Kyllä, koska on EU-maa. Tällä hetkellä on euroopan laajuisesti vielä voimassa JAR FCL 3 määräykset (JAR FCL = Joint Aviation Regulations Flight Crew Licensing) lääketieteellisestä kelpoisuudesta toimia ilma-aluksen ohjaamomiehistössä. 2013 pitäisi tulla voimaan EASA määräykset joissa ei tietääkseni edelleenkään sallita huumeiden käyttöä edes kokeiluna. Kaikkien maiden Ilmavoimat (ja lentoyhtiöt) vielä pitävät yleensä tiukempaa linjaa kuin säädöksen minimit.
JAR-FCL 3.205 Mielenterveys
(a) Luokan 1 lääketieteellisen kelpoisuus- todistuksen hakijalla tai haltijalla ei saa olla esitietojen tai kliinisen taudinmäärityksen perusteella todettua, synnynnäistä tai hankit- tua, akuuttia tai kroonista mielisairautta eikä psyykkistä vammaa, tilaa tai häiriötä, joka todennäköisesti haittaisi kyseessä olevan lu- pakirjan mukaisten oikeuksien turvallista käyttöä.
(b) Erityistä huomiota on kiinnitettävä seu- raaviin (katso luvun B liite 10):
(1) psykoottiset oireet,
(2) mielialahäiriöt,
(3) persoonallisuushäiriöt, etenkin jos ne ovat niin vakavia, että ovat johtaneet poikkeavaan käyttäytymiseen,
(4) psyykkinen poikkeavuus ja neuroo- sit,
(5) alkoholismi,
(6) psyykenlääkkeiden tai huumausaineiden käyttö tai väärinkäyttö, huolimatta siitä onko henkilö niistä riippuvainen.
LIITE 10
4 Alkoholin, huumeiden tai psyykenlääkkeiden väärinkäyttö on hylkäämisperuste huolimatta siitä, onko henkilö niistä riippuvainen vai ei. [Huumeisiin ja psyykenlääkkeisiin kuuluvat rauhoitta- vat lääkkeet ja unilääkkeet, barbituraatit, anksiolyytit (ahdistusta ja tuskaisuutta vähentävät lääkeai- neet), opioidit, keskushermostoa stimuloivat aineet kuten kokaiini, amfetamiini ja muut samalla tavoin vaikuttavat sympatomimeettiset (sympaattista hermostoa kiihottavat) aineet; hallusinogeenit, fensyklidiini ja muut samalla tavoin vaikuttavat arylsykloheksylamiinit;
kannabis, inhalantit (sisään- hengitettävät aineet) sekä muut psyykkisiin toimintoihin vaikuttavat lääkkeet ja aineet.]
Ilmailulää- ketieteen jaos voi harkita kelpoisuustodistuksen myöntämistä, kun hakija on todistettavasti ollut raittiina tai ilman huumaavia aineita kahden vuoden ajan. Ilmailulääketieteen jaos voi jo aikaisem- min harkita kelpoisuuden palauttamista toimintaan usean ohjaajan miehistössä (luokka 1 ‘OML’) tai varmistusohjaajan kanssa (luokka 2 ‘OSL’), kun:
(a) hakija on ollut laitoshoidossa vähintään neljän viikon ajan;
(b) ilmailulääketieteen jaosta tyydyttävä psykiatri on tutkinut hakijan; ja
(c) hakijan tilaa seurataan jatkuvasti kolmen vuoden ajan, mukaan lukien verikokeet ja tukihen- kilöiden antamat raportit.
Ilmailulääketieteen jaos voi 18 kuukauden kuluttua kelpoisuuden palauttamisesta arvioida uudel- leen, onko kelpoisuuden rajoittaminen toimintaan usean ohjaajan miehistössä (luokka 1 ‘OML’) tai varmistusohjaajan kanssa (luokka 2 ‘OSL’) edelleen tarpeen.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403353/0f0048d4c14a51573569de75138da7da/851-jarfcl3a1.pdf