Iskunkestävyysharjoittelu.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko iskunkestävyyden treenaaminen erinäisillä harjoitteilla tarpeen? Tuleeko tarpeellinen iskunkestävyys pelkästään sparraamalla? Onko iskunkestävyydessä kysymys siitä, että oppii pitämään esim. vatsalihakset senverran kovina, että damage ei pääse antamaan shokkia palleaan/maksankärkeen/muihin random-sisäelimiin?

Iskunkestävyys/kovetus-harjoitteitahan tehdään useissa perinteisissä lajeissa tietyissä määrin, koska perinteisissä lajeissa oletetaan, ettei ole aina suojien tuomaa turvaa. Esimerkkinä Kyokushinkai-karate, jossa matsaillaan ilman suojia. Luulisi, että nämä jätkät jotenkin totuttaisivat sääriään jatkuvaan kolinaan, ennenkuin rupeavat kontaktisparraamaan.

Nyrkkeilyssä kai vartalokoukkuja vastaanottaessa pitäisi pystyä pitämään "korsetti" tiukkana, ettei sattuis pipiä. Tämä on mutuilua tosin, itse en ole vielä nyrkkeilemään ennättänyt, mutta näin Eva Wahlströmin tekevän jossain treenipätkässä harjoitusta, jossa hän teki vatsalihaksia ja aina ala-asennossa valmentaja löi thaipadilla vatsaan. Onko tämmöinen yleistä?

Teettekö itse iskunkestävyyteen vaikuttavaa treeniä erikseen, vai tuleeko se lajissanne sparrin ohella? Onko tällainen iskunkestävyysharjoittelu tarpeen.

ps. Kyokushinkain ja nyrkkeilyn iskunkestävyysharjoittelujutut olivat tuota Wahlströmin treenipätkää lukuunottamatta täyttä mutuilua.

Tästähän oli juttua sillon dokkarissa shaolin-munkeista. Siinä näytettiin kun nämä nuoret oppipojat harjoittelivat jo varhaisessa vaiheessa iskujen vastaanottamista ja kovettivat rystysensä hakkaamalla niitä hiekkasäkkeihin ja murskattuun lasiin. Siinä ainakin painotettiin, että on otettava tarpeeksi monta iskua vastaan ja lyötävä tarpeeksi monta lyöntiä nyrkeillä/rystysillä ennen kuin sen voi tehdä "kivuttomasti". Mitään siis en taistelulajeista tiedä mutta tuli vaan toi dokkari mieleen.

Sanoisin että se tulee paljolti sparraamalla. Sen kyllä huomaa jos on pitkä sparritauko, niin paikat on jotenkin pehmeämmät. Esimerkiksi sääriluut eivät niin helposti ärry kun sparraa paljon (ainakin minulla).

On niin paljon oleellisempiakin asioita kehitettävänä, kuin ottaa koppeja. Iskunkestävyys kehittyy harjoittelun myötä niin tekniikkaa harjoitellessa (paritekniikka, pädit), kuin sparrissakin.

Turussa on thai-nyrkkeilijöillä tapana tehdä ns. vatsaanlyöntitreenejä. Eli kaveri otteluasennossa muuten, mutta kädet selän takana. Partneri hakkaa sparrihanskoilla erilaisia sarjoja vaihtelevalla nopeudella ja kovuudella toista mahaan. Kolme minuuttia ja sitten vaihto. Tätä muutama erä treenin päätteeksi. Kyllä kehittyy vatsa ja kyljet.
Ja sparrissa/matseissa ne sääret karaistuu.

IMO lihaskestävyysharjoittelu riittää.

Enkä itse ainakaan halua lihasmuistiini sitä asentoa tai jännitystapaa, jolla koppi otetaan vastaan. Matsissa yritetään välttää koppia. Saattaa moni kaveri yllättyä, kun isku tulee ja sitä yritetään "torjua" kyljellä kun luullaan sen treenien ansioista kestävän.

Maajoukkuenyrkkeilijä, jonka kanssa oli iskunkestävyydestä juttua sanoi mielestäni hyvin, että kyllä niitä koppeja olisi tarkoitus väistää ja suojata. Hän ei ainakaan halua tulla muistetuksi siitä, että kesti hyvin iskuja sillä ne kaverit kyllä myöhemmin tunnistaa. :kuola:

Tietysti niskalihakset ovat isossa roolissa, jottei se kuuppa heilahtele niin paljoa iskuista mutta ehkäpä se ottelusilmä, jossa nähdään ne iskut, eikä puskantakaa pääse tulemaan mitään upparia leukaan on kuitenkin tärkein.

Kyl meillä thainyrkkeilyssä harjoteltiin esim. Kun tehtiin vatsoja niin hakattiin toista vatsaan mitseillä ja potkittiin säkkiä ilman säärisuojia ja kerran jopa rengasta

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taitaa olla astetta rankempia kavereita...

Varmasti monelle tuttu lause "pidä ne silmät auki vaan!"

Kyl meillä thainyrkkeilyssä harjoteltiin esim. Kun tehtiin vatsoja niin hakattiin toista vatsaan mitseillä ja potkittiin säkkiä ilman säärisuojia ja kerran jopa rengasta

Mikäs järki täsä on? Ei mun lajissa olla mitseil vattaan lyöty, on käytetty ihan nyrkkejä. Mut mitä noit mitsei oon käyttäny ni eihän ne ees tunnu misään jos niil lyö toista vatsaan. Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Niin ja mitä ihmeellistä on potkia säkkiä ilman säärisuojia?

Mikäs järki täsä on? Ei mun lajissa olla mitseil vattaan lyöty, on käytetty ihan nyrkkejä. Mut mitä noit mitsei oon käyttäny ni eihän ne ees tunnu misään jos niil lyö toista vatsaan. Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Ymmärsinkö minä väärin vai mitä? Ei vatsaan lyömisellä ole tarkotus tuottaa mahdollisiman suurta kipua, vaan treenata niitä vatsalihaksia. Eli padit kelpaa siihen täysin. Kyl sen huomaa jos vatsalihakset on löysänä ja toinen lämäyttää tyynyllä.

Ymmärsinkö minä väärin vai mitä? Ei vatsaan lyömisellä ole tarkotus tuottaa mahdollisiman suurta kipua, vaan treenata niitä vatsalihaksia. Eli padit kelpaa siihen täysin. Kyl sen huomaa jos vatsalihakset on löysänä ja toinen lämäyttää tyynyllä.

Jos se noin on ni oon ymmärtäny ton treenin tarkotuksen väärin. Mut yhtäläin tota pystyy nyrkeil ku mitseilläki reenaa. Tosin mitseil ei varmaan lyö sit vahingos liian kovaa, mut onks sil sit jotai välii vaik takoo vähän kovempaa?

Eipä niitten tarkotus ollu sattua. En tiä valmentaja sano että tehkää näin niin me tehtiin ei siinä viittiny ruveta kyseleen loppujumpassa että miks ei näin tai näin
Tuli tehtyä toi posti vähän liian kiireellä kun tullut sen verran kritiikkiä:D

EDIT: Ja ei siinä kai mitään ihmeellistä ollu mutta yritin tehä vaan selvästi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom