Ilkeät vaivat käsissä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
41
Minulla on nyt tässä muutama aikas vittumainen ongelma ollut käsien treenaamisen kanssa. Aloitetaanpa vasemmasta ojentajasta, joka on mennyt jotenkin rikki n. pari kuukautta sitten. Eli ongelmana alkoi siten, että vasen ojentaja kipeentyi kapeassa penkissä ja varsinkin ranskiksessa. Sarjat kävivät raskaiksi ja kun kämmenen painoi olkapäähän kiinni ts. taittoi käden, infernaalinen tuska iski tuohon ojentajaan, vähän kyynärpään alapuolelle. Kävin sitten fysioterapeutilla/hierojalla ja tämä käski pitää ojentajareenistä 2 viikkoa taukoa ja aloittaa sitten kevyesti taas ojentajan treenamisen. Penkkiä sai kuulema tehdä leveämmällä otteella (tässä se ojentaja ei oikeastaan edes kipeentynyt, pystypunnerrus oli ainoa liike tuossa tauon aikana, joka kipeytti hiukan ojentajaa). Pidin sen kahden viikon tauon ja tänään, kun aloin treenaamaan ojentajaa kevyesti, kipu oli kovempaa kuin ennen tuota taukoa!

Toinen ongelma koskee hauiskääntöä ja siitä syntyvää kyynärvarsikipua, tämä on ongelma on oikeassa kädessä. Eli siis kun hauista reenaa, kipu iskee aina toiston negatiivisessa vaiheessa tuohon vähän ranteen alapuolelle, ikään kuin luuhun pistäisi! Sama toistuu, kun nostaa jotain raskasta ja päästää irti, heti iskee vihlova kipu ranteen alapuolelle. Hauis sinänsä pelittää ihan hyvin ja nostaisi rautaa vaikka kuinka paljon, mutta kun tuo "luupisto" iskee niin reenaaminen loppuu hyvin lyhyeen. Tästä fysioterapeutti määräsi myös 2 viikon tauon, mutta ei tunnu tauosta olevan mitään apua.

Eli tämmöistä. Sali reeniä takana n. 5kk ja nämä ongelmat on ensimmäisiä (tuskin viimeisiä) ja vitutus on kyllä suunnaton. Joskus oli aika, jolloin olisin ollut onnellinen jos vain jotenkin fyysisen liikunnan olisi voinut välttää keinolla millä hyvänsä :) nyt se on sitten toisin päin!
Postauksen ei ole tarkoitus olla pelkkää whineä vaan kyselisin nyt sitten, että jos olisi antaa vinkkejä, mitkä voisi auttaa näiden käsivaivojen kuntoutukseen / onko muilla ollut samoja vaivoja... vai pitääkö se yksinkertaisesti olla salilta pois niin pitkään, että kipua ei enää tunnu? Tämä on kai se viimeinen vaihtoehto sitten.

En tiä tosta ojentajasta mutta hauiskäännössä mulla kipeyty kans käsi ihan samasta kohtaa mut kun lopetin hauiskäännön suoralla tangolla kipu lakkas korvaa suora tanko käyriksellä autto ainaki mulla.

Ojentajasta en minäkään osaa mitään sanoa, ainoastaan jos kipu olisi lähellä kyynärpäätä, mutta käsittääkseni näin ei ollut.

Mutta tuo kyynärvasien kipuilu varsinkin aloittelijoilla on yleistä. Itsellä siihen auttoi aika ja itsehieronta forkuille. Kysy siltä fysioterapeutilta miten niitä fokkuja voi hieroa. Myös tuo käyrätangon käyttä voi auttaa, samoin vaihto käsipainoihin.

Timba79 sanoi:
Ojentajasta en minäkään osaa mitään sanoa, ainoastaan jos kipu olisi lähellä kyynärpäätä, mutta käsittääkseni näin ei ollut.

Kipu ei ole suoraan kyynärpäässä, muutama sentti siitä alapuolelle ehkä. Se on sellaista "rasittavan" tuntoista kipua ja huomaa varsinkin siinä, kun kättä koukistaa esim. painamalla kämmenen olkapäähän. Tuo on hyvin tuskallista ojentajasarjan jälkeen. N. 30-60min. ojentajareenistä tuo kipu häviä lähes täysin.

Timba79 sanoi:
Mutta tuo kyynärvasien kipuilu varsinkin aloittelijoilla on yleistä. Itsellä siihen auttoi aika ja itsehieronta forkuille. Kysy siltä fysioterapeutilta miten niitä fokkuja voi hieroa. Myös tuo käyrätangon käyttä voi auttaa, samoin vaihto käsipainoihin.

Pitääpä kysäistä ensi kerralla käydessä. Tosiaan hauista en ole koskaan tykännyt tehdä perustangolla, joten kipu tuntuu kyllä vinotangolla ja myös käsipainoilla. Ehkäpä vähiten tuntuu kipua kyynärvarressa, kun tekee hauiskäännön taljassa narulla (ja on muutenkin mukava liike :thumbs: ). Taidanpa antaa sitten vielä yhden viikon lepoa tuohon, kun se kipu kuitenkin häiritsee aina jossain määrin suoritusta.

Byakhee sanoi:
Kipu ei ole suoraan kyynärpäässä, muutama sentti siitä alapuolelle ehkä. Se on sellaista "rasittavan" tuntoista kipua ja huomaa varsinkin siinä, kun kättä koukistaa esim. painamalla kämmenen olkapäähän. Tuo on hyvin tuskallista ojentajasarjan jälkeen. N. 30-60min. ojentajareenistä tuo kipu häviä lähes täysin.

