Imettäminen

Asiahan ei minua hirveästi kosketa, mutta jokainen joka näki eilen 4D dokkarin aiheesta on asiasta varmasti hieman ihmeissään.

Mistä oli revitty, että naiset imettävät keskimäärin lapsiaan neljä, korostan sanaa neljävuotiaaksi. Afrikassa varmaan lapset roikkuu tisseistä samalla kun naiset hakevat vettä 3km päästä kaivosta.

Eipä muuta.

E: Perun puheeni. Vaimo kovasti intti, että raskaana ei voi imettää, mutta enhän minä sellaista voi uskoa. Pitääkö paikkansa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olin äitin tissiä imenyt 2 vuotiaaksi asti ja seuraava kerta eri naiselta taisi olla 14 vuotiaana.

Molempia mukeloita oon imettänyt n. kahdeksan kuukautta. Se oli mein lapsille mun mielestä oikein sopiva ikä irtaantua rinnasta ja siirtyä juomaan maitonsa tuttipullosta.

Mulle imetys oli luonnollinen juttu ja toimi hyvin. Kuitenkin ihan avoimesti myönnän, et mä en ehkä olis osannu/halunnu enää imettää lasta, joka jo osaa puhumalla pyytää tissiä:rolleyes:

Vaimo kovasti intti, että raskaana ei voi imettää, mutta enhän minä sellaista voi uskoa. Pitääkö paikkansa.

Se menee niin päin, että imettäminen suojaa raskaudelta eli hedelmällisyys ei palaudu niin kauan kuin imettää. Mutta imetys ei toimi ehkäisynä sataprosenttisesti, ja sitä huonommin toimii, mitä epäsäännöllisemmin imettää, eli riski on olemassa. Mutta periaatteessa vaimosi on nyt oikeassa.

Dokkaria en nähnyt, kuulostaa olleen ihan taattua 4D-laatua. Imetyksestä minulla on sellainen käsitys, että sitä harjoitetaan noin vuosi, kaksi on paljon ja kolme jo poikkeuksellista. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Vaikka itse olenkin ei-imettävän sukupuolen edustaja niin silti minusta olisi hyvä jos tuo irtaannuttaminen tehtäisiin kohtuu aikaisin.

Ei siinä muuta ei ollut kovin miehistä kuulla mutsilta että sinä imit tissiä pitkään etkä olisi halunnut siitä luopua. :rolleyes:

Muistelisin, et imettäminen aiheuttaa kohdun supistelua; niinpä ihan alkurakaudesta ei taideta imettämistä suositella. Saattaisi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa keskenmenon.

Korjatkaa, jos muistan ihan omiani.

Muistelisin, et imettäminen aiheuttaa kohdun supistelua; niinpä ihan alkurakaudesta ei taideta imettämistä suositella. Saattaisi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa keskenmenon.

Kyllä se aiheuttaa supistelua ainakin synnytyksen jälkeen, mutta en tiedä miten sitten jos on raskaana.

Tuo dokkari oli kyllä aika sairasta matskua. 8-vuotiaskin vielä imi tissiä. Ei ihan normaalia, eikä tarpeellista.
Imetystä suositellaan 4–6 kk ja lisäruokien aloittamisen jälkeen osittaisesti vuoden ikään asti. Nämä ohjeet kyllä erilaisia riippuen mistä ja keneltä kysyy. Eri neuvoloissakin on erilaisia suosituksia ja eri hoitajilla. Mutta tuo 4-6kk - 1v. voi olla aika normaali ja yleinen käytäntö. Tosin kaikki ei imetä ollenkaan ja jotkut invalidit 10 vuotta.

Mistä oli revitty, että naiset imettävät keskimäärin lapsiaan neljä, korostan sanaa neljävuotiaaksi. Afrikassa varmaan lapset roikkuu tisseistä samalla kun naiset hakevat vettä 3km päästä kaivosta.

Yleismaailmallisesti tutkittuna lapsen luonnollinen vieroittumisikä on n. 4 vuotta.

Se menee niin päin, että imettäminen suojaa raskaudelta eli hedelmällisyys ei palaudu niin kauan kuin imettää.

Hedelmällisyyden palautumisaika on yksilöllistä. Joillakin se palautuu heti, toisilla vasta esim. puoli vuotta imetyksen lopettamisen jälkeen.
Oman kokemuksen mukaan hedelmällisyys palautui ennen esikoisemme imetyksen lopetusta. :)

Imettäminen kyllä aiheuttaa supistelua mutta sitä ei kielletä ellei ole muita merkkejä uhkaavasta keskenmenosta.

Imetystä suositellaan 4–6 kk ja lisäruokien aloittamisen jälkeen osittaisesti vuoden ikään asti. Nämä ohjeet kyllä erilaisia riippuen mistä ja keneltä kysyy. Eri neuvoloissakin on erilaisia suosituksia ja eri hoitajilla. Mutta tuo 4-6kk - 1v. voi olla aika normaali ja yleinen käytäntö.

WHO:n suositus on puolivuotta täysimetystä ja osittaisimetystä vähintään kahden vuoden ikään. Suomessa osittaisimetyksen rajaa on alennettu vuoden ikään ettei äitejä syyllistettäisi. Suosituksessa kuitenkin lukee, että imetys voi jatkua perheen niin halutessa.
4 kk iässä kiinteiden aloittaminen koskee korvikeruokittuja lapsia, ettei korvikkeen määrä nouse vaarallisen korkeaksi.

Olin ensin että :eek: !! Mutta tarkoitatko, että imettää lasta 1 kun mahassa on vauva 2? Vai ketä silloin alkuraskaudessa imetetään? (Miestä ;) ?)

Synnytyksen jälkeen imettäminen aiheuttaa kohdun supistelua, mikä tuntuu epämiellyttävältä/ sattuu, mutta se on silti hyvä, että kohtu palautuu normaaliin kokoonsa. Imettämistä nimenomaan suositellaan silloin.

Itse imetin 6 kk. Tunsin joitakin äitejä, jotka imettivät yli vuoden, silloin ainakin puhuttiin muistaakseni siitä, että pitkä imetys lisää vastustuskykyä. No, eipä lapset ole ikinä sairaina, vaikka en kauhean pitkään imettäny. Kyllä se vastustuskyky tulee jostain muualta. (Perimä, liiallinen hygieenisyys ja ravinto)

Oli sekin vähintään jännä mielleyhtymä mikä ohjelmassa mainittii, eli lapsi olisi kiinni toisessa tississä ja mies toisessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom