Interreilaamaan?

Oon tässä jo pitkän aikaa haaveillut interreilaamisesta Euroopassa ja aattelin kysäistä onko tällä ketään, joka olisi tätä tehnyt? Kävin VR:n sivuilla katsomassa hintoja ja vyöhyke vaihtoehtoja ja Saksa, Itävalta ja Sveitsi olis mielenkiintoisia nähdä...kannattaako reissata kerralla pari vyöhykettä vai keskittyä vaan yhteen? Maksaako loppujen lopuksi niin paljon, että kannattaa jättää väliin ja miettiä erityyppistä lomaa ulkomailla (vrt. rantaloma Epsanjassa...):kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mitä olen kavereilta kuullut, kuukauden reissuun on mennyt lippuineen rahaa noin 10000mk. Että kohtuu tyyristä on, joskin avartavaa. kannattaa kuulemma välttää suurimpia ja tunnetuimpia kaupunkeja (esim. pariisi, praha, rooma). noissa on kuulemma kallista, paljon turisteja ja rosmoja. Prahakin kallistunut ainakin keskustan osalta viime vuosina. kaverini kävi siellä toissaviikolla ja hinnat oli kuulemma kohtuu korkeita.

Originally posted by hkaroliina
Oon tässä jo pitkän aikaa haaveillut interreilaamisesta Euroopassa ja aattelin kysäistä onko tällä ketään, joka olisi tätä tehnyt? Kävin VR:n sivuilla katsomassa hintoja ja vyöhyke vaihtoehtoja ja Saksa, Itävalta ja Sveitsi olis mielenkiintoisia nähdä...kannattaako reissata kerralla pari vyöhykettä vai keskittyä vaan yhteen? Maksaako loppujen lopuksi niin paljon, että kannattaa jättää väliin ja miettiä erityyppistä lomaa ulkomailla (vrt. rantaloma Epsanjassa...):kippis1:

Pari kertaa on tullut käytyä, toisaalta matkan tarkoituksena on ollut päästä halvalla Alpeille laskemaan ja samalla vilkaista hieman tuota suurta ja tuntematonta Eurooppaa.

Tuo, että paljonko noita vyöhykkeitä kannattaa ottaa on kohtuullisen henkilökohtainen juttu. Kyllä kuukaudessa paljon ehtii näkemään, mutta haluaako sen reilaamisen sitten olevan sellaista: paikan A kautta nopeasti paikkaan B ja sieltä taas kiireen vilkkaa uuteen mestaan. Näkemistä varmasti riittää vähemmilläkin vyöhykkeillä. Kyllä mä oon sitä mieltä, että ottaa vaan kaikki vyöhykkeet ja sitten lähtee sen kummempia suunnittelematta matkaan. Voi vaikka yhtenä päivänä päättää, että heilahdanpa Epsanjassa käväsemään :). Voi olla vaan näin kesäaikaan hieman ongelmallista noiden retkeilymajojen yms kanssa..

hintaa on mun vaikea sanoa, mulla kokonaisbudjetti pyöri tuolla 12000mk -->. Hissiliput veivät aimo osan tuosta, eikä se talviaikaan asuminen hiihtokeskuksissakaan mitään halpaa ole, vaikka budjettiluokan asumista harrastinkin.

Alppeja suosittelen oikein lämpimästi, todellakin kokemuksen arvoinen paikka. Esim. Wieniin ja sieltä sitten pikku hiljaa siirtyen kohti Sveitsiä. Junamatkat kestävät kauan tuolla, koska nuo pienet mäen nyppylät hieman haittaavat:). Jos oot mäkinaisia, niin kannattaa mennä jossain jäätiköllä muutama käännös tekemään. On hieman erinlaista laskea +25c kuin täällä -25c :)

Originally posted by msj81
Prahakin kallistunut ainakin keskustan osalta viime vuosina. kaverini kävi siellä toissaviikolla ja hinnat oli kuulemma kohtuu korkeita.

Joo kallistunut on, pari kertaa olen käynyt. kaupungin ulkopuolelta toki löytää oikein mukavía ja halpoja ruokapaikkoja ja sieltä sitä hotellia/gasthaussia kannattaa katsoa. Todella hieno kaupunki varmasti hienoin missä minä olen ikinä käynyt.

Aikoinaan tuli käytyä 4-5 kertaa kaveriporukassa tollaisia kuukauden survival-tyyppisiä internet-reissuja tyyliin nukuttiin junissa tai etelässä biitsillä, satunnaisesti jossain halvoissa youth hosteleissa. Aika kosteita reissuja oli, paljon sattui ja tapahtui kun parhaimmillaan 20 jätkää lähti reissuun samalla, mutta pirun hauskaa puuhaa ja paljon tuli nähtyäkin.

Yleensä reissu meni silleen, että laivalla Turusta Tukholmaan (silloin tää Turun lautta sisältyi hintaan, en tiedä miten nykyään), sieltä junalla Köpikseen ja Damiin ja sieltä pikkuhiljaa pudoteltiin alas Istanbuliin ja sieltä jollain pikku lautalla Korfulle ja Kreetalle ja sieltä taas laivalla Italian eteläkärkeen, josta lähdettiin pommittamaan taas kohti pohjoista.

Muistuu eräskin kerta mieleen, kun ajettiin Istanbulissa kebab-miehiä taksilla karkuun ja taksin stereoissa soi Metal Church, siinä oli jotain surrealistista :D

..Äijähän on pieni sulttaani:worship:

Edit: ..Niin mitä meni Maddoxilla rahnaa noin per reissu.. ? rantapummimeininki?

Pari reissuu olen tehnyt, tietty alle 26v ja molemmat yksin (=paras tapa matkustaa). Mulla on kyllä reissuilla rahaa mennyt mutta olenkin yöpynyt etupäässä hotelleissa ja syönyt ravintoloissa. Eli junaliput on ollut se halvin osuus. Välillä olen myös liftannut kun ei ole löytynyt sopivaa junayhteyttä. Matkat on keskittynyt Keski- ja Itä-Eurooppaan (mm.Romania, Slovenia, Serbia, Kroatia, Slovakia, Puola) ja Italiaan. Niin antoisia on matkat ollut, että aion mennä "aikuisten" interille kunhan ehdin. Ehkä eksoottisinta oli liftata ja olla täpötäydessä yöjunassa Romaniassa, missä kukaan ei osannut mitään samaa kieltä kuin minä.

Mä oon myös pyörinyt junalla noissa itäblokin maissa aika paljon.
Junaliput on halpoja, ja useimmissa myös muutenkin halpaa, jos ei anna kusettaa.
Sitten taas kun mennään ranska/alankomaat/saksan suuntaan junaliput on ihan toista maata ja asuminen melkein hostelleissa, jos ei ole liikaa rahaa.
Toisaalta niihin ei aina pääse, mäkin olen nukkunut rannalla ja juna-asemilla.
Kerran reissun ekana iltana kun ei saatu huonetta kaveri hajosi ja "mä haluun himaan" itku alko kun nukuttiin asemalla.
No mä kännissä imitoin sitä ja hauskaa oli.
Reissu muuttui kuitenkin ihan hyväksi myös tän kaverin mielestä.
Mä en ole ikinä pahemmin suunnitellut noita reissuja, taustatietoja vähän mahdollisista maista, muuten mä oon mennyt miltä on tuntunut paikan päällä.
Nyt kun miettii niin taidan lähtee taas syksyllä johonkinpäin jos onnistun rahaa säästämään.

:kippis1:

Kävin reilaamassa vuonna -95 ja moni asia on niistä ajoista varmaan muuttunut.

Itselle jäi parhaat kokemukset Itä-Euroopasta! Siellä oli paljon mielenkiintoista ihmeteltävää ja kukkarolle sopivat hinnat!

Reittimme oli seuraava:

Puolaan Gdanskiin Pomerania lautalla ( joka nykyään on poistettu liikenteestä keulavisiirivikojen takia.. ) siitä junalla Etelä-Puolaan Krakowaan joka osoittautui aivan mahtavaksi mestaksi!

Sieltä jatkoimme Unkariin Budabestiin, joka oli ihan ok, mutta jotenkin odotin siltä paikalta enemmän. Hinnat oli jo tuolloin Budabestissä lähellä länsi-eurooppaa.

Budabestistä menimme Slovakiaan Bratislavaan, joka oli myös yllättävän mukava paikka. Siellä oli ainakin tuoloin Zlate Piesky niminen leirintä-alue järven rannalla lähellä keskustaa kuitenkin, josta sai halvalla vuokrattua mökkejä. Järven rannat oli täynnä baareja ja esim. Whisky paukku maksoi markan verran. Iso Budvar olut pari markkaa.

Bratislavasta mentiin sitten Tsekkeihin Prahaan ja Praha on Praha eli :thumbs:

Parahasta jatkettiin Saksan läpi Luxenburgiin jossa levättiin pari päivää ( paikkana aika steriili peruseurooppalainen kaupunki ) josta jatkettiin Hollantiin Amsterdamiin viikoksi bilettämään.

Siit sittet Hannoveriin yöksi ja takas halpaan Puolaan. Loppuaika vietettiin Gdanskin kyljessä olevassa pikkukaupungissa nimeltä Sopot joka oli ainakin tuolloin Puolan Biletyspaikka.

30 päivää oltiin reissussa, iso lenkki kierrettiin, mutta kyllä se kannatti, ihan mukavasti jäi kuitenkin aikaa jokaiseen paikkaan ja sitten jo alkokin tehä mieli jatkaa eteenpäin.

Saitte matkakuumeeni nousemaan mahtavilla kertomuksillanne! :D Pakko päästä reilaamaan, mutta ei valitettavasti onnistu vielä tänä kesänä...aattelin ens kesää niin vois valmistella jollakin tavalla matkaa eli ostaa rinkan ja muut tarvittavat vermeet...

Ehdottomasti kannattaa lähteä reilaamaan. Itsekin ajattelin lähteä uudestaan ensi kesänä. Pari vuotta sitten kiersin Ruotsin, Tanskan ja Saksan kautta edelleen Ranskaan, Sveitsiin, Italiaan, Itävaltaan, Unkariin, Tsekkiin, Slovakiaan ja 3 ensimmäisen kautta takaisin Suomeen. Koko reissu maksoi kaikkineen (ml. liput) n. 5000-6000mk/se.

Nyt jos menisin uudestaan niin viettäisin enemmän aikaa eli kävisin vain parissa maassa (Espanja, Portugali ja toisaalta Kreikan seutu on vielä koluamatta...).

Retken ajankohta (kesäkuu) oli hyvä vaikka suurissa kaupungeissa (Pariisi yms.) hostellit ovat silloinkin täynnä. Teltta oli retken pelastus, vaikka leirintäalueet ovat yleensä kaupungeista etäällä. Ensi reissulla hengailen luultavasti enemmän ilman varsinaista yösijaa.

Praha on uskomaton paikka missä tahansa mielessä. Itse asiassa kaikki paikat ovat hyviä kunhan matkaseura on hyvää ja huumoria riittää.

Originally posted by Narutumppu
..Äijähän on pieni sulttaani:worship:

Edit: ..Niin mitä meni Maddoxilla rahnaa noin per reissu.. ? rantapummimeininki?

Ööh, mitähän meillä oli matkakassaa, oisko ollut kuitenkin jotain 3000 vanhaa markkaa per naama yleensä eli kyllä sillä siihen aikaan ihan hyvin söi kerran pari päivässä ja juomat osti. Ekalta reililtä muistuu mieleen 18-vuotiaana kun olin treenannut itseni mielestäni siihen aikaan kovaan kuntoon 95-kiloiseksi, niin reissun aikana ja sen jälkeen paino putosi n. 20 kiloa.

Originally posted by msj81
mitä olen kavereilta kuullut, kuukauden reissuun on mennyt lippuineen rahaa noin 10000mk. Että kohtuu tyyristä on, joskin avartavaa.

Mulla meni viime talvena yhteensä alle 10kmk kuukauteen Thaimaassa.

Mitään en jättänyt tekemättä sen takia, että säästäisin rahaa. Thaimaan sisälläkin matkustelin runsaasti.

Nosto
Olisi tarkoitus lähteä kokeilemaan reilaamista tänä kesänä jos matka seuraa löytyy.
Kukaan käynnyt lähi aikoina. Ja minne kannattaa matkustaa.

Nosto
Kukaan käynnyt lähi aikoina. Ja minne kannattaa matkustaa.
Parina viime kesänä on tullut käytyä, tosin viime kesänä ei reilikorttia ollut. Liikkuminen tapahtui silti pääosin junalla joten sitä voi kutsua "reiliksi".
Aikalailla tuossa itä-euroopan puolella on tullyt pyörittyä, ensimmäisellä kerralla oltiin kyllä lähes viikko Saksassakin.
Berliini on muuten aivan upea mesta, samoin Praha ja Slovenian Ljubljana. Viimeksi mainittu on vaan sen verran pieni että 2 päivää siellä riittää oikein hyvin. Kyllä minä tuota itäistä eurooppaa(Puola, Tsekki, Slovakia, Unkari, ent. Jugoslavian maat) hehkuttaisin. Sarajevo on kuulemma upea, mutta siellä nurkilla junalla liikkuminen on toivottoman hidasta. Maisemat sitävastoin ovat varmasti upeat.

edit: Niin joo, tuo reilikortti on uudistunut parin vuoden takaisesta, joten siitä ei ole tuoretta tietoa ainakaan minulla. Äläkä pelkää yksin matkustamista, jos matkaseuraa ei löydy. Hostelleissa on aina porukka, jota saa mukaan baariin yms. Vaikka matkustaa yksin, ei välttis tarvitse olla yksinäinen.

niin ,nyt on itseäkin alkanut kiinnostaa, tosin ensi kesään jää reissu rahoituksen takia. siksi nyt kysynkin että paljonkos on jampoilla mennyt rahaa kuukauden reissuun ja missä päin on tullut pyörittyä, jos tuota reililippua ei lasketa? tarkoitus olisi laskeskella mitä sitä pitäisi saada säästettyä, jos ihan halvimmillaan yrittäisi selvitä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom