Inttiasiaa!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slow
  • Aloitettu Aloitettu
Koitin tossa haulla ettiä oikeata topikkia aiheesta mut eipä löytyny, joten ajattelin ite pistää tälläsen sit pystyyn. Ois kiva kuulla vähä fiiliksiä sellasilta jotka on jo ehtiny intin alta pois hoitaa. Ite oon upinniemeen lähössä tammikuussa, alikersantiks ois tavote päästä. Onko kellään kokemuksia upinniemestä ja et kuinka "helposti" aukkiin tai rukkiin on mahdollisuus päästä? Oon kuullu monilta et sinne on tosi vaikee päästä, ja toiset taas sanoo et sinne voidaan jopa "pakottaa" ? Mut ois kiva jos noihin kysymyksiin sais vastauksia, ja myös teijän omia kokemuksia. aamut senkun lähenee! :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itte kotiuduin tossa heinäkuun alussa, saapumiserää 2/07 siis ja Upinniemestä 4J / 1K kautta ensin Pansioon SPOL-AUK ja sieltä sitten Haminaan SPOL-RUK. Nyt sitten ilosesti alilutina reservissä :D

Enemmän oon noita pakottamistapauksia nähny, kuin että ei olis AUK.kiin päässy.

Riippuen siten aselajista ja omista lähtökohdistas ni RUKkiin voi olla hiukan hankalampi päästä. Ainakin jos Suomenlinnaan aattelit päästä laivapuolelta. Mut eipä sekään mikään niin vaikeeta homma oo, pistät hiukan pökköä pesään ja osotat halukkuutes ni kokelashan susta leivotaan.

Eipä muuta ku tsemppiä sinnepäin, ja toivotaan että kuntopuoli on kans kondiksessa, helpottaa nimittäin intin käyntiä :)

Pääsin heinäkuussa pois b-miehenä upinniemestä, ei kiinnostanu. Kyllä sinne aukkiin pääsee jos haluu, teet vaan kaikki vapaaehtoset jutut alokasaikana ja oot muutenkin positiivisella asenteella jos pystyt.

Kerroppa vaan huvikses minkä ihmeen takia oot menossa aukkiin tai rukkiin? Johtajakoulutus joo, mut se on kyllä niin naurettavaa tuolla ainakin että se ei ole mikään oikea syy :D Jätkät tekee kaikkee paskaa mitä edelliset alijohtajat on kokenu ja sama homma toistuu joka vuosi.

Suosittelen hakee viestimieheks tai ptr-kuljettajaks jos oot hyväkuntonen ja saat hyvät pisteet, pääset pois 6kk.

JT`; Oltiin sit varmaan samas komppaniassa loppuaika jos olit spolle kokelas :)

Kerroppa vaan huvikses minkä ihmeen takia oot menossa aukkiin tai rukkiin? Johtajakoulutus joo, mut se on kyllä niin naurettavaa tuolla ainakin että se ei ole mikään oikea syy :D

Tuolla bizniz-maailmassa on taas nousevana trendinä ollu tuon intin johtajakoulutuksen arvostaminen, henk.koht. voin ainakin sanoa että olen erittäin tyytyväinen valintaani. Sai paljon arvokasta kokemusta ihmisten johtamisesta ja tulihan sitä teoriapuolellakin läpi käytyä.

Se "paskan" läpikäyminen vaan kasvattaa luonnetta, ja meillä ainakin itsekurin merkitystä korostettiin ;)

EDIT: Juha.N, olin johtajakauden Pansiossa. Eli todennäkösesti ei oltu :p

Tuolla bizniz-maailmassa on taas nousevana trendinä ollu tuon intin johtajakoulutuksen arvostaminen,
Heh, näinkö ne teitä sinne houkutteli. Kyllä oikeassa maailmassa aika vähän katsotaan, jos katsotaan ollenkaan, tuota inttiä. Ennen oli ennen.

Itse mietin inttiin mennessä vaikuttaako se mun elämään parantavasti esimerkiksi mun ammatissa, ei vaikuttanut -> otin pelkkänä vitsinä ja pistin ihan läskiks koko homman. Ei tarvinnu paljoo stressaa ja nyt oon takas töissä.

taas joku intti ketju avattu, tän ketjun tekijä olisi vonu lähettää ton postin 1/09 armeija ketjuun.. kohta koko pakkis on täynnä jotaki armeija ketjuja:rock:

Itse olen tällä hetkellä Upinniemessä alokkaana. Kai sinne AUK:iin pääsee, jos haluaa. Vaikein lienee laivasto-AUK "lumipallo"efektin vuoksi. Valintahalukkuudessa on pakko laittaa yksi AUK-mesta, joten ne, jotka eivät halua AUK:iin, laittavat laivasto-AUKin, jolloin taas hakijamäärä kasvaa ja sinne pääseminen vaikeutuu. Omien alikessujen puheiden perusteella Rannikkojalkaväki-AUK on kovin paikka, tosin niinhän ovat kaikki muutkin AUK:it niiden kävijöiden mielestä.

Copypastetan vielä toisesta ketjusta mietteitäni Upiniemestä

Kuten joku sanoi, aika paha arvioida ilman vertailukohtia, mutta oman 6 viikon kokemuksen perusteella:

Kasarmi (2.K) on aivan paska, todella monella jannulla itseni mukaanlukien iskee älytön kurkkukipu, yskä ja nuha heti kasarmille mennessä, vaikka metsässä olisi terve kuin pukki. Mesta lienee umpihomeessa ja ilmanvaihto toimii todella heikosti.

6kk nakista on normijampan turha unelmoida, valtaosa on 9kk duuneja joko laivastossa tai rannikolla. Realistisesti paikkoja on jaossa (B-miehet poislukien) alle 50, kun alokkaita on reilusti yli 600.

Skapparit ovat ainakin 2.K:ssa inhimillisiä, ei ole tullut vastaan mitää sekopäitä tai ihmisiä, joiden kanssa ei ollenkaan tulisi toimeen, poislukien 2. K:n eräs naiskersantti.

Pakkiruokaa on ollut käytännössä vähintään joka toinen päivä, joskus useammin. Muonituskeskuksen safka on ihan ok, tosin valinnanvaraa ei pahemmin ole ja proteiinista on turha unelmoida. Safka on isoin miinus kasarmin jälkeen.

Sotilaskoti on melko iso ja tekemistä löytyy (netti, lehtiä, bilis, kirjasto jne.), joskin jonot ovat ainakin alokkaiden vapaa-aikaan noin 15-20 minuuttia.

Urheilumahdollisuudet ovat ok, salilta löytyy kaikki tarvittava, uimahallissa (25m) on yleensä tilaa ja saunassa on mukava rentoutua.

Jälkikäteen mietittynä en ikinä valitsisi Upinniemeä uudestaan, vaan menisin Santikseen tai Isosaareen, tosin itse olen 6kk nakin perässä.

Niinkun jo aikasemmin sanoin, niin prt tai viestimies on hyväkuntoselle oikeita linjoja. Jos sulla on joku paikka rikki niin valitat että saat b-paperit ja pääset spadeks tai esariks puolen vuoden hommiin.

Tuolla bizniz-maailmassa on taas nousevana trendinä ollu tuon intin johtajakoulutuksen arvostaminen

Tuolla business-maailmassa on nousevana trendinä ollut ihmisläheisen leader -johtajuuden suosiminen ja armeijan tyyppisestä ns."käskyttämisjohtamisesta" on pyritty pääsemään eroon.

Tuolla business-maailmassa on nousevana trendinä ollut ihmisläheisen leader -johtajuuden suosiminen ja armeijan tyyppisestä ns."käskyttämisjohtamisesta" on pyritty pääsemään eroon.

No taisi itse ainakin tulla käytyä aika pitkälti syväjohtamisen malliin perustuvaa teoriaa ja käytäntöä läpi. Mikä nimenomaan on ihmisläheistä ja alaisista huoltapitävää... Ylimääräsestä käskyttämisestä pitäs pyrkiä pääsemään eroon ja alaiset osaa itte ohjata toimintaansa oikeeseen suuntaan.

No kyllähän tuo intin kovasti mainostama "johtajakoulutus"(AUK) on aika vitsi. Ei kannata ihan kaikkea skappareiden siellä intissä oppitunnilla kertomaa juttua uskoa. Mitähän ne alikeisaritkin sitten käytännössä oppii johtamisesta? Vie alokkaita syömään ja järjestää porukkaa riviin? Kouluttajat hoitaakin sitten totta kai kaiken muun.

Kyllähän se jonkun vanhan pomon mielestä saattaa toki kuulostaa hienommalta, jos sanot olevas kersantti, kun jos sanoisit olevas perus jääkäri. Mutta ei tuolla intin johtamisella ole kyllä paljon paskaakaan tekemistä normaalielämässä tapahtuvan johtamisen kanssa.

Olin itse 362. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ollut, päinvastoin, hauskaa oli aukissa ja ryhmänjohtajana ja opin paljon itsestäni kun olin alikersanttina ja sai hieman vastuuta kantaa. Ei se toki sovi kaikille mutta jos yhtään kiinnostaa niin kannattaa kyllä jäädä sinne vuodeksi. 6 kk on niin lyhyt aika kuitenkin.

Kyllä armeijan johtajakoulutus on edelleen tietyissä piireissä arvostettu instituutio.

Itse opiskelen teknillistä alaa ja tulevaisuudessa tarkoitus olisi työskennellä teollisuudessa. Harjoittelupaikkoja/kesätöitä hakiessani ainakin minulta on joka ikinen kerta kysytty sotilasarvoa ja palveluspaikkaa. Teoriassahan sen ei pitäisi valintaan vaikuttaa, mutta todellisuudessa sillä on varmasti painoarvoa. Lisäksi tämän hetkisen työpaikkani "tervetuliais-tilaisuudessa" konsernin päällikkö kertoi halutun työntekijän ominaisuuksista, ja kyllähän siellä armeijan johtajakoulutus mainittiin.

