Nyt on pakko kysyä joltain neuvoa ja vinkkejä omaan tilanteeseen. En tiedä onko vaivani iskias, mutta jotkut oireet kuulostavat tutuilta. Viime kesänä alaselkäni kipeytyi
muuttoja tehdessä. Aluksi selkä ei vaivannut juuri ollenkaan se vain tuntui hieman jäykältä. Syksyllä kuitenkin
jalkaan alkoi tulla puutumisoireita, esim pitkän istumisen jälkeen. Suurin ongelma oli silloin jo pakaran ja alaselän
välisen kohdan kipu. Selällään makuulta jalka ei pahimmillaan noussut kuin ehkä kymmenen senttiä. Syksyllä menin lääkärin,
kuulemma vain hieman huono liikkuuvuus, ei mitään vakavaa. Seuraavaksi lähetteellä fysiolle. Muutama kuukausi fysiota, puutumisoireet
saatiin pois tekemällä vatsallaan makuulta taakse taivutusta. Tästä seurasi selän kovempi kipeytyminen, mutta fysion mukaan se kuuluu
asiaan. Lopulta mitään merkittävää parannusta ei saatu tapahtumaan, joten lääkärille uudestaan. Lannerangan röntgenissä ei näkynyt mitään,
lääkärin mielestä hyvä asia, saadaa suljettua pois mm. välilevyn pullistumaa ja muuta. Itse olin täysin eri mieltä, koska mitään tietoa en
vieläkään saanut mikä selässä/pakaroissa voisi olla. Nyt odotan aikaa fysiatrille todennäköisesti heinäkuussa pääsee. Tämän hetkinen tilanne:
Tuo alaselän ja pakaran väli on ollut mielettömän kipeä, tilanne on mennyt viime kuukauden aikana niin pahaksi, että lyhyetkin kävelymatkat saattavat
aiheuttaa hirveän tunteen tuohon. Myös kun tuolilta nousee istumaan on kipu tuossa kohdassa suunnaton. Takareidet ovat todella kireät ja olen koittanut
niitä venytellä, mutta ei tunnu auttavan. Jaloissa tuntuu myös ajoittaista muuta kipuilua, hermosärkyä ehkä? Kipulääkkeitä en ole joutunut vielä syömään, mutta nyt on ilmeisesti pakko aloittaa, koska kivut alkavat olla jo liikaa. Henkisesti tämä on jo todella raskasta, eikä urheilusta meinaa tulla mitään. Kävelylenkkejä koitan tehdä. Olen miettiny yksityiselle menoa, mutta
rahaa ei viitsisi käyttää, koska en tiedä osaavatko he sanoa mitään muuta/uutta kun edelliset lääkärit. En myöskään oikeen tiedä minkälaiselle ammattilaiselle minun kannattaisia edes hakeutua.
Toivoisin hieman vinkkejä ja kokemuksia ihmisiltä, joilla on ollut saman tyylisiä ongelmia. Foamrollin ja tennispallon avulla pakaroiden avaamista olen miettinyt, mutta en ole viela hankkinut.
Olen pahoillani mahdollisita kirjoitusvirheistä. Kiitos mahdollista vastauksista.
Melko samanlaiset oireet kuin mulla pari vuotta sitten. Juurikin tuo nouseminen seisomaan, kun oli istunut jonkin aikaa, oli ihan yhtä helvettiä. Itsellä toisaalta kivut lähtivät kaikkoamaan kun kokoajan tein jotain, oli ns. pieni hiki päässä kokoajan. Toinen elintärkeä seikka on syvien vatsalihasten saaminen "sairaaseen" kuntoon.