Iloisen sekavaa ja epämääräistä neuvojen kyselyä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjes! Olen tämmöinen satunnainen salikävijä, joka on nyt kesän aikana päättänyt aloittaa säännöllisen ja tavoitehakuisen treenaamisen. Olen pyrkinyt hankkimaan tietoa treenaamisesta, sillä aiempaa tietopohjaa ja treenikokemusta minulla ei juurikaan ole. Paljon olen threadeja lukenut tältäkin palstalta ja minua häiritsee suuresti se, että täällä kysellään paljon kaikenlaisia neuvoja ja niihin vastataan kiitettävällä ahkeruudella mutta...

Monet neuvojen kyselijät kysyvät heille sopivaa treeniohjelmaa/ruokavaliota. Ei mainita sanallakaan sitä, että mikä on kyseisen harjoittelijan tavoite. Eli monesti neuvotaan kysyjää, vaikka ei edes tiedetä mitä hän tavoittelee. En ole varma, onko tämä palsta lähinnä bodaustyylisestä treenaamisesta kiinnostuneille ja sen vuoksi oletetaan kysyjien tähtäävän aina maksimaaliseen lihasmassan kasvattamiseen. Valtaosa kuntosalitreenaajista varmasti tavoittelee jotain ihan muuta kuin järjetöntä lihasmassan kasvua. Aika harva ihmisistä pitää bodaajan vartaloa edes hyvännäköisenä. Liika on liikaa. Minäkin olen sitä mieltä.

Toivoisinkin, että aina kun täällä esitetään kysymyksiä ja kysymyksiin vastataan, niin laitettaisiin näkyviin myös se, että mikä on tavoitteena. Varsinkin juuri aloittelija ei välttämättä osaa annetuista ohjeista päätellä sitä, että mihin tuloksiin niillä neuvoilla on mahdollista ja tarkoitus päästä.

Samaan syssyyn haluan myös kiittää kaikkia omaa kokemustaan ja tietämystään täällä jakavia henkilöitä. Paljon asiallista tekstiä olen täältä lukenut ja saanut uutta ajattelemisen aihetta ja kokeiltavaa.

Tämä johtuu varmaan siitä, että ne treenit/ruokailut ovat pitkälti melko samoja, hakee ihminen sitten maksimaalista lihasmassaa tai ei. Tietenkin maksimaalista lihasmassaa hakevan täytyy noudattaa näitä ohjeita tarkemmin kuin peruskuntoilijan. Ja esim. jossain proteiinissa kuntoilijalle riittää päivittäin pienempikin määrä, muttei siitä suuremmastakaan määrästä haittaa ole. Tai vaikkei joku dieettaaja kuntosalilla kävisikään, niin proteiinin syöminen auttaa dieetillä pitämään paremmin nälän poissa, yms.

Samat treeniohjelmat ne sopivat HC-miehille ja peruskuntoilijoille. HC:t treenaavat sitten 110-lasissa ja peruskuntoilijat sillä intensiteetillä, joka tuntuu mieleiseltä. Samaa ulkomuotoa/kuntoa kohden molemmat menevät, toinen vaan toista hitaammin. :) Ohjelmissa on tietenkin eroja haettaessa joko voimaa, lihasmassaa tai lihaskestävyyttä, mutta kyllä mun mielestä nämä yleensä kerrotaan neuvoja annettaessa.

Mun mielestä kannattaakin treenata aina tosissaan, vaikkei sitä kehonrakentajan kuntoa havittelisikaan. Lopettaa treenaamisen sitten, kun on tavoitekunnossaan. Mukavampihan se on päästä tavoitteeseensa puolessa vuodessa kunnon treenillä, kuin treenata kevyesti monta vuotta. Näin ainakin omalla kohdalla. Kyllä mä makaisin mieluusti vaan sohvalla tavoitekunnossani. :)

Näin ainakin itse aattelen.

No eihän se kunto tietenkään loputtomasti pysy. Mutta on se mun mielestä paljon järkevämpää esim. treenata seuraava talvi kovaa ja olla sitten ensi kesällä kunnossa. Vaikka se treeni sitten kesällä jäisikin. Jos vaihtoehtona on ottaa tavoitteeksi jokin kesä 201x ja treenata vähän sinnepäin monta vuotta. :)

En ole varma, onko tämä palsta lähinnä bodaustyylisestä treenaamisesta kiinnostuneille ja sen vuoksi oletetaan kysyjien tähtäävän aina maksimaaliseen lihasmassan kasvattamiseen. Valtaosa kuntosalitreenaajista varmasti tavoittelee jotain ihan muuta kuin järjetöntä lihasmassan kasvua. Aika harva ihmisistä pitää bodaajan vartaloa edes hyvännäköisenä. Liika on liikaa. Minäkin olen sitä mieltä.

Lähtökohtasi on ihan oikea. Toteaisin tosin, että kun ihminen aloittaa yleisluontoisen saliharrastuksen niin yleensä tavoite on lisätä lihasmassaa ainakin jonkin verran. Ei varmaan ole mielekästä ohjata ketään puntteilemaan siten, että lihasmassa ei juurikaan kasva?

Myös, kuten justerr tuossa jo totesikin, treenitapa on hyvin pitkälti sama, oli kyseessä sitten bodari tai kuntoilija, ja toiseksi, lihasmassan hankinta yleensäkin on niin hidasta, että aloittelija voidaan ensin ohjata perusharjoittelussa alkuun, ja sitten harjoittelija voi hiljalleen parin vuoden aikana hankkia tietoa ja kokemusta siitä millainen treeni on hänelle omiaan, ja tehdä omia johtopäätöksiään. Mitään pullataikinamaista paisumista ja "oho heräsin ja huomasin näyttäväni Ronnie Colemanilta, miten pääsen massoista eroon?"-hetkeä tuskin missään vaiheessa nähdään :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom