Originally posted by hkaroliina
Oon tässä jo pitkän aikaa haaveillut interreilaamisesta Euroopassa ja aattelin kysäistä onko tällä ketään, joka olisi tätä tehnyt? Kävin VR:n sivuilla katsomassa hintoja ja vyöhyke vaihtoehtoja ja Saksa, Itävalta ja Sveitsi olis mielenkiintoisia nähdä...kannattaako reissata kerralla pari vyöhykettä vai keskittyä vaan yhteen? Maksaako loppujen lopuksi niin paljon, että kannattaa jättää väliin ja miettiä erityyppistä lomaa ulkomailla (vrt. rantaloma Epsanjassa...):kippis1:
Pari kertaa on tullut käytyä, toisaalta matkan tarkoituksena on ollut päästä halvalla Alpeille laskemaan ja samalla vilkaista hieman tuota suurta ja tuntematonta Eurooppaa.
Tuo, että paljonko noita vyöhykkeitä kannattaa ottaa on kohtuullisen henkilökohtainen juttu. Kyllä kuukaudessa paljon ehtii näkemään, mutta haluaako sen reilaamisen sitten olevan sellaista: paikan A kautta nopeasti paikkaan B ja sieltä taas kiireen vilkkaa uuteen mestaan. Näkemistä varmasti riittää vähemmilläkin vyöhykkeillä. Kyllä mä oon sitä mieltä, että ottaa vaan kaikki vyöhykkeet ja sitten lähtee sen kummempia suunnittelematta matkaan. Voi vaikka yhtenä päivänä päättää, että heilahdanpa Epsanjassa käväsemään
. Voi olla vaan näin kesäaikaan hieman ongelmallista noiden retkeilymajojen yms kanssa..
hintaa on mun vaikea sanoa, mulla kokonaisbudjetti pyöri tuolla 12000mk -->. Hissiliput veivät aimo osan tuosta, eikä se talviaikaan asuminen hiihtokeskuksissakaan mitään halpaa ole, vaikka budjettiluokan asumista harrastinkin.
Alppeja suosittelen oikein lämpimästi, todellakin kokemuksen arvoinen paikka. Esim. Wieniin ja sieltä sitten pikku hiljaa siirtyen kohti Sveitsiä. Junamatkat kestävät kauan tuolla, koska nuo pienet mäen nyppylät hieman haittaavat
. Jos oot mäkinaisia, niin kannattaa mennä jossain jäätiköllä muutama käännös tekemään. On hieman erinlaista laskea +25c kuin täällä -25c