Intin safkat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mental
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suosittelen spolleks ..vartioviikoil on nii paljon aikaa et ehtii käymää vaik kahesti päiväs puntil (miinuksen on et vartioiden takii on melkei joka 3. vklp gines). Ite olin santikses, p-kaudel painoin 67kg ja nyt noussu 74kg..sen verra hiilaripitost ravintoo/vähän aerobist liikuntaa ainakin miehistö aikan et osa painost o tietty ylimääräst. AUK:is tietty aerobine hoituu itestää hyvin aamulenkeil. Riippuu tavotteist et minne linjalle kannattaa hakeutuu. Oon huomannu myös et sanonta "armeijaan mennään erilaisin ja kotiudutaan samanlaisin" pitää hyvin paikkaansa.. eli hoikat saa massaa ja sama toiste päin :D

Kyllä intin safkoista saa aika normaalipainoisen kulutuksen verran kaloreita. Läskit laihtuu, laihat lihoaa. Itse olin kyllä aika kaponen kun inttiin menin ja inttivuoden aikana paino nousi n.4kg. Ja eipä tullut hirveästi munkkeja vedettyä. Tonnikalaa ja pähkinöitä meni kyllä lähes päivittäin inttisafkan lisäksi. Varsinaisia lisäravinteita en käyttänyt intin aikana ollenkaan (lukuunottamatta muutamaa prodepatukkaa). Tosin enpä intin aikana käynytkään salilla kuin kerran :face: Meillä oli kyllä tarjolla usein kinkkua/juustoa leivän päälle ja kananmunia ja tonnikalaakin oli melko usein tarjolla ihan kulhoissa. Santahaminassa palvelin.

Ja kyllä se intti hienoa aikaa oli. Todella paljon hyviä muistoja ja kavereita. Eipä se loppujenlopuksi ihmisen eliniästä kauaa ota. Kyllä töissä ja salilla kerkiää monta vuosikymmentä vielä palveluksen jälkeenkin käydä. Ollaan jopa inttiporukan kanssa sillontällön miittailtu ja muisteltu vanhoja. Kotiutumisesta aikaa nyt 2,5vuotta. Turha sitä kataboliaa stressata. Ottaa vaan noita moneen kertaan mainittuja prodepitoisia välipaloja niin ei mitään hätää. Ja mukavaa inttiaikaa kaikille palvelukseenastuneille. Ja tietysti pakollinen "aamuja" toivotus :rock:

Tredin aihe oli "intin safkat," ei purjehdusseuran eväät. ;)

e: typo

Tarkoitat puolisotilaallista pursiseuraa? ;)

Ja mielestäni kuitenkin laivastossa on asiat paljon paremmin kuin mitä vihreissä oli. (p-kausi ja auk käyty vihreissä, jonka jälkeen sain siirron laivastoon Juhannuksen jälkeen) Vapaa-aika alkanut aina viimeistään 1630 (ehtii treenaamaan), ruoat tehdään laivalla omien laivakokkien toimesta ja jääkaapista on voinut hakea lisää sapuskaa aina kun siltä tuntuu. Ja palveluspaikkana on Pansio, ennen siirtoa oli Upinniemi.

Jos se hankitun lihan pitäminen on äärimmäisen tärkeää, ei kannata hakeutua missään nimessä sissiksi/ tiedustelijaksi. Pääsääntöisesti kassulla runtua ja muutakin juoksemista on enemmän kuin muilla aselajeilla, ja ainakin P-kaudella meillä ruokailuaika oli aina pakollisen runnun jälkeen max. 10 min. Leirit ovat sitten vielä asia erikseen: yleensä tekemistä on niin paljon (ainakin miehistöllä... :rolleyes:) että huoltoon ei ole kovin paljon aikaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että saat aivan itse valita käytätkö aikasi lämpimän ruuan tekemiseen ja syömiseen vai nukkumiseen, molempia et välttämättä ehdi tehdä ennen seuraavaa vartio-/kipinä-/tähyvuoroa. Täydennyksiä ei juurikaan ole, eli vettä ei ole tippaakaan ylimääräistä. Kaiken kivan lisäksi ainakin meillä oli omat eväät kielletty kokonaan ensimmäisillä leireillä.

Sitten toinen näkökulma asiaan: olin itse Kontiorannassa TIEDAU:na ja kotiuduin 20.6. Omasta mielestäni en olisi voinut valita parempaa aselajia. P-kauteni vietin sissikomppaniassa; 8 viikossa lähti 15 kiloa painosta ja juoksemiseen tottumattomana sain molempiin sääriini ja polviini rasitusvammoja. Aukissa sitä juoksemista tuli sitten vielä enemmän: välillä epäilytti, että miten helvetissä tämän oikein kärsii läpi, vai joutuuko lopettamaan kesken. Kärsinpä sitten kuitenkin: matkalla sain helvetin hyviä kavereita ja kokemuksia (ja nämä jälkimmäiset ovat pääsääntöisesti juuri niitä pahimpia hetkiä: en olisi koskaan uskonut kykeneväni nukahtamaan kävellessäni). Näin taaksepäin katsoen viettämäni vuosi oli elämäni tähän asti paras.

Neuvoisin unohtamaan vuodeksi lihaksenkasvattelun ja keskittymään inttiin. Ota hommaan positiivinen asenne, hakeudu aukkiin jollekin kovalle linjalle joka vaikuttaa sopivalta (jos palveluspaikastasi sellainen löytyy), mene rukkiin jos paukut riittää. Johtajakausi on pääsääntöisesti rennompaa aikaa, ja saatat jopa ehtiä ja jaksaa salille. Palveluksen jälkeen aloita taas saliharjoittelu säännöllisesti ja pidä yllä myös saamaasi hyvää aerobista kuntoa.

Ps. Aamuja. Paljon aamuja. :whip:

Ja mielestäni kuitenkin laivastossa on asiat paljon paremmin kuin mitä vihreissä oli. (p-kausi ja auk käyty vihreissä, jonka jälkeen sain siirron laivastoon Juhannuksen jälkeen) Vapaa-aika alkanut aina viimeistään 1630 (ehtii treenaamaan), ruoat tehdään laivalla omien laivakokkien toimesta ja jääkaapista on voinut hakea lisää sapuskaa aina kun siltä tuntuu. Ja palveluspaikkana on Pansio, ennen siirtoa oli Upinniemi.

Ei unohdeta, että Pansion mukenkin ruokaa voi jotkut väittää SA-INT:in parhaaksi! Lääkintämiehenä veksivuoroilla sai aina ylimääräsen annoksen ruokia itselleen veksiin toimitettuna kun piti "varata yllätyspotilaille". Vieläkin kaipaan muken viikonloppuruokia: ahh Wienin leike chilimajoneesilla ja kermaperunoilla :kuola:

T: I/12 lääkintä

Voihan sen noinkin ilmaista :)

Mun mielestä tuota laivaston palvelusta pitäis lyhentää. Yhtä reilun kuukauden kestävää koulutuspurjehdusta lukuun ottamatta miehet grillailee kaikki illat ja käy palveluspaikasta riippuen istumassa pubeissa tai sotkussa. Talvella muutamat sulkeiset viikkoa kohden ja puoli viirikköä on yhtäkkiä sairaana. Tukkaa ja partaa ei oo ajettu sitten ylennyspäivien jälkeen.
Tietty tossa on puolensa, että sieltä on karsittu ylimääräistä pois ja toimintaa tarkoituksenmukaistettu, mutta onko siellä tosiaan pakko pitää dynaamisia miehiä 12 kuukautta? Tätä vois tietty soveltaa moniin muihinkin aselajeihin, mutta erityisesti tuohon, kun voisi kuvitella, ettei mitään halpaakaan puuhaa ole.

Voihan sen noinkin ilmaista :)

Mun mielestä tuota laivaston palvelusta pitäis lyhentää. Yhtä reilun kuukauden kestävää koulutuspurjehdusta lukuun ottamatta miehet grillailee kaikki illat ja käy palveluspaikasta riippuen istumassa pubeissa tai sotkussa. Talvella muutamat sulkeiset viikkoa kohden ja puoli viirikköä on yhtäkkiä sairaana. Tukkaa ja partaa ei oo ajettu sitten ylennyspäivien jälkeen.
Tietty tossa on puolensa, että sieltä on karsittu ylimääräistä pois ja toimintaa tarkoituksenmukaistettu, mutta onko siellä tosiaan pakko pitää dynaamisia miehiä 12 kuukautta? Tätä vois tietty soveltaa moniin muihinkin aselajeihin, mutta erityisesti tuohon, kun voisi kuvitella, ettei mitään halpaakaan puuhaa ole.

Kuulostaa siltä, että niitä sulkeisia ja taisteluharjoituksia voitaisiin pitää paljon enemmän. Ei aina tarvitse käyttää kalliita a-tarvikkeita, kyllä se "laukaus" "laukaus" huuto riittää. :rolleyes:

Kuulostaa siltä, että niitä sulkeisia ja taisteluharjoituksia voitaisiin pitää paljon enemmän. Ei aina tarvitse käyttää kalliita a-tarvikkeita, kyllä se "laukaus" "laukaus" huuto riittää. :rolleyes:

Totta puhut. Pakko vielä tarkentaa, että itse olin vihreissä, eli en 100% faktana esitä kaikkia asioita tuosta palveluksesta, mutta näin ne palvelustoverit kertoivat.

Totta puhut. Pakko vielä tarkentaa, että itse olin vihreissä, eli en 100% faktana esitä kaikkia asioita tuosta palveluksesta, mutta näin ne palvelustoverit kertoivat.
Kyllähän tuo laivapalvelus on rentoa puuhaa vihreisiin verrattuna (itse tällä hetkellä upinniemessä lippulaivalla). Koulutuspurjehdus oli hieno kokemus, 44 päivän reissu välimerelle. Käytiin Espanjassa, Kroatiassa ja Latviassa pidennetyillä vapailla. Satamassa sitten tehdään huoltohommia, liikuntakoulutusta ja juhlapäivinä kaikenlaisia paraati juttuja. Suurin osa niistä, jotka eivät ole liikunnasta aikaisemmin innostuneet, on ruvennut armeijan aikana liikkumaan ja saanut kuntoa kohotettua huomattavasti. Hienoja kokemuksia joka tapauksessa, vaikkei psyykkisesti niin rankkaa olekkaan kun mudassa ryömiminen. Isoina etuina itse näen ainakin liikuntakoulutusten määrän. Puntille ja liikkumaan pääsee joka päivä, koska vapaa-aikaa on niin runsaasti. Ja vietettiin mekin metsässä ja kasarmilla ensimmäiset 10 viikkoa ennen kuin laivoille siirryttiin.

Hiilaripitoista ruokaa saa varmasti riittävästi. Lihaa saa hyvin rajoitetusti ja iltapala on todella säälittävä. Yleensä 1 leipä, 1 siivu juustoa, 1 kinkkuviipale ja 2dl jogurttia. Toki aluksella on jääkaappi johon voi tuoda omia safkoja mielin määrin. Niitä kerkeää kyllä napostella.

Isoina etuina itse näen ainakin liikuntakoulutusten määrän. Puntille ja liikkumaan pääsee joka päivä, koska vapaa-aikaa on niin runsaasti. Ja vietettiin mekin metsässä ja kasarmilla ensimmäiset 10 viikkoa ennen kuin laivoille siirryttiin.

Mä sit taas näen tuon varusmiespalveluksen käymisen pointtina sen, että siellä tehdään armeijaan liittyviä asioita. Toki liikunta on hyvin vahva tekijä siellä, mutta jos puhtaalle liikunnalle on varattu palveluksesta noin paljon aikaa, kyseenalaistan palveluksen keston tarpeellisuuden. Voihan sitä sivarissakin perus 8h työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin käydä liikkumassa :D Nyt ei siis oo tarkoitus vähätellä laivastossa palvelleita, vaan lähinnä pohtia, onko tossa touhussa mitään järkeä. Saman vois varmasti tiivistää vaikka siihen jo valmiiksi olemassa olevaan yhdeksän kuukauden palvelusaikaan, vaikka johtajakoulutuksesta onkin kyse. No, tätä vois jatkaa ikuisuuden koko instituutiosta. Sori offtopic :D

Leireillä noi safkat muodostuu vähän ongelmalliseks, mut ei niitä maastoharjoitusvuorokausia oo enää niin paljon erikoislinjoja lukuun ottamatta, että se olis jotenki kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa. Ite tankkailin maitoa parhaimmillaan 3 litraa päivässä. :)

Mä sit taas näen tuon varusmiespalveluksen käymisen pointtina sen, että siellä tehdään armeijaan liittyviä asioita. Toki liikunta on hyvin vahva tekijä siellä, mutta jos puhtaalle liikunnalle on varattu palveluksesta noin paljon aikaa, kyseenalaistan palveluksen keston tarpeellisuuden. Voihan sitä sivarissakin perus 8h työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin käydä liikkumassa :D Nyt ei siis oo tarkoitus vähätellä laivastossa palvelleita, vaan lähinnä pohtia, onko tossa touhussa mitään järkeä. Saman vois varmasti tiivistää vaikka siihen jo valmiiksi olemassa olevaan yhdeksän kuukauden palvelusaikaan, vaikka johtajakoulutuksesta onkin kyse. No, tätä vois jatkaa ikuisuuden koko instituutiosta. Sori offtopic :D

Leireillä noi safkat muodostuu vähän ongelmalliseks, mut ei niitä maastoharjoitusvuorokausia oo enää niin paljon erikoislinjoja lukuun ottamatta, että se olis jotenki kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa. Ite tankkailin maitoa parhaimmillaan 3 litraa päivässä. :)
Perus matruusin palvelusaikahan on juurikin tuo 9kk. Puolessa vuodessa asiat saisi helposti koulutettua.

Mutta silloinhan alikersantit/kersantit/kokelaat olisivat yksin laivalla sen ajan kun matruuseja ei olisi laivalla.

Ja jos haluaa tosiaan AUK/RUK käydä ja ei haluaisi tinkiä treenaamisesta/ravinnosta ihan mahdottomasti, niin laivastossa hoituu parhaiten näiden kahden asian ylläpitäminen, muuten suosittelen sit vaan 6kk hommia jotta pääsette nopeasti siviilimaailmaan pakoon tätä "kataboliaa" joka vallitsee armeijassa.

Laitetaas vaikka tänne. Kohta on lähtö ja onneksi älysin googlaa ruokalistan. Positiivinen yllätyshän tuo oli, varsinkin kun on pakkiksen juttuja lukenut. 2g/painokg protskuu helposti, jopa enemmänkin, joten dieettikin onnistuisi joskin kasvamaan sinne itse olen menossa. Terveellisyys yms. ei täytä omia kriteerejä, mutta minkäs teet. Ainoa asia mitä todella kaipaisin, olisi rahkaa iltapalalle, muuten voi hyvillä mielin ruuan puolesta lähtee reissuun. Leirit yms. tietenkin eriasia sitten..

Minun neuvo on älä stressaa intin aikana näistä asioista.

Miksi? Itse treenasin koko palveluksen ajan ja eikä kaikki vapaat viikonloput mennyt ryypätessä, vaan tuli yleensä käytyä ainakin kerran treenaamassa (yht. 3-5 treeniä per viikko). Kaappin sai kätevästi herat ja tonnikalat. Aina illalla treenin jälkeen iltapalaksi sodarit tai pippurihärkäpolakka + tonnikalaa. Vaniljamunkit oli varmasti myös yksi voimanlähde ;) Nykyään sotkusta saa rahkaaki. Alussa toki ei välttämättä ehdi salille ja jos auk/ruk on kovemmasta päästä, niin täytyy palautumista miettiä. Johtajakaudella sitten on hyvä treenata kun kuormitus laskee :D Itsellä nousi penkkitulos 120->150 kiloon) intin aikana ja aukin lopussa tulos oli lähtötilannetta huonompi, vaikka kokoajan tuli teenattua :D

Laitetaas vaikka tänne. Kohta on lähtö ja onneksi älysin googlaa ruokalistan. Positiivinen yllätyshän tuo oli, varsinkin kun on pakkiksen juttuja lukenut. 2g/painokg protskuu helposti, jopa enemmänkin, joten dieettikin onnistuisi joskin kasvamaan sinne itse olen menossa. Terveellisyys yms. ei täytä omia kriteerejä, mutta minkäs teet. Ainoa asia mitä todella kaipaisin, olisi rahkaa iltapalalle, muuten voi hyvillä mielin ruuan puolesta lähtee reissuun. Leirit yms. tietenkin eriasia sitten..

Iltapalat sodesta rahkaa/otat omat tunat kaappiin ja leirin ongelmatkin poistuu, kun ottaa vaikka taas tunaa yms. omaa safkaa mukaan, pakkisafkoissa kun makrot harvemmin on ihan optimaaliset (eli vitusti hiilaria, ei paljoa protskua) ja usein kyllä tulee nälkä vaikka söisikin kaiken PV:n tarjoaman ruuan. Jos taas on trangiasafkaa (itsellä oli harvoin), ehkä vähän parermmat ravintoarvot ja bonarina voi tehdä itse safkansa (eli ottaa taas mukaan sitä safkaa, mitä haluaa).

Minun neuvo on älä stressaa intin aikana näistä asioista.

Tavote on kehittyä myös intissä ja yks osa sitä on ruokavalio. En siitä sen turhemmin stressaa, arjessa menee rutiinina ruokavalion mietiskelyt. Pieni stressinpoikanen tuli, kun erehdyin täältä lukemaan kuinka intin ruoka oikein huutaa katabolian nimeen, mutta väärä kuvahan se oli. Ja jos sieltä rahkaakin saa ni tässähän ihan elämä hymyilee :dance2:

Intissä itselläni parhaana proteiininlähteenä toimi maito, jota join aina pari isoa tuopillista per ruokailu. Lisäks jälkiruokina on sillon tällön jonkinlaista rahkaa, joka on vieläpä helevetin hyvää ja protskurikastakin, tosin sokeria on myös aika paljon, mutta sen en antaisi intissä haitata.

Suositut

Back
Ylös Bottom