Iskiaksen hoito?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Älä hyvä ihminen lyö päätä seinään!

Kyllä tuollaisissa "diagnooseissa" mieli tekee...
Sori, mutta satut olemaan taas loistava esimerkki VÄÄRIN HOIDETUSTA IHMISESTÄ, kuulut kirjaimellisesti sarjaan 2 vko buranaa ja viikon sairasloma jne jne

Editoin pois loput...
Ei jaksa vääntää turhaan itsestään selvistä asioista.

Mee johonkin muualle, ihan mihin tahansa muualle kuin tuolle lääkärille. Täysin vastuutonta ja välinpitämätöntä toimintaa...

Kieltämättä vähän pahaa teki lukea noita "hoitosuosituksia".

Ei voi aina ymmärtää kaikkea mitä ammatti-ihmiset suustaan päästävät..

Kieltämättä vähän pahaa teki lukea noita "hoitosuosituksia".

Ei voi aina ymmärtää kaikkea mitä ammatti-ihmiset suustaan päästävät..
Kertoo taas ihan riittävästi peruslääkärin ymmärryksen tasosta ja siitä mihin ja missä kannattaa hoidattaa vaivojaan.. Kyl mäkin mielelläni laskuttaisin noista ohjeista! 5 min asiakas sisässä ja sit kiitos kassan kautta, unohtamatta lääkefirman kassan kilahdusta siinä sivussa! Selkäkipu ei kyllä muutuunut miksikään, mutta väliäkös sillä... :jahas:

No joo. Vetäydyn takaisin luolaani grillaamaan lihaa, juuri äsken keksityllä tulella.. :pano:

Tästä viestiketjusta sai ihan hyvin informaatiota, kiitoksia siitä. Eipä ole koskaan joutunut tällaisten vaivojen kanssa painimaan.
Lääkäriähän sitä usein uskoo, mutta eihän nekään ihan kaikkea voi aina tietää, joka usein johtaa tuohon "kassan kilauttelemiseen ja seuraavaa sisään"
taktiikkaan.

Kipu on edelleenkin yhtä sietämätöntä, joten se kertoo jo jotain tästä toimivuudesta.
Onko kenties jotain vinkkejä jollain minkälaiseen hoitoon/erikoishoitoon kannattaisi turvautua?

Pekka3007: -Sellaiseen, jolla ensin saadaan oireet helpotettua ja jatkossa panostetaan siihen, etteivät ne uusiudu. Se, mitä tuo käytännössä kenenkin kohdalla sitten tarkoittaa, ei varmastikkaan selviä näin internaatin kautta. Uskoisin, että rauhallisilla dynaamisilla venytyksillä ja kevyillä neuraalikudoksen mobilisoinneilla sekä erilaisilla rentoutusharjoituksilla pääsee tuossa kivun helpottamisessa alkuun helpoiten, mutta arvailuahan moinen on, kun ei yhtään tiedä edes miten on vaiva alkunsa saanut ja niin päin pois. Myös ruodon/lantion/lonkan toiminta ja liikkuvuus kannattaa tarkastuttaa ammattilaisella, sieltäkin voi helpotusta saada kipuihin jopa heti miten.

"Onko kenties jotain vinkkejä jollain minkälaiseen hoitoon/erikoishoitoon kannattaisi turvautua?"

Terveppä terve!

Olen ollut koko viikon flunssassa ja siksipä pysytellyt kotona josko sitä vaikka parantuis. Nyt alkaa pikkuhiljaa flunssa helpottaa, mutta koko viikon telkkarin/tietokoneen ääressä istumisen vuoksi (luulisin?) alaselkä alkoi eilen huutamaan hoosiannaa ja kipu sieltä säteilee myös jalkoihin, pääasiassa vasempaan reiteen. :( Kipu helpotti eilen illalla kun pääsin pitkäkseni sängylle, mutta se ilmestyi taas kolmen aikaan yöllä. Kävin ottamassa buranan ja se helpottikin sen verran että nukuni ongelmitta aamuun. Tänään tuo on taas vaivannut jopa vähän maatessa. Olen koittanut nyt välttää istumista ja huomannutkin että pieni jaloittelu saa aina kivun hellittämään hetkeksi. Minulla on kerran ollut vastaava tilanne muutama vuosi sitten kun kaverin kanssa painiessa kolautin alaselkäni. Se meni silloin viikossa itsekseen ohi. Onko vakavaa? Syytä käydä lääkärillä? Onko jotain keinoja jotka edesauttaisivat parantumista? Ja mitä tulisi välttää? Ajattelin että pieni kävelylenkki voisi tehdä hyvää, onko näin? Help me! :(

Terve! asiantuntiat auttakaa! puolitoista viik.sitten vihlaisi kyykyssä alaselästä ja löi kamalan krampin, 2krt kirolla olen käyny ja kerran hierojalla. ehkä hieman jo parempi mut nostaminen ei oikein onnistu, nyt kipu suurimmaksi osaksi vasemman pakaran yläpuolella ja vähän alaselässä. pieniä tuntemuksia vasemmassa jalassa mutta jatkuvaa jomotusta ei ole ja yötkin saanu nukkua hyvin. kiropraktikko ei nähny syytä epäillä pullistumaa mut kai nekin erehtyä voi... refleksit kokeili jo eka käynnillä. kauanko tässä vielä odottelis toipumista? taitaa magneettikuvaus olla ainut keino varmistaa asia vai kuinka?

Jani vep: -Jos se kerta parempaan päin on jo menossa, ei mun makuun kannata sen ihmeempiä alkaa hätäileen. Jättää ne treenailut välistä, mitkä kipua provosoi ja tekee niitä mitkä ei. Reilusti vain mukaan erilaisia "pikkunitkutteluita" helpottamaan sitä kramppia ja palauttamaan normaali liike. Liike on lääke, oikeastaan riippumati siitä, mikä siellä selässä vikoo. Toki poikkeuksiakin on, mutta enpä tuon kertoman mukaan vielä sen vakavempia edes miettisi.

Tänks Risumies. koitan voimanostoliikkeitäkin mut pikkukorotuksin ja jätän kesken jos siltä tuntuu. viime viikko meni ihan reisille, veto 190 ja kyykky 150 ei vaan selkä pelittäny yhtään. selkä ei noista kokeilusta enempää suuttunu mut eipä se niistä parantunutkaan. eli kiropraktikkoon olis vielä ainakin uskominen?

Jani vep: -Niin no lähinnä miettisin niin, että mitäs sitten vaikka siellä se pullistumakin on, jossei se tuon enempää vaivaa ja on toipumaan päin? Niitä pullistumiakin kun voi kuvista löytyä useitakin täysin oireettomina ja taas toisin päin, eli pahasti kipuilevia/vikovia selkiä on useita, mistä ei kuvauksista ole mitään löytynyt. Jos kiro on nuo rangan liikkuvuudet, refleksit ym. jo tarkastanut eikä niistä vikaa löytänyt, niin kyllä mä henk. koht. silloin luottaisin ajan ja liikkeen auttavan. Jossei taas auta, niin sitten tarkempaa tutkimusta. Lyhyt aikahan tuo tuollainen puoltoistaviikkoa on mistään "nutkahduksistakaan" toipumiseen.

"eli kiropraktikkoon olis vielä ainakin uskominen?"

Edit. Nuihin voimanosto liikkeisiin... Toki niitäkin voi tehdä, mikäli eivät tosiaan sitten provosoi kipua tehdessä eikä jälkikäteen, mutta etköhän ilmankin pärjää alkuunsa siihen asti, että selkä toimii ja tuntuu normaalilta. Muistaakseni sulla kuiten liikku niissä varsin kohtuulliset raudat jo, joten liekö sen kummempaa hyötyä hinkkailla niitä lelupainoilla. Ennemmin panostaisin nyt reverse hyperssiin ym. liikkeisiin raskaiden kyykkyjen sijaan. Ensin siis selkä kuntoon, sitten lisää rautaa tankoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kunpa oliskin sitä malttia suotu mulle vähän enemmän... mut joo kipu nyt on rajottanu liikettä ettei ns.isoilla ole voinu tehdä. selän pitoja vois kait ottaa selkäpenkissä painot sylissä.

Saatiin selkä kuntoon pari viikkoa sitten fysiossa. Meni pari päivää ja meni taas kipeeksi. Mulla oli taas aika fysioo ni sinä aamuna kävelin hirveessä kivussa kahville, kipu yltyi niin että en pystynyt istumaan ja makuultaanki sattu saatanasti. Soitin fysioterapeutilleni ja hän käski mennä päivystykseen sekä antoi ohjeet kivun lievittämiseen. Kipu hellitti sen verran että pystyin jotakuinki kävelee. Lääkärissä jalka ei taipunu makuultaan ku 45 astetta käymättä kipeää. Sain viikon saikkua ja nyt on menny yli viikko. Epäilen ite iskiasta ku tuntuu lanteesta/perseestä asti pohkeeseen, enkä pysty kävelee vieläkään normaalisti eikä jalka taivu sen enempää. Lääkkeet ei kunnolla tehoa. Ajattelin kattoa nyt ainaki maanantaihin asti ennen kuin soitan päivystykseen ku ois huomena enää vaan töitä. Vai kannattaako kattoa rauhassa mille tämä alkaa? Luin että menee monta viikkoa paranemisessa, mutta fysioterapeutti "pelotteli" hermovaurioilla ja pahimmassa tapauksessa halvaantumisella. Hän epäili pahempaa ku iskias. Kuuluuko iskiakseen tämmönen "ontuminen"? Mitä kannattaa tehä?

Minulla ei ilmeisesti ole mitään varsinaisia iskiasoireita, mutta laitetaan nyt tähän ketjuun kun hiukan samanlainen takareisivaiva on.

Takareisi ALKAA "jomottaa" istuessa. Kipu on vain takareiden ulommalla puoliskolla. Alaselässä ei ole ollut missään vaiheessa minkäänlaisia kipuja tai ongelmia. Liikkuessa ei tunnu kipuja, mutta kovan jalkatreenin jälkeen tuo jomotus tuntuu istuessa ehkä hiukan enemmän. Voisiko kyseessä olla se piriformiksen läpi menevä hermo? Olen viime aikoina treenannut salilla varsin aktiivisesti ja voimatasot on parantuneet ja kai vähän lihaksiakin tullut lisää. Voiko tuo aiheuttaa ongelmia piriformiksen läpi menevään hermoon? Vai onko jotain muita mahdollisia syitä oireille?

Ja oleellisin kysymys on, että mitä tuolle pitäisi tehdä?

Piti oikein youtubesta etsiä ohjeet piriformiksen venyttelemiseen ja se tuntui kyllä auttavan välittömästi. Katselin lihaskarttaa vähän tarkemmin ja paikantaisin tuon jomotuksen aika lailla pelkästään biceps femoriksen pitkään päähän. Jostain sciatic hermon kuvasta katselin, että siitä lähtee haaroja jo piriformiksen kohdalla tai yläpuolella. Voiko biceps femoriksen haara haarautua jo piriformiksen korkeudella? Tuo selittäisi varsin hyvin tuon jomotuksen paikallisuuden. Vai olenko nyt ihan hakoteillä tässä mutuilussa?

Joka tapauksessa venyttely tuntui auttavan varsin hyvin ja nyt ei pariin päivään ole enää tuntunut mitään. :)

Mä tuppaan tähän ketjuun joukon jatkoksi. N. viikko sitten treenin jälkeisenä yönä iski viiltävä kipu alaselkään (ilm. huono nukkuma-asento) ja töiden jälkeen iltapäivällä menin sitten urheiluhierojalle. Tämä oli virhe. Seuraavana yönä aivan tajuton kipu takareidessä, pakarassa ja sääressä. Jouduin kirjaimellisesti konttaamaan lääkäriin, joka löi kipulääkettä ja lihasrelaksanttia heti piikillä. Lisäksi sain Burana800-, Panacod- ja Sirdaludreseptit. 2 päivää kipu oli helvetillinen, sitten alkoi hellittään. Tällä hetkellä jalka tuntuu puutuneelta ja säären etuosa+varpaat ovat tunnottomat. En ota enää kuin yöksi tuon Panacodin, herään tosin useamman kerran yössä kipuun, vain yhdessä asennossa voi nukkua kivutta. Kipu siis aaltoilee lähinnä pakaran ulkosyrjässä ja säären etuosassa, mutta huomattavasti hillitympänä kuin parina ekana päivänä.
Kysymys on miten tästä eteenpäin? Olen putkirullaillut pari kertaa päivässä, se auttaa hetkellisesti, lisäksi venyttelen pakaraa, reisiä ja pohkeita. Voinko jo treenata? Kuinka kovaa? Vai pitäiskö hakea vielä lisää saikkua, töissä seison paljon tai olen staattisissa asennoissa, jolloin jalka puutuu.

