Ilmavoimiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zii
  • Aloitettu Aloitettu
Kuullostaa muuten hyvälätä suunnitelmalta, mutta noissa LentoRukin hakupapereissa lukee karsiutumisen syy. Jos ne on ihan täysjärkisiä niin kyllähän ne sitten sen kattoo :(.
Itse aijon anoa lykkäystä 2014 tammikuulle ja hakea lentotekniseen koulutukseen. Sitten ainakin yritän vielä toisen kerran LentoRukkiin, jos vaikka suunnitelmasi toimisi. Vaikka III vaiheen testeissä putoaisi niin ei harmita niin paljoa, koska siellä on niin mahtavia testejä jotka on pakko kokea :D.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
II-vaihe oli tänään ja nyt jännätään kutsua IIIeen. Ergo oli just niin ikävä ku arvelin eli nippa nappa yli minimin joka voi sitten kolkutella myöhemmin valinnoissa. Lihaskunnoista 13/15 joka on selkeesti enemmän kun odotin mutta hyvä näin päin. Oottekos kauan joutunut odottamaan III-vaiheen kutsua? Toivottavasti ei kauheen pitkään mene kun oli nää testit näin myöhään
 
Onko kouluarvosanoilla kova vaikutus pääsyyn? Eli onko esim ne 35 vai 45 sisään päässyttä jotain Enkku 10, matikka 10, äikkä 10 oppilaita vai voiko päästä sisään jos on vaikka 8,7,8 numerot ja muut testit menny tosi hyvin?
 
Onko kouluarvosanoilla kova vaikutus pääsyyn? Eli onko esim ne 35 vai 45 sisään päässyttä jotain Enkku 10, matikka 10, äikkä 10 oppilaita vai voiko päästä sisään jos on vaikka 8,7,8 numerot ja muut testit menny tosi hyvin?

Kouluarvosanoilla on merkitystä ainoastaan siinä ensimmäisessä paperikarsintavaiheessa. Sen jälkeen jokainen testitaso on itsenäinen arvosteltava. Eli sisäänpääsyyn riittävät arvosanat määräityvät ihan alussa ja sen jälkeen joka testivaiheessa jokainen siihen asti päässyt on samalla lähtöviivalla riippumatta miten aikaisemmat testit ovat menneet (rimaa hipoen vai paras mahdollinen tulos).
 
Onko kouluarvosanoilla kova vaikutus pääsyyn? Eli onko esim ne 35 vai 45 sisään päässyttä jotain Enkku 10, matikka 10, äikkä 10 oppilaita vai voiko päästä sisään jos on vaikka 8,7,8 numerot ja muut testit menny tosi hyvin?

Kyllä sinne on päässyt myös ammattikoulun papereilla, joten en usko että mikään nero tarvitsee olla. P1 testeissä kannattaa vain olla nopea. Omat unelmat mureni tuon testin takia kun en tehnyt sitä täydellä nopeudella. Vinkkinä voin sanoa että kertotaulu ja päässä laskua kannattaa harjoitella. Itsellä huono päässälasku taito vaikka pitkämatikka on 7 :D.
 
Sain sähköpostia ilmavoimilta ja ne sano että jos uusii p1-testin 2 vuoden sisällä niin pitää saada vähintään 7 pistettä että voi päästä lentäjäksi. ilmoittivat myös että ottavat aina joskus lentäjiksi vaikka armeija olisi suoritettu. Eli aion tämän vuoden heinäkuussa mennä kajaaniin ja tehdä p1 testin uudestaan. Jos saan siitä 7 tai enemmän yritän vielä kerran lentäjäksi :D.
 
...ilmoittivat myös että ottavat aina joskus lentäjiksi vaikka armeija olisi suoritettu...

En kyllä purematta usko tätä tai en nyt tiedä mitä tällä tarkoitetaan. Itselläni on vahva käsitys, että mikäli asepalvelus on suoritettu loppuun et voi sitä enää suorittaa uudestaan edes erikoisjoukoissa tai ilmavoimissa. Asepalveluksen aikana voit tottakai vaihtaa linjaa. Toki voit mahdollisesti yrittää hakea ilmavoimien kadettikurssille ilman, että olet ilmavoimissa käynyt asepalvelusta, mutta uskon tämänkin olevan mahdotonta.

Ainoa keino mitä keksin jossa on mahdollisuus palvella ilmavoimissa mikäli asepalvelus on suoritettu muualla on se, että suorittaisit siviilissä lentäjäkoulutuksen ja päätyisit Casa:n tai Learjetin puikkoihin lentämään siviilivirassa. Tämäkin tosin on niin kaukaa haettu ettei sekään ole käytännössä mahdollista. Joskus kuulin, että voisi olla teoriassa mahdollisuus päästä rajavartiostoon lentämään Dornieria ilman ilmavoimien käymistä, mutta sekin vaatisi rajavartijan ja siviili liikennelentäjän koulutuksen pohjalle.
 
"- joskus joku on keskeyttänyt varusmiespalveluksen muutamaa päivää ennen sen päättymistä jotta on voinut hakea LentoRuk:lle, mutta en tiedä onko se nykyään mahdollista." Tuollai oltiin pistetty. Mutta siinä vaiheessa kun tuo pitää tehdä on ne kaikki karsinnat jo käyty ja olisi varmaa että pääsee lentäjäksi. Elleivät heti alkukarsinnoissa heitä pihalle jos huomaavat että armeija loppuu ennen lentorukin alkua.
 
... Itselläni on vahva käsitys, että mikäli asepalvelus on suoritettu loppuun et voi sitä enää suorittaa uudestaan edes erikoisjoukoissa tai ilmavoimissa. Asepalveluksen aikana voit tottakai vaihtaa linjaa. Toki voit mahdollisesti yrittää hakea ilmavoimien kadettikurssille ilman, että olet ilmavoimissa käynyt asepalvelusta, mutta uskon tämänkin olevan mahdotonta.

Ainoa keino mitä keksin jossa on mahdollisuus palvella ilmavoimissa mikäli asepalvelus on suoritettu muualla on se, että suorittaisit siviilissä lentäjäkoulutuksen ja päätyisit Casa:n tai Learjetin puikkoihin lentämään siviilivirassa. Tämäkin tosin on niin kaukaa haettu ettei sekään ole käytännössä mahdollista. Joskus kuulin, että voisi olla teoriassa mahdollisuus päästä rajavartiostoon lentämään Dornieria ilman ilmavoimien käymistä, mutta sekin vaatisi rajavartijan ja siviili liikennelentäjän koulutuksen pohjalle.

Pitipä ihan tarkistaa, miten on asia nykysin. Todellakin nykyisissä kadettikoulun valintavaatimuksissa on ainoana vaihtoehtona ohjaajalinjalle hakeutumiseen, niin Ilmavoimiin, rajalle kuin Maavoimiinkin, suoritettu LentoRuk (http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/86299/Valintaopas_2013_netti.pdf?sequence=1). Ainakin pari vuotta sitten annettiin vielä mahdollisuus hakea jonkun muun aselajin suoritetulla varusmiespalveluksella. Tässä edellytettiin, että siiviilissä oli suoritettuna PPL täydennettynä LentoRukkia vastaavilla mittari- ja taitolentokoulutuksilla. Lisäksi toki normaalit Ilmavoimien valintatestit piti suorittaa hyväksytysti. Oman käsitykseni mukaan tätä kautta päässeiden osuus on kuitenkin ollut melko marginaalinen, ehkäpä siksi tämä vaihtoehto onkin jätetty pois. Rajalla on ollut vuosia sitten omia hakujaan, jossa on tosiaan isompien lupakirjojen omaavia siviilejä rekrytoitu Dornierin puikkoihin (vai olikohan myös hekoon?).

"- joskus joku on keskeyttänyt varusmiespalveluksen muutamaa päivää ennen sen päättymistä jotta on voinut hakea LentoRuk:lle, mutta en tiedä onko se nykyään mahdollista." ...

Luulisi tuon edelleen olevan mahdollista, eikä mitenkään harvinaista ollut aikaisempinakaan vuosina.
 
