Intti ja lisäravinteet

Elikkä minkälaisia lisäravinteita suosittelisitte intiin? Leireillä on välillä aivan helvetin vähän ruokaa joten lisäravinteita on pakko hankkia ennen seuraavaa leiriä.. Yhtenäkin päivänä leirillä jäi 2 peräkkäistä ateriaa väliin.. Toiselle pöperölle olin allerginen ja toinen ruokailu meni vituiksi vain alikessujen taitamattomuuden takia. Jotain palauttavia olisi hyvä olla, mutta myös jotain massanlisääjiäkin varmaan? Itse olen vähän miettinyt Mass 2 tai Muscle + - tuotteita. Pystyykö mikään yksittäinen tuote suoriutumaan molemmista ? Lisäravinteita olisi paljon helpompi raahata leirille kuin evästä jo säilyvyyden takia. Huonolla ravinnolla on hieman huono mennä koko päivää täystaisteluvarustus päällä. Ja niistä jokaisesta ateriasta pitäisi muka saada hirveät määrät proteiinia, kaloreita jne. Se on leirillä ainakin täyttä paskaa hyvä jos keittoa saa 5 dl välillä jopa vähemmän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Leireillä on kyllä aika huono sheikkerillä ainakaan mitään sekotella, kun sitä ei ainakaan meillä päässyt pesemään ja sittenhän se mukavalta haiskahti.
Kassulla kyllä hyvä vaikka siellä normiruokaakin saa hyvin.
Itellä oli leireillä mukana protskupatukoita ja vetelin sitten niitä kun muut söi suklaata.

Patukat ja Valmisjuomat on:rock: leireillä!

Mulla huomenna ensimmäinen viikon leiri ja mukaan tulee mysli- ja protskupatukoita, öljytunaa, pähkinöitä sekä purkkaa, jos ei hampaita ehdi pesemään. Luulis noilla hengissä pysyvän.

Tuskin ne pari reilun viikon leiriä tuntuu missään, ainakaan niin paljoa että kannattas kuletella hirveitä säkkejä jauhoja mukana.
Muutenki sitä tavaraa on aika mukavasti siellä rinkassa.
Tai mee spadeksi, sillon saat ainaki syödä mielin määrin.

Yhtenäkin päivänä leirillä jäi 2 peräkkäistä ateriaa väliin.. Toiselle pöperölle olin allerginen ja toinen ruokailu meni vituiksi vain alikessujen taitamattomuuden takia.

Kuulostaa aika uskomattomalta että sinulle ei olisi toimitettu erikoisruokavaliota kun muke kuitenkin on tietoinen, että siinä yksikössä on tällaisia miehiä. No vahinkoja sattuu, ja jos ruoka jää saamatta niin ei muuta kuin ilmoitusta joukkueen kouluttajalle.

Ja niistä jokaisesta ateriasta pitäisi muka saada hirveät määrät proteiinia, kaloreita jne. Se on leirillä ainakin täyttä paskaa hyvä jos keittoa saa 5 dl välillä jopa vähemmän.

Maastoruoasta saa päivän mittaan reilut 4000 kaloria, tämä edellyttää että syöt kaiken mikä on laskennallisesti sinulle tarkoitettu. Ja se ei ole paskapuhetta. Proteiinia ei intin ruuasta järin saa sillä ruokavalio on kasvispainotteinen sekaruokavalio. Se on mitä omiaan paljon liikkumista sisältävään elämiseen. Ei puolustusvoimat yritä kasvattaa lihasmassaa varusmiehillä vaan peruskestävyyttä ja aerobista kuntoa jotka sodankäynnissä ovat paljon tarpeellisempia kuin lihasmassa.

Itse näkisin, että varusmiespalveluksen aikana (normi a-mies) olisi helpompaa yrittää dietata rasvat pois suosiolla kuin kasvattaa lihasmassaa. Hieman lisäravinnetta kannattaa toki vetää sillä kuten sanoin siinä ruoassa ei ole luontaisesti hirveästi proteiinia. Muista juoda myös kaksi metallikupillista maitoa joka ruokailun yhteydessä (n 1l maitoa = 33g prot)

Kuulostaa aika uskomattomalta että sinulle ei olisi toimitettu erikoisruokavaliota kun muke kuitenkin on tietoinen, että siinä yksikössä on tällaisia miehiä. No vahinkoja sattuu, ja jos ruoka jää saamatta niin ei muuta kuin ilmoitusta joukkueen kouluttajalle.

Maastoruoasta saa päivän mittaan reilut 4000 kaloria, tämä edellyttää että syöt kaiken mikä on laskennallisesti sinulle tarkoitettu. Ja se ei ole paskapuhetta. Proteiinia ei intin ruuasta järin saa sillä ruokavalio on kasvispainotteinen sekaruokavalio. Se on mitä omiaan paljon liikkumista sisältävään elämiseen. Ei puolustusvoimat yritä kasvattaa lihasmassaa varusmiehillä vaan peruskestävyyttä ja aerobista kuntoa jotka sodankäynnissä ovat paljon tarpeellisempia kuin lihasmassa.

Itse näkisin, että varusmiespalveluksen aikana (normi a-mies) olisi helpompaa yrittää dietata rasvat pois suosiolla kuin kasvattaa lihasmassaa. Hieman lisäravinnetta kannattaa toki vetää sillä kuten sanoin siinä ruoassa ei ole luontaisesti hirveästi proteiinia. Muista juoda myös kaksi metallikupillista maitoa joka ruokailun yhteydessä (n 1l maitoa = 33g prot)

Uskomatonta, että ei tule erikoisruokavaliota? No itselle tämä käynyt jo 3 kertaa kuukauden aikana. Joka kerta olen valittanut tästä jollekkin paikalla olleelle kouluttajalle. Niin ja mitä ruokien syömiseen tulee niin, on jo pari kertaa jonkun unohtunut ilmoittaa mukeen maasto ruokailu meidän joukkueelle niin sittenpä noheva luutnantti sanoi vaan, että puolitetaan ruoka-annos niin kyllä se riittää. (Ruokaa oli siis tilattu vaan 2 joukkueelle ja ei ollenkaa 1 joukkueelle, joten molemmat joukkueet söivät nyt yhdelle joukkueelle tarkoitetut pöperöt). Leivät jne myös ovat loppuneet jo muutoman kerran maastoruokailuissa, vaikka joukkueelle on ollut omat ruuat. En tiedä mistä homma kusee ei kyllä paljon kiinnostakkaan, mutta ravintoa olisi mukava kyllä olla riittävästi. Ja mitä maastoruokailuihin tulee niin maitoa ei ole ollut kertaakaan saatavilla. (Maastossa juodaan mehua jos sitäkään on saatavilla.) Kassulla on kyllä todella hyvät pöperöt, mutta metsässä ei todellakaan ole.

Takana vasta eka leiri, mutta siitä saadut kokemukset eivät olleet kovin rohkaisevia. Ekana päivänä vesi loppui kesken jo klo ~15 ja sää oli ~25 ja kokopäivän porottava aurinko. Sitten kerran loppui mehu ruokailun yhteydessä eli juotiin pelkkää vettä. Leivät loppuivat kesken yhdellä ruualla jne. Ja mitä joku sanoi, että hirveä vaiva roudata niitä jauhoja niin enemmin niitä roudaisin kun kymmentä valmis juoma pulloa, koska vettä ei tarvitse itse kantaa eli jauhot painavat 1/5 valmisjuoman painosta. Noita patukoita voisi kyllä harkita myös. Ja mukeen olen kyllä aina ilmoittanut missä syön kun merkkaan sielä oleviin listoihin missä ruokailen kun olen viikko ohjelman nähnyt.

Eli lähinnä haluaisin tietää kumpi on parempi palauttavana ja lisäravinteena metässä tuo mucle+ vai mass 2?

Muscle+
100 g jauhetta sisältää:
Energiaa 1543 kJ/372 kcal
Proteiinia 42 g
Hiilihydraattia 43 g
Laktoosia 1,2 g
Rasvaa 3 g
Kreatiinia 5 g
Natriumia 115 mg
Kalsiumia 351 mg
Kaliumia 128 mg
Magnesiumia 14 mg

kilohinta 22,70 tai 20,40 euroa

American Mass Blast
Energiaa: 1620kJ/380kcal
Proteiini 37g
Hiilihydraatti 50g
Rasva 3,7g
Laktoosia 5g

kilohinta 12,40 euroa

MASS2
Energiaa 1543 kJ/372 kcal
Proteiinia 42 g
Hiilihydraattia 43 g
Laktoosia 1,2 g
Rasvaa 3 g
Kreatiinia 5 g
Natriumia 115 mg
Kalsiumia 351 mg
Kaliumia 128 mg
Magnesiumia 14 mg

kilohinta 17,60 euroa

Eli tos on nyt kolmen palautus/massa-tuotteen tiedot, aika samanlaisia noin jakaumat (hh/pr/r) on joten kilohinnan mukaan ostaisin MassBlastia kun ei varmaankaa tosta kreatiinistä paljoakaan hyötyä intis saa irti.
Tietenkin noi pienemmät pussit on helpompi jemmata sinne kaappiin kun 4kg massblasti. Itsellän on mukana Hera80 ja Dextroa, siitä saa sitte sekoitella iltapalan ilman hiilaria ja palautusjuomat.

Ei unohdeta kaloripommeja: pähkinät ja suklaa. Noista saa niin paljon energiaa että se puoli olisi ainakin hoidossa. Protuakin noissa on,varsinkin pähkinöissä.

Ei unohdeta kaloripommeja: pähkinät ja suklaa. Noista saa niin paljon energiaa että se puoli olisi ainakin hoidossa. Protuakin noissa on,varsinkin pähkinöissä.

Unohtamatta rusinoita! Hiilaria piisaa ja terveellisempiä kuin suklaa!

mitäs sitten kun ryssät hyökkää? suomen sotilaat ei selviä ilman erikoisruokavaliota ja ovat allergisia kaikelle. ei ole edes massanlisääjää ja palautusjuomaa ja suomalainen massaläjä vaatii miljoona kaloria että saa vähän massapersettään siirrettyä. :D tulee huollon miehille kiire kantaa kaloreita rintamalle. voi tulla aika kusiset paikat ryssien yllättäessä koko joukko-osaston suklaata ja pähkinöitä mussuttamasta. :D

Olen allerginen pähkinöille ja kesällä suklaata ei voi pitää oikein taskussa, koska se sulaisi aivan varmasti. Rusinoita pitääkin ottaa ensi leirille mukaan. Pitänee käydä tänään ostamassa jotain jauhoja mukaan.

Meitsillä oli leirillä Weiderin protskupatukoita. Tulee tietty kalliiks, mutta teki todella nannaa siellä nälässä ja kurjuudessa ottaa huippuherkullista proteiinipatukkaa :thumbs:

Kesällä se suklaapäällyste ehkä sulaa.. mut muuten se on varmaan ihan kondiksessa.

Itse olen jälkeenpäin sitä mieltä että turhaan yritin panostaa pitämään lihoja yllä. Ensimmäiset neljä kuukautta oli aina lisäravinnesäkki mukana metsässä ja joka ikisessä harjoituksessa, loput kahdeksan kuukautta kiukkusin pienuuttani ja YRITIN treenata. Se vaan vituttaa entisestään kun ne lihat lähtee ja paino tippuu vaikka kuinka yrittäisi syödä ja vääntää. Harjoitusten jälkeen muut meni sotkuun ja itse lähdin väsyneenä salille kiukkuumaan pienuuttani. Paino tippui yli 15 kiloa ja rasvaprosentti nousi. Ne lihat tulee kuitenkin takaisin uskomattoman nopeasti intin loppumisen jälkeen, kun saa ruokavalion ja normaalin kierron päälle.

Jos nyt olisin samassa tilanteessa niin olisin nukkunut, ja syönyt niitä munkkeja koko vuoden ja aloittanut taas reservissä vääntämisen.

Maastoruoasta saa päivän mittaan reilut 4000 kaloria, tämä edellyttää että syöt kaiken mikä on laskennallisesti sinulle tarkoitettu.
Tämä kyllä kuulostaa vähintääkin epäuskottavalta, mutta kai se niin on. Oikeasti tuntuu siltä että 5dl keittoa, leipä, pari siivua kinkkua & voinappi tyyliset ateriat sisältävät ehkä hikiseen 2500kcal.

Oikeasti tuntuu siltä että 5dl keittoa, leipä, pari siivua kinkkua & voinappi tyyliset ateriat sisältävät ehkä hikiseen 2500kcal.
Otathan nyt huomioon että siellä kuitenkin syödään 4 kertaa päivässä.

Maastoruokailu esimerkki:

Aamiainen:
Puuroa, leipää (yleensä näkkäriä), leikkeleitä (juusto/kinkku) ja voinappi

Lounas:
Keitto/joku muhennos tai pasta, leipää, voinappi, jälkiruoka

Päivällinen:
Samaa tyyliä kuin lounas

Iltapala:
Leipää, leikkeleitä, jougurtti (myös lihapiirakkaa ym ym.)

Juomana yleensä mehu, sekä toisinaan maitoa.

Kyllä tuosta ihan kunnon kalorimäärän saa, jos syö todellakin KAIKEN mitä tarjotaan, myös ne voit.

Ja mitä leireille mukaan? Itse otin säilykkeitä, sillä ne kestivät säätä, sekä repun vastaanottamia vihanpurkauksia. Patukat (proteiniin/suklaa) olivat mahtavia nostamaan fiilistä kun leirivtutus iski.

Teillähän nyt sentään on helppoa, ruoka kannetaan eteen ja sitten valitetaan jostain puuttuvista voinapeista :jahas:

Meillä oli rajassa systeemi että itse kannettiin leirin ruat metsään (kaikki!) ja siten myös valmistettiin ne itselle. Jollain kovalla leirillä saatettiin olla kaksi päivää ilman lämmintä ruokaa. Yhtenä päivänä muistan syöneeni paketin jäistä makkaraa + vettä ja n.50g suklaata. Leireillä ei oikeastaan koskaan ollut aikaa syödä, kun -30 pakkasella vedenkeittoonkin menee 30minuuttia, ja kokonaisruokailu aika oli n.45min. Nälkä oli siis aina ja lihashävikki aivan hirveä jo 6kk. Jos nyt siis siellä kiroatte että keitto on kylmää tai näkkileipä on lopussa, niin muistakaa että huonomminkin voisi olla.

Tonnikalaa ja proteiinipatukoita tuli vedeltyä. Taipalsaaren ampumaleirit oli ainoat leirit missä sai tuon 4krt ruokaa päivässä. Ja tuli todettua, että aika harvoin se suunniteltu "kalorimäärä" tuli täyteen jos seassa oli jotain mikä kelpaa muillekkin. Enimmäkseen tuli elettyä leirit näkkäreillä ja mehulla. Ja sitten aina kun mahdollista kaakaojauhetta suoraan pussista. Sissimuonia ei todellakaan keritty valmistamaan 4krt päivässä.

Omat jipot:
-Proteiinipatukoita
-Lipasta mukesta kaakaopusseja
-Tonnikalapurkkeja pikasokilla
-Metukkapaketteja/peperameja

Sattui silmään kun joku tuossa aiemmin valitti että vesikin loppui kesken mettäleirin. Kannattaiskohan kenties pitää omia vesipulloja mukana, eikä luottaa pelkästään yleiseen vedenjakeluun?

Itellä oli aina kenttäpullo kaulalla roikkumassa, siitä oli kätevä naukkailla vaikka marssin aikana.

Tämä kyllä kuulostaa vähintääkin epäuskottavalta, mutta kai se niin on. Oikeasti tuntuu siltä että 5dl keittoa, leipä, pari siivua kinkkua & voinappi tyyliset ateriat sisältävät ehkä hikiseen 2500kcal.

Itse intissä lähti melkeen 20kg tosin lähti hyvin rasvatkin. Kassulla safkaa sai mättää niin paljon kuin halusi mutta metsässä ongelmaa oli

- että huonosti (aikataulullisesti) toteutetut tai/sekä suunnitellut ruokailut vähensi ruokaaikaa ihan uskomattomasti. Useasti oli noin 5 min aikaa syödä toisinaan sitten sai herkutella melkein puolen tunnin tauoilla. Tosin kyllä sitä siinäkin ajassa sen intin safkan oikein hyvin söi mutta ei kerkiä kyllä mitään omia safkoja availemaan.

- Ruokaa tosiaankin sai vain sen yhden kauhan, mitä ikinä sitten olikin, (Keitto, muussi, spydari) + juoman + 3 näkkäriä + voi napin, ja useasti (TAITAMATTOMIEN SPADEJEN TAKIA) ruoka loppui kesken ja viimeiset jäi kokonaan ilman lämmintä safkaa eli viimeiset saivat tyytyä vain näkkäriin. Meillä ei oikeastaan ikinä päässyt santsi kierroksille ruuan vähyyden takia, paitsi silloin kuin harjoiteltiin pakki ruokailua kassu alueella ja safkat tuli kassun keittolasta!

- Ruokailuja jäi välistä, koska safkat olivat useasti loppu, kun itse saapui jostain vartiovuorosta ym, jolloi sai tyytyä kaverien santsaamiin näkkäreihin tai juosta itse hakemaan safkaa spadeilta, jotka olivat jossain useasti 1-2km säteellä. Jos sitten ne jaksoi etsiä käsiin níin sai kuulla, ettei niilläkään ollut enää safkaa jäljellä vaan ne antoivat tilalle sämpylän ja niin paljon voi nappeja kuin halusi :) (heh vois niitäkin syömällä elää)

- Välillä ruokailu oli korvattu jollakin pika safkalla 200g roiskeläppä tai 150g portin kinkkupiiraalla, jolloin sen pitäisi korvata koko aterian kalorit?!?!

- Itselläni ei allergia ongelmia ollut mutta samassa ryhmässä oli kaveri, joka oli jotenkin allerginen, se sai safkaa todella harvoin --> lähetetty vääriin paikkoihin tai ei tehty ollenkaan --> joten näkkäri linja

- Energian tarvetta ei huomioitu oliko 100kg jässikkä vai 50 kynis kaikki sai saman kauhallisen tavaraa eli toisille tuli isompi vaje kuin toisille.

Heh tulipas oikein vuodatus :eek: Heh hyvinhän sieltä selvittiin! :david: Mutta kannattaa arvostaa kunnon spadeja, jotka osaa hommansa, meillä valittiin sinne koko komppanian taunoimmat kaverit( minkä huomaa) ja alikki oli samaa kategoriaa... Valituksia tehtiin kovasti mutta homma ei oikeen napannut ilmaa ja avuttomat spadet jatkoi toilailuaan. Kerran jopa jynssäsi sen hornin kun oli ruokaa tekemässä, joten kaikki noet sinne sapuskaan, jolloin syötiin "savu" liha kastiketta :D :D

Suositut

Back
Ylös Bottom