Inkivääri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pexi84
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
40
Tätä ainetta käytetään intiassa lähes kaikkeen yleislääkkeenä. Itse otan tuoreena kaupasta ja syön raakaana, aika ärjyä tavaraa kyllä:) Lähinnä nivelien takia käytän, eikä ole tosiaan kallista.
10-20g päivässä olen katsonut riittäväksi. Käyttääkö täällä muut tätä "ihmelääkettä"?

Tässä ainakin ihan mielenkiintoista asiaa
http://tamarindheaven.blogspot.com/2008/08/ihmeellinen-inkivri-ja-inkivritee.html

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt lääketarkoitukseen, mutta ruuanlaitossa on kovassa käytössä. Tuo hyvää makua ja aika hyvin tuota on saatavilla pienemmissäkin kaupoissa.

Hyvää mausteena ja "luonnonlääkkeenä" Olen itse käyttänyt sitä vuosia. Hyvä flunssan lievittämiseen, leikkaa ohuita siivuja "riittävästi" eikun mukiin ja keitettyä vettä päälle. Anna liota jonkun aikaa. Mausteeksi makeutusaineeksi hunajaa. Hyvänmakuinen flunssalääke.

Hyvää mausteena ja "luonnonlääkkeenä" Olen itse käyttänyt sitä vuosia. Hyvä flunssan lievittämiseen, leikkaa ohuita siivuja "riittävästi" eikun mukiin ja keitettyä vettä päälle. Anna liota jonkun aikaa. Mausteeksi makeutusaineeksi hunajaa. Hyvänmakuinen flunssalääke.

Oikein. Inkivääriä olen itsekin suosinut paljon flunssan aikana sekä sen lievittämiseen. Tuore inkivääri toimii hyvin kurkkukipua vastaan juuri edellämainitulla tavalla. Se on aika jytyä, ja kannattaa esim. kurlailla kurkkua sillä niin vähän helpottaa. Lisäksi oon ite käyttäny tablettivalmisteita, jotka muuten pääs juur loppumaan:(

OT: cayennepippuri myös hyvä parantamaan vastustuskykyä, on tullut todettua tämän talven aikana:)

Itse voin suositella kuivattua soikeroimatonta inkivääriä. Esim ruoan päälle nautittuna tekee erittäin gutaa.

Sain joskus tuoretta inkivääriä varmaan kilon verran, joten kuorin ja pakastin ne. Nyt otan aina tarpeen mukaan sulamaan ja heitän peukalonpään kokoisen köntin aamuvihersmoothieen. Musta on raakana sellaisenaan vähän turhan tujakkaa, mutta smoothiessa menee mukavasti kaiken muun ohella alas.

Mä oon myös alkanut syödä tuoretta inkivääriä palasen päivässä. Syön ihan raakana aina n. 10-20 gramman palan kerrallaan. Onhan se tujua, mutta mun mielestä kuitenkin ihan syötävää, koska se ei polttele sentään kovin kauan suussa, toisin kuin jos nappaa vaikka kokonaisen valkosipulinkynnen. Onneksi toi on niin halpaa, että sitä ihan mielellään popsii päivittäin ja vaikka sillä ei edes olis mitään ihmeellisiä terveysvaikutuksia, niin onpahan ainakin hyvä hengenraikastin.

Inkivääriä kuluu täällä päivittäin teessä ja ruuanlaitossa, loistavanmakuista tavaraa ja erinomaisen monipuolinen rohdos myös, pitää flunssat loitolla ja vatsan kunnossa jne.

Inkivääriä kannattaa kerralla paloitella isompi satsi muovirasiaan jääkaappiin, kitkerähkö maku pehmenee aika lailla niin. Paloiteltu inkivääri säilyy n. viikon. Loistava inkivääritee syntyy kun heittää pari ruokalusikallista palasia kattilaan, puoli litraa vettä päälle ja kiehauttaa. Sekaan puolikkaan limen mehu ja hieman hunajaa. Tuotamenee yleensä litran verran päivässä...

Palasina n. viikon, kokonaisena varmaan pari. Itse tykkään veistellä inkivääriä kerralla jonkinmoisen satsin pikku paloiksi ja siitä sitten viikon mittaan keitellä teetä. Nopeaa ja kätevää + inkiväärin maku pehmenee kun se saa olla jonkin aikaa palasina. Inkivääriä menee myös ruuanlaitossa reippaasti, yhtäläiset määrät valkosipulia ja inkivääriä blenderissä murskaksi ja tuota sitten suunnilleen joka ruokaan :D

Kaveri mainitsi että "inkiväärijuoma" (inkivääriä keitettynä + hunajaa) auttaa keuhkoja palautumaan kovasta treenistä parantamalla hapenottokykyä. Tästä sitten lähin pohtiin että oisko järkeä vetästä tommonen teemukillinen ennen tabataharjoittelua?

Elvytetään tää,niin ei tarvii tehdä samalle kasville uutta ketjua. Eli kun Pakkiksella pyörii aika paljon varsin hyvin ravintoaisoihin perehtyneitä ihmisiä,niin minkälaisia oikeita tutkimustuloksia on inkiväärin terveellisyydestä? Maria Veitola yökyläili Eva Wahltrömin luona ja Eva,sekä miesytävänsä Niklas Rasänen,tekivät inkivääristä mehua,jota kippasivat naamaansa viinasnapsin tapaan. Niklas taisikin naureskella jotain,"eihän tämä mitään hyvää ole.." No,onko se sen arvoista? Paljon kuullut mutua ja legendaa miten terveellistä inkivääri on,mutta löytyykö sille muuta pohjaa kuin maininnat siitä miten inkivääriä on käytetty vuosisatoja kiinalaisena terveystuotteena?

Ihmeistä en tiedä, mutta onhan inkiväärillä, kurkumalla ja kanelilla ihan tarpeeksi tutkittuja hyötyjä että pääsee mukaan lautaselle.

Itse olen havainnut tuon tulehdusta lievittävän vaikutuksen, rankkojen reenien jälkeiset domssit ovat selvästi pienemmät, voi olla myös plaseboa.

Eikös nämä "tulehdukset" ole juuri sitä mitä treeneiltä haetaan, että saadaan kasvua aikaan?

Vähän sama miksi noita BCAA ja EAA drinkkejä ennen treenejä otettuna katabolian ehkäisyksi kritisoin täällä:
https://pakkotoisto.com/threads/bcaa-ja-eaa.122562/page-7#post-4826478

Ja sitten tuossta edellä mainitusta kanelista:
https://www.evira.fi/elintarvikkeet...ikkeiden-luontaiset-myrkyt/kanelin-kumariini/

"Kanelin säännöllinen käyttö ei ole suositeltavaa. Erityisesti pienten lasten ei pitäisi nauttia useita kanelia sisältäviä tuotteita päivittäin. Turvallisuuden kannalta ei ole huolestuttavaa, jos kumariinin saanti ylittyy tilapäisesti, esimerkiksi viikon tai parin ajan joulun tienoilla.

Kumariini on maksalle myrkyllinen aine (maksatoksinen). Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on vuonna 2004 antanut sille siedettävän päiväsaannin rajaksi 0,1 mg ruumiin painokiloa kohden vuorokaudessa (eli 50 kiloisella ihmisellä 5 mg kumariinia ≈ 1 tl kanelia). Vuonna 2008 EFSA päivitti arviotaan ja totesi, että turvallisuuden kannalta ei ole huolestuttavaa, vaikka kumariinin saanti olisi yhden tai kahden viikon ajan 0,3 mg ruumiin painokiloa kohden vuorokaudessa."

Muistaakseni sitä kanelitankoa/kuorta pysty vetämään huoletta, mutta tulee nyt ihan ulkomuistista.
Eli siis tätä: "Harvinaisemmassa ja kalliimmassa ceyloninkanelissa (Cinnamomum zeylanicum) kumariinipitoisuudet ovat huomattavasti pienempiä."

Kurkuma muistaakseni lisäsi ruokahalua. (y)

Viimeksi muokattu:
Vai että harvinaista Ceyloninkanelia...On toki jos ei vaikka citymarkettia tai prismaa ole 100km säteellä.

Just viime viikolla ostin cittarista peltipurkin urtekramin cayloninkanelia 2.40€ ,vieressä pippuri 1.70€ että kylläpä on kallista...Eihän sitä kukaan syö työksensä.

Hullua että nykyään "kuollaan" kaneliin,saahan siitä syöpä ja ties mitä ens viikolla jos on joka aamu pantu puuroon.Siis sitä kanelia mitä on syöty vissiin satoja vuosia,nyt se alko tappamaan..montako vakavaa sairastapausta on kanelista tullu? Eikö yhtään koko maapallossa?

Olihan ne ruotsalaiset ravintonerot tutkinu että sipseihin kuolee:jos syö juomatta yhdeltä istumalta 4 kiloa eli noin 11 isoa pussia.Juomatta ja liikkumatta.
Semmosia tutkimuksia,mikähän tän kumariininkin myrkyllisyys tausta on? Tai siis monta vuotta pitää syödä että se syöpä tulee taai henki lähtee? 14 pulloa kanelia 10 vuoden ajan juomatta istualteen niin tulee tulee huono olo ja voi tulla syöpä,voit myös kuollakin sillä aikaa?

Aivan,nämä oireet tulee myös jos juon vettä käsittämättömiä määriä pitkiä aikoja,jopa vuosia..

Suositut

Back
Ylös Bottom