No sitten tämä taitaa olla sitä varsin yleistä kipuilua, jota esiintyy ojentajatreenien yhteydessä. Itsekin kärsin nyt samasta vaivasta ja ostinkin täältä saamieni ohjeiden mukaisesti kunnolliset kyynärpäälämmittimet. Vielä en ole päässyt niitä testaamaan, kun oon kotona kipeänä, mutta odotan niistä olevan apua vaivaan.

Kyynärvarsista vielä senverran, että itse hieroin niitä sarjojen välissäkin ja venyttelin minkä ehdein ja se (tai joku muu) poisti kivut pikkuhiljaa kokonaan.

puni sanoi:
En tiä tosta ojentajasta mutta hauiskäännössä mulla kipeyty kans käsi ihan samasta kohtaa mut kun lopetin hauiskäännön suoralla tangolla kipu lakkas korvaa suora tanko käyriksellä autto ainaki mulla.

Noissa hauiskäännön yhteydessä tuntuvissa kivuissa on aika usein syynä myös se, että tangossa on muutama kilo liikaa rautaa, eli kannattaa totuttaa ranteet ja muut paikat maltillisesti ja laittaa sitten enemmän rautaa.

Joo itsekkin suosittelen noille kyynervarsille kunnollista venyttelyä myös sarjojen välissä, kuten Timba sanoikin jo. Se on jännä juttu miten venyttelu usein helpottaa ihan pirusti, vaikka ei se sen kummempaa ole :).

Itellä oli kans aikonaan kipua kyynärpäästä parin sentin päässä ojentajia tehdessä. Vaikuttais samalta kun sulla ainakin sun kuvailemisen perusteella. Mä pidin joitain viikkoja taukoo ojentajatreenistä. Parin viikon välein tosi varovaisesti kokeilin että tuleeko kipua ja jos tuli niin heti lopetin. Ootin niin kauan että kipu katos. Sitten alotin pienemmillä painoilla tekemään ja varovasti. Nyt kipua ei enää tule vaikka runttaa kunnon romuilla. Saattaa myös johtua sun kivut väärästä tekniikasta. Itellä oon huomannu että ei alotteluvaiheessa kannata koukistaa kättä ihan koukkuun mutta sit kun on jo kehittyneempi treenaaja niin voi vedellä ihan koukkuun kädet. Nää nyt on tämmösiä mun havaintoja vain.

Hauiksesta voisin sanoa kans että mullakin joskus ilmennyt tota kipua. Varsinkin vastaotteella tehtynä. Siihenkin autto kun pienemmillä painoilla lähti. Forkut ja ranteet vankistu ja nyt kestää vedellä isommilla romuilla.

Joo, kiitoksia vain kaikille neuvoista. Nyt olisi tarkoitus pitää ainakin viikon tauko kaikesta käsireenistä ja katsella sen jälkeen, millä painoilla alkaa sarjoja tekemään.

ZweCCo sanoi:
Saattaa myös johtua sun kivut väärästä tekniikasta. Itellä oon huomannu että ei alotteluvaiheessa kannata koukistaa kättä ihan koukkuun mutta sit kun on jo kehittyneempi treenaaja niin voi vedellä ihan koukkuun kädet. Nää nyt on tämmösiä mun havaintoja vain.

Eli tarkoitatko tässä, että vaikkapa ranskiksessa (tosin tätä liikettä ei kädet edes kestä tällä hetkellä!) ei käytä tankoa ihan siinä otsalla vain jättää esim. 10 senttiä väliä? Uskoisin tuon tekniikkapuolen olevan kuitenkin suht mallillaan, kivut kun tulevat vain aina tuohon vasempaan ojentajaan!

Byakhee sanoi:
Toinen ongelma koskee hauiskääntöä ja siitä syntyvää kyynärvarsikipua, tämä on ongelma on oikeassa kädessä. Eli siis kun hauista reenaa, kipu iskee aina toiston negatiivisessa vaiheessa tuohon vähän ranteen alapuolelle, ikään kuin luuhun pistäisi! Sama toistuu, kun nostaa jotain raskasta ja päästää irti, heti iskee vihlova kipu ranteen alapuolelle. Hauis sinänsä pelittää ihan hyvin ja nostaisi rautaa vaikka kuinka paljon, mutta kun tuo "luupisto" iskee niin reenaaminen loppuu hyvin lyhyeen. Tästä fysioterapeutti määräsi myös 2 viikon tauon, mutta ei tunnu tauosta olevan mitään apua.
Edellä onkin tullut jo useita neuvoja tämän ongelman korjaamiseksi. Lisäksi voisit kokeilla käyttää alkuun rannesiteitä hauiskäännöissä, ja myöhemmin jättää ne halutessasi pois. Mutta kannattaa tosiaan ainakin aluksi antaa kyynärvarsille lepoa ja pienentää käytettäviä painoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Byakhee sanoi:
Joo, kiitoksia vain kaikille neuvoista. Nyt olisi tarkoitus pitää ainakin viikon tauko kaikesta käsireenistä ja katsella sen jälkeen, millä painoilla alkaa sarjoja tekemään.

Eli tarkoitatko tässä, että vaikkapa ranskiksessa (tosin tätä liikettä ei kädet edes kestä tällä hetkellä!) ei käytä tankoa ihan siinä otsalla vain jättää esim. 10 senttiä väliä? Uskoisin tuon tekniikkapuolen olevan kuitenkin suht mallillaan, kivut kun tulevat vain aina tuohon vasempaan ojentajaan!

Juu minulla ainakin auttoi kyseinen asia. Aloittelin tollein varovaisesti ja tein vähän vajaita liikkeitä. Nyt kestää vetää ihan penkkiin astikkin se tanko siellä pään "päällä".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom