ilmavaivat..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fen
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan raakana raastan ja heitän lämpimän ruuan lisukkeeksi.

Mulla ainakin porkkana ja muut raakat juurekset aiheuttaa vatsan väänteitä. Samoin pavut ja herneet. Osa hedelmistä mm. omena. Olen myös kuullut, että banaani ja kurkku saattavat aiheuttaa vatsaongelmia herkkamassuisille :)
Vain kokeilemalla löytää ne sapuskat jotka ei ärsytä vatsaa. Mulla on toiminut hitaasti syöminen ja ruoka on pureskeltava kunnolla. Ruuan kanssa ei myöskään kannata hirveesti juoda...

Leivästä sen verran, että tuoreena se saattaa aiheuttaa enemmän oireita. Myös leivän hiiva voi auttaa oireita. Itse syön hiivatonta ja kokonaan täysjyvää, enkä "ikinä" tuoretta :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mandariinit ja appelsiinit aiheuttavat ainakin allekirjoittaneelle ilmavaivoja - paitsi jos hedelmälihan irroittelee niistä kalvoista (aika työlästä). En tiedä mikä niissä kalvoissa on - ehkä niiden mukana menee helposti ilmakuplia masuun.

Omena on myös yksi mahdollinen - siinäkin tietyt lajikkeet toisia enemmän. Paprika, pavut, herneet, sipuli. Mahdollisia ilmavaivojen aiheuttajia kyllä löytyy.

Kannattaa myöskin kiinnittää huomiota hiilihappopitoisiin juomiin - ne voivat aiheuttaa ilmavaivoja. Jotkut toisia enemmän. Ja mausteet: jos masusi ei tykkää tuoreesta paprikasta niin ehkäpä paprikajauhe ei myöskään käy (huomioi että useimmat mausteseokset sisältävät paprikaa).

Apteekin Cuplaton ja Minifom-pillerit helpottavat ilmavaivoja. Joskus poistavat vaivan ihan kokonaankin. Sopivat apteekkarin mukaan ihan jatkuvaan käyttöön ja annostus sen mukaan miten iso vaiva (voit ottaa useammankin kerralla). Toki kantsii yrittää löytää se ilmavaivojen aiheuttaja. Huom: Minifom-pillereissä on 2x vaikuttavaa ainetta verrattuna Cuplattomiin. Kustannustehokkaampi vaihtoehto.

Ummetukseen: Juothan riittävästi vettä? Suoliston massa ei pääse liikkumaan normaalisti eteenpäin jos miljöö on liian kuiva. Pari litraa ei välttämättä auta jos se sisältää pääasiassa kahvia, teetä, coca-colaa yms. diureetteja. Suolistosi aavikko kuivuu entisestään.

Mulla ainakin tuore leipä aiheuttanut pirusti kaasuja ja omenat. Joskus myös pähkinät, rahka tai iso määrä prodee pisti vatsan koville tosin nykyään ei ole vaivoja. Yleensä vatsa kyllä tottuu kaikkeen ajan myötä. :whip:

E: Niin ja sipuli tietysti :)

Vilja- ja tärkkelys/sokeripitoiset ruoat saavat aikaan ilmavaivoja. Niiden syömisestä seuraa sitten se, että vatsavaivoja tulee maitotuotteista ja tuoreista kasviksistakin ja vähän mistä milloinkin. Suolisto menee siis täydellisen epätasapainoiseen tilaan.
Viljattomalla, sokerittomalla ja suosimalla hiilihydraatin lähteenä monipuolisesti kasviksia vatsa pysyy ilmavaivojenkin osalta kunnossa. Todettu laktoosi-intoleranssikin katoaa tyystin eikä mitkään täyslaktoosiset maitotuotteet aiheuta oireita(ennenmuinoin edes hyla-tuotteet eivät sopineet).

itse aloi aikanaan syömään rahkaa, jonkin aikaa sitten vielä kurailin ja piereskelin senkun kerkesin. ihmettelin mistä johtunee, mutta jätin rahkan kokonaan pois niin paskakin jäykisty heti eikä pierettänyt koko aikaa. sinäänsä muuten juon maitoa paljon, mutta se ei vaivaa mitenkään :)

Maitohapoilla hintaa muistaakseni jotain 5 euroo verran. En todellakaan ole tuosta varma.
Siitä ei ole mitään hajua että onko samaa mitä piimässä.

Mulla maha turpoaa seuraavista ruoka-aineista:

leseet
rouheet
sorbitoli
ksylitoli
oligofruktoosi (proteiinipatukoissa erittäin yleinen)
inuliini (tätä myös monissa proteiinipatukoissa)
guarkumi (yleinen lisäaine esim. mehukeitoissa)
sipuli
herneet
pavut
maissi
venhnä kaikissa muodoissaan
hiilihapolliset juomat

Yhden lääkärin kanssa juteltiin näistä asioista ja hän oli sitä mieltä, että usein jopa asiantuntijat ovat hukassa näiden ongelmien kanssa. Neuvotaan syömään runsaasti kuitua kaikkiin vatsavaivoihin, eikä ymmärretä, että äkillisestä kuitujen lisäämisestä vatasvaivat pahenevat lähes 100% varmuudella. Kaikki muutokset ruokavalioon pitäisi tehdä vähitellen ja kuitujen kanssa pitäisi juoda todella runsaasti vettä.

Itselläni ainoa oire on vatsan valtava turpoaminen: voisin olla viidennellä kuulla raskaana sen perusteella, miltä näytän, jos syön edellä mainittuja ruokia.

no eipä ainakaan ole laktoosi-intoleranssia mulla. Samalla lailla pieretyttää hyla-tuotteiden kanssa. Parempi näin. Saas nähdä helpottaako cuplaton.

Täällä myös yksi jolle omena ei sovi -> pierettää niin penteleesti. Mysli on toinen takuuvarma paukku-materiaali.

Vettä pulloon työpisteeseen ja lipittelet sitä pitkin päivää.

Mä olen nyt ollut muutaman kuun vähähiilihydraattisella ruoalla. Ehkä suurin ero on tapahtunut, siinä, että nykyään ei pieretä juuri koskaan. Ennen kun olin semmonen "pierukone", mikä pörisi koko illan sohvalla.

Ilmeisesti juuri viljatuotteiden hiilarit ovat olleet suurin syy ilmavaivoille. Joskus epäilin maitotuotteita ja proteiineja, mutta noita tulee nykyään syötyä enemmän, kuin ennen. Uuutena vuotena kun tuli olutta juotua, niin taas oli vanhat merkit ilmassa.

käytin viikon noita cuplatoneja yhden pienen purkin (100mg) eikä auttaneet :( Täytyy nyt kokeilla maitohappobakteereja , tai sit vaan pitää opetella elämään tän kanssa :D Saas nähdä auttaako nää , valmisteen nimi on PanAcido.

kaasuttelu väheni jonkin verran kun syön nykyään 2h sijasta noin 2.5-3h välein aterian jossa prodet mukana.

Itelläni omena ja herneet tuntuu keittävän aika mahtavat höyryt.:nolo:

Mulla Millbona turvottaa ja saa mahan tosi kipeäksi, myöhemmin alkaa kaasuttelu... Onneksi Ehrmann sentään sopii. En tiedä sopisiko hyla rahka paremmin, milbonassa ei lue onko hylaa vai ei..

Paas koittaen Skipin Mucosaa...oon sitä nyt vähän aikaa käyttäny tuntuu toiminta hiljenneen...Kyseisen valmisteen pitäs auttaa myös ravintoaineiden imeytyvyyteen.Sitä otetaan aina aterioiden yhteydessä muutama kapseli:eek:

No eipä ollut noista maitohappobakteereistakaan mitään apua. Nyt ois sit hedelmät poistettu ruokavaliosta väliaikaisesti ainakin. en ole nyt taas kahteen päivää käynyt paskalla. vatsa on aina tosi kovalla...

Tässä lähes legendaarinen englanninkielinen wikiartikkeli kaasusta ja sen muodostumisesta (ja sama kotimaisella)..

Mulla loppu piereminen käytännössä katsoen kokonaan kun siirryin ketolle.. Hiilaritankkauspäivinä suoli huutaa taas leipää! Ne on ne helevatut hiilarit mitkä mua pierettää!!

Tässä lähes legendaarinen englanninkielinen wikiartikkeli kaasusta ja sen muodostumisesta (ja sama kotimaisella)..

Mulla loppu piereminen käytännössä katsoen kokonaan kun siirryin ketolle.. Hiilaritankkauspäivinä suoli huutaa taas leipää! Ne on ne helevatut hiilarit mitkä mua pierettää!!

on tullut luettua noi aikaisemmin. Kannattaa itse kunkin lukea ihan yleissivistyksen kannalta :) Itellä noi pierut on täysin tai lähes äänettömiä eikä haise oikeestaan miltään. Luulis et ne johtuu just tosta ummetuksesta , silloin kun on paskalla käynyt niin ei kyseisiä vaivoja esiinny ja muutenkin on hyvä fiilis. Ite en kyllä rupea millekään vhh-dieetille , koska melkein kaikissa hyvissä ruuissa on paljon hiilareita. Oon suuri leivän , puuron ja myslin ystävä joten en tod halua kieltäytyä niistä. Muutenkin toi karppi ruokavalio näyttäis mun silmään hyvin yksipuoliselta..lihaa, kalaa ja vihanneksia..ei edes useita hedelmiä voi syödä. korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

Muutenkin olen perinteisten ravintosuositusten kannalla ja uskon , että hiilihydraatit ovat ihmiselle ja eritoten aivoille välttämättömiä ( ainakin minun ) :) ja toisekseen vhh-ruokavaliosta on vaikea saada tarpeeksi kuitua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom