Leuat poistu 2011. Mun ymmärtääkseni sillä haluttiin kaunistella tilastoja, kun tosiaan monella ne jäi sinne hylättyyn eli olisko se sit ollu 0-5 toistoa tai jotain.
Oot alottelija, ni kehityt tosi nopeesti nyt alkuun. Puntilla perusvoimaa ja iisejä sarjoja eli 1-2 toistoa varaa. Intissä tarvittava voima menee varmaan kestovoiman (30-90s kestoiset suoritukset suhteellisen matalalla intensiteetillä esim. kehonpaino) puolelle. Maksimivoimareservi ja anaerobinen kondis luo pohjia tolle ominaisuudelle eli puntillekin on paikkansa. Mavet ja kyykyt ei suoraan siirry mihinkään marssikestävyyteen, mutta luo pohjia sille. Hiihtäjätki tekee punttia, vaikkei heti uskois. Tollanen yksjakonen kolme kertaa viikkoon tai vaikka 1+2-jakoinen (1. koko kroppa, 2. yläkroppa 3. alakroppa) toiminee mainiosti.
Kestävyyspuolella paino peruskuntoharjoittelussa unohtamatta vauhtikestävyys- ja miksei maksimikestävyyttäkin joskus. Nää ei oo mun juttu, ni sisällöistä en oikeen mitään osaa sanoo. Intissä nyt kuitenkin suurin osa tekemisestä on sellasta pitkäkestosta jyystöä. Hyökkäysharjoituksissa toki sykkeet käy korkeella, mut ne on verrattain lyhyitä vetoja ja nykyisillä resursseilla niitä lienee aika vähän ylipäätään.
Lihasta ei oo tulossa intin aikana, mut ei se tarkota, etteikö vois silti kehittyä. Mä olin aikanaan ryhmänjohtajana ja joka neljäs viikko oli varuskuntavartiointia eli käytännössä sain nukkua ja olla ihan miten halusin, kuhan homma pyöri ja ukot teki hommansa. Koulutukset oli raskaita ja palautuminen vähän niin ja näin välillä, mut aina ton vartioviikon pysty reenaa kovaa ja kyllä siellä jotain pientä kehitystäkin tais tulla. Olin vuoden palvelusajasta joka toisen viikonlopun kiinni ja ne viikonloput oli usein iisejä (leireja lukuun ottamatta) ja sillon pysty nukkuu ja reenaa kovempaa.
Paljolti koulutushaarasta kiinni, mitä vapaa-ajalla kannattaa tehä. Kuljettajalle armeija voi olla hyväkin treenileiri. Lepoajat on tehtävän takia "pitkät" (olisko 6h unta?) ja tehtävä itsessään fyysisesti kevyt. Jos hommat menee hyvin, ni intin jälkeen taskussa on E-kortti ja pakaroissa muutama kilo rasvatonta massaa lisää.
Hyviä reenejä ja ennen kaikkea aamuja!