INBODY 720 ja rasvaprosentti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja petsku
  • Aloitettu Aloitettu
Kävin tuossa testailemassa kyseisellä laitteella kehonkoostumusta ja tulokset herättivät pientä ihmetystä.
Ensinnäkin olen mielestäni melko erikoisen ruumiinrakenteen omaava kaveri, koska olen omasta ja monien muiden mielestä hoikan näköinen, vaikka painoindeksin mukaan olen normaalin rajan yläpäässä (pituutta noin 187cm ja painoa viimeisimmän mittauksen mukaan 86kg). Salilla käyn noin 5-6 kertaa viikkoon, sisältäen välillä aerobista liikuntaa lenkin tms muodossa. Mittauksen mukaan lihasmassaa on ihan hyvin, mutta suurempaa ihmetystä herätti rasvaprosentti. Laite nimittäin kertoi rasva%:n olevan 18 pintaan. Ennen en ole käynyt mittailemassa tälläisellä "kunnon koneella" arvoja, mutta oman ja muutaman ulkopuolisen arvion perusteella ennen mittausta luulin rasvojen olevan noin 12% luokkaa. Lihakset erottuvat ihan hyvin ja mm. sixpackin saa näkymään jännittämällä ja jännittämättäkin näkyy ainakin 4 ylintä "palaa". Lisäksi, kuten edellä mainitsin, olen muutenkin hoikan oloinen, joten nyt pisti miettimään, että missä tuo rasva sitten piilottelee, jos sitä kerran noinkin paljon pitäisi olla. Löysin täältä myös tälläisen ketjun, jossa oli "kuvia rasvaprosenteista":
http://www.pakkotoisto.com/ravinto/57608-kuvia-rasvaprosenteista/
ja postauksessa nro 9. näkyvistä kuvista luokittelisin itseni kolmannen kuvan kohdille (rasvat 8-10 %)

Ilmeisesti ainakin sisäelinten ympärillä on aika paljon rasvaa inbodyn tulostaman kuvion perusteella, mutta selittääkö tämä koko totuuden? Ja miten sitten lähteä tiputtamaan rasvaprosenttia kun muutenkin näyttää hoikalta. Ei viitsisi salilta saatuja muutamia lihaskiloja kadottaa kokonaan. Mutta ymmärsin ettei tuo sisäelinten ympärillä oleva rasvakaan hirveän terveellistä ole. Ja kyllähän se ottaa myös vähän sen kuuluisan egon päälle ku kaverit vetelee rasvoilla siellä 12% tienoilla ja itse huitelee 20 korvilla vaikkei peilistä eroa ainakaan oma silmä kerro :D Jos siis jollain on kokemuksia tuosta inbodyn rasva% tarkkuudesta ja varmuudesta tai neuvoja tuohon rasvan tiputukseen (erityisesti sisäelinten ympäriltä?) niin niitä otetaan ilo mielin vastaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuo tuossa mainitsemassasi postauksessa olevat rasvaprosentit ei oo mitenkään kohdillaan.. Väittäisin että tuossa viimesessä kuvassa voi rasvat olla sen 8-10% ja tuossa kolmannessa kuvassa luulis olevan ainaki 15%. Mulla ku InBody 720 -laite näytti 10% rasvoja nii olin varmaan kireämmässä kunnossa mitä tuo mies on tuossa viimesessä kuvassa. http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=214711 Tuon linkin takana on kuvia mitkä on vähä enemmän sinne päin..

Ite kävin kevään dieetin jälkeen Inbodyssa ja mulle se näytti rasvaprosentiksi noin 10%. Kaveri joka käy pihtimittauksessa vuosittain ja sillä on 6-8% luokkaa rasvat, väitti että jos multa ois pihteillä mitattu niin ois voinu olla luokkaa 7-8%, eli aavistuksen alhaisempi rasva % mitä Inbody näytti. Ite uskon silti ennemmin sen Inbodyn näyttämän 10% koska jotenkin tuntuu järkevämmältä, 6-8% rasvoissa alkaa oikeasti olla melko helvetin tiukan näkönen. Silti jos vertaan omaa silloista kuntoa esim. tuohon sun vertaamaan kuvaan 3 (8-10%) niin olin saletisti ulkoisesti tiukemmassa kunnossa. Tietenkin riippuu miten kuvat otettu, valaistuksesta jne. joten kuvista ei voi kukaan rasvaprosentteja päätellä. Tuossa viimesessäkin kuvassa missä tuolla vertaamallasi kaverilla rasvat vissii 6% luokkaa niin mun mielestä erottuvuus aika heikko siihen nähen. Joten en käyttäs välttämättä noita kuvia minään vertailukohteena yleisesti.

Sitten muutenki ihmisillä rasva kertyy vähä yksilöllisesti, jos sulla näkyy vattapalikat hyvin niin sekään ei mun mielestä oo mikään asia mikä tarkottaa että sulla automaattisesti on matala rasvaprosentti. Sulla voi sitä rasvaa olla sitten enempi muissa paikoissa ja juuri sisäelinten ympärillä.

Ei noita Inbody mittauksiakaan voi pitää kuin suuntaa antavana, luulen että se näyttää suht hyvin suunnan mihin oot menossa jos käyt mittauksissa aina vakioiduissa olosuhteissa. Ei kannata kuitenkaan pitää konkreettisina tuloksina ja mitäs sillä koneen näyttämällä prosentilla edes on väliä jos tunnet olevasi tarpeeksi tiukassa kunnossa.. :rolleyes: Kyllä kai se on peili tärkeämpi mittari ku joku sähkönen mittaus eikö...

Nuo tuossa mainitsemassasi postauksessa olevat rasvaprosentit ei oo mitenkään kohdillaan.. Väittäisin että tuossa viimesessä kuvassa voi rasvat olla sen 8-10% ja tuossa kolmannessa kuvassa luulis olevan ainaki 15%. Mulla ku InBody 720 -laite näytti 10% rasvoja nii olin varmaan kireämmässä kunnossa mitä tuo mies on tuossa viimesessä kuvassa. http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=214711 Tuon linkin takana on kuvia mitkä on vähä enemmän sinne päin..

Hyvä linkki kyllä, pystyy edes jotenkin arvioimaan että missä mennään. Varsinkin kun se oma kunto nyt on niin helppo arvioida hyvinkin erilaiseksi mitä se todellisuudessa sitten on. Ihan tuosta syystä vois joskus itsekin laittaa kuvia palstalle, mutta jospa nyt ensin hommais vähän sitä lihaa ja rasvaprosentin edes omasta mielestä jonnekin 15 tuntumaan vaikkapa..

Laitahan pupulus kuva siltä ajalta missä olet kireämmässä kunnossa kuin tuo ukko ja rasvat oli 10

Ei oo ku vaan selkäkuvia siltä ajalta mutta ajattelin että ens viikolla laittasin ehkä tonne vippipuolelle kuvia kunhan tässä flunssasta parannun ja saan vähäiset lihaspaineet takasin nii vois ehkä matkan varrelta laittaa jotaki kuvia sitten ku löysin muutama kuukausi sitten jonku yli kahden vuoden takaisen kuvanki.. Viime keväältä mulla ainaki taitaa olla joku edestäpäin otettu kuvaki ku tuli sillon vähä aikaa "dieetattua" (tai no, motivaatio oli aika vähäistä nii ei ruoka maistunu, siinä lihasten mukana palo vähä rasvaaki)..

Voi se kyllä olla että en kehtaa kuvia tonne laittaa ku ei siellä kellää muillakaa näin kyniksillä kuvia oo :D

Tuli mieleen, että eikös toi inbody näytä ton rasvaprossan pienemmäks, mitä nesteisempänä meet mittaukseen??

Sehän laskee rasvaprossan suoraan rasvamassan ja kehonpainon suhteesta. Eli jos tankkailet nestettä ja vedät kaikkee mikä sitä sitoo, kehonpaino on testissä suurempi ja rasvamassa pysyy toki ennallaan --->pienempi rasvaprossa...

Suositut

Back
Ylös Bottom