Löytyykö muita Immolassa erikoisrajajääkäreiden valintakokeissa P1:n tehneitä ja 3. vaiheeseen kutsua odottelevia? Ikävän kauan antaa kirje odotuttaa itseään :D
 
Voitko LazziN kertoa vähän kokemuksia 3. vaiheesta? Olis vaan kiva tietää vähn mitä siellä olis tulossa. :D

Jos noita kokemuksia 3 vaiheeseen haluat vielä, niin haastavia testejä oli kyllä! todellakin kannattaa nukkua kunnolla ennen testejä. Todella paljon erilaisia testejä, ehkä mieleenpainuvimmat oli sellainen multitasking testi jossa piti neljää asiaa samaan aikaan tehdä mm. muistaa kirjaimia ja laskea päässä laskuja ja kuunnella ääniä. Toinen raastava testi oli keskittymistesti jossa katsottiin tietokoneen ruutua jossa sekuntikellon tavoin pieni pallo meni ympyrää ja jos se "hyppäsi yhden kohdan yli" eli meni tavallista harppausta isomman niin piti nappia painaa, ja tosiaan piti 33min tätä tuijotella.

meikäläiselle tuli jo kutsu 4. vaiheeseen, 27.3 olis helsingissä testit. onko muut saanut kutsuja sinne jo?
 
Jos noita kokemuksia 3 vaiheeseen haluat vielä, niin haastavia testejä oli kyllä! todellakin kannattaa nukkua kunnolla ennen testejä. Todella paljon erilaisia testejä, ehkä mieleenpainuvimmat oli sellainen multitasking testi jossa piti neljää asiaa samaan aikaan tehdä mm. muistaa kirjaimia ja laskea päässä laskuja ja kuunnella ääniä. Toinen raastava testi oli keskittymistesti jossa katsottiin tietokoneen ruutua jossa sekuntikellon tavoin pieni pallo meni ympyrää ja jos se "hyppäsi yhden kohdan yli" eli meni tavallista harppausta isomman niin piti nappia painaa, ja tosiaan piti 33min tätä tuijotella.

meikäläiselle tuli jo kutsu 4. vaiheeseen, 27.3 olis helsingissä testit. onko muut saanut kutsuja sinne jo?

Mites sen "Pizzaslicen" tasapainottelu niillä irtonaisilla joysticeillä ja jalkapedaaleilla? :D
 
Mites sen "Pizzaslicen" tasapainottelu niillä irtonaisilla joysticeillä ja jalkapedaaleilla? :D

Joo tosiaan se oli kyllä helvetin hankalaa! :D pelkillä joystickeillä jopa onnistui jotenkin mutta kun otettii kummatkin jalkapedaalit mukaan niin seikkaili kyllä välistä pizzapala missä sattuu :D mutta näköjään kuitenkin riittävän hyvin meni kun kerran jatkoon pääsin!
 
Joo tosiaan se oli kyllä helvetin hankalaa! :D pelkillä joystickeillä jopa onnistui jotenkin mutta kun otettii kummatkin jalkapedaalit mukaan niin seikkaili kyllä välistä pizzapala missä sattuu :D mutta näköjään kuitenkin riittävän hyvin meni kun kerran jatkoon pääsin!

Vinkkinä ja tiedoksi muille, että tässä pizzapalan tasapainottelutehtävässä (selviää kyllä mitä tarkoitan jos pääsette sen kokemaan) testataan aivojen adaptoitumisnopeutta uuteen ja haastavaan tehtävään. Eli on ihan normaalia, että alussa ei saa mitenkään sitä ruotuun, mutta mitä nopeammin silmä-käsi-jalkakoordinaatio adaptoituu niin sitä parempi.

Mm. Muistitehtävissä jossa on päässälaskua välissä mitataan päässälaskujen nopeutta sekunnin murto-osissa.
 
Ai että kun kuumottelee noi testit. Parin vuoden päästä ois tarkotus hakee ja nyt kuumottaa ihan rutosti nii mitänköhän vaikka viikko ennen testejä?:hyper:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom