Isot liikkeet, Isot lihakset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puma
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ei kyl kannata jättää kaikkia koneita pois..esim jalkaprässi ja smitti..
Kyykky, mave ja penkki. rakenna treeni niien ympärille niin alkaa rauta nouseen..ite en kyllä kaikista koneista luovu koskaan.:rock:

Ei kyl kannata jättää kaikkia koneita pois..esim jalkaprässi ja smitti..
Kyykky, mave ja penkki. rakenna treeni niien ympärille niin alkaa rauta nouseen..ite en kyllä kaikista koneista luovu koskaan.:rock:
Miks tehdä jalkaprässiä kun tekee kyykkyä ja mavea? Jalkaprässi olis varmaan ensimmäinen kone minkä itse jättäisin pois...

Ainoo vempele omissa treeneissä tällä hetkellä ylävipuvarsi kone selälle,kun jätti talja hommat kokonaan pois ja alkoi keskittymään perusliikkeisiin ja vapaisiin painoihin niin alkoi lihaakin tulemaan.

Itsellä ainut lillunlällynlaite, mitä tulee käytettyä, on alatalja... ;)

No jos nyt vielä jotain tuohon itse otsikon aiheesta ja täysin subjektiivisen kokemuskentän kautta: Treeni on mulla aina perustunut raskaisiin perusliikkeisiin, mutta pikku hiljaa vuosien varrella eristävät apuliikkeet ovat tipahtaneet pois. En nyt tällä tarkoita, etteikö niitä kannattaisi tehdä mutta ei niiden poisjättäminen ole ainakaan omiin ympärysmittoihin tai voimiin vaikuttaneet. Ns. isot perusliikkeet antavat toissijasta hittiä pikkulihaksille niin, ettei niitä mielestäni välttämättä tarvitse erikseen rasittaa. Mutta kukin tyylillään, ja vaihteluhan kuulemma virkistää (tai sitten väsyttää vähän eri tavalla).

Erikseen ovat sitten jotkin kuntouttavat liikkeet, kuten kiertäjäkalvosin liikkeet yms, joita nyt kannattaa silloin tällöin ihan oman terveyden takia tehdä.

Paljon tekstiä, vähän sisältöä. Täältä tähän.

Miks tehdä jalkaprässiä kun tekee kyykkyä ja mavea? Jalkaprässi olis varmaan ensimmäinen kone minkä itse jättäisin pois...

Niin ehkä sinä jättäisit pois. Mutta jokainen treenaaja on oma tapauksensa. Liike, jonka suurin osa toteaa hyväksi ei välttämättä ole sitä jollekin toiselle.

Itte oon taas just vähän jotenkin luistanut noissa isoissa perusliikkeissä. Tuntuu välillä että vaikka oisi vähän lihastakin niin kroppa ei kuitenkaa ole niin vahva, tuntuu että nyt panostan tähän treenimetodiin niin voi tulla jopa yllättäviäkin tuloksia

Mimmosia sarjamääriä teillä, puma ja marde noissa ohjelmissanne on?

Oon tehny jalkapäivän liikkeissä 4-5 sarjaa per liike ja yläkroppapäivänä 2-3 sarjaa per liike.

Näin ollen lihasryhmäkohtaiset sarjamäärät ovat olleet suurinpiirtein seuraavat per treeni:

etureidet 5
takareidet 4
pohkeet 4
yläselkä 6
rinta 3
olkapäät 3
hauis 3
ojentaja 3
vatsaa 4-6 sarjaa

Niin ehkä sinä jättäisit pois. Mutta jokainen treenaaja on oma tapauksensa. Liike, jonka suurin osa toteaa hyväksi ei välttämättä ole sitä jollekin toiselle.
Lähinnä tämän threadin puitteissa aattelin. Jalkaprässi ei ole mikään koko vartaloa aktivoiva liike toisin kuin kyykky, mave, tempaus ja työntö. Tiedän että monilla oo paljon eri (lähinnä henkisiä ja teko-) syitä miksi jalkaprässiä tekevät kyykyn ja maven sijasta. Ja lukuisia joilla alaraajojen nivelten liikkuvuus on huolestuttavan huono.

Ainoo vempele omissa treeneissä tällä hetkellä ylävipuvarsi kone selälle,kun jätti talja hommat kokonaan pois ja alkoi keskittymään perusliikkeisiin ja vapaisiin painoihin niin alkoi lihaakin tulemaan.
Muistetaanpa nyt, että monesti taljatkin lasketaan vapaiksi painoiksi. Jaa miksi? No siksi, että niissä liikerata ei ole millään tavalla pakotettu, eikä esimerkiksi selkä tiedä teetkö ylätaljaa vai vedätkö leukoja. Ainoa on jos olet taipuvainen paljon huijaamaan ylätaljassa, niin parempi vetää sitten niitä leukoja.

Ei vapaita painoja taas ovat erilaiset laitteet jotka pakottavat tiettyyn liikerataan, eikä niillä tehdessä tarvitse juurikaan aktivoida tukilihaksia.

Isot painot isot lihakset...mun mielestä kova prässi antaa potkua jalkatreeniin.. kyllä vapaat painot on kova juttu mut kyykky ja mave tarvii kaveriksi jalkaprässin..Tuleepahan jalat kokonaan treenattua..:rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
^
Lisäksi jos haluaa tehdä jaloille sarjat aivan loppuun, niin jalkaprässi soveltuu tähän paremmin kuin kyykky kahdestakin syystä. Ensinnäkin, mulla ainakin saattaa kyykyssä pettää tukilihakset ennen kuin jalat, jolloin siis jalkoja ei saa ihan loppuun asti tehtyä, ja toiseksi kyykyssä on aika ikävää failureen asti tekeminen, varsinkin jos treenaa yksin. En kyllä nykyisin harrasta tuota failureen asti vetämistä isoissa liikkeissä, ja siten en nykyisin itse jalkaprässiä käytä, mutta tämmöinenkin pointti kuitenkin on.

Muistetaanpa nyt, että monesti taljatkin lasketaan vapaiksi painoiksi. Jaa miksi? No siksi, että niissä liikerata ei ole millään tavalla pakotettu, eikä esimerkiksi selkä tiedä teetkö ylätaljaa vai vedätkö leukoja. Ainoa on jos olet taipuvainen paljon huijaamaan ylätaljassa, niin parempi vetää sitten niitä leukoja.

Ei vapaita painoja taas ovat erilaiset laitteet jotka pakottavat tiettyyn liikerataan, eikä niillä tehdessä tarvitse juurikaan aktivoida tukilihaksia.

Kyllä väittäisin, että ylätalja ja leuanveto ovat eri liikkeitä. Ylätaljassa istutaan paikoillaan, leukoja vedettäessä riiputaan ilmassa (eri lihakset tasapainottaa). Sama juttu esim hauiskäännössä kaapelikoneessa vs. tangolla: Vapaalla raudalla vastustava voima kohdistuu aina alaspäin, kun kaapelilla se kohdistuu vaijerin suuntaisesti.

Yleisesti ottaen, vapaalla painolla tehtäessä kroppa tarvitsee enemmän tasapainottavia lihaksia, vaikka isot lihat sen pääduunin molemmissa liikkeissä tekisivätkin. Ei silti, taljalla saa aikaan paljon hyviä liikkeitä ja ovat tervetullutta vaihtelua, vaikka itsekin vapaan raudan perään kuulutan.

^
Lisäksi jos haluaa tehdä jaloille sarjat aivan loppuun, niin jalkaprässi soveltuu tähän paremmin kuin kyykky kahdestakin syystä. Ensinnäkin, mulla ainakin saattaa kyykyssä pettää tukilihakset ennen kuin jalat, jolloin siis jalkoja ei saa ihan loppuun asti tehtyä, ja toiseksi kyykyssä on aika ikävää failureen asti tekeminen, varsinkin jos treenaa yksin. En kyllä nykyisin harrasta tuota failureen asti vetämistä isoissa liikkeissä, ja siten en nykyisin itse jalkaprässiä käytä, mutta tämmöinenkin pointti kuitenkin on.

Mun mielestä isojen liikkeiden tekeminen loppuun asti on hyödytöntä. Ainakin lihasmassan kasvatukseen. Mutta se on vaan mun ja monien muiden mielipide joka nojaa tutkimustuloksiin. Eli kyykkyä ei - muistakin kuin turvallisuussyistä - ole mitään järkeä edes vetää failureen. Varsinkaan tehdä mitään pakkotoistoja ja negatiivisia. Keskushermosto alkaa olla rasittunut jo heti kun liikenopeus alkaa toistoissa selkeästi hidastua. Eli "jätä pari varastoon" on ehkä viisain neuvo isoihin liikkeihin.

fightsportissa oli joku aika sitte 2-jakonen joka meni about näin

päivä 1: mave/rinnalleveto, penkki, dippi
päivä 2: kyykky, leuat, voimapyörä

mave/rinnalleveto vuoroviikoin. ite vedän noiden lisäks viel pohkeit ja vatsoi ja pystypunnerruksii

mä ainaki tykkään, eihän toi nyt mikää bodybuilder ohjelma oo mutta jokainen tavallaan

edit: ja toistot koitan saada mahd. 'räjähtäviksi'

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom