Inttiasiaa!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slow
  • Aloitettu Aloitettu
Puhuin siis edelleenkin yhtymäkohdista nykyisen business-maailman ja intin johtamisen välillä.

Toki teoriapuoli intissä voi olla ihan vastaavaa, mutta käytännön toteutus johtajuudessa on sitten täysin erilaista - tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että armeija on täysin erilainen instituutio kuin nykyajan yritykset.

Eli kyse ei ollut mistään sellaisesta mihin sinä vastasit. Tässä threadissa kun sanottiin, että kasvava trendi olisi intin johtajakoulutuksen arvostus business-maailmassa niin kaipaan tälle jotain käytännön perusteita, sillä business-maailmassa johtaminen ja ylipäätänsä myös organisointimallit ovat ottaneet viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana täysin eri suunnan kuin intissä (jossa on mm. helvetisti byrokratiaa, järkkymätön tiukka hierarkia, tiukasti byrokraattinen komentoketju jne) ja tämä kehitys em. "intin" ominaisuuksista pois päin on pääpiirteissään nähty suuntana kohti parempaa ja se on edelleen korostunut voimakkaasti viime vuosien aikana.

Joten miten intin johtajakoulutusta oltaisiin yhtäkkiä alettu arvostamaan enemmän?

Puhuttiin että intissä on "käskyttämisjohtamista", jota se ei ollenkaan ole, tai ollut ainakaan mulle kun puhutaan oman saapumiserän johtajista. Vanhemman saapumiserän johtajat taas tuon tyylisiä enemmän oli, mutta ei kaikki.

Tuohon siis kommentoin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Puhuin siis edelleenkin yhtymäkohdista nykyisen business-maailman ja intin johtamisen välillä.

Toki teoriapuoli intissä voi olla ihan vastaavaa, mutta käytännön toteutus johtajuudessa on sitten täysin erilaista - tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että armeija on täysin erilainen instituutio kuin nykyajan yritykset.

Eli kyse ei ollut mistään sellaisesta mihin sinä vastasit. Tässä threadissa kun sanottiin, että kasvava trendi olisi intin johtajakoulutuksen arvostus business-maailmassa niin kaipaan tälle jotain käytännön perusteita, sillä business-maailmassa johtaminen ja ylipäätänsä myös organisointimallit ovat ottaneet viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana täysin eri suunnan kuin intissä (jossa on mm. helvetisti byrokratiaa, järkkymätön tiukka hierarkia, tiukasti byrokraattinen komentoketju jne) ja tämä kehitys em. "intin" ominaisuuksista pois päin on pääpiirteissään nähty suuntana kohti parempaa ja se on edelleen korostunut voimakkaasti viime vuosien aikana.

Joten miten intin johtajakoulutusta oltaisiin yhtäkkiä alettu arvostamaan enemmän?
Organisaatiomallit nykyisessä business-maailmassa ovat hyvinkin erilaisia ja ala- sekä yrityksen kokoon perustuvia ratkaisuita. Ei voi yleistää että kaikki yritykset olisivat siirtymässä kohti tiettyä toimintamallia, sillä useat yrityset ovat palaamassa perinteiseen hierarkiseen johtamismalliin.

Ja jos haluttaisiin hakea yhtäläisyyksiä business-maailman sekä intin johtamistavan väliltä löytyy niitä helposti jos vähän "hakee".
Nykyinen projekti tyyppinen lähestymistapa yrityksissä jossa projektipäällikkö saa toimeksiannon ja ryhmä toimii yksittäisenä tiiminä jonka tarkoitus on löytää ratkaisu. Eikö tuo ole melko pitkälti periaate jolla yksittäinen jääkäriryhmä toimii osana joukkuetta tai komppaniaa?

Tuohon että onko johtajakoulutuksen arvostaminen kasvamassa vai ei, en uskalla sanoa mitään, sillä ei ole mitään hajua miten johtajakoulutusta arvostettiin ennen kuin puolustusvoimat muuttivat johtajakoulutuksensa nykyiseen malliin. Mutta voin melkein väittää että ei siitä haittaakaan ole että on päässyt johtamaan/käskyttämään tai yleensäkkään saamaan enemmän vastuuta kuin roskien viemisen ennenkuin siirtyy työelämään.

meinasin kirhoittaa oman tekstin mutta ei näköjään tarvitse...komppaan funkyä

Ja voisin vielä painottaa hierarkinen kulttuuri ei yritysmaailmassa todellakaan ole kuollut/kuolemassa. "Nykyaikaisesta" vapaasta projektityyppisestä organisaatiosta ja ihmisläheisestä johtamistavasta tulevat todennäköisimmin nauttimaan korkeammin koulutetut työntekijät jotka työskentelevät esimerkiksi tuotekehityksen saralla. Markkinataloudessa kun hintoja lähdetään polkemaan alas että saadaan jotain myytyä aasialaisten halpatuotteiden kanssa kilpaillessa siirrytään nimenomaan hierarkiseen organisaatiorakenteeseen. Teollisuudessa duunarilla on oma posti jonka hän hoitaa. Palvelualoilla ollaan jossain paikoissa menossa tuohon suuntaan, vrt. esim. erään ulkomaalaisen kauppaketjun rajatonta arvostusta ja luottamusta työntekijöitään kohtaan.

Off-topicille taisi mennä hieman, pahoittelen
Mutta väitän että kovinkaan moni 20v vuotias ei ole suunnitellut 180 henkilön päivän mittaista koulutustapahtumaa eikä ylipäätään saanut kokeilla jhtajan vastuuta. Perusalikin vastuuta ei voi verrata yritysjohdon vastuuseen, mutta huomattavasti enemmän se on kuin perus jäksterin vastuu jokatapauksessa.

huh, tulipas sekavaa :D

Oon kuullut kans vähän ristiriitaisia väitteitä siitä arvostetaanko intin johtajakoulutusta yritysmaailmassa. Fiksulla tyypille intti on rasite, josta ei oo juurikaan mitään otettavissa irti. Tai näin oon fiksuimpien kavereideni puheista ymmärtäny. Ainut plussa kokelaana on se, että joutuu ottamaan vastuuta asioista, jotka ei kiinnosta paljo paskaakaan, mutta siihen ne jääkin. Kyllähän se ny on fakta, että näyttäähän se reservin vänrikki papereissa paremmalta kuin perusjääkäri. Kyllä tuolla varmasti on tasaisten hakijoiden kesken suuri merkitys ja nimenomaan silloin, jos molemmat on juuri siirtymässä työuralle. Siihen en sitten usko paskankaan vertaa, että jollain intillä on mitään merkitystä enää myöhemmällä työuralla. Eiköhän näytöt aiemmilla työpaikoilla kerro sitten oleellisimman.

Itse voisin omalta kohdaltani sanoa, ettei ole ollut mitään hyötyä paperilla RUK:sta. Tietenkin siinä mielessä, että on oppinut taitoja, joita voi soveltaa työelämässä. Mutta itse työnhaussa ketään ei ole kiinnostanut. No, en ole kyllä ikänä hakenut työpaikkaan, jossa putkifirman TJ:na on militaristi Antero. Se voisi olla eri tilanne.

Edit: ^^ Miksi se fiksuille tyypille olisi rasite?

Miksi se fiksuille tyypille olisi rasite?

No eihän siellä armeijas paljo mitään aivoja stimuloivaa tapahdu:) En sitten tiedä täysin millasta kokelailla on ollu ku en ehtiny sinne saakka:( mutta ei siellä ny kovin paljo kuulemma joudu kavereidenkaan mukaan mitään vaikeeta miettimään. Ja vapaa-ajallahan hajoaa sitte kämppäkavereiden alapääjuttuihin... En muista ainakaan käyneeni parin kuukauden aikana montaakaan järjellistä keskustelua. Aika aivot narikassa touhua. Tulenjohto-aukissa sai ny vähä edes numeroita käsitellä, mutta siihen se sitten jäikin. Olin aivokuollut, kun n.3kk:n jälkeen tuli vapautus ja piti yrittää sopeutua arkeen. En tiedä itkinkö enemmän fyysistä terveyttäni vai sitä että kolmessa kuukaudessa aivokapasiteetti täysin nollis.

Itellä tuli tieto aukkiin lähdöstä n. puolt tuntia sitten.Spol aukkiin meen ja olen Lappeenrannan ylpeä rakuuna.Meitä on suomessa kaikista vähiten.Rakuunaeskadroona ASEEEEEEEEEEEEENTOOO !!!Ylpee oon.Tosi hyvä mesta.Kuulemma suomen kovin kuri ja rankin b-kausi syystä, että käydään se kuuten viikkoon.

Tsemiä kaikille.

PS.olin vempassa 34 päivää 45:stä .Särmä mikä särmä

No eihän siellä armeijas paljo mitään aivoja stimuloivaa tapahdu:) En sitten tiedä täysin millasta kokelailla on ollu ku en ehtiny sinne saakka:( mutta ei siellä ny kovin paljo kuulemma joudu kavereidenkaan mukaan mitään vaikeeta miettimään. Ja vapaa-ajallahan hajoaa sitte kämppäkavereiden alapääjuttuihin... En muista ainakaan käyneeni parin kuukauden aikana montaakaan järjellistä keskustelua. Aika aivot narikassa touhua. Tulenjohto-aukissa sai ny vähä edes numeroita käsitellä, mutta siihen se sitten jäikin. Olin aivokuollut, kun n.3kk:n jälkeen tuli vapautus ja piti yrittää sopeutua arkeen. En tiedä itkinkö enemmän fyysistä terveyttäni vai sitä että kolmessa kuukaudessa aivokapasiteetti täysin nollis.

Jaa, kyllä mä PST:ssä sain aika paljonkin aivoja stimuloitua, kun sitä vastuutakin tuli aika huolella. Kenties en sitten ollut niitä fiksuja :)

Jaa, kyllä mä PST:ssä sain aika paljonkin aivoja stimuloitua, kun sitä vastuutakin tuli aika huolella. Kenties en sitten ollut niitä fiksuja :)

:lol2: Joo no mistäpä näistä tietää... Voihan olla, että rukki olis muuttanu munkin kuvaa, mutta epäilen kaverien kertoman mukaan. Ja onhan eri varuskunnis sitä paitsi aika suuresti eroavat vaatimukset ja saman varuskunnan linjoilla on kans aikamoiset erot.

Meni ennen inttiä nivelsiteet nilkasta ja justku se tuli kondikseen ni iski mahatauti.Nilkka oli niin veemäinen että ajattelin että E:n tai B:n papereita ehottaisivat kohta,mutta onneks ei.aika tyytyväinen valintaani.

Niinhän se nykyään on. Mutta silloin kun minä olin armeijassa niin meidän komppania oli kyllä suomen kovin joka suhteessa...
:jahas:

Suositut

Back
Ylös Bottom