irtisanomisaika?

Liittynyt
23.8.2004
Viestejä
1 379
juu, eli meikäläisen ongelma on tällainen: on määräaikainen työsuhde, joka loppuu tuossa elokuun lopussa. työsopimuksessa lukee että irtisanomisaika "lain mukaan". katsoin TEK:in (olen DI) ja finlexin sivuilta että mikä se lain mukaan olisi, mutta en löytänyt työlaista mitään tietoa irtisanomisajasta. olisi hyvä tietää tuo asia kun olen menossa työhaastatteluun yhteen toiseen paikkaan. neuvoja otetaan vastaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä kuinka luotettava lähde on, mutta täällä sanotaan että määräaikainen työsuhde ei pääsääntöisesti ole irtisanottavissa kummankaan osapuolen taholta. Ja mitä tuo pääsääntöisesti sitten tarkoittaa, siitä en tiedä.
 
Siis käytännössähän määräaikainen sopimus on sitä mitä se sanoo. Eli olet sopinut olevasi tietyn ajan töissä. Joudut keskustelemaan pomosi kanssa siitä, voiko sopimuksen purkaa. Tai sitten taivuttelet tulevan pomosi maksamaan sopimussakot jos ne paukahtavat päälle. Ja tällainenhan näyttää sitten todella hyvältä CV:ssä ;)
 
Ja mitä tuo pääsääntöisesti sitten tarkoittaa, siitä en tiedä.

Pääsääntöisesti tarkoittanee tuossa kohdassa lomauttamista, jonka voisi tehdä toistaiseksi töissä olevalle. Sekä myös jos liiketoiminta loppuu on pidempi määräaikainen mahdollista purkaa. Samoin yli 5v kestoinen määräaikainen 5v työsuhteen jälkeen.

Muutoin määräaikainen on kahden osapuolen sitova sopimus, johon on tehty määräaika. Ei sitä voi yksipuolisesti irtisanoa, tai jos TA niin haluaa tehdä, maksakoot jäljellä olevat palkat pois. Sopimus sitoo myös työntekijää haittasanktioiden uhalla.

Työsopimuksen purku on myös mahdollista, purkuun perusteisten syiden takia (alkoholi, luvaton poissaolo jne), mutta tässä tuskin siitä on kyse.

Lisää dataa löytyy vippautumalla ja Tatu kertonee enemmän.
 
Eikös tossa sanktiomaksuissa työntekijälle tarvitse osoittaa, että siitä työsuhteen ennenaikaisesta katkeamisesta on sitten ihan oikeasti merkittävää taloudellista haittaa ja että siihen ei uutta pätevää kaveria olisi saatavilla? Eli ei sitä ihan vain sopimuksen luonteen vuoksi sakkoja kaiketi saa?

Ja jos nyt ei mistään rakettitieteestä ole kyse, niin yleensä nuo selviää kun ottaa ja keskustelee työnantajan kanssa asiasta. Tuskin kovin moni minkään sopimuspykälän vuoksi pitää työntekijästä kiinni jos se soppari kuitenkin on tarkoitus päättää siihen määräaikaan, eli että ei jatketa tai vakinaisteta. On meillä ainakin porukkaa lähteny kesken määräaikasen, aina ovat sopuun päässeet asiasta. Tota kannattaisi mielestäni ensin kokeilla.
 
juu, eli meikäläisen ongelma on tällainen: on määräaikainen työsuhde, joka loppuu tuossa elokuun lopussa. työsopimuksessa lukee että irtisanomisaika "lain mukaan". katsoin TEK:in (olen DI) ja finlexin sivuilta että mikä se lain mukaan olisi, mutta en löytänyt työlaista mitään tietoa irtisanomisajasta. olisi hyvä tietää tuo asia kun olen menossa työhaastatteluun yhteen toiseen paikkaan. neuvoja otetaan vastaan.


Määräaikainen on määräaikainen, sitä ei voi irtisanoa. Eli työt loppuu, tässä tapauksessa elokuun lopussa. Kaikesta voi kuitenkin neuvotella, jos esim itse haluut lähtä aikaisemmin, työnantaja ei voi irtisanoa.
 
Minulla onnistui ilman suurempia kitkoja määräaikaisen työsuhteen purku paria kuukautta ennen umpeutumista. Kerroin vain reilusti mikä on homman nimi ja sain lähteä kolmessa viikossa - siitäkin huolimatta, että kosiskelivat minua jäämään huomattavalla palkankorotuksella ja vakinaistamisella.
Eli ihan korvattavissa olevaksi DI:ksi minäkin paljastuin :)
 
Eli ihan korvattavissa olevaksi DI:ksi minäkin paljastuin :)

Tuon korvattavuuden voi testata muutoinkin, kuin työpaikkaa vaihtamalla.
Pistää vaikka sormen vettä täynnä olevaan ämpäriin ja vetäisee sormen pois, jos siihen jää sormen jäljiltä reikä olet suhteellisen korvaamaton tyyppi :D
 
Jos nyt olet menossa työhaastatteluun, niin aika suurella todennäköisyydellä uudet hommasi alkaisi elo-syyskuussa. Heinäkuussa on koko suomi lomalla ja elokuussa vasta odotellaan töiden alkamista.
 
Määräaikainen on määräaikainen, sitä ei voi irtisanoa. Eli työt loppuu, tässä tapauksessa elokuun lopussa. Kaikesta voi kuitenkin neuvotella, jos esim itse haluut lähtä aikaisemmin, työnantaja ei voi irtisanoa.
Voihan sitä neuvotella, mutta jos työnantaja ei halua päästää, ei työntekijäkään voi tuosta irtisanoutua.
 
Voihan sitä neuvotella, mutta jos työnantaja ei halua päästää, ei työntekijäkään voi tuosta irtisanoutua.

Ei voi ei. Mutta näin päin helpompi kiertää sopimusta. Jos työnanataja irtisanoo määräaikaisen niin 90 % varmasti oikeudessa tavataan. Mutta jos työntekijä ei vain tule töihin niin tuskin näitä asioita oikeudessa tapellaan, vaikka laki kyllä mahdollistaakin vahingonkorvausvelvollisuuden.
 
Voihan sitä neuvotella, mutta jos työnantaja ei halua päästää, ei työntekijäkään voi tuosta irtisanoutua.

No jos se työnantja ilman mitään oikeasti pätevää syytä ei suostu purkamaan tota määräaikaista sopparia, niin sille voi kahdenkesken ilmaista että ei paljon tartte olettaa että enää työntekoon panostaa. Eli ei tuo kenenkään etu ole alkaa periaatteen vuoksi tollasesta tappelemaan.

Veikkaanpa että yli 90% tapauksista saa hoidettua siististi neuvottelemalla.
 
Tää nyt ei oikeastaan liity tähän asiaan, mutten kehdannut uutta threadiakaan avata...

Eli, kävin työhaastattelussa ja tuli lupauduttua töihin siten että työt alkaisi heinäkuussa. Vaihdettiin siinä yhteystiedot jne. Ei tehty kirjallista sopimusta, vain suullinen sopimus. Mutta nyt jälkikäteen mietityttää jaksaisko sitä hommaa sitten tehdäkkään. Eli, onko suullinen sopimus sitova? Vai voiko sen perua tosta vaan sanomalla että en tulekkaan?
 
Eli, kävin työhaastattelussa ja tuli lupauduttua töihin siten että työt alkaisi heinäkuussa. Vaihdettiin siinä yhteystiedot jne. Ei tehty kirjallista sopimusta, vain suullinen sopimus. Mutta nyt jälkikäteen mietityttää jaksaisko sitä hommaa sitten tehdäkkään. Eli, onko suullinen sopimus sitova? Vai voiko sen perua tosta vaan sanomalla että en tulekkaan?
Voit perua sen tuosta vain. Yksikään edes puolikkaalla aivosolulla varustettu työnantaja ei ala käyttämään aikaansa riitelyyn tuollaisesta asiasta.

Kokonaan toinen asia on, että miehet pitävät lupauksensa.
 
Tää nyt ei oikeastaan liity tähän asiaan, mutten kehdannut uutta threadiakaan avata...

Eli, kävin työhaastattelussa ja tuli lupauduttua töihin siten että työt alkaisi heinäkuussa. Vaihdettiin siinä yhteystiedot jne. Ei tehty kirjallista sopimusta, vain suullinen sopimus. Mutta nyt jälkikäteen mietityttää jaksaisko sitä hommaa sitten tehdäkkään. Eli, onko suullinen sopimus sitova? Vai voiko sen perua tosta vaan sanomalla että en tulekkaan?

Voit purkaa sopimuksen, koska yleensä uusissa työsopimuksissa on koeaika jolloin kumpikin osapuoli voi yhden päivän varoitusajalla purkaa työsopimuksen.
 
Aihetta sivuten:

Minulla on määräaikainen työsopimus ensi vuoden alkuun asti. Työnantaja kertoi sopimusta tehdessä, että ensimmäiset 4kk on "koeaikaa", jolloin sekä työantaja voi antaa potkut tai työntekijä erota ILMAN mainittavaa syytä. Syy pitää tietenkin olla, mutta sitä ei tarvitse sanoa jos ei halua.

Miten tällaisissa tapauksissa? JOS nyt satun jostain syystä pääsemään opiskelemaan (sopimusta tehdessä en aikonut hakea), niin voin vain ilmoittaa lähteväni..? Ja tämän ketjun luettuani, ilmeisesti tämän "koeajan" jälkeen tuota sopimusta ei voi purkaa (periaatteessa).

Edit. No näinpähän se sitten ehtikin tulla yläpuolelle samalla kun käytin 7minuuttia kirjoittamiseen..

Edit2. Tuleeko tuollaisesta lähtemisestä merkintää papereihin/kannattaako sitten kysellä työtodistusta?
 
Ei siihen työtodistukseen tule muuta, kuin ne oleelliset tiedot tms. Itse irtisanouduin eräästä duunipaikasta vähän saman tyyppisessä tilanteessa ja työtodistuksessa vain luki (muiden tietojen lisäksi)jotain "työsopimus päätettiin xx:n pyynnöstä hänen aloitettua opiskelut" :)
 
Ei siihen työtodistukseen tule muuta, kuin ne oleelliset tiedot tms. Itse irtisanouduin eräästä duunipaikasta vähän saman tyyppisessä tilanteessa ja työtodistuksessa vain luki (muiden tietojen lisäksi)jotain "työsopimus päätettiin xx:n pyynnöstä hänen aloitettua opiskelut" :)

Loistavaa, kiitos. Nyt sitten rauhassa (ja vitut) kokeeseen tiistaina!
 
Back
Ylös Bottom