Mä tuppaan tähän ketjuun joukon jatkoksi. N. viikko sitten treenin jälkeisenä yönä iski viiltävä kipu alaselkään (ilm. huono nukkuma-asento) ja töiden jälkeen iltapäivällä menin sitten urheiluhierojalle. Tämä oli virhe. Seuraavana yönä aivan tajuton kipu takareidessä, pakarassa ja sääressä. Jouduin kirjaimellisesti konttaamaan lääkäriin, joka löi kipulääkettä ja lihasrelaksanttia heti piikillä. Lisäksi sain Burana800-, Panacod- ja Sirdaludreseptit. 2 päivää kipu oli helvetillinen, sitten alkoi hellittään. Tällä hetkellä jalka tuntuu puutuneelta ja säären etuosa+varpaat ovat tunnottomat. En ota enää kuin yöksi tuon Panacodin, herään tosin useamman kerran yössä kipuun, vain yhdessä asennossa voi nukkua kivutta. Kipu siis aaltoilee lähinnä pakaran ulkosyrjässä ja säären etuosassa, mutta huomattavasti hillitympänä kuin parina ekana päivänä.
Kysymys on miten tästä eteenpäin? Olen putkirullaillut pari kertaa päivässä, se auttaa hetkellisesti, lisäksi venyttelen pakaraa, reisiä ja pohkeita. Voinko jo treenata? Kuinka kovaa? Vai pitäiskö hakea vielä lisää saikkua, töissä seison paljon tai olen staattisissa asennoissa, jolloin jalka puutuu.
Suosittelen käyntiä jonkun osaavan fysiatrin tai ortopedin pakeilla, joka sitten kirjottaa lähetettä fysioterapeutille ja/tai magneettikuviin. Oireet viittaa aika paljon välilevynpullistumaan tai johonki SI-nivelen virheasentoon. Toi on pelkästään hyvä asia jos oot seisoma työssä jos vaan pääset päivän aikana kuitenkin jonkun verran kävelemään edes lyhyitä matkoja, istuminen on pahinta varsinkin tossa akuutti vaiheessa. Mutta omat vinkit nyt yleisesti ottaen on että vältä istumista, syö särkyläkkeitä, venyttele takareisiä ja persettä, käy kävelylenkeillä ja pysy nyt hetken aikaa pois salilta mieluiten kokonaan.

Mä tuppaan tähän ketjuun joukon jatkoksi. N. viikko sitten treenin jälkeisenä yönä iski viiltävä kipu alaselkään (ilm. huono nukkuma-asento) ja töiden jälkeen iltapäivällä menin sitten urheiluhierojalle. Tämä oli virhe. [---]

Otan osaa, tein tuon saman virheen vuosi sitten. Muljahti selkä pikkuisen aamulla kahvakuulatreenissä ja olin tyytyväinen, että iltapäiväksi oli varattu hieroja. Lähdin sitten sieltä hierojan pöydältä kaksinkerroin pois, kun se oikein murjoi mun pakaraa. Magneetissakin kävin ja välilevyhän sieltä oli pullahtanut (jälleen kerran) hieman. Kaksi kuukautta meni täsmälleen siinä toipuessa niin, että pystyi kävelemään niin, ettei jalkaa särkenyt lainkaan.

Nyt kun viikko sitten taas selkä hieman hermostui, aloin heti venytellä tässä asennossa: http://bit.ly/X557OQ . Pari minuuttia joka ilta ja nyt olen ihan oireeton. Mun "olipa kerran elämä" -mielikuvituksessani kävi niin, että välilevy taas hieman pullahti, ja tuossa asennossa se työntyi takaisin paikoilleen :rolleyes:

Nyt on pakko kysyä joltain neuvoa ja vinkkejä omaan tilanteeseen. En tiedä onko vaivani iskias, mutta jotkut oireet kuulostavat tutuilta. Viime kesänä alaselkäni kipeytyi
muuttoja tehdessä. Aluksi selkä ei vaivannut juuri ollenkaan se vain tuntui hieman jäykältä. Syksyllä kuitenkin
jalkaan alkoi tulla puutumisoireita, esim pitkän istumisen jälkeen. Suurin ongelma oli silloin jo pakaran ja alaselän
välisen kohdan kipu. Selällään makuulta jalka ei pahimmillaan noussut kuin ehkä kymmenen senttiä. Syksyllä menin lääkärin,
kuulemma vain hieman huono liikkuuvuus, ei mitään vakavaa. Seuraavaksi lähetteellä fysiolle. Muutama kuukausi fysiota, puutumisoireet
saatiin pois tekemällä vatsallaan makuulta taakse taivutusta. Tästä seurasi selän kovempi kipeytyminen, mutta fysion mukaan se kuuluu
asiaan. Lopulta mitään merkittävää parannusta ei saatu tapahtumaan, joten lääkärille uudestaan. Lannerangan röntgenissä ei näkynyt mitään,
lääkärin mielestä hyvä asia, saadaa suljettua pois mm. välilevyn pullistumaa ja muuta. Itse olin täysin eri mieltä, koska mitään tietoa en
vieläkään saanut mikä selässä/pakaroissa voisi olla. Nyt odotan aikaa fysiatrille todennäköisesti heinäkuussa pääsee. Tämän hetkinen tilanne:
Tuo alaselän ja pakaran väli on ollut mielettömän kipeä, tilanne on mennyt viime kuukauden aikana niin pahaksi, että lyhyetkin kävelymatkat saattavat
aiheuttaa hirveän tunteen tuohon. Myös kun tuolilta nousee istumaan on kipu tuossa kohdassa suunnaton. Takareidet ovat todella kireät ja olen koittanut
niitä venytellä, mutta ei tunnu auttavan. Jaloissa tuntuu myös ajoittaista muuta kipuilua, hermosärkyä ehkä? Kipulääkkeitä en ole joutunut vielä syömään, mutta nyt on ilmeisesti pakko aloittaa, koska kivut alkavat olla jo liikaa. Henkisesti tämä on jo todella raskasta, eikä urheilusta meinaa tulla mitään. Kävelylenkkejä koitan tehdä. Olen miettiny yksityiselle menoa, mutta
rahaa ei viitsisi käyttää, koska en tiedä osaavatko he sanoa mitään muuta/uutta kun edelliset lääkärit. En myöskään oikeen tiedä minkälaiselle ammattilaiselle minun kannattaisia edes hakeutua.
Toivoisin hieman vinkkejä ja kokemuksia ihmisiltä, joilla on ollut saman tyylisiä ongelmia. Foamrollin ja tennispallon avulla pakaroiden avaamista olen miettinyt, mutta en ole viela hankkinut.
Olen pahoillani mahdollisita kirjoitusvirheistä. Kiitos mahdollista vastauksista.

Kiitos vastanneille. Välilevyhän siellä oli pullistunut. Kyselisin hieman jatkosta, eli osaako täällä kukaan sanoa koska mä uskaltaisin mennä treenailemaan? Lääkäri ei ole kommentoinut mitenkään tuota asiaa. 3 viikkoa olen kohta ollut saikulla ja treenaamatta. Vasen jalka on vielä vähän puutunut, yöllä särkeekin, mutta nyt on lihasvoima alkanut palautumaan (se oli aika lailla kokonaan kadoksissa hetken). Odotanko, ettei ole enää mitään oireita, vai voiko jo mennä vähän kokeilemaan? Onko jotain liikkeitä, joita tulisi välttää täysin? En tietenkään mene sjmv:a täysillä tekemään, mutta voiko kokeilla vaikka pelkällä tangolla?

Back
Ylös Bottom