Itse suoritin armeijan kuudessa kuukaudessa, ja mielipiteeni perustuvat omiin havaintoihini. Kyse ei siis ole puolustusvoimien propagandasta. Intin käymistä ei kannata missään nimessä lyödä leikiksi, vaan ottaa se tilaisuutena kokeilla mihin omat paukut riittää. Jos auk/ruk:iin asti, niin lähtekää ihmeessä. Vuosi kuluu nopeasti ja sitä paitsi parhaimmillaan siellä on ihan hervottoman hauskaa!

No taisi itse ainakin tulla käytyä aika pitkälti syväjohtamisen malliin perustuvaa teoriaa ja käytäntöä läpi. Mikä nimenomaan on ihmisläheistä ja alaisista huoltapitävää... Ylimääräsestä käskyttämisestä pitäs pyrkiä pääsemään eroon ja alaiset osaa itte ohjata toimintaansa oikeeseen suuntaan.

Okei, myönnettäköön, että siellä tulee käytyä tuota teoriaa läpi. Mutta miten se eroaa siviilissä tapahtuvasta samasta opetuksesta?

Ainiin, intissähän tulee myös käytännön tilanteita. Samoja tilanteita & toimimistapoja voi hyvin soveltaa reaalimaailmaan - jos alaisella sattuu typo jossain aivan perus raportissa revitään paperit hänen nenänsä edessä riekaleiksi ja heitetään jalkoihin (vrt pinkat & punkat) :hyvä:

Okei, myönnettäköön, että siellä tulee käytyä tuota teoriaa läpi. Mutta miten se eroaa siviilissä tapahtuvasta samasta opetuksesta?

Ainiin, intissähän tulee myös käytännön tilanteita. Samoja tilanteita & toimimistapoja voi hyvin soveltaa reaalimaailmaan - jos alaisella sattuu typo jossain aivan perus raportissa revitään paperit hänen nenänsä edessä riekaleiksi ja heitetään jalkoihin (vrt pinkat & punkat) :hyvä:

Ei enää oikein hyvä vertauskuva tuo pinkat ja punkat, kun niiden räjäytteleminen on simputusta...

Ei enää oikein hyvä vertauskuva tuo pinkat ja punkat, kun niiden räjäytteleminen on simputusta...

Niin, pointti mitä hain tolla provolla oli kyseenalaistaa se, että mitä käytännön kokemusta JT on saanut intin johtajakoulutuksesta irti, joka olisi tiukasti yhteyksissä reaalimaailman johtajuuteen.

JT mainitsi kuitenkin käyneensä jo ko. koulutuksen niin varmaan ne pinkat ja punkat vielä silloin lenteli

Niin, pointti mitä hain tolla provolla oli kyseenalaistaa se, että mitä käytännön kokemusta JT on saanut intin johtajakoulutuksesta irti, joka olisi tiukasti yhteyksissä reaalimaailman johtajuuteen.

JT mainitsi kuitenkin käyneensä jo ko. koulutuksen niin varmaan ne pinkat ja punkat vielä silloin lenteli

Sehän nyt riippuu ihan saatana ihmisestä ja johtamistyylistä. Ei mulla ainakaan ole valittamista yhdestäkään oman saapumiserän alikista tai kokelaasta. Ehkä se on ne puolen vuoden äijät jotka jo valmiiksi ilman motivaatiota sinne menevät ja sitten vielä pitää katsella vanhemman saapumiserän alikkien touhua.

Sehän nyt riippuu ihan saatana ihmisestä ja johtamistyylistä. Ei mulla ainakaan ole valittamista yhdestäkään oman saapumiserän alikista tai kokelaasta. Ehkä se on ne puolen vuoden äijät jotka jo valmiiksi ilman motivaatiota sinne menevät ja sitten vielä pitää katsella vanhemman saapumiserän alikkien touhua.

Puhuin siis edelleenkin yhtymäkohdista nykyisen business-maailman ja intin johtamisen välillä.

Toki teoriapuoli intissä voi olla ihan vastaavaa, mutta käytännön toteutus johtajuudessa on sitten täysin erilaista - tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että armeija on täysin erilainen instituutio kuin nykyajan yritykset.

Eli kyse ei ollut mistään sellaisesta mihin sinä vastasit. Tässä threadissa kun sanottiin, että kasvava trendi olisi intin johtajakoulutuksen arvostus business-maailmassa niin kaipaan tälle jotain käytännön perusteita, sillä business-maailmassa johtaminen ja ylipäätänsä myös organisointimallit ovat ottaneet viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana täysin eri suunnan kuin intissä (jossa on mm. helvetisti byrokratiaa, järkkymätön tiukka hierarkia, tiukasti byrokraattinen komentoketju jne) ja tämä kehitys em. "intin" ominaisuuksista pois päin on pääpiirteissään nähty suuntana kohti parempaa ja se on edelleen korostunut voimakkaasti viime vuosien aikana.

Joten miten intin johtajakoulutusta oltaisiin yhtäkkiä alettu arvostamaan enemmän?

Suositut

Back
Ylös Bottom