranskalaisjumboon 582 paikkaa. Se on selvästi enemmän kuin konetyypin tähänastinen ennätys, lähinnä Japanin sisäisille lennoille kehitetyn version 568 paikkaa. Japanin sisäiset lennot kestävät tunnin verran, Helsingin ja Phuketin väliä taivalletaan lähes kymmenen tuntia"

Tuossa kun vielä otetaan huomioon Japsin ja Finskin keskipituus, niin taitaa silläkin olla jotain vaikutusta. Vastaavasti muutkin Finnmatkojen lomalennot eri konetyypeillä on ihan helvetin ahtaita. Se siitä karjana kohtelusta, vaikka siellä etuosassa muutamalla on rahalla hankittu 5 cm enemmän jalkatilaa, oma TV, ja ruokalistan menuun on kirjoitettu hienompia nimiä. Omasta mielestäni tuo muutaman sentin lisätila ei paljoa ahtautta poista. Ennemmin sijoittaisin varauloskäyntien, tai lapsikorien kohdalla oleviin paikkoihin. Nyt tosin Finnmatkat taisi herätä ja alkaa hieman vähentämään paikkoja koneissa.
 
Nyt jo v*tuttaa valmiiksi tuleva Mexicon reissu, kun sinne kestää kans lentää yli 10 tuntia ja jos varauloskäynti paikkaa ei heru, niin tuska on taattu.

Hyvä, että olet varautunut, sillä matka on TODELLA pitkä! Käytiin keväällä Meksikossa ja matkustuksesta sai kyllä tarpeekseen. Kone oli varmaan Finnairin pienimpiä ja ihan täynnä ihmisiä. Istumatilaa hyvin niukasti. Välilasku Kanadan Halifaxissa lievensi onneksi vähän tuskaa, mutta matka kokonaisuudessaan kesti noin 15 tuntia, joten istumiseen ehti kyllästyä kyllä moneen kertaan. Ihmetystä kyllä herätti se koneen pieni koko, sillä luulisi, että pitemmille matkoille olisi varattu isompi kone? Tässä koneessa oli penkkirivissä 6 istumapaikkaa ja välissä yksi käytävä. Ruokatarjoilun jälkeiset vessajonot olivat myös sen mukaiset...
 
Mitenköhän mahtaisi toimia jos ottaisi tavaksi nousta koneeseen viimeisenä ja rötvähtää bisnesluokkaan makoilemaan jos tilaa on. Lippujahan tuolla ei enää tutkita, kun sisällä ollaan.
 
Hyvä, että olet varautunut, sillä matka on TODELLA pitkä! Käytiin keväällä Meksikossa ja matkustuksesta sai kyllä tarpeekseen. Kone oli varmaan Finnairin pienimpiä ja ihan täynnä ihmisiä. Istumatilaa hyvin niukasti. Välilasku Kanadan Halifaxissa lievensi onneksi vähän tuskaa, mutta matka kokonaisuudessaan kesti noin 15 tuntia, joten istumiseen ehti kyllästyä kyllä moneen kertaan. Ihmetystä kyllä herätti se koneen pieni koko, sillä luulisi, että pitemmille matkoille olisi varattu isompi kone? Tässä koneessa oli penkkirivissä 6 istumapaikkaa ja välissä yksi käytävä. Ruokatarjoilun jälkeiset vessajonot olivat myös sen mukaiset...

Jaahas, kohtalontoveri :) . Halifaxissa pysähtyminen vähän auttaa, että saa kropan taas toimimaan edes vähän, mutta kyllä toi 15h kuulostaa aika hmm. joltain :itku: .
Mutta kyllä tuon kestää, kun perillä odottaa kunnon parin viikon loikuilu lämmössä ja matkan hintaan sisältyy kaikki juomat ja ruoat :hyvä:
 
Hyvä, että olet varautunut, sillä matka on TODELLA pitkä! Käytiin keväällä Meksikossa ja matkustuksesta sai kyllä tarpeekseen. Kone oli varmaan Finnairin pienimpiä ja ihan täynnä ihmisiä. Istumatilaa hyvin niukasti. Välilasku Kanadan Halifaxissa lievensi onneksi vähän tuskaa, mutta matka kokonaisuudessaan kesti noin 15 tuntia, joten istumiseen ehti kyllästyä kyllä moneen kertaan. Ihmetystä kyllä herätti se koneen pieni koko, sillä luulisi, että pitemmille matkoille olisi varattu isompi kone? Tässä koneessa oli penkkirivissä 6 istumapaikkaa ja välissä yksi käytävä. Ruokatarjoilun jälkeiset vessajonot olivat myös sen mukaiset...


Se on Boeing 757-200.
Laajarunkokoneet on varattu kanarian eli Thaimaan liikenteeseen.
Pitää nääs Thaimaaseen päästä kun naapurin Virtasetkin oli siellä ja töistä sellainen Pera ja sanoi että halpaa oli ja hienoa.

Tuo pysäys Halifaxissa on minusta ainakin hyvä juttu. Viime joulukuussa pisteltiin Dominikaaniseen tasavaltaan, ja pysäys katkaisi lentomatkan sopivasti. Halifaxista ei ole kuin kullin luikaus Karibialle ja Meksikoon.
 
[VIILAUS]Muuten joo, mutta ilmailussa lasketaan grammoja.[/VIILAUS]
Toi onkin hauska juttu muuten. Itse painamme vaimoni + lapsen kanssa kolmestaan YHTEENSÄ vähemmän kuin useampi Thaimaanmatkaaja joita Bangkokin koneessa yleensä on, yksinään. No ehkä tämän vuoksi meille ei ole vielä kertaakaan valitettu ylikiloista matkatavaroissa ;)
Mielestäni lentokonematkailussa pitäisi muutenkin ottaa joku kiloraja, jos vaikkapa matkustajan keskipaino on esim. 80kg (jonka mukaan lipun hinta on laskettu) ja matkustaja painaa 60kg, saisi hän viedä 20kg extraa matkatavaroissa veloituksetta.
 
Olen Hupen kanssa samaa mieltä. Painoraja matkatavaroille on epäreilu, kun 120-kiloinen saa viedä saman kokoisen laukun kuin 60-kiloinen. Sen ymmärrän, että 40 kilon laukku voi olla käsittelijöille ikävä ja jopa vaarallinen, mutta jos sen jakaisi vaikka kahteen, ei sen pitäisi haitata.
 
Sieltä sitä tuottoa veistetään mistä irti lähtee, eli siitä painoraja matkatavaroille. Halvemmalla nuo pommit tuolla taivaalla kulkee mitä vähemmän ne painavat.

Olen ihan varma, että yhtiöt hinnoittelisivat liputkin matkustajan painon mukaan, jollei tarvitsisi pelätä aivan järjetöntä syrjintäjupakkaa.

Se olisikin ihan parhautta. Netin kauttaa bookattu lippu ja kentällä vaa'alle; "Aiai, painonne on viisi kiloa merkitsemäänne enemmän." ja euroja tiskiin.
 
Tai: minulla on kuusi kiloa yli rajan oleva matkalaukku, mutta tuolla edellä mennyt mies painoi varmasti kolmekymmentä kiloa enemmän kuin minä. Miksi minun pitäisi maksaa sakkoa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom