Ikuinen pallomahako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nacksu
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Heippa! Mun ongelmana on suuri maha. Mä siis näytän siltä kuin oisin raskaana... Muuten olen oikeasti hoikassa kunnossa. Punttitreeniä takana vajaa vuosi, paino pysyny samana ja senttejä lähteny kaikkialta muualta paitsi vatsasta. Pituutta 171 ja paino tasaisesti 64 tienoilla. Treenaan yksijakoisella ohjelmalla, keskimäärin kolme kertaa viikossa ja omasta mielestäni treenaan kovaa. Ainakin treenien jälkeen tuntuu siltä ettei olisi yhtään enempää jaksanut tehdä. Vatsalihaksia teen joka treenissä. Olenkin alkanut miettiä treenaanko vatsoja liikaa tai kenties väärällä tekniikalla? Ruokavalion oletan olevan suht kunnossa. Päivä alkaa rahkalla, sokeroimattomalla hedelmäsoseella (bonne) tai marjoilla sekä ruisleivällä margariinin ja polarviipaleen kera. Yleensä lounaaksi salaattia 250g, tummaa pastaa/riisiä/perunaa n. 1,5dl ja proteiinilähdettä (kanakastike/ paistijauheliha) desin verran. Välipalana usein ruisleipä kananmunalla. Päivälliseksi ruokaisa salaatti, usein proteiininlähteenä raejuusto, mukana siemeniä hyvää rasvaa tuomaan ja ruisleipä. Iltapalana usein rahka bonnesoseella/hedelmänpaloilla sekä näkkäri juustolla. Kaloreita kun olen laskeskellut, niin päivän saldona usein 1800 tienoilla. Alkaa mieli vetämään matalaksi, kun kroppa muokkautuu muualta ja ongelmakohta senkun on ja pysyy. Toki pyykkilautavatsaa en koskaan tule saavuttamaankaan, sen verran kolmen lapsen synnyttäminen jättänyt kroppaan löysää nahkaa. Auttakaa viisaammat, missä teen väärin?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voisin arvata kyseessä olevan turvotusta. Onko vatsasi litteämpi aamuisin? Mulla ainakin rahka turvottaa niin pirusti ja nykyiseen ruokavaliooni maitotuotteet eivät edes kuulu. Kokeile jättää pois. Toinen johon masuni reagoi on ruisleipä, varsinkin jos on ollut tauko sen syönnistä. Nyt syön kauraleipää. En osaa sanoa muuta kuin omia kokemuksiani, mutta kokeilemalla varmasti löytyy oikea ratkaisu.
Tai pyydät ammattilaista tarkastamaan syömiset ja treenit.

Yleensä "pallomahaan" on kolme mahdollista syytä:
1. Mahan alueella on paljon rasvakudosta.
2. Ryhti on huono, jolloin maha näyttää pullottavan koska keskikroppa on lysyssä. Tai sitten ihan vaan heikot syvät vatsalihakset, jotka ei jaksa vetää mahaa "sisään".
3. Turvotus eli suoliston sisälle kertyy jostain syystä paljon ilmaa.
Sun mitoilla en usko että kyse on ekasta, joten kiinnittäisin huomiota kahteen jälkimmäiseen. Keskity vatsalihastreenissä syviin lihaksiin (googlaa vaikka liikkeitä) ja yleensäkin tee erilaisia liikkeitä eikä pelkkiä istumaannousuja, koska keskikropassa on paljon erilaisia lihaksia. Venyttele lonkankoukistajat hyvin, jottei ne vedä ryhtiä akuankkamaiseksi.
Toiseksi voit kokeilla kikkailla ruokavalion kanssa jos koet että sun maha on turvoksissa. Vaihda kaikki maitotuotteet vähäksi aikaa laktoosittomaan ja kokeile gluteenitonta tai kokeile FODMAP-dieettiä (googlaa, turvotusta vähentävä ruokavalio). Tee kaikki kokeilut erikseen, jotta näet mistä on apua jos on. Sun kalorimäärä kyllö kuulostaa aika pieneltä; onko se tahallaan vai eikö sulle maistu ruoka?

Hyviä, ajatuksia herättäviä neuvoja jo tullutkin. Lonkankoukistajien kanssa on tosiaan ollut ongelmaa, ehkä en ole niitä saanut kunnolla venytettyä. Mahan ympärysmittaa isontaa myös raskauksista jäänyt ylimääräinen nahka, olkoonkin että se on vain pieni osa ongelmaa. Vatsalihasliikkeet teen varmaankin jotenkin väärin, sillä vaikka liikettä tehdessä tuntuu vatsalihaksissa kunnon polte, niin jälkikäteen harvoin saan vatsalihaksia kipeäksi asti. Ylimpien vatsalihaspalojen kohdalle on jonkinlaiset kummut tulleet, samoin kyljet muuttuneet selvästi kovemmiksi. Alavatsa taas, no, se on ja pysyy isona. Lienee tosin naisilla yleinen ongelma?

Kalorimäärä tosiaan on pienehkö, vaikka ruoanmäärä tuntuu huiman isolta. Ruokavalioni on niin kasvispainotteinen että en jaksa isompia annoksia syödä. Pitäisi varmaan vähentää kasviksia ja korvata se määrä energiarikkaammalla ruoalla. Olen siis joskus ollut selvästi ylipainoinen ja minäkuva ei juuri ole muuttunut. Toki TIEDÄN etten näillä mitoilla iso ole, jostakin se vanha ajatus läskistä ällötyksestä vaan yrittää punkea pintaan. Kamppailen jatkuvasti sen ajatuksen kanssa, että todellakin saan syödä isoja määriä ruokaa ilman pelkoa siitä että lihoisin heti tonnikeijuksi. Taas sama juttu, tiedän mutta kuitenkin epäilys kalvaa. Tavoitteena itselläni kuitenkin on hivuttaa kaloreita pikkuhiljaa ylöspäin. Ei ole kauaakaan aikaa siitä, kun kalorimääräni olivat 1500 luokkaa eli parannusta on jo tapahtunut. Liekö tämäkin ruoalla kikkailu osa ongelmaa. Kilppariarvoni sentään tajusin tarkistuttaa ja ne vielä aivan kunnossa. Luultavasti en ole saanut peruuttamatonta tuhoa aikaan surkeilla syömisillä ja tosiaan kovasti yritän petrata koko ajan.

Kertoiskohan se enemmän turvotuksesta kuin ihrasta, että maha on juurikin pallo, etenkin istuessa? Eikä mitään makkaroita ole istuessakaan.

Turvotuksen piikkiin taidan laittaa tän pallomahan. Tänään iltapäivällä en saanut edes housujen vetoketjua kiinni ja maha oli kuin puolivälissä raskautta. Kamalaa katsottavaa. Nyt täytyy ihan tosissaan putsata ruokavalio. Rahkaa ja ruisleipää tullut tänään syötyä normaalia enemmän, niissä ehkä syy. Seuraavaksi kokeilen jättää ne pois ja toivon turvotuksen helpottavan.
Erääseen toiseenkin asiaan havahduin tänään. Olen siis vetänyt suht kovia treenejä, suht pienellä ruokamäärällä, suht kauan. Lieneekö elimistö stressitilassa... Tänään siis vedin ihan reilulla kädellä enemmän ravintoa naamariin (siis myös sitä pirun rahkaa ja ruisleipää). AI ETTÄ KUINKA MUKAVALTA TREENI TUNTUI!!! Kaloreita tälle päivälle nyt koossa se 2000 ja iltapala vielä syömättä. Olenko ihan hakoteillä, jos lähden siitä olettamuksesta että lisäämällä kaloreita saan elimistön stressitilaa pienennettyä ja sitä kautta ajan myötä vyötäröä pienemmäksi? Kun eikö stressihormoni lisää vyötärölle kertyvää rasvaa? Jos nostais kalorit lepopäivänä sinne 2000 ja treenipäivänä ainakin 2300?

Zone-sarja -42%
Nacksu, syö nyt vaan niin paljon kun maistuu niin eiköhän ne reenit lähe sujumaan. :) Ja tosiaan kokeile ainakin laktoositonta ja jos se ei auta niin gluteenitonta tai Fodmapia.

Kannattaa myös kokeilla entsyymejä, tuli vasta nyt mieleen. Joillakin oikeasti edistävät tosi merkittävästi hankalien ruoka-aineiden sulamista. Suomestakin saa monenlaisia, mutta iHerbistä toki rutkasti halvemmalla.

Multa kans suositus entsyymeille! Käytän ite gastroenzymiä tai nogasinia yhen tabletin ennen ruokaa, jos tiedän että syön paljon sellasta joka itellä turvottaa vatsaa :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tulipa tämä ketju kuin minulle suunniteltuna. Joka päivä kiroan hirveää mahaani, joka ei ole rasvan takia kamala, vaan turpoamisen. Aamulla oli tänäänkin mahtava herätä: vatsa näyttää littanalta, vatsapalat erottuvat ja turvotusta on lähes nolla. Hymy hiipi huulilleni, kun mietin, miten paljon olen tehnyt töitä ja nyt saanut tuon unelmamahani. Siitäpä se vatsa katoaa päivän myötä. Eilenkin illalla oli aivan pallomaha, pahaa tekee, kun katsoo mahan turvonneen. Suonet ovat pinnassa ja näytän kuin olisin seitsemännellä kuulla raskaana. Olen jättänyt viljat ja maitotuotteet pois. Aivan pienten viljamäärien - tyyliin pari krutonkia - en ole huomannut pahentavan enää tilannetta. Vatsa turpoaa kasviksista, marjoista ja hedelmiä nyt ei voi todellakaan syödä. Pääsiäisenä söin lanttua, bataattia, kukkakaali-bataattimuussia, kukkakaalipohjaista pizzaa ja paljon muita kasviksia. Lopputulos oli, etten melkein voinut kävellä, ruuansulatus stoppasi (paino nousi pääsiäisen aikaan kolme kiloa) ja oli "vähän" huono olo.

Vatsa tosiaan ahdistaa, kun se tulee vielä ruman pallomaisuuden vuoksi kipeäksi. Tänäänkin jännittää, kuinka nopeasti se turpoaa iltaa kohden palloksi ja tarkoitus olisi lähteä tyttöjen kanssa ulos. Nogasinin otin ennen salaatti-liha-ateriaa. Söin aika paljon, marjojakin. Tämä ei ateria vatsalle ollut pahimmasta päästä.

Entsyymejä pitäisi kokeilla. Mikähän olisi parhainta hinta-laatusuhteeltaan? Nogasin ei ihan supertehokkaalta tuntunut kohdallani. Auttaako glukosamiini (vai glutamiini?) vatsaan?

Eikö siinä ruokavaliossa ole sillon joku edelleen vituillaan, jos kroppa laittaa vastaan. Saahan sitä lääkkeitä toki popsia, mutta kannattaa pohtia missä se todellinen syy on.

Tulipa tämä ketju kuin minulle suunniteltuna. Joka päivä kiroan hirveää mahaani, joka ei ole rasvan takia kamala, vaan turpoamisen. Aamulla oli tänäänkin mahtava herätä: vatsa näyttää littanalta, vatsapalat erottuvat ja turvotusta on lähes nolla. Hymy hiipi huulilleni, kun mietin, miten paljon olen tehnyt töitä ja nyt saanut tuon unelmamahani. Siitäpä se vatsa katoaa päivän myötä. Eilenkin illalla oli aivan pallomaha, pahaa tekee, kun katsoo mahan turvonneen. Suonet ovat pinnassa ja näytän kuin olisin seitsemännellä kuulla raskaana. Olen jättänyt viljat ja maitotuotteet pois. Aivan pienten viljamäärien - tyyliin pari krutonkia - en ole huomannut pahentavan enää tilannetta. Vatsa turpoaa kasviksista, marjoista ja hedelmiä nyt ei voi todellakaan syödä. Pääsiäisenä söin lanttua, bataattia, kukkakaali-bataattimuussia, kukkakaalipohjaista pizzaa ja paljon muita kasviksia. Lopputulos oli, etten melkein voinut kävellä, ruuansulatus stoppasi (paino nousi pääsiäisen aikaan kolme kiloa) ja oli "vähän" huono olo.

Vatsa tosiaan ahdistaa, kun se tulee vielä ruman pallomaisuuden vuoksi kipeäksi. Tänäänkin jännittää, kuinka nopeasti se turpoaa iltaa kohden palloksi ja tarkoitus olisi lähteä tyttöjen kanssa ulos. Nogasinin otin ennen salaatti-liha-ateriaa. Söin aika paljon, marjojakin. Tämä ei ateria vatsalle ollut pahimmasta päästä.

Entsyymejä pitäisi kokeilla. Mikähän olisi parhainta hinta-laatusuhteeltaan? Nogasin ei ihan supertehokkaalta tuntunut kohdallani. Auttaako glukosamiini (vai glutamiini?) vatsaan?

Sinuna kävisin lekurin juttusilla, kuulostaa vähä ärtyneeltä suolistolta. Itsel samaa ongelmaa ajoittain, joskus vatsa sekasin koko ajan ja välil ummessa, turvottelee ja kipuilee yms. Mä oon saanu apua siihen päivittäisestä maitohappobakteerin käytöstä, säännöllisestä syömisestä ja liikunnasta. Ennen välttelin pastaa,riisiä yms hiilareita mut totutun vatsan niihin ja nykyään kärsii syyä niitäkin huoletta :) mut tosissaa jos noin vaivaavia oireita ni lekurissa käyntiä suosittelisin.

Siis mä oon nyt ollut kuukauden Fitfarmin eräässä valmennuksessa joka tarkoittaa myös sitä, että ruokavalio on muuttunut. Mun maha on aivan rääkätty. Välillä sekasin, välillä jumissa, järkyttävät ilmavaivat eikä mitään normilöyhkiä. Joopa joo, en tiedä onko kyse rahkasta, leivästä vai tästä järkystä lisäravinnemäärästä. Mutta joka tapauksessa odotan, et 12 viikkoa kuluu äkkiä =D

Eikö siinä ruokavaliossa ole sillon joku edelleen vituillaan, jos kroppa laittaa vastaan. Saahan sitä lääkkeitä toki popsia, mutta kannattaa pohtia missä se todellinen syy on.
Sinänsä hyvä pointti, mutta omasta kokemuksesta ongelmat ei oo välttämättä kiinni pelkästään ruokavaliosta. Yhtä hyvin esimerkiksi stressi voi vaikuttaa saati se jos on joku suolistotulehdus (eivät kaiketi yleensä oireile turvotuksella, mutta noin yleensä ottaen jos vatsavaivoista puhutaan), ja nää ei hoidu sillä että hysteerisenä kyttää mikä ruoka tekee mitäkin. Yks sisätautilääkäri kanssa sano mulle, että jos suolisto on lähtökohtaisesti ärtyneessä tilassa, mikä tahansa ruoka voi aiheuttaa oireita.
Älkää nyt ymmärtäkö väärin, niinkun jo mun edellisistä viesteistä kävi ilmi, kannustan kyllä testailemaan eri ruoka-aineiden sopivuutta, mutta ei kuitenkaan kannata ottaa stressiä siitäkään, että jos nyt vaan osaisin syödä oikein niin kaikki ois hyvin, koska vika voi olla muuallakin.

Sinuna kävisin lekurin juttusilla, kuulostaa vähä ärtyneeltä suolistolta. --
Juu kannattaa käydä kyllä lääkärissä jos on koko ajan jotain vatsavaivaa. Ärtyvälle suolelle ne ei osaa (mun kokemuksen mukaan) mitään kotikonsteja kummempaa tehä/ neuvoa, mutta saapahan suljettua keliakiat sun muut pois.

Siis mä oon nyt ollut kuukauden Fitfarmin eräässä valmennuksessa joka tarkoittaa myös sitä, että ruokavalio on muuttunut. Mun maha on aivan rääkätty. Välillä sekasin, välillä jumissa, järkyttävät ilmavaivat eikä mitään normilöyhkiä. Joopa joo, en tiedä onko kyse rahkasta, leivästä vai tästä järkystä lisäravinnemäärästä. Mutta joka tapauksessa odotan, et 12 viikkoa kuluu äkkiä =D
Tai sit sanot valmentajalle että tää ruokavalio ei sovi sulle, keksi jotain muuta?

Pallomahatematiikka on taas viime päivinä pyöriny mielessä kun jostain tuntemattomasta syystä on ollut kauhea turvotus useamman päivän. :jahas:

Mitä ootte mieltä, korreloiko se, paljonko pystyy vetämään mahaa sisään, siihen, paljonko siitä on läskiä ja paljonko turvotusta? Mun logiikalla läski on vatsalihasten päällä, joten siihen ei vatsan sisään vetäminen vaikuta, kun taas turvotus (suolistossa oleva kaasu yms) on siellä sisäpuolella, eli mahdollista vetää lyttyyn vatsalihaksilla?
Mulla esim. on neutraalissa asennossa seistessä vuorokaudenajan mukaan vaihtelevan kokoinen pömppis, mutta pystyn siitä ainakin puolet "laihistamaan" pois niin että esim. kylkiluutkin näkyy ihan helposti. :wtf:

Vielä kun keksis millä ton turvotuksen sais pois, niin ei tarttis paljon muuta bikinikuntoon tehdäkään. :D

kannattaa yrittää rentouttaa vatsaa sen sijaan että vetäisi sitä jatkuvasti sisään :) esimerkiksi liian tiukat vaatteet tekee vatsaan tukalan turvonneen olon. voithan kokeilla myös kevyttä hierontaa vatsalle, jos se auttaisi? itsllä kun vatsaa turvottaa niin ei siihen auta mahan sisäänvetäminen, se pahentaa vaan oloa :)

Mulla on kovasti auttanut stressinhallinta (positiivinen ajattelu, kuumat suolakylvyt, hieronta, sosiaalisuus..), juuri tuo mainittu tiukkojen vaatteiden (epäsopivat alusvaatteet!) välttely ja syöminen vain silloin kun on nälkä. Tietysti olen myös pyrkinyt kartoittamaan että mitkä ruoka-aineet pahentaa turvotusta. Välttelen maitotuotteita (vähän ei haittaa), raakoja porkkanoita ja kuivattuja hedelmiä (toisaalta esimerkiksi yön lionneet kuivatut luumut sopii ja maistuu). :)

kannattaa yrittää rentouttaa vatsaa sen sijaan että vetäisi sitä jatkuvasti sisään :) esimerkiksi liian tiukat vaatteet tekee vatsaan tukalan turvonneen olon. voithan kokeilla myös kevyttä hierontaa vatsalle, jos se auttaisi? itsllä kun vatsaa turvottaa niin ei siihen auta mahan sisäänvetäminen, se pahentaa vaan oloa :)

Joo en toki koko ajan vedä vatsaa sisään, eihän siihen riitä kenenkään keskittymiskyky. :D Anyway tänään aamulla turvotus oli taas hävinny, en tiiä oisko voinu olla hormonaalistakin tai jotain...

Täällä taas pallomaha. Vapun jälkeen kamala olo, maha jäkissä ja kolme kiloa painoa lisää. Suurin osa nesteistä vatsassa, kasvoissa ja reisissä. Toki siis myös on sitä "ilmaturvotusta", mutta vaa'alla konkreettisesti tuon verran. Nolla munkkia, ei alkoholia, ei gluteenia, ei maitoa. Paljon kasvispohjaista ruokaa ja protskua: moussakaa, kukkakaali-bataattimuussia, lohta, pähkinöitä, parsakaalia, kukkakaalia, salaattia, omatekoista mehukeittoa jne. Kuituvalmisteilla olen saanut vatsaa vähän toimimaan, mutta ei todellakaan ulos tule sitä määrää, mitä esimerkiksi kasviksia olen syönyt. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom