Insinöörit+palkka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HCG-1
  • Aloitettu Aloitettu
Olen 2,5 vuotta sitten valmistunut insinööri ja palkka 2500e/kk.
Pitäisi vuoden vaihteessa pyytää lisää liksaa (mielellään reilusti :thumbs: ) ja siksi kyselenkin, että miten teillä muilla "vastavalmistuneilla" insinööreillä (ei dippi) toi palkka juoksee...?

Jos jollain on linkki johonkin päivitettyyn palkkataulukkoon niin se ois kans kiva...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
HCG-1 sanoi:
Jos jollain on linkki johonkin päivitettyyn palkkataulukkoon niin se ois kans kiva...

Allaolevasta linkistä löytyi jotain, mutta toi nettitaulukko on hieman kehnonlainen. Muttta koska olet vielä 'nuori' insinööri niin ei tuo nyt niin huono palkka ole. Riippuen tietenkin missä asuu. Pääkaupunkiseudulla kun yleensä on hieman korkeammat kustannukset.

http://www.insinooriliitto.fi/asp/empty.asp?P=414&PS=root

Jätit tosin kertomatta, minkä alan insinööri olet (Lego, IT, Kone...). Kannatta hieman katsoa alakohtaista palkkataulukkoa, sillä yleisesti insinöörit eivät tienaa samaa rahaa esim. prosessi-insinööri paperiteollisuudessa vs. koodiorja jossain IT-hikipajassa. Taulukkoja yleensä löytyy kaikkien ammattiliittojen sivuilta tai sitten suoraan omasta ammattiyhdistyksestäsi kysymällä.

Tuttu valmistui juuri 3 päivää sitten sähkövoima ja logistiikka insinööriksi. Asuu Seinäjoella. Töitä ei saa mistään.
Eläkepommia odotellessa...

Porkkanaraastin sanoi:
Tuttu valmistui juuri 3 päivää sitten sähkövoima ja logistiikka insinööriksi. Asuu Seinäjoella. Töitä ei saa mistään.
Eläkepommia odotellessa...

No jos ei heti 3 päivässä töitä saa, niin ehkä ei kannatta ihan vielä lannistua, hehe.

Valmistuin viime keväänä ja inssihommia olen tehnyt n. 3kk. Alkupalkka 1800€ ja nousee koeajan jälkeen varmaan n. 2000 juuroon. Eli aika kökkö liksa meikäläisellä. Yksityisellä olen hommissa ja kaivos sekä ympäristöpuolen hommia pääasiassa.

Edit-viilausta

HCG-1 sanoi:
Olen 2,5 vuotta sitten valmistunut insinööri ja palkka 2500e/kk.
Pitäisi vuoden vaihteessa pyytää lisää liksaa (mielellään reilusti :thumbs: ) ja siksi kyselenkin, että miten teillä muilla "vastavalmistuneilla" insinööreillä (ei dippi) toi palkka juoksee...?

No huhut kertovat että helsingissä yksityisellä sektorilla voisi saada vastavalmistuneena lisineen about 45000e/v... Realistinen peruspalkka lienee kuitenkin tuon 2500-3000e/kk.

John R sanoi:
Valmistuin viime keväänä ja inssihommia olen tehnyt n. 3kk. Alkupalkka 1800€ ja nousee koeajan jälkeen varmaan n. 2000 juuroon. Eli aika kökkö liksa meikäläisellä. Yksityisellä olen hommissa ja kaivos sekä ympäristöpuolen hommia pääasiassa.
Edit-viilausta

Nyt ei auta kuin lyödä Rambo-puukko pöytään ja lisää liksaa. :lol2:

Huppe sanoi:
Realistinen peruspalkka lienee kuitenkin tuon 2500-3000e/kk.
Vastavalmistuneelle ei ehkä ihan realistinen... 2000-2500/kk on varmaan lähempänä.
Nojoo, mä olenkin tunnetusti kitsaasti maksavassa firmassa töissä.

Onneksi insinöörien hommia ei kannata siirtää suomesta pois. Kiinalaisetkin insinöörit tienaa kohta enemmän.

Yksityisellä oon minäkin, suunnitteluhommia teen.

Rosvoks tässä varmaan pitää ruveta kun ei näillä hommilla ainakaan rikastumaan pääse...

Toi 45000/vuosi vastavalmistuneella kuulostaa kyllä aika kovalta, no ehkä vitunmoisella ylitöiden paiskimisella saattaisi olla mahdollista.

Huppe sanoi:
No huhut kertovat että helsingissä yksityisellä sektorilla voisi saada vastavalmistuneena lisineen about 45000e/v... Realistinen peruspalkka lienee kuitenkin tuon 2500-3000e/kk.

Tuo ei ole minkään alan vastavalmistuneelle insinöörille realistinen palkka. Kyllä se
menee varmasti tuohon D.Yatesin hanuriin, eikun haarukkaan. :)

Keväällä 2003 valmistuin. IT-alalla olen nyt reilun vuoden ollut töissä ja 2400 e/kk tulee palkaa.

Minunkin mielestä 45000 e/vuosi kuulostaa vasta valmistuneelle aika hurjalta. Sehän tekee 3750 e/kk. Täytyy olla epätavallisen pätevä kaveri kyseessä, jolla on ollut jalka jo hyvin ja kauan jonkin yrityksen oven välissä tai mahdollisesti hyvään rakoon osunut yksityisyrittäjä. Ettei kyseessä ole DI? Toisaalta lisineen ehkä mahdollista, jos helvetisti ylitöitä.

Ei ole ainakaan tiedossa, että yksikään luokkatovereistani olisi noilla palkoilla, vaikka suurin osa heistä on ollut jo vuoden minua kauemmin työmarkkinoilla. Yksi tosin sai melko nopeasti sen 3000 e/kk, mutta palkka ei ole tuosta juurikaan noussut.

N.O.Kummonen sanoi:
Keväällä 2003 valmistuin. IT-alalla olen nyt reilun vuoden ollut töissä ja 2400 e/kk tulee palkaa.

Minunkin mielestä 45000 e/vuosi kuulostaa vasta valmistuneelle aika hurjalta. Sehän tekee 3750 e/kk. Täytyy olla epätavallisen pätevä kaveri kyseessä, jolla on ollut jalka jo hyvin ja kauan jonkin yrityksen oven välissä tai mahdollisesti hyvään rakoon osunut yksityisyrittäjä. Ettei kyseessä ole DI? Toisaalta lisineen ehkä mahdollista, jos helvetisti ylitöitä.
Ei kyllä tietääkseni ole DI... :rolleyes:
IT-alalla kuiteskin

N.O.Kummonen sanoi:
Ettei kyseessä ole DI?

DI:n alkupalkka on noin 2700 eskoa kuukaudessa. Pienemmillä paikkakunnilla ja pienemmissä yrityksissä vähemmän. Aika vähän todellisuudessa merkitystä palkkaan D-etuliitteellä.

Itse olen opinnäytetyötä vailla insinööri.. tarkoitus olisi vuodenvaihteessa alkaa sitä pakertamaan kasaan... motivaatio on kyllä aika nolla... kohtuu usein tulee kelailtua että jaksaako koko loppu elämäänsä istuskella toimistossa... ja tuleehan sitä joskus arvuuteltua että montako kertaa elämänsä aikana tulee työpaikka vaihtumaan muuten kuin omasta tahdosta...

mielessä onkin käynyt hakeutuminen rajavartiostoon =) eläkeikä laskisi noin 10 vuodella, pääsisi hyvässä lykyssä taplaamaan koiran kanssa työpäivät... palkassakaan ei kai olisi niin kauheasti eroa, lisät ja koirankoulutustaso korottaa kai listapalkkaa jonkin verran... ja eihän se raha ole kaikki kaikessa ,) Ja ainakin tässä vaiheessa tuntuu että voisi olla "varmempi" työpaikkana kun nämä nykyajan kokoajanporukkaapoispotkivatfirmat...

Jos on juuri valmistunut, niin Helsingin ulkopuolisille 2000 euroa kuussa on ihan hyvä palkka, kun vertaa siihen että useat valmistuneet eivät saa töitä ollenkaan. Ainakin tällä hetkellä valmistuneen kannattaa ottaa töitä vaikka 1800 euron palkalla (ehdoton minimi), ja neuvotella sitä ylöspäin koeajan jälkeen 200 euroa (luultavasti työnantaja sopii nostoksi 100 euroa, joka on ihan ok). Tähän kannattaa pääkaupunkiseudulla lisätä 200-300 euroa. Valmistuneiden kannattaa myös pyytää täyttä kuukauden kesälomaa, muussa tapauksessa kesäloma saattaa jäädää vaikka viikon pituiseksi, riippuen tietysti että missä kuussa firmaan tulee. Työnantajat antavat mieluummin 2-3vk ylimääräistä palkkaa ekana vuonna kuin nostaa palkaa 100 eurolla. Tärkein syy on ainakin pienissä firmoissa, että kesällä on muutenkin toimisto tyhjillään, eikä ole mitään järkeä ketään siellä käytännössä katsoen työttömänä yksikseen istuttaa. Isot firmat käyttää tietysti palkkataulukoita, eikä niissä ole mitään joustoa, mutta kannattaa pyytää aina tietysti hieman liikaa kuin liian vähän, kunhan ei vain mahdottomia pyydä ;)

Itselläni oli parhaillaan palkka 2500e (ja ylitöitä vielä päälle niin paljon kun jaksoi tehdä, 4ke kuukaudet eivät olleet mitenkään ihmeellisiä) ennen kuin oli edes yo-todistus kourassa. Eli se osaamistaso ja kokemuksen määrä ovat aika merkittäviä tekijöitä sen palkan suhteen, ei se pelkkä paperi että koulussa on käynyt.

Käyn parhaillaan tietotekniikan insinööritutkintoa, ja pelottaa ihan ajatella, minkälaisia insinöörejä tuoltakin linjalta valmistuu.. ehkä 10 henkilöä (per 120 vuosikurssilaista), joita voisin kuvitella kutsuvani työhaastatteluun.

taisto sanoi:
DI:n alkupalkka on noin 2700 eskoa kuukaudessa. Pienemmillä paikkakunnilla ja pienemmissä yrityksissä vähemmän. Aika vähän todellisuudessa merkitystä palkkaan D-etuliitteellä.

Kyllä se menee toisinpäin. Suurilla paikkakunnilla, varsinkin niillä joissa on yliopistoja, korkeakouluja ja ammattikorkeita, alkupalkat DI:lle on 2000-2400 eur/kk. Syrjemmässä saa 2500-3000 eur/kk jos vaan viitsii lähteä, koska tarjonta on paljon vähäisempää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom